Jump to content

FRO - Frontline


SAILORBOY

Recommended Posts

Får aksjonærene i FRO nå 1 aksje i SFL pr fjerde aksje de eier i FRO (til hvilken kurs)?

 

Ja. du vil få 1 aksje i SFL for hver fjerde FRO du eide 03/02-2005- (dagens kurs er vel rundt 23$)

 

Og er det binding på 14 dager før man kan selge SFL-aksjene?

Nei. De kan selges, men kurtasjen er normalt ganske stiv for handler i USA fra Norge. Selv har jeg noen SFL aksjer på VPS'en som jeg ikke har giddet å bli kvitt. De produserer utbytte en gang i kvartalet, og er ganske greie å beholde.

 

Har kursen i FRO blitt redusert pga dette utbytte som ved et vanlig utbytte?

 

Selvfølgelig, men den reele utbytte kursen er vannskelig å estimere eksakt fordi det ikke utbetales cash.

 

Pst: Eier Fredriksen mye i SFL?

World Shipholding(Fredriksen) mottar SFL aksjer på lik linje med de andre. Så han har mange aksjer..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply
I min leting etter tyske pante-nyheter kom jeg tilfeldigvis over denne.

 

Jeg er ikke inne i FJO, og vet ikke om denne nyheten er viktig. Men dere kan jo se på den:

 

http://www.lpvnet.de/news.asp?id={19C8CCF6...7-8E0055A61B19}

 

.

 

Det er jo hyggelig at du limer inn nyheter på andre tråder enn Tomra-tråden Tekniker`n....men dette er FRO-tråd ikke FJO - så den lakse-pris-nyheten din passer nok ikke inn her.... :-D

Link to comment
Share on other sites

VALGTE Å TERMINERE BEFRAKTNINGSAVTALE MED BP -TRØIM

 

Oslo (TDN Finans): BP Shipping Ltd. og Frontline har terminert sin

befraktningskontrakt. Det norske tankrederiet mener de kan tjene mer penger

på å ikke forlenge avtalen.

 

Det sier visestyreformann Tor Olav Trøim i Frontline til TDN Finans

tirsdag.

 

BP-avtalen stammer fra 2002, og termineres umiddelbart etter gjensidig

forståelse mellom de to selskapene, ifølge en melding mandag kveld. Det er

endrede handels- og leveringsmønstre som er årsaken til at avtalen

opphører, opplyses det.

 

-Vi hadde en opsjon på å forlenge avtalen. Vi valgte å ikke gjøre det på

grunn av de betingelsene vi har og på grunn av beskaffenheten til vår flåte

nå, sier visestyreformann Tor Olav Trøim i Frontline til TDN Finans.

 

Trøim forklarer at da avtalen med BP ble inngått hadde tankrederiet veldig

lite basislast. Nå er situasjonen annerledes, i og med at Frontline er

største leverandør av tonnasje til Shell. Dermed mener Frontline at de kan

tjene mer penger på å ikke forlenge kontrakten, sier Trøim.

 

-Vi fikk et forslag til en avtale fra BP som i utgangspunktet var lik den

vi hadde tidligere, og det sa vi nei takk til. Det har å gjøre med at vi

velger å putte båtene der man tror man kan tjene mest på det, sier

visestyreformannen.

 

I begynnelsen av avtalen leide Frontline fire VLCCer fra BP på timecharter.

Den avtalen opphørte i januar 2003. De fire BP-skipene går stadig på

bareboat-avtale fra et Frontline-selskap inn til BP, opplyser

administrerende direktør Oscar Spieler i Frontline til TDN Finans.

 

BP-avtalen var en såkalt COA-avtale (contract of affreightment). Det

innebærer at man tar laster til markedsnivå. Fordelen med avtalen var at

lastene gikk på lange reiser. I dag har BP et annet handelsmønster med

kortere reiser, og mye av denne tidligere fordelen er borte, opplyser

Frontline.

Link to comment
Share on other sites

Tonnasjeoppbygging i Gulfen

 

Torsdag 10. februar 2005 kl. 09:21

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

Aktiviteten i VLCC-markedet har stoppet opp de siste dagene og dette gjør at tilgjengelig tonnasje i Den Arabiske Gulf nå er på vei opp igjen.

 

Det er feiringen av det kinesiske nyttåret denne uken som har ført til stillstand i VLCC-markedet i Midtøsten. Dette har gitt mindre tilbakefall i ratene, men de er fortsatt litt høyere enn for en uke siden ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport.

