Jump to content

WWI - Bilskip med rabatt


thomas

Recommended Posts

Prøvde å finne en tråd for denne tickeren, men fant ikke noen. Rart, skulle tro noen hadde noe å si, da den steg 10% en gang i forrige uke på positive profit warning! ;) Sitter selv i denne og vil gjerne høre andres synspunkter om aksjen, hvis noen er interessert da!

 

Tar og limer inn to artikler...

 

Kilde: Hegnar Online

---

 

Ny Wilhelmsen-sjef

 

Det nye sammenslåtte serviceselskapet i Wilh. Wilhelmsen ASA har fått ny sjef.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (27.9.04 14:27)

 

Wilh. Wilhelmsen-konsernet opplyser at Dag Schjerven (50) har akseptert stillingen som administrerende direktør for det nye sammenslåtte serviceselskapet i Wilh. Wilhelmsen ASA.

 

Schjerven er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, og han vil tiltre sin nye stilling 1. oktober 2004.

 

Schjerven har 25 års erfaring fra internasjonal forretningsvirksomhet inkludert ulike posisjoner i Dyno ASA. Han kommer nå sist fra Assa Abloy, verdens ledende låskonsern, hvor han hadde ansvaret for selskapets avdeling for hotellsikkerhet, inkludert VingCard og Elsafe.

 

Bjørn Tønsberg, administrerende direktør for Barwil, tiltrer stillingen som Chief Operating Officer og stedfortreder for administrerende direktør i det nye selskapet.

 

Svein Sørlie, administrerende direktør for Barber International, har tidligere uttrykt ønske om å fratre sin stilling. Sørlie vil fra nå av arbeide med ulike prosjekter innen forretningsutvikling i samarbeid med konsernsjefens kontor i Wilh. Wilhelmsen ASA. I tillegg vil Svein Sørlie assistere det nye selskapet i sammenslåingsprosessen.

 

Ny Wilhelmsen-sjef

 

---

 

 

Det som skjedde etter positive profit warning:

 

---

 

Rally etter resultatvarsel

 

Wilh. Wilhemsen stiger til all time high etter publisering av resultatvarsel.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (22.9.04 11:11)

 

Wilh. Wilhelmsen meldte i dag at selskapets resultater for andre halvår vil bli bedre enn i første halvår. De gode nyhetene sender aksjen kraftig opp på Oslo Børs. A-aksjen stiger 8,8 prosent til 223 kroner, mens B-aksjen er opp 8,7 prosent til 212 kroner.

 

B-aksjen er dermed på all time high, mens A-aksjen må stige ytterligere 3,50 for å tangere toppnoteringen.

 

---

 

 

Siste WWI: 240, +1,27%

Link to comment
Share on other sites

Kilde: iMarkedet

----------------

 

Solid bilsalg i september

 

Tirsdag 05. oktober 2004 kl. 13:29

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

Nordmenn fortsetter å kjøpe biler med begge hendene, også i september.

 

Det ble registrert 9.320 nye personbiler i Norge i september. Det er en oppgang på 21,7 prosent fra i fjor.

 

Tallet er 16 prosent over snittet for september de siste ti årene.

 

Hittil i år er det registrert 82.783 biler, en økning på 24,4 prosent fra samme periode i fjor.

 

Dette er det høyeste salget siden 1990-tallet.

 

Det ble i september registrert 2.438 brukte personbiler, en økning på 0,5 prosent fra i fjor.

 

----------------

Link to comment
Share on other sites

Kilde: TDN Finans

-----------------

 

MAKRO:NYBILSALGET +21,7% SEPT.-SEPT.

 

Oslo (TDN Finans): Salget av nye personbiler steg med 21,7 prosent i

september 2004 i forhold til samme måned i 2003, opplyser Opplysningrådet

for Veitrafikk (OFV) onsdag.

 

Det ble registrert 9.320 nye personbiler i september 2004, hvilket er en

oppgang på 1.662 biler sammenlignet med samme periode året før.

 

Sett i forhold til gjennomsnittet for september måned de 10 foregående

årene, er tallet for september 2004 16,1 prosent høyere.

 

Det var like mange registreringsdager i september 2004 som i samme måned

året før.

 

NYREGISTRERING:

2004 2003 Endring fra

sept. sept. året før

Personbiler 9.320 7.658 21,7%

Varebiler 2.723 2.087 30,5%

Lastebiler 514 895 -42,7%

Busser 109 50 118,0%

 

Personbiler i år: 82.783 66.541 24,4%

--

TDN Finans

FHN

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES N/MACR

 

-----------------

Link to comment
Share on other sites

Kilde: OSE

-----------------

Meldepliktig handel

 

Bjørn Berggrav har idag kjøpt 1400 aksjer av klasse A i

Wilh.Wilhelmsen ASA (WW ASA) til kurs kr. 96 pr. aksje

under selskapets opsjonsprogram for ledende ansatte.

Berggrav er primærinnsider i WW ASA.

