Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Fin, fin dag dette her, Nikolai!

 

Er det bare oss to igjen tro? :huh: Har snakket med en megler/analytiker idag som sier at sikkerhetsmerkingen nok er klar og at den nå gås igjennom av advokater. Jeg får mer "kjøtt" på beinet på mandag. Inntil da kan jeg ikke gå ut med noe navn!

 

SPENNENDE DETTE HER! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply
Det ble jo en fin dag.

 

For noen mnd siden, så hadde det vært bra stemning her nå, etter en såpass fin dag. Tydelig at mange er ute. Tenker det blir fart i aksjen når de skal kjøpe seg inn igjen på 28,- +++

Gevinstsikring før Q2 i Juli.... :)

 

Neida, TOM kommer nok den, men man kan jo bli med noen andre aksjer litt oppover i mens man venter....

Da er det ikke så farlig om TOM stikker et par kroner eller fem, før man er inne igjen.....

Er igrunn derfor jeg gikk ut i dag.

Har sittet i 9 mnd. og ikke turt selge i tilfelle en kontrakt meldes.... :P

selvsagt kan man jo si at den dagen er nærmere enn noen gang nå.... men det kan også drøye 6 mnd til.....?

Da kan man ha gjort gode penger i andre papirer i mellomtiden.

Eller det motsatte...... B)

Link to comment
Share on other sites

Er det bare oss to igjen tro?

 

Nei`da! Jeg sitter i motvind og medvind og følger med denne, har tradet den i mellom flekkene med litt hell :D

 

Men skal være ærlig og innrømme: Det har vært surt og sittet med denne og sett at andre aksjer stiger ØRTEN % om dagen, mens han TOM har hatt en begredelig utvikling. :(

 

Men den som venter på noe godt , venter ikke f........! ;)

 

Det snakkes om at Q2 blir elendig ja, men når en ser utviklingen i $ så er jeg ikke så sikker på at det blir så elendig som det har hvert fremstilt i det siste. B)

Link to comment
Share on other sites

Northern

 

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har vinlga mye i det siste selv, og det er som baard sier, frustrerende å se så mange andre aksjer fyke av gårde. Jeg har vært litt inn og ut av forskjellige aksjer i det siste, men det føles usikkert å handle i papirer som man ikke kjenner godt nok. Tomra kjenner jeg godt, og den er slett ikke umulig å trade litt heller. Har klart å trade til meg litt flere aksjer i det siste.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg tar det som et lite kjøpssignal når en av de mest tålmodige her på AF selger seg ut, for da kan det ikke være mange andre igjen som vurderer å selge. Det synes jeg at man kan se på selgersiden idag også. Den var langt ifra hissig, og det var få eller ingen store aktører som ønsket seg ut. Nå er jo ikke kjøpersiden mye å skryte av heller, men jeg tror ikke det skal mye til før den eksploderer.

 

Vi får se om vi kan spore opp noe interessant stoff i helga som kanskje kan hjelpe oss over 28,-.

Link to comment
Share on other sites

idefix, så den slik ut?

 

 

 

Har vært bortreist. Ja, det er den (ref bildet av 820), men uten noen form for logo - ellers samme design, lås, display, osv; forøvrig synes den å være blankere i plasten enn det som fremkommer av bildet på Tomras hjemmeside. Nei, det er ikke Repant sin. 100% sikker på det. God helg. B)

Link to comment
Share on other sites

Fint, idefix, da har vi fått det inn også! :D

 

Nå faller brikkene på plass, en for en, ingen tvil om det..!

 

TAKKER IGJEN IDEFIX! GOD HELG! :D :D

 

Har vært bortreist. Ja, det er den (ref bildet av 820), men uten noen form for logo - ellers samme design, lås, display, osv; forøvrig synes den å være blankere i plasten enn det som fremkommer av bildet på Tomras hjemmeside. Nei, det er ikke Repant sin. 100% sikker på det. God helg. B)

44594[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Nettokjøp av bjørnene

 

Hyggelig å se at de mest negative til aksjen (CA og PA) er de største netto kjøpere fredag!

 

Ser vi på listen er det helt klart at det er større kjøpere idag og at små spekulanter selger. Jeg tolker dette som en styrke og økt tiltro til aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Jada, trend, flere la merke til det samme. Vi er snart i H2, og det halvåret mange av husene har spådd at ting vil løsne. :)

 

Blir spennende å se om dette vil forsterke seg i neste uke.

 

Nettokjøp av bjørnene

 

Hyggelig å se at de mest negative til aksjen (CA og PA) er de største netto kjøpere fredag!

 

Ser vi på listen er det helt klart at det er større kjøpere idag og at små spekulanter selger.  Jeg tolker dette som en styrke og økt tiltro til aksjen.

44601[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Utfallet av valget til høsten i Tyskland kan få meget stor betydning for den nye panteloven.

 

CDU/CSU vil neppe oppnå rent flertall selv om de sannsynligvis blir det største partiet i Riksdagen. I likhet med tidligere må de nok sikre seg støtte fra FDP.