 

Det sluttes nå på worldscale 147,5 fra Gulfen til Japan, opp 7,5 poeng for uken, men ned fra toppen på ws 160 i løpet av uken. Vestover fra Gulfen er ratene mer eller mindre uendret på ws 120.

 

Ifølge Fearnleys har antallet ledig VLCC'er ventet i Gulfen de neste 30 dagene økte fra 25 for en uke siden til 38 nå.

 

Det skal fortsatt være et antall udekkede forespørsler for første del av mars, og dette gir ifølge Fearnleys rederne fortsatt et håp om at utviklingen skal snu opp igjen.

 

I Suezmax-markedet har ratene vært under press den siste uken, og har falt 25 poeng til ws 172,5 fra Vest-Afrika til USA. I Middelhavet er ratene foreløpig uendret på ws 215, men det er press i markedet på grunn av et svakt aframax-markedet i området.

 

Fakta:

 

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

 

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

 

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

 

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

 

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

 

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

 

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

 

Vil du ha de kursdrivende nyhetene først?

Sjekk ut våre tjenester her!

Link to comment
Share on other sites

Jekker opp oljeestimater

 

IEA spår økende oljeproduksjon i OPEC

 

 

Artikkel av: NTB (10.2.05 11:43)

 

 

Organisasjonen av oljeeksporterende land OPEC vil øke sin produksjon av råolje med én million fat per dag i løpet av året. Etterspørselen i Asia vil stige betydelig, spådde det internasjonale energibyrå IEA torsdag.

Dette utbalanseres delvis av fallende etterspørsel i Kina, heter det i en rapport fra byrået. IEA tror også at produksjonen i land utenfor OPEC vil synke, slik at markedet strammer seg mer enn tidligere antatt.

 

Oljeprisen steg på de internasjonale børsene torsdag, samtidig som IEAs spådom om økt OPEC-produksjon ble alminnelig kjent. I London gikk Brent-olje av nordsjøkvalitet for leveranse i mars opp med 31 cent til 43,44 dollar per fat.

 

I New York ga elektronisk handel en oppgang for lettolje av tilsvarende kvalitet for leveranse i mars opp med 24 cent til 45,70 dollar fatet. Oppgangen her skyldtes ifølge meklere delvis meldinger om svakere økning enn ventet i USAs bensinlagre. Ifølge energidepartementet i Washington økte disse lagrene med 500.000 fat, mens markedet hadde forventet en økning på en million fat. Ifølge departementet har USA nå 216,8 millioner fat bensin på lager.

Link to comment
Share on other sites

Fredriksen's Frontline May Post Record Profit on Tanker Rates

 

Feb. 11 (Bloomberg) -- Norwegian billionaire John Fredriksen's Frontline Ltd., the world's largest tanker company, may say net income surged to a record $372 million in the fourth quarter as an increase in oil supplies drove up freight rates.

 

Profit jumped more than fivefold in the three months through December, based on the median estimate of seven analysts surveyed by Bloomberg. Hamilton, Bermuda-based Frontline in November forecast net income of $300 million. The company will report next week, Chief Financial Officer Tom Jebsen said.

 

``It's going to be the best quarter ever,'' said Ivar Larsen, an analyst at Enskilda Securities in Oslo, who estimated net income at $461 million and recommended that investors buy the shares. ``Future earnings depend on what moves OPEC makes.''

 

The Organization of Petroleum Exporting Countries pumped almost 30 million barrels of oil a day last year, the most since 1979, as demand led by China grew the fastest in almost three decades. The increase pushed freight rates to all-time highs, giving shipowners such as Frontline, Teekay Shipping Corp. and Overseas Shipholding Group a second year of record profits.

 

Shares of Frontline closed at 303 kroner in Oslo yesterday, more than doubling from a year ago. The Bloomberg Tanker Index of seven shipping companies, led by Frontline, rose 82 percent last year, the third-best performance of the 480 industry indexes ranked by Bloomberg. Shares of Bahamas-based Teekay, the world's second-largest tanker company, rose 48 percent in 2004 and New York-based Overseas Shipholding climbed 62 percent.

 

Acquisitive Norwegian

 

Fredriksen, 60, has built Frontline through acquisitions since 1996. Fredriksen, whose legal domicile is Cyprus, which has lower taxes than his home country, is Norway's richest person with assets of about 22.7 billion kroner ($3.4 billion), Kapital magazine said in September in its annual ranking.