Etter transaksjonen er Bjørn Berggravs beholdning av A-

aksjer i WW ASA 1694.

 

 

---

 

Meldepliktig handel

 

Bjørn Berggrav har idag kjøpt 1400 aksjer av klasse B i

Wilh.Wilhelmsen ASA (WW ASA) til kurs kr. 93 pr. aksje

under selskapets opsjonsprogram for ledende ansatte.

Berggrav er primærinnsider i WW ASA.

Etter transaksjonen er Bjørn Berggravs beholdning av B-

aksjer i WW ASA 1400.

 

--------------

 

 

Sitat Verbier/ST:

 

"Onsdag 13.oktober går WWI ex. utbytte på kr 8, samt at aksjen splittes i 2. En splitt er et aksjonærvennlig grep. Likviditeten i aksjen øker, som regel med kurstigning som resultat. Jeg har hevet ut TGS og kjøpt meg inn i WWI.

 

I tillegg har WWI nylig levert et positivt resultatvarsel. Jeg tror aksjen vil stige frem mot fremleggelse av Q3-04 på forventninger om et meget bra kvartalsresultat."

 

---

 

Hjelper på at innsiderne kjøper også :) WWI i 300 snart? :)

Link to comment
Share on other sites

Flere innsidekjøp..

Kilde OSE:

----------

 

WWI - MANDATORY NOTIFICATION - PRIMARY INSIDER

 

Olav Haugland i Wilh. Wilhelmsen ASA (WW ASA) har i dag

under selskapets aksjeopsjonsprogram for ledende ansatte

kjøpt 3.000 aksjer av klasse A og 3.000 aksjer av klasse B

i WW ASA til kurs kr. 65,- pr. aksje. Haugland er

primærinnsider i WW ASA.

 

Etter transaksjonen er Olav Hauglands private beholdning av

aksjer 3.215 aksjer av klasse A 3.080 aksjer av klasse B.

 

---

 

Olav Haugland i Wilh. Wilhelmsen ASA (WW ASA) har i dag

under selskapets aksjeopsjonsprogram for ledende ansatte

kjøpt 3.000 aksjer av klasse A og 3.000 aksjer av klasse B

i WW ASA til kurs kr. 65,- pr. aksje. Haugland er

primærinnsider i WW ASA.

 

Etter transaksjonen er Olav Hauglands private beholdning av

aksjer 3.215 aksjer av klasse A 3.080 aksjer av klasse B.

 

---

 

Minner om at aksjen går ex utbytte onsdag 13/10, pålydende 8 kroner. Torsdag splittes aksjen i 2. Innsidekjøp, utbytte, likviditet.. Hva mer kan en ønske :)

Link to comment
Share on other sites

Kilde: iMarkedet

------------------------

 

Wilh. Wilhelmsen avviser egenkapitalfinansiering

 

Onsdag 13. oktober 2004 kl. 10:00

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

 

Shippingselsakpet Wilh. Wilhelmsen vil ikke bruke den økte aktiviteten i selskapets aksjer til å hente inn penger gjennom børs.

 

De siste fire årene har Wilh. Wilhelmsen opplevd en kraftig oppgang i aksjekursen samtidig som likviditeten og interessen rundt aksjen har tatt seg betraktelig opp.

 

Kursen har gått fra seksti kroner i 2002 og til dagens kurs på 253 kroner.

 

Men å bruke den økende interessen i aksjemarkedet til å hente kapital fra børsmarkedet er uaktuelt for Wilhelmsen.

 

- Vi har en sterk kontantstrøm så det er ikke behov for å vanne ut aksjen ved å gjøre emisjoner, sier Wilhelm Wilhelmsen, styreformann i Wilh. Wilhelmsen i et intervju med iMarkedet.

 

Wilhelmsen har de siste årene brukt mye tid på å gjøre selskapet mer aksjonærvennlig.

 

– Blant annet er vi ett av svært få selskaper på Oslo Børs som en erklært utbyttepolitikk for å dele ut utbytte to ganger i året, sier Wilhelmsen til iMarkedet.

 

------------------------

 

Wilh. Wilhelmsen avviser egenkapitalfinansiering

 

Utbytte to ganger i året - herlig :)

Link to comment
Share on other sites

WWI - EX SPLIT AND EX DIVIDEND TOMORROW

 

 

 

If the extraordinary General Meeting in Wilh. Wilhelmsen

today Wedensday 13 October 2004 at 15.00 hours approves the

extraordinary dividend of NOK 8.00 per share and the split

of Class A and B where 1 existing share gives 2 new shares.

The shares will be traded ex dividend and ex split tomorrow

14. October 2004

 

New face value: NOK 20

New Lot Size: 100

 

Se announcement from the company published 22.09.2004

 

------------------------------------------------------------

 

Foutsatt at den ekstraordinære generalforsamlingen i Wilh.

