Jump to content

utenlandske fond (Kina)


ola

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har hørt mye om Kina som det nye som kan bli kjempestort, og har lyst til å vite mer om dette. Er også interessert i gode fond som investerer i Kina.

 

Har Skandiabanken, så lurer også på om fondet de tilbyr her, S G F China Mainland, China Sec, er noe å satse på...

 

Flott om noen kunne fortelle meg litt mer!

Link to comment
Share on other sites

Fond kjenner jeg noe til, har tapt godt der under siste krakk. Derfor trader jeg nå i aksjer på OSE slik at jeg selv kan kontrollere utfallet.

 

Noen fond har jo til tider kraftig oppgang, og det gjelder vel her som med akjser at man må skifte i mellom dem etterhvert som stigningen avtar. Kjøp og salg av fond kan koste vesentlig mye mer i kurtasje enn kjøp av aksjer. Og fondsforvalterene tar seg også gode provisjoner, så alt i alt vil jeg tro at det er større fortjenestemuligheter på enkeltakjser enn fonds.

 

Så til Kina, vet ikke helt, men disse fondene med kinesisk portefølje har jo vært en stund, og stigningen har vel begynnt å avta. Skulle tro at litt forsiktighet bør utvises. Litt om Kinas økonomi er lagt ut her i et annet topic.

 

Ellers vil jeg tro at Netfonds sider om fonds er veldig bra, se denne linken:

 

http://hopey.netfonds.no/fonds-rating.php

 

Der har de også analyser slik at man kan se hvordan fondene har gått over tid. Vet ikke om det fondet du ser etter står der, fant det ikke selv, men det kan vel ha et annet navn.

 

En annen stor informasjonsbase om fond finner du hos:

 

http://www.morningstar.no/

 

Og der ligger det fondet du beskriver. Med både analyser og fakta. Spennende.

 

Videre kan det være lurt å se på børsutviklingen generellt der hvor fondet har sin aksjeportefølje og er den i Kina sjekker du børsen der. Sannsynligvis får du frem omtrent samme stigningskurve på fondet som på børsen, men børsens graf kan også gi deg en pekepinn hvordan det vil gå videre. - Synes for meg som om Kina flater ut nå etter en voldsom stigning siste halvår, men ferden videre, den kan ingen se...vær forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig med investeringar i kinesiske aksjer. Dei aller fleste aksjene på Shanghai-børsen er i drittselskap som skulle ha vore konkurs for lenge siden, og dumme investorer kjøper aksjer for å ta del i oppgangen i Kina.

 

Årsaken til at det er slik, er at det kun er statlige selskap eller selskap med gode politiske kontakter som blir registrert på børsen. Dermed er det kun eit fåtal av kvalitetsselskapa som blir børsnotert. Resultatet av dette er at Shanghai-børsen er ein av dei børsane som har gått dårligast dei siste åra.

 

Men det er allikevel ein god del bra selskap der, så dersom du velger aksjefondet med omhu, kan du få ein hyggelig avkastning. For all del hald deg langt vekke frå fond med indeksmandat (pga all dritten).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...