 

Fredriksen, who was born in Eidsvoll, in southeastern Norway, controls 34.8 percent of Frontline through his closely held company Hemen Holding Ltd. He wasn't available for comment, according to his personal assistant Gunn Skei in Oslo.

 

Frontline's forecast net income would be more than twice as high as the $150.6 million earned in the third quarter, when profit quadrupled. Net income reached $214.4 million in the first quarter. For all of 2004, Frontline may earn $906 million.

 

Operators of 2 million-barrel oil tankers known as Very Large Crude Carriers earned an average of $174,900 a day in the fourth quarter on the benchmark route to Japan from the Middle East, according to London-based Drewry Shipping Consultants Ltd. Daily earnings peaked at $250,000 in November. The average was $95,258 for all of last year and $49,342 in 2003, Drewry said.

 

Very Large Carriers

 

Frontline manages 35 Very Large Crude Carriers and 23 Suezmax tankers that can haul 1 million barrels each, according to the company's Web site. Most of the ships are leased from Ship Finance International Inc., which Frontline spun off as a separate company in June.

 

Frontline's stock has fallen 10 percent from the record 328.97 kroner reached on Nov. 29 after freight rates slumped following OPEC's Dec. 10 decision to cut production. Daily output by the group's 11 members dropped 1.2 percent in January, the third straight monthly decline after six months of gains, according to a survey of oil companies, producers and analysts.

 

Rates fell ``too late in the quarter to have a significant impact'' on fourth-quarter profit, Michael Drickamer, analyst at Hibernia Southcoast Capital in New Orleans, said in a Feb. 3 note.

 

Oil, Iron Ore

 

Daily earnings for Very Large Crude Carriers to Asia may slide by a third this year to $66,250 as shipowners expand their fleets, according to the median estimate of eight analysts surveyed by Bloomberg in December. Frontline's first-quarter earnings may amount to $300 million, 40 percent higher than a year earlier, said Arne Egil Roenning, an analyst at Fondsfinans in Oslo who recommends buying the stock.

 

Frontline's vessels carry crude oil five to eight times a year from the Persian Gulf and other producing areas to refineries in Asia, the Americas and Europe that are owned by companies such as Irving, Texas-based Exxon Mobil Corp. Frontline also has eight ships that can haul either oil or iron ore.

 

Frontline is looking to expand amid forecasts for lower freight rates. The company said in December it would be interested in buying New York-based General Maritime Corp., known as Genmar, which has a market value of $1.8 billion.

 

The takeover would be the biggest ever in the tanker industry and would boost Frontline's capacity to about 150 million barrels, or five days of OPEC oil production.

 

General Maritime would be interested in a cash offer, the Financial Times reported on Jan. 22, citing Chief Executive Officer Peter Georgiopoulos. Tor Olav Troim, a Frontline director, declined to comment from London General Maritime also declined to comment.

 

``A merger could be still on the cards,'' Larsen said. ``Genmar shareholders would have to make the next approach, though Frontline would only be interested if it paid with shares.''

 

 

 

To contact the reporters on this story:

Saijel Kishan in London at at skishan@bloomberg.net

 

To contact the editor responsible for this story:

Stephen Farr at

or at sfarr@bloomberg.net.

 

-----

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=100...nU&refer=europe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:-D :-D :-D

 

 

 

PRELIMINARY FOURTH QUARTER AND FINANCIAL YEAR 2004 RESULTS

Press release from Frontline Ltd. - 22.02.2005

 

 

 

Highlights

 

Frontline reports record quarterly and annual results.

Frontline reports net income of $1.0 billion and earnings per share of $13.79 for the financial year 2004 and net income of $498.2 million and earnings per share of $6.66 for the fourth quarter of 2004.

Frontline announces a cash dividend totalling $261.9 million, equivalent to $3.50 per share.

Frontline gives $157.1 million "in kind" dividend through the spin off of a further 10 percent of its share of Ship Finance.

 

 

The Board of Frontline Ltd. (the "Company" or "Frontline") is pleased to announce net income of $498.2 million for the fourth quarter of 2004, equivalent to earnings per share of $6.66. This is the best quarterly results ever recorded by the Company. Operating income for the quarter was $471.7 million, up from $220.5 million in the third quarter as the tanker market experienced a continued period of exceptionally strong rates. The average daily time charter equivalents ("TCEs") earned in the spot and period market by the Company's VLCCs, Suezmax tankers, and Suezmax OBO carriers were $111,200, $85,000 and $31,100, respectively, compared with $67,200, $45,900 and $27,300 respectively in the third quarter of 2004. In the fourth quarter of 2004, the Company reported a gain of $19.8 million from the sale of assets that relates to the sale of the Company's interest in one VLCC.