Wilhelmsen i dag onsdag 13. oktober 2004 kl. 15.00 vedtar

utbetaling av ekstraordinært utbytte på NOK 8,00 per aksje

og splitt av klasse A og B hvor 1 eksisterende aksje gir 2

nye aksjer. Aksjenen noteres ex utbytte og ex splitt i

morgen 14. oktober 2004.

 

Nytt pålydende: NOK 20

Ny børspost: 100

 

Se melding sendt fra selskapet 22.09.2004

Link to comment
Share on other sites

WWI - APPOINTMENT OF VICE PRESIDENT CORPORATE COMMUNICATIONS

 

--------------

 

Cecilie Stray (42) er ansatt som informasjonsdirektør i

Wilh. Wilhelmsen ASA fra 1. januar 2005. Hun vil overta

etter Hans Chr. Bangsmoen (61) som fra samme tidspunkt går

over i stilling som prosjektleder og rådgiver i selskapet.

 

Cecilie Stray er utdannet cand. polit. Fra Universitetet i

Oslo, med hovedfag i statsvitenskap. Hun kommer fra

stillingen som politisk journalist og kommentator i

samfunnsredaksjonen i Asker og Bærums Budstikke, hvor hun

tidligere har jobbet med økonomi og næringsliv, samt

fungert som leder for politisk avdeling og

samfunnsredaksjonen. Hun har også jobbet i Aftenposten i

flere år.

 

Stray har erfaring fra informasjonsarbeid som tidligere

byrådssekretær for presse og informasjon i Oslo kommune,

informasjonskonsulent i Kommunenes Sentralforbund og

Statskonsult. På oppdrag for Norges Forskningsråd var hun

informasjonskonsulent hovedinnsatsområdet i LOS (Ledelse,

organisasjon og styring)

 

I perioden 1988 - 1995 var Cecilie Stray folkevalgt i Bærum

kommunestyre. Hun har innehatt flere viktige verv i Høyre.

 

Hans Chr. Bangsmoen ble ansatt i Wilh. Wilhelmsen i 1971 og

har de siste 25 år ledet selskapets avdeling for

informasjon og samfunnskontakt og sitter i konsernledelsen.

 

----

 

 

Aksjen noteres i dag 14. oktober 2004 eks dividende med

NOK 8,- pr. aksje og eks splitt hvor 1 eksisterende aksje

gir 2 nye aksjer (se melding sendt 22.9.04 og 13.10.04).

 

Nytt pålydende: NOK 20

Ny børspost: 100

 

---

Link to comment
Share on other sites

Investeringstips fra Wiborg

 

Aksjeforvalter Ragnhild Wiborg ser interessante investeringsmuligheter i denne sektoren.

 

 

- Selv om tankratene har gått mye, synes vi det fortsatt finnes gode muligheter innen andre deler av shippingsektoren, som bilfrakt og kjemikaliefart, sier Wiborg ifølge avisen.

 

Investeringstips fra Wiborg

 

----------

 

 

Svært sterkt marked

 

Leif Høegh melder om et solid overskudd og et svært sterkt marked for bilfrakt.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.7.04 14:04)

 

Leif Høegh oppnådde et driftsresultat før gevinster og avskrivninger på 85 millioner dollar i første halvår, mot 68 millioner på samme tid i fjor, opplyser rederiet ifølge Reuters.

 

Det opplyses at markedet for bilfrakt fortsatt er svært sterkt.

 

Svært sterkt bilfraktmarked

---

Link to comment
Share on other sites

Investtech.com trekker i sin morgenrapport frem WWI som en kjøpskandidat:

 

Kjøpskandidat

Har både brutt opp gjennom taket i den svakt stigende trendkanalen på kort til mellomlang sikt og opp gjennom motstanden ved 105-107 kr. Kjøpssignaler er utløst, positiv volumutvikling styrker aksjen og videre oppgang indikeres. Det er ingen motstand over 118 kr.

 

Kort sikt: Svak kjøpskandidat

Middels lang sikt: Kjøpskandidat

Link to comment
Share on other sites

WWI er dagens case på Investtech.com:

 

Wilhelmsen A (WWI) - 19. okt 2004. Kurs: 110.00

 

Analyse av Asbjørn Taugbøl

 

Brøt opp gjennom den stigende trendkanalen samt motstanden ved 106 kr for en måned siden. Den har nå falt tilbake og reagerer opp fra støttenivået. Dagens kurs kan derfor være et godt inngangsnivå. Positiv volumbalanse styrker aksjen ytterligere. Det er noe motstand ved 118 kr.

 

Samlet vurdering: Teknisk positiv, svakt positiv på innsidehandler.

Kort sikt: Kjøpskandidat

Middels lang sikt: Kjøpskandidat

 

---

 

Minner om at WWI har gått ut med positive profit warning og gitt utbytte. Deres plan er å nå ha en aksje som gir utbytte to ganger i året. Presentasjon av kvartalstallene er fredag den 29/10

 

Mvh,

- Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klipp fra rapporten:

 

Alle selskapets virksomheter leverer positive resultater, og for den største aktiviteten, linje- og bilskipsvirksomheten, noterer vi en resultatfremgang fra USD 42 millioner pr. 30.09. 2003 til USD 93 millioner pr. 30.09. 2004.

