Jump to content

FRO - Frontline


SAILORBOY

Recommended Posts

Det er jo langt mellom de seriøse svarne på HO,

så jeg limer inn dette innlegget her.

Komentarer mottas med takk.

 

 

 

 

Selg FRO - Kraftig vekst i tankflåten.

 

Mandag kom det ferske tall for utviklingen av verdens tankskipsflåte fremover og det var dyster lesning for de som har satset skjorta innen tankmarkedet.

 

Veksten i 2004 blir på hele 5% ja kan faktisk bli så høy som 8%.

 

Veksten siden 1992 har vært årlig på 1,5% og i 10 år blir det 15%.

 

Får vi nå en årlig vekst på 5% så vil vi om ti år fått en tilvekst på 50% og det vil bli i meste laget i følge ekspertisen.

 

Jeg tror nok fyrrige tankinvestorer vil betenke seg vel og lenge før de foretar nye investeringer innen sektoren.

 

Haussingen seneste tiden må sees på bakgrunn av at de store husene holder på å hjelpe de gode kundene ut av sine investeringer.

 

Selg FRO.

 

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Heisann Sailor, deler Turn's syn på FRO, tror aksjen trenger en korreksjon. Men ratene ser voldsomt sterke ut for tiden, i tillegg har vi refinansieringen i bakhodet med etterfølgende stort utbytte.

 

Det er ikke noe opplest og vedtatt regelverk for hvordan topic's skal opprettes her på forumet. Men siden jeg er moderator tillater jeg meg å håndheve en viss ryddighet.

 

Mitt syn er at denne topicen hører hjemme i en FRO topic, så jeg renamer navnet du valgte til "FRO - Fosser videre?"

 

Så kan vi fortsette å diskutere FRO her :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ja en korreksjon vil nok komme snart, men enkelte blåser jo dette opp som om de er VG journalister, og det høres jo nesten ut som FRO skal gå konk.

Ellers ser ut som om FRO har etablert god støtte på rundt 205,- så personlig har jeg ikke store problemer med nattesøvnen for tia.

Har sittet i FRO siden 2001 og fått en del utbytte,

så hvis utbyttene i år blir så fete som enkelte håper/tror/hevder, kan det jo tenkes at jeg snart har tjent inn mesteparten av inngangen :? (det er lov å tro,håpe osv.).

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Turnaround, der fikk endelig FRO den ventede korreksjonen. Har du gitt opp short posisjon i denne? Selv om 205,- er nevt som teknisk støtte er nok 200,- en stor psykisk barriere. Faller 200,- tror jeg fort den kan gå et stykke nedover...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Leste i Finansavisen lørdag at en analytiker mener det ligger ann til ett utbytte på 145,- når finansieringen kommer på plass. Han opererte med 115,- for refinansieringen og 30,- fortjeneste for Q403 og Q104.

 

I tillegg sitter man altså igjen med aksjene i FRO...

 

Dette var jo bare en analytikers spådom, og fra den kanten kommer det jo ofte mye rart. Er det noen som har gjort egne kalkyler på dette?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Etter de tallene jeg har klart og oppdrive ser det ut omtrent så her.

 

Obligasjonslån. 580,- mill.USD.

Syndikatlån, 1,05 mrd.USD.

Antall aksjer 73,530 mill.

 

1,63/0,07353=22,18*6,97=154,6 NOK.

tallene er avrundet.

 

Men om alt dette blir utbetalt tviler jeg på, det kan jo tenkes at Fredde & co. har andre planer.

Noe av penga skal visst brukes til å refinansiere noen av båtene.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg inn igjen i dag. Volsom omsetning, spesielt mot slutten på dagen. Har også fått flere meldinger om stadig høye rater og lave råoljelager, og dette gjør at jeg mistenker kursen i å gjøre et byks snart.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Jeg tror bestemt at FRO skal videre oppover, derfor kjøpte jeg meg inn igjen på 206. Kursen har ligget på samme nivå i et par uker og under de eksisterende forhold så kan jeg ikke forstå annet enn at kursen snart skal opp. Det kan virke som om "de store" driver og posisjonener seg for tiden. Tror kursen vil toppe seg i dagene før ex. utbytte. Jeg er likevel usikker på om jeg selger meg ut før utbytte eller sitter over.

Link to comment
Share on other sites

Siden krystallkula datt ned og knuste :? , kan jeg nok desverre ikke svare på det, men kan jo prøve på et råtips. 1,5-3$ i ordinært + 3 - 5$ i ekstraordinært.

I de værste hause innleggene på HO har det vært spekulert med 15-20$ men det er nok noe i overkant.

Men er vi litt heldige og ratene ikke faller for mye i løpet av sommeren, kan det kanskje bli 20-30$ :lol: tilsammen i 2004. Dette er bare spekulasjoner fra min side.

Legger ut ant.baljer med break even ratene, så kan du følge med på rateutv. og slutninger, og regne litt på det selv utover.

 

38 VLCC`s B/E 20992$ pr.d.

19 SUEZMAX`s B/E 14207$ pr.d.

8 SUEZMAX OBO`s B/E 13209$ pr.d.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil var disse tallene fra Q3.03

Vil du vite mer prøv: www.frontline.bm

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser kun på driften tror jeg oljeprisen kortsiktig kan ødlegge noe for fraktratene. Oljeprisen er nå $34,56- og det er jo veldig høyt, selv om man kompanserer for dollarfallet. Jeg tror oljelagerene vil fortsette å tappes, samtidig som høysesongen for FRO nå er på hell. Hvis oljeprisen fortsetter å være så sterk som i dag kan nok i det minste videre fremgang for aksjen være i fare. Ett fall i oljeprisen ville nok vært en veldig god trigger for vekst i fraktratene.