 

Interest income for the quarter was $8.4 million, of which $6.1 million relates to Independent Tankers Corporation ("ITC"). Interest expense for the quarter was $50.4 million (of which $16.4 million relates to ITC) compared with $51.1 million in the third quarter (of which $16.3 million relates to ITC). The total of other financial items for the quarter was a net gain of $17.1 million compared to net losses of $26.2 million in the third quarter. This change reflects movements in the financial and freight markets from the third to fourth quarter. Other financial items include a gain of $0.7 million from the mark to market valuation of freight future agreements in the fourth quarter compared with losses of $17.2 million in the third quarter. Movement in interest rates has generated valuation gains of $5.9 million on interest rate swaps in the fourth quarter compared with losses of $10.9 million in the third quarter. Other financial items also include a gain on sale of marketable securities of $7.2 million. At December 31, 2004 the Company had interest rate swaps with a total notional principal amount of $631.4 million outstanding, of which Ship Finance holds $581.4 million. The Company has recorded a foreign exchange loss of $9.8 million in the quarter arising on Yen debt in subsidiaries and certain Yen currency contracts as the Yen strengthened from 110.92 at September 30, 2004 to 103.10 at December 31, 2004.

 

In the fourth quarter of 2004, the Company spun off the newly formed dry bulk group, Golden Ocean Group Limited ("Golden Ocean"). This transaction has been accounted for at fair value and is presented as discontinued operations. Included in the discontinued operations amount of $104.1 million for the fourth quarter of 2004 is a gain of $99.5 million resulting from the recognition of the distribution of Golden Ocean shares and cash to Frontline shareholders at fair value.

 

The Company has a 20 percent profit share arrangement with Ship Finance for any earnings Frontline makes above the fixed charter rates. This profit share is determined on an annual basis and for 2004 totals $114.9 million.

 

Frontline announces net income of $1.0 billion for the year ended December 31, 2004, equivalent to earnings per share of $13.79. The average daily time charter equivalents ("TCEs") earned in the spot and period market by the Company's VLCCs, Suezmax tankers, and Suezmax OBO carriers were $78,000, $57,900 and $27,900, respectively.

 

As at December 31, 2004, the Company had total cash and cash equivalents of $698.3 million. This amount includes restricted cash of $592.6 million of which $325.9 million relates to deposits in ITC and $250.0 million in Frontline Shipping Limited. As of February 18, 2005, Frontline has cash breakeven rates on a TCE basis for VLCCs and Suezmaxes of $28,042 and $21,370, respectively.

 

The Company has restated prior periods reported to reflect the treatment of the spin off of Golden Ocean as discontinued operations. This is a reclassification of certain line items presented in our statement of operations and has had no effect on reported net income.

 

The full report is available on the following link:

 

http://hugin.info/182/R/981803/145809.pdf

 

 

 

 

 

Questions should be directed to:

 

Contact: Tor Olav Troim: Director, Frontline Ltd

+44 7734 976 575

 

Oscar Spieler: Chief Executive Officer, Frontline Management AS

+47 23 11 40 00

 

Tom Jebsen, Chief Financial Officer, Frontline Management AS

+47 23 11 40 00

 

Kilde:

http://cws.huginonline.com/F/182/PR/200502...2/981805_5.html

Link to comment
Share on other sites

Hei roman.

Nå skal vi se.

 

FRO blir notert ex.cashutbytte på 3,5$ den 03.03 med utbetaling ca.18.03 dvs. at du må eie FRO til børsen stenger den 02.03

 

FRO blir notert ex. 10% SFL den 09.03 med tildeling den 24.03 dvs. at du må eie FRO til børsen stenger den 09.03

 

Tilsammen vil dette utgjøre ca.35.- NOK alt etter Dollarkursen og aksjekursen i SFL på gjeldene tidspunkt.

 

Håper dette er til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

nedfortelling [2904]

23.02.05 23:30

 

FRO går ex utbytte 3.50 $ ( kontantdelen ) den 03.03.05. ( 5 børsdager ).