 

Ser vi på det samlede resultat for 3. kvartal separat, er det det beste kvartalsresultat WW noensinne har oppnådd, USD 38 millioner.

 

Resultatet pr. aksje var for perioden USD 3,90 mot USD 1,86 for tilsvarende periode i 2003.

 

 

Utsiktene fremover:

 

Linje- og bilskipsvirksomheten utvikler seg fortsatt positivt og utsiktene for de nærmeste månedene er meget bra i nesten alle fartsområder. Samordning av tonnasje innenfor WWL og EUKOR forventes fortsatt å gi klare synergier for begge selskapene, samtidig som ny og mer effektiv tonnasje vil gi positive utslag. De høye bunkersutgiftene virker negativt, men det er inngått sikringsforretninger som hindrer store negative overraskelser. I tiden fremover vil det bli gjennomført omorganiseringer som vil bli belastet regnskapet i 4. kvartal. Dette dreier seg om kostnader i størrelsesorden USD 5 - 7 millioner.

 

 

Konsernets utgifter og inntekter er stort sett i US dollar. Utslagene for en svekket US dollar er noe forskjellig for de ulike virksomheter vi er engasjert i, men på lang sikt er konsernet totalt sett best tjent med en sterk US dollar.

 

Styret opprettholder sitt resultatvarsel meddelt Oslo Børs 22. september om et forventet resultat for 2. halvår som er bedre enn resultatet for 1. halvår. Styret forventer videre et resultat for 4. kvartal separat som vil bli meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Knalltall

 

Wilh. Wilhelmsen leverer det beste kvartalsresultatetet noen gang.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (29.10.04 08:39)

 

Wilh. Wilhelmsen-konsernet melder om et resultat før skatt på 44 mllioner dollar i tredje kvartal i år, mot 16 millioner dollar i samme periode i fjor. Driftsresultatet steg fra 26 millioner dollar i fjor til 39 millioner dollar i år.

 

Fraktinntektene skip endte på 190 millioner dollar, sammenlignet med 160 millioner dollar i samme periode i fjor.

 

Periodens resultat ble på 38 millioner dollar, som er det beste kvartalsresultatet Wilh. Wilhelmsen har levert noen sinne.

 

Ifølge rederiet utvikler linje- og bilskipvirksomheten seg fortsatt positivt. Utsiktene for de nærmeste månedene er meget bra i nesten alle fartsområder.

 

Selskapet står fast ved sitt positive resultatvarsel sendt ut 22. september om et forventet resultat for andre halvår som er bedre enn resultatet for første halvår.

 

Beste WWI resultat noensinne

Link to comment
Share on other sites

Betydelig fremgang for Wilh. Wilhelmsen

 

Fredag 29. oktober 2004 kl. 08:52

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

Økt aktivitet i bilskipsvirksomheten hjalp rederiet Wilh. Wilhelmsen til å få levere historiske bra kvartalsresulter.

I tredje kvartal fikk Wilh. Wilhelmsen et resultat på 38 millioner dollar, det beste i selskapets historie. Samme peiode i fjor leverte selskapet 12 millioner dollar på bunnlinjen.

 

Selskapet fikk driftsinntekter på 189 millioner dollar, mot 160 millioner samme periode i fjor, mens driftsresultatet endte på 39 millioner dollar mot 26 millioner dollar samme periode i fjor.

 

Omsetningen for konsernets heleide og deleide selskaper inklusive andelen av omsetningen for tilknyttede selskaper var 1.450 millioner dollar, som er betydelig opp fra samme periode i 2003, da omsetningen var 1.256 millioner dollar.

 

Resultatet pr. aksje var for perioden 3,90 dollar mot 1,86 dollar for tilsvarende periode i 2003, skriver Wilh. Wilhelmsen i en børsmelding fredag.

 

iMarkedet: Betydelig fremgang for WWI

Link to comment
Share on other sites

iMarkedet intervjuer Wilhelm Wilhelmsen

 

Tirsdag 26. oktober 2004 kl. 06:29

(ny: 01.11.2004 13:13)

 

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

- Gir politikerne oss de samme rammebetingelsene som de har i utlandet, da skal jeg love at skipsfarten kommer sterkt tilbake i Norge, sier Wilhelm Wilhelmsen i et intervju med iMarkedet. Her kommenterer han blant annet forholdet mellom LO og Ap, utflaggingen til norsk industri og skatteproblemet.

Wilhelmsen er styreformann i det største, gjenværende rederiet i Norge, Wilh. Wilhelmsen, og har de siste årene sett sine reder-kolleger rømme landet til fordel for lavskatt-land.

