Jump to content

JACK - PetroJack - Nytt riggeventyr


Pirelli

Recommended Posts

PetroJack skal gjennomføre en bookbulding emisjon fra 07.02 til 18.02 og går på børs 23.02.

 

Selskapets webside: http://www.petrojack.no

For tegning og prospekt: http://www.petrojackaksjen.no

 

Tegningsintervallet er mellom 7 og 9 kroner, dette priser JACK mellom 271 og 349 millioner før emisjonen. Egenkapitalen er i prospektet oppgitt til å være 224 millioner.

 

Selskapet har en JackUp rig under bygging på Jurong Shipyard, denne skal leveres Q2-07. Selskapet har også opsjoner på å bygge to til.

 

Odin Norden har 14,1% av aksjene før emisjonen. Av andre kjente har Spetalen vært inne i PetroJack i tidligere emisjoner, jeg syns å huske den forrige emisjonen var rundt 4,- Siden omsetningen i gråmarkedet den siste tiden har vært over 8,- så har antaglig spettet tatt gevinst.

 

Jeg har grovlest prospektet, men ikke bestemt meg helt for om jeg vil tegne meg ennå. Det er veldig lenge til 2007, men med riggmarkedet vi har om dagen skal det lite fantasi til for å tenke seg at emisjonen vil bli populær ;)

 

Andre som går i tegningsplaner?

Link to comment
Share on other sites

Tegningskursen ved forrige emisjon var 5,50-, her er ett klipp fra en artikkel hegnar.no i den forbindelse:

....................

Kjendisinvestorene flokker seg rundt Berge Gerdt Larsens jackupsatsing, Petrojack. Ifølge Finansavisen har både John Fredriksen, Ragnhild Wiborg, Øystein Stray Spetalen, Bjørn Hanevik og Haakon Sæter satset millionene sine på selskapet.

Fredriksen og Wiborg (Odin Norden) investerte 30 millioner hver da First Securities nylig reiste 213 millioner kroner til selskapet. Disse har dermed en eierandel på 14,1 prosent hver i selskapet der Berge Larsen kontrollerer 22,3 prosent gjennom Increased Oil Recovery.

 

Spetalen har spyttet åtte millioner inn i Petrojack, mens Sæter og Haneviks investeringer er på fire-fem millioner kroner.

 

Ulstein-familien og Herman Friele jr er også inne i selskapet.

.......................

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Limer inn ett par innlegg av signaturen delta fra ST/HO....

--------------------

 

Jeg har nå regnet nåverdi for JACK med konsistente forutsetniger i forhold til mine beregninger for OIL og SIN (jfr. mine siste nåverdiinnlegg på SIN-topicen). Min foreløpige konklusjon er at jeg holder meg til SIN som min jackupeksponering på OSE. Jeg har streifet gjennom JACKs børsintroduksjonsprospekt og First Sec' analyse. First-analysen som ranker JACK foran SIN og OIL, tar jeg med en klype salt etter å gått gjennom grunnlaget i deres vurderinger. SIN har 5 rigger under bygging samt ytterligere 2 opsjoner. SIN er muligens fullfinansiert for hele sitt investeringsløft slik at her muligens ikke kommer flere emisjoner enn konvertering av obligasjonslån. JACK har 1 rigg under bygging og 2 opsjoner. JACK har fullfinansiert den ene riggen og må nok emittere for å finansiere de 2 andre. Belåningsgrad og emisjonskurs er avgjørende for oppsidepotensial nåverdimessig i JACK. Ved belåning på $85 mill. for hver av opsjonsriggene og emisjon ved aksjekurs kr. 13,-, blir nåverdien i mitt eksempel kr. 17,- pr. aksje. Dette gir omtrentlig samme oppside som i SIN hvis SIN erklærer de to siste opsjonene. Det er naturligvis usikkerhet i JACK i dag om de vil erklære de to opsjonene samt størrelse på framtidige emisjoner og til hvilken aksjekurs. Dersom emisjonskursen i stedet blir 11,-, reduseres JACKs nåverdi til kr. 15,50, og oppsiden er lik SINs dersom SIN ikke erklærer sine to opsjoner. Aksjekurser i dag: SIN 25,40, JACK: 9,15.

 

Som 1-riggselskap ser nåverdien tilsynelatende svært høy ut (opp mot kr. 22,-) dersom det legges til grunn svært høy belåningsgrad slik JACK har avtale om for den første riggen. Her får de belåne $106 mill. som må nedbetales i løpet av 3 år. Dette er nær 80 % belåningsgrad som kan være vanskelig å få aksept for når ny refinansieringspakke skal forhandles. Også andre norske jackupselskaper har lignende take-out-finansieringspakker med verftene. Jeg vil derfor ikke verdsette JACK med betydelig høyere finansiell gearing enn SIN og OIL. Dersom man legger betydelig høyere finansiell gearing til grunn for JACK enn for SIN og OIL, vil oppsidepotensiale kunne være noe større for JACK, men risikoen i aksjen vil også kunne være betydelig høyere.

 

Summasumarium: JACK kan være et bra investeringscase. Jeg rangerer ikke JACK foran SIN og OIL. SIN kommer først ut i boremarkedet og har flest rigger i bestilling.