 

Historikk rundt børsutviklingen ( tendens ) de siste 5 handledager før utbytte i FRO :

 

23.11.04… ex utbytte 2.50 $

22.11.04….387.50

19.11.04….370.00

18.11.04….368.00

17.11.04….366.00

16.11.04….358.00

 

26.08.04…ex utbytte 1.60 $

25.08.04….270.50

24.08.04….267.50

23.08.04….271.50

20.08.04….267.00

19.08.04….266.00

 

03.06.04…ex utbytte 5.00 $

02.06.04….250.00

01.06.04….246.00

28.05.04….235.50

27.05.04….225.50

26.05.04….226.00

 

10.03.04…ex utbytte 4.50 $

09.03.04….248.50

08.03.04….246.00

05.03.04….237.50

04.03.04….236.00

03.03.04….235.00

Link to comment
Share on other sites

TANK:ØKT AKTIVITET I VLCC-MARKEDET, HØYERE RATER TIL ØSTEN

-

 

 

 

Oslo (TDN Finans): Det meldes om økt aktivitet i VLCC-markedet med høyere

rater fra AG på reise østover, enn de fleste slutningene tidligere denne

uken.

 

Det får TDN Finans opplyst torsdag.

 

SKIP LAST DATO STREKNING RATE BEFRAKTER

--------------------------------------------------------------------------

BOURGOGNE 285 19/03 AG/US-GULF 115 KPC

BUNGA KASTURI DUA 280 21/03 AG/UK-KONTINENTET S/S 120/140 STASCO

MILLENIUM 270 12/03 AG/SØR-KOREA 170 HOB

NEW VITALITY 265 25/03 AG/KINA KONTRAKT SINOCHEM

WORLD LUNA 265 22/03 AG/ØSTEN KONTRAKT EXXON

HYUANDAI BANNER 260 15/03 AG/THAILAND 175 PTT

FOLK STAR 260 12/03 AG/TAIWAN 170 CPC

SUZUKA 255 11/03 AG/THAILAND 175 THAIOIL

ARIAKE 260 26/03 VEST-AFR./SØR-KOREA 115 SK

GRAND LADY 260 23/03 VEST-AFR./US-GULF 130 BP

VELA-SKIP 260 25/03 MEXICO/INDIA USD 3,700' RELIANCE

GOLDEN VICTORY 260 6/03 MEXICO/ARUBA USD $1,400' VALERO

FRONT SUNDA 130 23/03 AG/KINA 215 UNIPEC

 

FEILET:

OLYMPIC LOYALTY 280 8/03 AG/JAMNAGAR, INDIA 180 RELIANCE

Link to comment
Share on other sites

Frontline - Full steam ahead! ( CAR )

 

Med god hjelp av oppskrivning av aksjene i Golden Ocean til markedsverdi (+ $99,5 mill) leverte Frontline et knallsterkt 4. kvartal. Resultat etter skatt kom inn på $498 mill, mot vårt estimat på $353 mill kr. Justerer man for oppskrivning av Golden Ocean til markedsverdi innebærer dette at resultatet overgikk vårt estimat med 11%. Snittratene på VLCCene i Q4 var ca. $116 000, mens Suezmaxene gikk på $85 000. Suez var således i tråd med estimerte $90 000, mens VLCC lå godt under forventede $140 000, noe som skyldes noe lavere spot-eksponering enn ventet.

 

 

For de utbyttesultne kunne Frontline melde om:

 

Ytterligere 10% av SFL spinnes ut til aksjonærer i FRO. 1 aksje i SFL per 10 aksjer i FRO. Ex. Div. 9. mars.

Dividende stort USD 3,50 per aksje, ex.dato 3. mars.

Med utsikter til solide utbytter, om enn noe lavere enn ventet, tror vi selger-siden i Frontline vil tynnes ut i de kommende uken. Ytterligere støtte for en videre kursoppgang finner vi i at oljeprisen har styrket seg betraktelig i USA på utsikter til kaldere vær, og med priser over $50 fatet fremstår produksjonskutt av betydning fra OPECs side som mindre og mindre sannsynlig. Videre rapporterer skipsmeglere om et fortsatt fast marked for VLCCer med rater rundt WS 150.

 

 

Også på lengre sikt tilsier fundamentale forhold at tankmarkedet vil holde seg meget godt. Et års T/C rater nå på $70 000, hvilket er høyere enn konsensus-estimatene for Frontline, som etter hva vi erfarer ligger i intervallet $55 - $60 000 dagen. Det er således rom for oppjustering av estimater, og for hver dag ratene ikke siger tilbake er dette kroner i kassen for Frontline - kroner aksjemarkedet pt ikke priser inn. Global økonomisk vekst har sålangt vist seg robust for høye oljepriser, og alt tilsier at etterspørselen etter olje vil stige også i 2005. Etterspørselsgapet i tankmarkedet som oppstod i 2004, der etterspørselen vokste dobbelt så hurtig som tilbudet, later ikke til å tettes de kommende to årene, selv om en gradvis innhenting som følge av normalisert etterspørselsvekst er uungåelig.