 

Men vi vet jo fra tidligere at dette partiet er erklærte pantemotstandere. Det må ikke forundre noen om en av betingelsene for å støtte en regjering fra CDU/CSU er opphevelse av den nye panteloven.

Link to comment
Share on other sites

Er det pantloven som står høyest på listen mht den nåværende oposisjon ??

Tror ikke det !

Nå må vi ikke se spøkelse på en åpenlys dag -

Miljø er viktig også innen EU - hva ville resultatet bli om Tyskland går vekk fra opprinnelig plan ?? endog med EU stempel ??? Nei mine venner dette er ikke til å se bort fra - opprinnelig plan i Tyskland blir gjennomført - om enn om litt tid ! og tid har jeg nok av !!!!

Hvor henter Merkel de usikre stemmer ? jo innen miljø bl.a -----derfor må ikke Mrs Merkel begynner å "surre" rundt pant etc,,,, så .... er det ikke sikkert at det skjer det hun gjerne vil ....

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

lou

 

Pant er nok ikke opposisjonens pri 1 av alle saker, men den har uten tvil en urovekkende høy prioritet sett fra TOM-aksjonærers side. Bare se hvor mye trøbbel og trenering de har klart å stelle i stand siste 5 år.

 

Det vil nok bli en god del frem og tilbake og opp og ned denne høsten også. Kaos er vel et svakt uttrykk vedr denne pantefarsen som har versert i korridorene der nede så lenge nå.

 

Særdeles vanskelig å ha noen klar mening om hvordan ting vil gå fremover nå. Så lenge det ikke kommer noe positivt, er det beklageligvis stort sett bare tyngdeloven som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu !

 

Lest dine innlegg tidliger med interesse - også dette !

 

Joda det har en interesse bl a oss TOM akjonærer - (sitter rimelg tungt inn selv )

Tross alt er det miljø vi snakker om ! - og hvem kan kjempe mot det på sikt ??

se hva Belona har fått til ved å IKKE ta " the hard way"(etter hvert ) men forhandling og samtaler" ??

Tyskland kaster ikke panteloven "over bord" ved en edring i BT - !

'DERFOR sitter jeg fortsatt i TOM !

Jeg har ikke 14 dagers goal !!

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Har vanskelig for å tro at panteloven er det første en eventuell ny politisk sammensetning vil angripe.

Loven er vedtatt og er utarbeidet i nært samarbeid med EU, men den kan vel teoretisk endres igjen.... (selv om jeg ikke tror det skjer)

Da har de i tilfelle svært lite saker å følge opp der nede.....

 

Nå hevdes det at sikkerhetsmerkingen er på trappene?? (igjen...)

Tror det blir ett viktig skritt i riktig retning om den blir opplest og vedtatt....

 

At P-system ikke skal investere i 2005, synes for meg da enda mer merkelig.

Men de har altså hevdet at dette ikke skjer i år, fra deres side iallefall.

 

AGVU går også ut å advarer sine medlemmer i en pressemelding mot å lage problemer med det nye systemet.

Det tyder på at ting ikke går på skinner i prosessen, spør du meg.

 

Tror det viktigste nå er:

1. Sikkerhetsmerkingen.

2. Q2 presentasjonen. Her er selvsagt tallene for Q2 interessante.

Guidingen for Q2 var svak, så det blir nok også et svakt resultat, uten at det i seg selv er noen krise. (det er iallefall priset inn)

Det som er triggeren nå er selvsagt guidingen for Q3 og 2 halvår som helhet.

Det blir utvilsomt spennende, enten man sitter med eller uten aksjer den kvelden.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overhode ikke i tvil om at Tomra kommer. Spørsmålet er ikke OM, men NÅR.

 

Dessverre har Tomra blitt en aksje man sterkt forbinder med at "ting tar tid". Vi kan straks få et nytt eksempel:

 

Ved forrige kvartalspresentasjon sa Skarholdt at man ventet en avklaring på samarbeidsforholdene i Japan i første halvår. Det er ikke mange dagene igjen av inneværende halvår.

 

Vi ventet , med rette, en avklaring på sikkerhetsmerking og clearing i Tyskland i løpet av Q1. Dette ble jo sagt av AGVU selv. Men vi er snart i Q3.

 

Vi ventet ordre fra Estland i mai, dette sa jo Skarholdt ved forrige presentasjon. Men vi er snart i juli, og ingen ordre er meldt.

 

Vi ventet en ordre fra Emiratene på 200-400 automater i Q1/Q2, for det ble sagt av Tomra selv var realistisk (i Tomra`s blad "Return"). Men vi er snart i Q3.

 

Vi håpet på panteutvidelser i New York, Michigan og Massachusetts i Q2. Men alle disse er nå utsatt til neste år.

 

I England sa Tomra at man ventet en avklaring mot slutten av året (sagt på Q1). Artikler fra England og utttalelser fra Tesco forteller imidlertid om at vi ikke kan vente noe ordre før mai/juni 2006.

 

Jeg kunne nevne en drøss med slike eksempler som over. Alle forteller det samme: Ting tar tid !"