 

 

First Sec.sier NAV for JACK er kr. 9,07. Jeg stusser over måten de beregner NAV. Den første riggen har de verdsatt til hva det vil koste å kontrahere en rigg til dagens markedspris til verftene (med tillegg av prosjektutgifter). De to opsjonriggene blir verdsatt til en slags nåverdi, som er noe høyere. Merkelig inkonsistens, dette - som å legge sammen epler og pærer. Hvis jeg i NAV-anslag verdsetter alle rigger til dagens markedspris ved verftene (med tillegg av prosjektutgifter), kommer jeg til at JACK er høyere priset (115 % av NAV) enn SIN.(108 % av NAV).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bommet på IT i høst, kjøpt en long posisjon i JACK den siste tiden, som blir min eneste spekulative investering.

 

Satser på en "JIN- utvikling" mens jeg elelrs holder meg utenfor markedet, og kjører en anonym stil her på forumet.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

JACK - PETROJACK DECLARE 1. OPTION ON A NEW JACK-UP

15.04.2005 09:37

 

Petrojack declare 1. Option on a new modern Baker Marine

375 Jack-up.

 

The Board of Directors of Petrojack ASA has approved a

Letter of Intent with Jurong Shipyard Pte Ltd (Jurong) of

Singapore to build the 1st Option Rig available to

Petrojack under the Rig Options Agreement between the

Parties.

 

The Letter of Intent contains firm Delivery Date, firm

Contract Price of USD 127,1 mill. and an 80% financing

during the construction period, secured by allocation of

critical steel orders and drilling systems agreed between

the parties.

 

The Option Rig (Petrojack II) will be identical to the rig

(Petrojack I) already under construction at Jurong shipyard.

 

The final order is Subject to Final Agreement of Contract

Terms and Board Approval. It is the intent to lift all

subjects by 15th June 2005. Delivery time of the rig is 15

January 2008.

 

Petrojack ASA has one further option to construct a similar

jack up with Jurong/PPL in Singapore which is also

considered favourable in present market conditions.

 

Jurong and PPL are two of the main yards in the SembCorp

Marine Group, which is one of the two major Rigbuilder

Groups in Singapore and worldwide.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

NEW YORK, Jan 5 (Reuters) - Oil drilling rig company Transocean Inc. (RIG.N: Quote, Profile, Research) on Thursday said it has entered into marketing and purchase option right agreements for three PetroJack jackup rigs.

The agreement gives Transocean exclusive marketing rights to the three PetroJack ASA of Norway jackup rigs, which are under construction, as well as the option to purchase each unit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

PETROJACK ASA - PRELIMINARY RESULT 1ST QUARTER 2007

 

Summary

Petrojack ASA was incorporated on October 4, 2004

by Larsen Oil & Gas. Larsen Oil & Gas is engaged as

manager for Petrojack ASA.

 

Petrojack has two jack-up rigs under construction

at Jurong Shipyard in Singapore. The jack-up rigs

have an operating water depth capacity of 375 feet

and drilling depth capacity of approximately 30 000

feet.

 

Petrojack`s original construction program included

four rigs. However, two rigs were sold to Maersk in

Q3-2006, for a total consideration of MUSD 420.

 

The rig price for the remaining two jack-up rigs

are:

* MUSD 139.9 (including PC-sum and financing)

with 80 % yard financing during the construction

period. Delivery date is on or before 15 January

2008.

 

* MUSD 180 (including PC-sum and financing).

Delivery date is on or before December 2008.

 

In August 2006, Petrojack invested in Petrolia

Drilling ASA - Petrojack currently holds about 21.2

% of Petrolia Drilling ASA. The investment is made

to get exposure to the strong semi market, which

has continued to develop positively during

2006/2007, with improving day rates and rig

utilization. The utilization for semi`s in UK is

close to 90%, while the overall utilization is in

excess of 95%.

 

Construction progress

There have been no significant lost time accidents,

and the construction processes are developing

according to schedule and on budget.

 

Financial information

Income statement comments

Petrojack`s net result for the 1st quarter of 2007

was equal to MNOK -17.1 before tax and MNOK -6.4

after tax. Similar figures for the 1st quarter of

2006 was MNOK -18.3.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Action i BGL-sfæren :smile:

 

GF sa nei til:

-fullmakt til å øke aksjekapitalen

-fullmakt til å ta opp konvertibelt lån

-fullmakt til tilbakekjøp av egne aksjer

 

 

PETROJACK ASA - ANNUAL GENERAL MEETING 19 JUNE 2007

 

Refer to the stock exchange notice on the 06 June

2007 attached the summons and agenda for the

Annual

General Meeting in Petrojack ASA.

 

The Annual General Meeting has been completed and

the items nos. 1 - 6 and 10 on the agenda were

approved. The items nos. 7 - 9 did not obtain the

qualified numbers of votes and thus were dejected.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

ASC har i dag krysset en post til 100 millioner i JACK. Er det noe på gang?

 

Etter at Standard Drilling gikk ut og sa at det ikke (foreløpig i alle fall) ikke ble noe av salget av Jackup'ene sine kan det vel være nærliggende å spekulere i om kjøperne ikke heller titter på riggene til JACK?

Ferdigstillelse er rett rundt hjørnet, og det vil nok telle positivt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...