 

 

Beslutningen om kun å betale ut et utbytte på $3,5 (66% av justert EPS) innebærer et klart skifte i policy. Hensikten er, som det ble sagt klart både ved kvartalspresentasjonen, og gjennom tidligere annonserte oppkjøp i Genmar, å søke å skape meravkastning gjennom investeringer der det er opportunt. Nok en gang pekte Frontline-ledelsen på synergier, både på markeds- og kostnadssiden, ved et sammenslått Frontline / Genmar. Vi vil ikke spekulere i utfallet av dette, utover å konstantere at lite later til å være endret siden Frontlines invitt i desember.

 

I lys av det stadig sterkere tankmarkedet og utsikter til at ratene i 2005 vil holde seg på et høyt nivå ($60 000 +) synes Frontline stadig mer attraktivt priset, også på fundamentale forhold. Vi hever anbefaling fra trading buy til ren kjøp, target 345 kr / $55.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål angående tilbakefall etter ex utbytte 03.03.05:

Jeg begynte børsåret som så mange andre på forumet, men et hårreisende tap i TOM. Solgte på 27,50 og tok med meg FRO på 307,50.

 

Nå nærmer jeg meg null og utbyttedatoen ligger to kryss frem i kalenderen. Ifølge historisk kursutvikling kan FRO bevege seg ytterligere 5-6 % før utbytte, og da er jeg endelig klar for å begynne å tjene penger!

Tilbakefallet i FRO kursen, er den nøyaktig lik utbytte før skatt? For da er det jo bare ulemper med å sitte over ex.

Kan ikke noen av dere FRO veteraner gi stakkars pengeløse Cryptus et råd (eller gjerne flere) for de kommende børsdager.

En strategi, med unntak av salg før dollar ex, jeg har tenkt litt på er å selge FRO før SFL utbyttet går ex. Tanken bak er at kanskje FRO vil ta seg fortere opp etter vi har fått dollar når ytterligere ett utbytte står for døren. Det som uansett frustrerer meg er det faktum at 28 % pluss eventuelle utbyttebeskatninger i firmaet forsvinner av de 3,5 $. Vi får da mindre avkastning ved utbytter enn direkte salg av aksjen? Særlig jeg som allerede går i minus. Avkastningen i FRO kan jeg jo skrive av for tapet i TOM.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Frontline - Ta gevinst ( CAR )

 

Etter å ha blåst gjennom vårt target på 345 kr i løpet av tre dager og toppet på 355 kr anbefaler vi nå å ta gevinst. Aksjen går ex.div. USD 3,50 / aksje (NOK 21,80) på torsdag, og det er således grunn til å anta at investors nå har posisjonert seg for utbytte, og kjøpspresset vil avta. 9. mars går aksjen ex. dividende-aksjer i Ship Finance, med en verdi på tirsdagens SFL-kurs på NOK 13,40 / FRO-aksje. Markedet har tidligere vist en klar preferanse for cash-dividender, og vi venter ikke at dividende-aksjene vil trigge det samme kjøpspresset i aksjen.

 

Både generalsekretær og president i OPEC har nå uttalt offentlig at produksjonskutt ikke er aktuelt så lenge oljeprisen holder seg over $50 fatet. (Tirsdag kveld er prisen i USA $51,07 / fatet.) Dette var i tråd med hva vi skrev sist torsdag, og vi tror den kortsiktige kurseffekten er tatt ut. Tank-ratene ligger i øyeblikket rundt $100 000 dagen, og oppsiden synes begrenset i det vi nærmer oss en sesongmessig stille periode i tankmarkedet.

 

En joker for kursutviklingen i Frontline for resten av uken vil være ettermiddagens amerikanske oljelagertall. Fokus er imidlertid i ferd med å dreie mot destillert bensin fremfor råolje, ettersom amerikanske rafinerier stenges ned for vedlikehold i forkant av driving season. Selv om det er vanskelig å lodde markedets forventninger synes en nedgang i oljelagrene å være priset inn, og oppsiden er dermed begrenset.

 

På tross av et grunnleggende positivt fundamentalt syn på Frontline for 2005 anbefaler vi trading sell

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FRO - Tankratene videre ned.

TANK:RATENE VIDERE NED DENNE UKEN -STOCKHOLM CHART.