 

Wilhelmsen mener det ikke bare er synd at redere og skipsfartssektoren forsvinner, men direkte skummelt for resten av den norske næringsflora.

 

Shippingsektoren har vært i vinden det siste året. Tankratene har eksplodert – og med nyheten om at ratene aldri har vært så høye siden starten av 70 tallet – ankommer iMarkedet kontorene til Wilhelm Wilhelmsen.

 

Omgitt av sin datters kunst og med skipsmodeller fra fordums tider sitter en av Norges mest markante skipsredere og grunner på hvordan det skal gå med landet – dersom rederne ikke finner tilbake.

 

Men høye rater i tankmarkedet – et område Norge en gang i tiden var i førersete globalt – er ikke nødvendigvis gode nyheter for alle.

 

- Det som er synd er jo at Norge ikke tar del i dette, utbryter Wilhelmsen når ratene kommer på bordet.

 

Og han fortsetter:

 

– Det er jo nesten ingen tankredere igjen her i landet. Den eneste er vel Frontline og John Fredriksen, men alle glemmer visst at han er kypriot og ikke nordmann lenger.

 

Men dere redere har bedt om lavere skatter lenge. Det er jo ikke slik at dere bidrar med mye til felleskapet, så hvorfor trenger vi dere da?

 

- Det der er en alt for forenklet problemstilling. Skipsfarten betaler riktignok lite skatt, men den har en meget stor, og svært undervurdert, betydning i næringslivet. Du må huske på at den maritime sektor sysselsetter mellom 70 og 80.000 mennesker her i landet. Rollen skipsfarten har spilt i byggingen av Norge som industrinasjon må ikke glemmes eller undervurders, sier Wilhelmsen med bekymret mine.

 

Må ut av oljerusen

 

Ved siden av å bli kjent for å ha satt hardt mot hardt i Tampa - saken hvor Wilhelmsens skip plukket opp desperate asylsøker utenfor Australia for noen år tilbake, har Wilhelmsen også blitt kjent for sitt sterke engasjement for norsk næringsliv og industriens rammebetingelser.

 

Forgjeves har han prøvd å riste den norske offentligheten og norske politikere ut av oljerusen.

 

Wilhelmsen mener vi har glemt den enorme betydningen selskap som hans eget Wilh. Wilhelmsen, Fred. Olsen og Bergesen har hatt for utviklingen av oljeindustrien.

 

- Skipsfarten hadde de internasjonale forbindelsene, erfaringene og ikke minst risikoviljen. De hadde kontaktene og den industrielle forståelsen som skulle til. Det manglet staten. Skipsfartens rolle i utbygningen av oljeforekomstene var betydelig, det viser historien tydelig, sier Wilhelmsen som også minner om at hans eget selskap bygget opp det som etter hvert ble nedstrøms - og detaljistdelen av Statoil. Han nevner også Bergesens involvering i Saga Petroleum og Fred. Olsens tidlige initiativ i å bygge rigger.

 

Historisk har norske redere spilt en viktig rolle i nær sagt alle industrier Norge hadde. Går man tilbake i de forskjellige rederienes historie finner man at norske redere har vært svært allsidige i sitt investeringsunivers.

 

- Takket være nettopp skipsfarten har Norge meget sterke, i internasjonal målestokk, bedrifter som Unitor, Det norske Veritas, Jotun og sterke norske banker. Det er skipsfartsbransjen som har vært helt avgjørende for at slike bedrifter kunne vokse opp i Norge, sier Wilhelmsen.

 

Hjørnesteinsbedrifter som for eksempel Frank Mohn – som produserer noe så kjedelig som pumper til nettopp skip, blir tvunget til å flytte ut av landet og muligens selge selskapet ut av familiens eie gjennom generasjoner, dersom skipsnæringen forblir en historie i Norge.

 

Frank Mohn er på ingen måte alene.

 

Alle som driver i beslektede sektorer vil se at beslutningene flytter ut av landet – til Hong Kong, London, Shanghai og New York. Beslutningene tas allerede utenfor landets grenser, i blant annet de nevnte byene. Prosessen, utflaggingen av den norske reder er i full gang.

 

- Store deler av næringslivet er allerede flyttet ut. De er nå engang ute og konkurrerer i verdensmarkedet, og da må de konkurrere på like vilkår med sine konkurrenter, sier Wilhelmsen.

 

Og han fortsetter:

 

- Skipsfartsindustrien er som et nav. Den er i sin natur internasjonal, omstillingsdyktig og risikovillig. Vi har sterke bånd og tradisjoner i shipping, men det ser dessverre ut til å forsvinne, sier Wilhelmsen.

 

Stridens kjerne for rederne er skatt. De vil ikke betale mer skatt enn sine konkurrenter ute. John Fredriksen, på tross av at han visstnok er svært glad i sitt fødeland, viste alle hvor lett det var å flytte formuen og alt ut av klørne til skattefuten og ligningsmyndighetene . Rederne lider også under formuesskatten, en skatt Wilhelmsen ikke ser noen positive sider ved.