 

Det som er fasinerende med FRO i øyeblikket er utsiktene til store utbytter i horisonten, det fungerer nok som ett veldig bra gulv for aksjekursen i øyeblikket. I det øyeblikket utbyttene blir kjent gjelder det å følge med i timen, da kan alt skje...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde regnet med et byks i FRO kursen i forkant av 4Q og gikk derfor inn i aksjen i dag tidlig på 212. Kan se ut som om bykset mot 220 er i gang akkurat nå. 217 siste.

 

Men jeg får si som Pirelli: Jeg er muligens litt påvirket av at jeg er tungt inne i aksjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Frontline has postponed its release of the Fourth quarter

and Financial Year 2003 results until the morning on Monday

March 1, 2004.

 

Presentation

A presentation of Frontline`s Preliminary Fourth Quarter

and Financial Year 2003 results will take place in Oslo at

Stranden 21 (DnB building) in the Auditorium on second

floor on Monday March 1, 2004 at 08:30 A.M. CET (Norwegian

time). Further details will follow shortly.

 

Teleconference and webcast

A conference call will be held in the afternoon on Monday

March 1, 2004. Details regarding the teleconference will

follow shortly.

 

 

Kind regards,

Jonas Ytreland

Link to comment
Share on other sites

Nå har Jarle Sjo igjen uttalt seg om FRO-aksjen. Kursmål 150 sier han. "Flaksen kan ikke vare evig".

 

Hvor mange ganger kan denne mannen ta feil? Er det ingen andre enn meg som synes det er rart at han ikke mister jobben?

 

Hver gang Jarle Sjo har uttalt som om FRO, har aksjen steget selv om han har uttalt seg negativt. I FRO-aksjonærenes kretser ser man på en negativ anbefaling fra Sjo som et kjøpssignal.

 

Tar Sjo feil også denne gangen? Mest sannsynlig ja.

 

Nå er det ikke lenge igjen til Q4 lanseres, og en kursstigning frem til dette skal man ikke se bort i fra. Den har nok allerede begynt. 216 siste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte en inngang i FRO idag, men fant ut at det ble for risky. Aksjen vil mest sannsynlig stige, men risikoen på kort sikt er høy.

 

Dersom man er villige til å sitte en stund kan morgendagen være en gunstig inngang.

Selskapet tjener penger som gress.

Hvor mye av dette vil Fredriksen dele med aksjonærene?

Link to comment
Share on other sites

Jarle Sjo har nok ikke klart å treffe markedet siden han i 2002 ble genierklært. Kanskje han er best når markedet er bear?

 

Aftenposten bringer i helgen en artikkel om Frontline, sitat: "- I forbindelse med refinansieringen, salget av Ship Finance og drift fra fjerde kvartal 2003 og 1. kvartal 2004 tror vi at det kommer et akkumulert utbytte på 19 dollar aksjen. Med utgangspunkt i dagens aksjekurs verdsetter man da resten av Frontline, befraktningsdelen, til rundt 10 dollar pr. aksje. Det sier analytiker Bjørn Giæver i Shippingavdelingen i DnB NOR Markets i en rundspørring TDN Finans har gjort før fremleggelsen av Frontline-resultatet. Det betegner analytikerne i DnB NOR Markets som et kupp."

 

Les hele saken

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Frontline er ute med resultater for fjerde kvartal. Selskapet fikk et driftsresultat før avskrivninger på 123,9 millioner dollar, mens her ble fasit 153 millioner dollar.

 

Det rene driftsresultatet endte på 85,2 millioner dollar i fjerde kvartal 2003, mot et driftsresultat på 69,2 millioner dollar i samme periode i 2002. Her var det ventet i snitt 116 millioner dollar i kvartalet.

 

Resultat pr. aksje var ventet å ende på 1,43 dollar i fjerde kvartal, ifølge TDN Finans. Ifølge kvartalsrapporten endte imidlertid resultat pr. aksje på 0,96 dollar i kvartalet.

 

Omsetningen i fjerde kvartal var på 187 millioner dollar, mens analytikerne i snitt ventet 207 millioner dollar i inntekter i fjerde kvartal. I fjerde kvartal 2002 var inntektene til tankrederiet på 158,6 millioner dollar

 

I kvartalet økte administrative kostnader steg til 7,6 millioner dollar i kvartalet. Av dette var 4,1 millioner relatert til ansatteopsjonene til Frontline. Selskapet hadde også tap på valuta på 5,1 millioner dollar i kvartalet, på løft i yen mot dollar.

 

Frontline oppnådde TC-rater 40.000 dollar pr. dag i Suezmax-markedet, mens ratene i VLCC-markedet lå på 90.000 dollar.

 

- I 2004 ser vi for første gang på noen år, en økning i VLCC- og Suezmax-flåten. Likevel, basert på den fortsatte sterke veksten i oljeetterspørselen bør balansen være fordelaktig. Den sterke økningen i oljeprisen fra dagens nivå kan endre dette bildet, skriver Frontline i sin kvartalsrapport.

 

Styret har bestemt seg for å betale utbytte på 4,50 dollar pr. aksje. Frontline melder videre at første kvartal ser ut til å bli det sterkeste i selskapets historie så langt.

 

Videre heter det at oppdelingen av selskapet i to, et charterselskap og et aktivaselskap som eier skipene, har blitt gjennomført. Selskapet opplyser videre i kvartalsrapporten at det kan være aktuelt med sammenslåing av andre aktiva orienterte selskaper.

 

Frontline-ledelsen vente at Den amerikanske børstilsynet (SEC) godkjenner Ship Finance 1. april.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...