 

Oslo (TDN Finans): Ratene i stortankmarkedet falt videre den seneste uken.

 

Det fremgår av Stockholm Charterings ukerapport fredag.

 

På strekningen AG-UK Kontinentet falt spotraten for moderne VLCC-skip med

en kapasitet på 280.000 til 70 worldscalepoeng (ws). Det tilsvarer en

inntjening på T/C-basis på 43.400 dollar pr dag, ned fra 59.100 dollar pr

dag i uken før.

 

På strekningen AG-Sør-Korea falt spotraten for moderne VLCC-skip med

kapasitet på 260.000 med 25 ws-poeng til ws 70,0. Det tilsvarer en

inntjening på T/C-basis på 33.700 dollar pr dag, ned fra 52.500 dollar pr

dag fra foregående uke.

 

Fra Vest-Afrika til Mexicogulfen falt spotraten for moderne VLCC-skip med

kapasitet på 260.000 til ws 80. Det tilsvarer en inntjening denne uken på

T/C-basis på 43.000 dollar pr dag, ned fra 57.900 dollar i forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

Bred opptur i tankratene

 

Imarkedet

 

Torsdag 17. mars 2005 kl. 07:50

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

Stortankmarkedet har snudde kraftig opp igjen den siste uken, og det gjelder både for VLCC'er og suezmax'er. Det er fortsatt mye ledige tonnasje, men utviklignen er positiv for rederne.

 

Befrakterne har den siste uken rushet tilbake i VLCC-markedet med forespørsler og den gode aktiviteten har ført til et kraftig hopp i ratene etter at de bunnet for en uke siden.

 

Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport har VLCC-ratene fra den Arabiske Gulf til Østen steget fra ws 72,5-75 til 105-107,5. Det er først del av april og de siste datoene i mars som har vært gjort. Det skal fortsatt være godt med laster for første del av april, men tonnasje tilgangen er også stor.

 

Antallet ledige supertankere i Gulfen de neste 30 dagene er fortsatt hele 68 enheter, men det er en reduksjon på 21 fra uke siden.

 

Ratene oppgang i Gulfen har dratt med seg tankmarkedet i Atlanterhavet og det indre Middelhav. Det har ikke gitt de store rykkene i VLCC-ratene, men suezmax-markedet har sett en kraftig økning i ratene.

 

Suezmax'er sluttes nå på ws 180 fra Vest-Afrika til USA, en økning på 35 poeng den siste uken. I det Indre Middelhav og Svartehavet har ratene steget fra ws 145 til over ws 190 i løpet av de siste dagene.

 

Fearnleys har fortsatt ikke gjort noen endringer i sine estimerte 12 måneders rater, som ligger på 70.000 for VLCC'er og 41.000 dollar for suezmax.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ikkje veksten i verdensøkonomien stopper opp, er det to scenatier fram mot høgsesongen for oljeetterpørselen:

 

1. Opec greier å auka produksjonen tilstrekkelig til å halda oljeprisane på dagens nivå => høge tankrater.

2. Opec greier ikkje å produsera meir i AG hausten 2005 enn hausten 2004 => ingen store ratetoppar pga netto tilvekst i tonnasje og ingen auke i etterspørselen etter tonnasje. Dette scenariet vil sannsynligvis føra til oljeprisar godt over dagens nivå.

 

Ellers er det ver å merka seg Kina sin bruk av strategiske avtalar for å sikra tilgang på olje. Dette fører blandt anna til at olje frå Venezuela blir sendt til Kina. Dette fører til større gjennomsnittleg fraktvei for olja, og dermed mindre effektiv utnyttelse av tonnasjen. Dette kan bidra til å auka etterspørselen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flat utvikling i tankratene

 

 

Tirsdag 29. mars 2005 kl. 08:52

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

VLCC-ratene har hatt en sidelengs utvikling gjennom påsken, mens suezmax-ratene har kommet under press vest for Suez.

 

Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport.

 

Det er visse tegn til at markedet har stramt seg til for VLCC'er med doble skrog for første del av april, men samtidig er det god tilgang på eldre skip med enkle skrog som har bidratt til å holde markedet igjen.

 

Ifølge Bassøe har ubalansen ført til et sprik mellom de to skipskvalitetene på inntil 20 worldscalepoeng i markedet. Moderne VLCC'er fikk i helgen rater på ws 100, som er uendret dra uken før for reiser fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen. Raten tilsvarer omkring 57.500 dollar pr. dag.

 

Trenden i markedet beskrives som fast.