 

- En ting er å skattlegge resultater, skattlegge vekst. Noe helt annet er å skattlegge grunnfjellet, det økonomiske fundamentet, sier Wilhelmsen. Og høye skatter blir det. Selv betalte han 1,97 millioner kroner i skatt i 2003. Netto-intekten var på 679.000 kroner mens formuen var på noe over 74 millioner kroner.

 

Skipsfarten strategisk viktig

 

EU har de siste årene satset mye på å tiltrekke seg skipsfartsinvesteringer. Dette har gjort at Tyskland opplever en voldsom vekst innenfor den maritime sektor – ved at de aller fleste KS - prosjekter gjøres fra nettopp Tyskland. Tyske banker begynner å interessere seg for shipping og kompetansekrevende industri får gode vekstvilkår

 

- Det er veldig mange gode grunner til at det er viktig for EU å gå inn i skipsfart. Verdens handelsmønster skapes nettopp til havs, sier Wilhelmsen som mener at det både strategisk, men også sikkerhetsmessig, er viktig å være representert på de syv hav med en handelsflåte.

 

Det har skjedd en enorm investering i skipsfart fra asiatenes side. Verdens handelsmønster har endret seg ved at råvarer går fra Amerika og Afrika til den buldrende økonomien i Sør-Øst Asia og Kina og at produkter går den andre veien – fra Kina, Taiwan, Japan og Korea til Europa og USA. Asiatene sitter med hele verdikjeden, og dette tar nå blant annet EU innover seg – og følgelig satser de på shipping.

 

- Norge er ikke opptatt av dette. Vi ser ikke dette slik vi vandrer rundt i en voldsom oljerus, er Wilhelmsens dom.

 

Skremmes ikke av sosialistene

 

Men et eventuelt regjeringsbytte skremmer ikke rederen, som tidligere har antydet at han ikke er fremmed for tanken å flytte sin virksomhet ut av landet.

 

- Jeg tror at de som får embetet også får forstanden, svarer Wilhelmsen på spørsmål om et eventuelt regjeringsbytte. Han frykter ikke en ny arbeiderpartiregjering.

 

– Vanligvis er Arbeiderpartiets adferd helt annerledes i regjering enn utenfor. Men for øyeblikket blir partiet rumpekjørt av LO, sier Wilhelmsen lakonisk.

 

Wilhelmsen var ikke imponert over Ansgar Gabrielsen og mener at Høyre så langt har vært en skuffelse for skipsfartsnæringen, men:

 

- Jeg har forventninger til Børge Brende, og tror han kan få utrettet masse, sier Wilhelmsen optimistisk.

 

- Han har jo ikke gjort så mye ennå, har han?

 

- Han har nå ikke sittet så lenge heller da. Jeg har forhåpninger til han.

 

Men finnes det politisk vilje til å redde rederne? Det kan ikke Wilhelmsen svare på. Rederne er paradoksalt nok de rikeste av oss – og heri ligger problemet ifølge Wilhelmsen. Det norske samfunnets higen og trang etter likhet er en begrensning, og ulikheter tolereres ikke.

 

– Bjørn Rosengren, den tidligere svenske næringsministeren turte å si det rett ut: Norge er den siste sovjetstat, slår Wilhelmsen fast.

 

Trist fra Høyre

 

Som en illustrasjon på hvor misforstått skipsfartsnæringen er trekker Wilhelmsen frem Høyres tidligere næringsminister Ansgar Gabrielsen. Under ett arrangement etter oppkjøpet av Bergesen, som Wilhelmsen karakteriserer som begravelsen av det tradisjonsrike rederiet, hyllet næringsministeren oppkjøpet.

 

Gabrielsen mente det illustrerte hvor godt det sto til med den norske konkurransekraften – hvor godt det sto til med det norske næringslivet når vi greide å tiltrekke oss investorer og oppkjøpere helt fra Hong Kong.

 

- Det var jo en tragedie. At Bergesen ble solgt ut av landet. Og så greier vår daværende næringsminister å hylle oppkjøpet opp i skyene. Han hadde spist agnet fra Sohen-familien med søkke og snøre. Politikerne forsto ikke omfanget eller konsekvensene ved at Bergesen forsvant ut av landet, nærmest sukker Wilhelmsen.

 

 

iMarkedet intervjuer Wilhelm Wilhelmsen

Link to comment
Share on other sites

Frontline dyr - liker Wilhelmsen og Odfjell

 

Tirsdag 02. november 2004 kl. 07:43

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

Jarl Ulvin i Odin Norge mener at Frontline er høyt prisen. Han synes det er bedre å satse på aksjer i Wilh. Wilhelmsen, Odfjell eller Stolt-Nielsen.

Det er Finansavisen som skriver dette.

 

Ulvin sier at Odin Norge har solgt seg ut av Frontline-aksjen. Grunnen er at Ulvin mener at prisen på aksjen er for høy, og han venter at fraktratene faller tilbake fremover.

 

Odin Norge-sjefen liker de to kjemikalitankrederiene Odfjell og Stolt-Nielsen.

 

- Kjemikalitankmarkedet er for tiden meget sterkt og både Odfjell og Stolt-Nielsen drar selvfølgelig god nytte av dette, sier Ulvin til Finansavisen.

 

Odin Norge-sjefen sier videre at Wilh. Wilhelmsen-aksjen fremdeles er prises til attraktive multipler. Han venter at analytikerne vil oppjustere sine estimater på selskapet etter den sterke tredje kvartalsrapporten.

 

Frontline dyr - liker Wilhelmsen og Odfjell

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Wilhelmsen

 

 

Meglerhus oppjusterer kursmålet på en av dagens børsvinnere, Wilh. Wilhelmsen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.11.04 13:01)

 

 

DnB Nor Markets slår fast at Wilh. Wilhelmsen nylig har lagt frem gode tall. I kjølvannet av dette foretar meglerhuset oppjusteringer av estimatene for selskapet. Estimert resultat per aksje for 2005 økes fra 2,40 til 3,09 dollar.

 

Som en konsekvens av dette økes kursmålet fra 126 til 138 kroner. Siste notering er 114 kroner, opp 3,6 prosent.

 

DnB Nor Markets anbefaler kjøp av aksjen.

 

DnB NOR Markets: Kjøp WWI

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

WWI - MANDATORY NOTIFICATION

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102490

 

On 1 February 2005, Bjørn Tønsberg, Senior Vice President

of Barwil Agencies AS, sold 1,400 shares of Class B in WW

ASA at NOK 147.50 each. Mr. Tønsberg is a primary insider

in WW ASA.

 

After the transaction, Mr. Tønsberg`s total holdings of

shares are 5.046 shares of Class A and 2,760 shares of

Class B.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Key Issues: WWI

 

Tight market balance and attractive valuation

 

Hyundai export volumes are down in September (seasonal), but expected to rebound this autumn. Market balance still very robust.

 

High energy prices change consumer preferences in US car markets – switch to Japanese/S.Korean cars

 

S.Kor-N.Am deep sea vehicle shipments YTD up 1.7% yoy (Sep). Positive ’Katrina/Rita effect’ expected.

 

Trades are very fragmented and market balance is very tight. Fleet utilisation hovering around 100%.

 

Positive contribution from Unitor in 2006 (synergies USD 20m p.a.)

 

Valuation is attractive

 

P/E’06E 6.6 X, P/BV’06E 1.4x, P/NAV 0.74X (DCF ’Fair Value’ )

 

 

 

CHANGE IN RECOMMENDATION/ESTIMATES/TARGET

 

EPSrec 2005 $3.8 ($4.2) EPS 2006 $4.8 ($3.50) EPS 2007 $5.2 ($3.2)

 

Reiterate Buy recommendation with 12 month share price target NOK 280

 

 

 

INVESTMENT CASE

 

Wilh. Wilhelmsen is well positioned in a continued strong market with global car carrier fleet utilisation rates close to 100% and TCE rates some 40-50% above replacement economics; creating windfall profits. Our share price target is based on DCF of a ’Fair Value’ approach (normalised earnings) .

 

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

__

 

- F I R S T L O O K -

 

Title: 30% discount to NAV, target raised from NOK 280 to NOK 300

 

Company: Wilh Wilhelmsen ASA

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 240

 

Target: NOK 300 (up from NOK 280)

 

 

 

Successful IPO in Korea brings out values

 

The recent boost of some NOK 50 per share to underlying values in our Wilh Wilhelmsen sum of the parts (NAV) calculation has triggered a target upgrade (which was overdue anyway).

 

Following the listing of the S.Korean logistics company 'Glovis' last week, where WWI holds a stake of 25%, the Glovis share price has rocketed from an IPO price of Krw 21,300 per share to Krw 60,000 in just a few trading days. Such appreciation is highly unusual, but allegedly according to undisclosed analyst sourced Glovis forecasts, current quotes should imply a P/E multiple of approx 12-15 X 2006E EPS. We checked these rumors with the CFO of WWI today who thought implied EPS forecasts sounded a bit rich, but this investment is certainly expected to become a 'dividend machine'. Such price multiples are thus in line with several other maritime related cyclical industry plays on the Korean Stock Exchange.

 

Since WWI/Eukor is already the exclusive maritime logistic partner of Hyundai and Kia Motor Companies, WWI decided to increase its strategic cooperation through a USD 100m investment in Glovis (25% stake) a year ago, which is now valued at a staggering USD 428m. Glovis is a logistics company mainly controlled by Korean/Chinese interest that also allegedly owns a major stake in Hyundai / Kia motor companies. Glovis has 13 car/vehicle logistics offices in Asia and 3 offices in the US and 2 in Europe. Glovis has 274 employees and an annual turnover of USD 1,5billion. Following the IPO, we understand that the major shareholder has agreed to a 6 months lockup period, and the same policy applies for the majority of WWI's shares. WWI has thus signaled that this is a long-term investment.