 

Vestover fra gulfen er også raten uendret på ws 95, som gir knappe 68.000 dollar dagen. I Atlanterhavet har ratene steget 12,5 poeng til ws 127,5. Det gir en timecharterrate på drøye 80.000 dollar dagen.

 

Ratene i suezmax-markedet har vært under press som følge av en ubalanse i forhold til VLCC-ratene, og dette har gitt fall i Atlanterhavsratene på 25 poeng til ws 160 på reiser fra Vest-Afrika til USA. Raten tilsvarer 48.500 dollar dagen. i Det Indre Middelhav er ratene ned 10 poeng over påsken til ws 195, som fortsatt gir meget sterke 86.000 dollar dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Extra VLCC capacity in 2005 may fail meet demand growth

 

By Tankerworld staff in Oslo

Published: 25.04.2005 | Last updated: 25.04.2005

 

The net increase of 31 vessels to the VLCC fleet expected this year may not be sufficient to transport forecasted oil demand growth. While tanker transportation demand is a complex parameter use of the global trade matrix, which has many applications in the marine transportation industry, reveals a potential tonnage deficit condition for this sector in 2005.

 

The trade matrix gives actual oil quantities transported between different load and discharge regions on different size tankers over a specific time period. From this an approximate rate of oil delivery over a route for a particular tanker size can be calculated. It is then possible to derive the number of vessels required to deliver it by using mileage between load and discharge ports for a particular trade with assumptions for vessel speed, cargo size, port and weather time.

 

Demand for tankers is determined by how much cargo is being transported and on what routes it is moving. Longer routes will create demand for more tankers than shorter routes for the same cargo volume transported.

 

For example the 2004 crude oil trade matrix shows that 22 million tons was transported between the Middle East and the US Atlantic/Pacific and Canada by VLCCs. Over the year 15 vessels would have been required to deliver this quantity. Between the Mediterranean and North Europe approximately the same quantity of crude oil was carried by VLCCs throughout the year but to deliver at the same rate of around 430,000 barrels per day only 5 VLCCs would be required on this much shorter trade route.

 

By transposing actual and imminent changes in oil volumes through the 2004 trade matrix we are able to assess the potential impact on tanker demand assuming that trade patterns have not changed.

 

Changes to the global trade matrix can occur with new production sources, growing requirements of emerging regions and changes in existing trade routes.

 

The Baku-Tblisi-Ceyhan Pipeline

 

Much attention has been focused over the last few years on the construction of the BP operated Baku-Tblisi-Ceyhan (BTC) pipeline due to be completed this summer. The pipeline will have a 1 million barrels per day oil capacity and will be the first direct pipeline link between the landlocked Caspian Sea and the Mediterranean. Oil will be pumped 1100 miles from Baku, Azerbaijan through Georgia to Ceyhan, Turkey which will have the capability of loading VLCCs unlike Black Sea ports.

 

Although oil is due to start flowing through the pipeline in June full capacity is not expected to be reached until the end of the year. Oil transiting the BTC pipeline is expected to be made up of existing Azeri production currently being loaded onto Suezmax and Aframax tankers in the Black Sea, new Azeri production and Kazakh oil. BTC oil made up of both new oil production and existing production previously loaded out of the Black Sea will create new demand for VLCCs in Ceyhan. The 1 million barrels / day incremental oil when factored across the trade matrix represents approximately 14 VLCCs.

 

OPEC Production Increase

 

There is a possibility that OPEC may increase production by 500,000 barrels per day in May in order to soften oil prices. With the exception of the UAE which has a nominal 100,000 barrels additional oil capacity, Saudi Arabia is the only OPEC member which has excess capacity. Half a million barrels per day incremental Saudi production when transposed through the trade matrix would create an additional demand for 9 VLCCs based on 2004 trade patterns.

 

Fleet Growth

 

Another application of the trade matrix is to reverse the above process by transposing a specific number of vessels back through the matrix in order to calculate the oil volume which could be carried.

 

Reducing the expected net increase of 31 VLCCs expected this year by 20% to take into account availability and utilization factors such as dislocation, maintenance and repair, weather, waiting, laydays and ullage, and capacity excess, and transposing the resulting 26 vessels back through the 2004 trade matrix equates to 64 million tons of oil production per year or 1.2 million barrels per day.

 

The IEA estimate oil growth demand at 1.77 million barrels per day in 2005. Considering that the majority of incremental oil demand growth is transported by tanker the VLCC fleet may therefore continue to be in a supply deficit situation in 2005.

 

Source: McQuilling Services, LLC

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...