 

Five reasons to Buy:

 

We enclose a new sum of the parts calculation, and remind you that our buy recommendation is strongly supported by the following arguments:

 

30 % discount to current underlying values

No sings of slowdown in historic tight car carrier market, attractive P/E 7X and 6.5X 2006E and 2007E respectively

Fair Value DCF approach yields NOK 300 per share (factoring in a cycle slowdown)

Long term average EVA spread 8-10%, best in the industry, should argue a P/Book multiple above 2x vs current P/BV 1.5x and 1.3x 2006E and 2007E resp.

Valuation of WMS may prove conservative as no revenue synergies have been allowed for following the Unitor merger (only cost synergies in estimates).

 

Target rise from 240 to 300 NOK

 

 

first/30/12/05

____

Link to comment
Share on other sites

Ragnhild Wiborgs aksjetips

 

Forvalter Ragnhild Wiborg går ut med tre kjøpsanbefalinger og to salgsanbefalinger.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.12.05 09:55)

 

 

Relaterte artikler

- Forvalter: - Worst case er null - Sissener: - Verdens beste kjøp

- Meglere spår januar-rally - - Selg DNO-aksjen

 

 

 

 

Partner og forvalter Ragnhild Wiborg i Peter Edwall Kapitalforvaltning anbefaler kjøp av Transocean, som hun ifølge DN mener er det billigste oljeservice-selsakpet i verden, uansett hvordan det går med oljeprisen.

BASF og Wilh. Wilhelmsen er øvrige kjøpsanbefalinger.

 

Wiborg anbefaler derimot salg av Google og amerikanske konsumaksjer som Best Buy.

 

 

 

Forvalter: - Worst case er null

 

Skagen-forvalter Filip Weintraub anbefaler tre aksjer, men advarer mot aksjer som Google, hvor "worst case er null".

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.12.05 09:18)

 

 

Relaterte artikler

- Forvalter: - Worst case er null - Spetalen anbefaler shorting av "tulleaksje"

- Ragnhild Wiborgs aksjetips - Sissener: - Verdens beste kjøp

 

 

 

 

Filip Weintraub, forvalter av Skagen Global, anbefaler kjøp av nederlandske Nutreco, japanske Asahi (glassprodusent) og norske Wilh. Wilhelmsen.

- Jeg liker ikke aksjer som Google, der worst case er null. Wilhelmsen er det eneste norske selskapet jeg eier på privaten, sier forvalteren til DN.

 

Ser ut som et godt kjøp...

Link to comment
Share on other sites

First hever WWI

 

WWI; vi hever kursmålet

 

Vi hevet kursmålet med NOK 20 til NOK 300 i romjulen da Glovis ble notert i Korea. Selskapet driver land-terminal siden av biltransporten for Kia/Hyundai, og aksjen ble repriset med 300% etter noteringen i julen. Vi har bare indikasjoner på inntjeningen i Glovis men selskapet er nå priset til USD 1,8 mrd. Basert på anslag fra de koreanske tilretteleggerene hva gjelder selskapets 2006 inntjening, kan dette innebære en P/E på 12-15.

 

Vi gjentar også at vi ser at selskapets kjernevirksomhet er solid. Vi venter at ratene i hovedvirksomheten for bil/roro skip vil holde seg godt over nødvendighetsrater de neste årene. WWI har over en lang periode levert en betydelig meravkastning utover selskapets avkastningskrav, hvilket forsvarer en Pris/Bok multippel på 2.0x. Dette gir et implisitt kursmål på mellom NOK 300 og NOK 345 pr aksje de neste 12 mnd.

 

Vi ser også at selskapets ledelse har gjort strategisk og taktisk gode industrielle oppkjøp i forretningsområder utenom bilskipssegmentet. Dessuten venter vi at forrentingen av kapitalen i de ulike deler av selskapet vil ligge høyt fremover.

 

____

Link to comment
Share on other sites

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=204327&cat=100

 

Wilh. Wilhelmsen har gjort tidenes investering i Korea. Aksjene i Glovis steg tre milliarder kroner i verdi på børsen i romjulen.

 

 

Lille julaften var aksjene Wilh. Wilhelmsen sitter med i logistikkselskapet Glovis verdt 1 milliarder kroner. 12 dager senere er aksjene verdsatt til 4 milliarder kroner på børsen i Korea, skriver Finansavisen.

 

Og på toppen av det kan det plusses på 400 millioner kroner i verdistigning den første dagen selskapet Glovis ble noterte på børsen i Korea. Dermed er verdistigningen på investeringen på 650 millioner kroner i november 2004 på hele 3,4 milliarder kroner.

 

Finansavisen forteller den fantastiske historiene i dagens avis og avslutter med at det utgjør 80 kroner pr. aksje i Wilh. Wilhelmsen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...