 

Som sagt:

Jeg er ikke i tvil om at Tomra kommer. Spørsmålet er imidlertid: NÅR ?

Link to comment
Share on other sites

Ref siste de siste innlegg her på AF:

 

TOM er en tadingsak - iogmed at det ikke har kommet avklaringer som vi alle har forventet ( ref innlegg Tekniker´n) dvs i denne periorden som vi nå har vært gjennom,, men hvem visste det før perioden startet ? INGEN .

Så spør noen når startet perioden: velg selv mht meldinger markedet har mottatt !!!

 

Det som forundrer meg at såpass mange uttrykker er langsiktig mål men handler og agerer kortstiktig (svært kortsiktig) DETTE er vel ikke 'God Latin " Tekniker´n ?? (positivt ment ..)

Fortsatt er troen mht TOM her for min del, men det koster kr.......

ift andre pot aksjer i markedet !

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Ref siste de siste innlegg her på AF:

 

Det som forundrer meg at såpass mange uttrykker er langsiktig mål men handler og agerer kortstiktig (svært kortsiktig)  DETTE er vel ikke 'God Latin " Tekniker´n  ?? (positivt ment ..)

Lou

44613[/snapback]

 

På hvilket grunnlag mener du jeg handler kortsiktig?

Du vet vel strengt tatt ikke hvordan jeg handler overhode.....? :)

 

 

Som sagt: Tomra kommer ! B)

Link to comment
Share on other sites

HeI Tekniker´n

 

Dette er et typisk eks på hvordan et innlegg kan misforståses .- det var derfor jeg la inn " Tekniker´n" i mitt innlegg - FOR ikke å mistro noen mht hverken shorting eller hva ....

 

Slik sett så er vel Tek og jeg enige om potensiale i TOM !

Derfor Tekniker´n - jeg har INGEN synespunkter mht dine transaksjoner hverken i fortid eller i fremtiden !! Jeg er har en tro på TOM som et selskap som kan, merk kan, gi gevinst for oss eiere på sikt !

Kristin H veddet en fl wh mht valget ---- jeg skal om mulig egenhedig overlevere 1 kasse wh til Tekniker´n når detter er i boks ( les kurs 75 )

You have my word !!! ( uansett så må jo dette bli en gledens dag ..)

PS: jeg husker mitt veddemål - innlagt i kalender ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg misforsto ikke :) Men ditt innlegg var bare en grei anledning til å svare de som sier at jeg shorter TOM. For det gjør jeg ikke.

 

Men vi ihuga TOM-fundamentalister har undervurdert tidsfaktoren.

Markedsutsiktene er de samme som tidligere da jeg hadde "tre-siffret i 2005" som mål . Men det kan nok drøye til både 2006 og 2007. Men det kommer. Men "politiske aksjer" som Tomra byr ofte på forsinkelser.

 

Men kanskje får vi alt på en gang:

-Tyskland

-Japan

-England

- ++++

 

Lykke til Lou ;) (og andre)

Link to comment
Share on other sites

Grei presiering Tekniker´n

 

Ja jeg sitter fortsatt - i TOM ( til over ltt av grunnmuren .....)

 

Jeg foventer en oppgang ila 6 mnd -- det er mitt "goal so far "

 

Og Tek - jeg følger med deg - og takker nok en gang for innspill /vurderinger mht TOM.

Tror vi er inne i en spennende fase pt - ref info fra TOM etc etc

 

Jeg har ikke hastverk - 50 % er bedre enn 5 % idag ....

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel samme tro på at det er mest spørsmål om NÅR ting skjer og at Ting Tar Tid har vi alle sett.

 

Mitt spørsmål er også HVORFOR. Hvorfor har det vært så mange positive antydninger om nærliggende gjennombrudd fra selskapet selv - som alle blir utsatt? Noen forslag til forklaringer listes opp nedenfor, der jeg setter + ved de som bare forskyver tidsperspektivet, og jeg setter - tegn ved de som er mer negative/faretruende:

 

+ Politiske prosesser er beheftet med stor usikkerhet og veldig uberegnelige. TTT.

+ Utvikling, utprøving og gjennomføring av prøveprosjekt tar lenger tid enn forventet. TTT.

+ Kundene utsetter innkjøp i større grad enn forventet. TTT.

+ De holder igjen på offentlig informasjon fordi de er i en forhandlingssituasjon som går over svært lang tid, og holder kortene tett til brystet av den grunn.

 

- Tomras evne til å fullføre kompliserte salgs- og markedsprosesser er overvurdert. Gode på teknologi, dårlige på salg (man er jo norsk!).

- Tomra har vært for optimistiske og pådratt seg løpende kostnader som tapper dem unødvendig mye før inntektene kommer.

- De blir skviset på marginene og får ikke solgt til ønsket pris.

- Kundene i Tyskland leter febrilsk etter billigere løsninger, og har engasjert tysk industri til å utvikle egne maskiner med tysk teknologi (de er jo tyskere!).

- Omsetningsleddet styres av leverandører av annet butikkutstyr og disse har bedre innpass/goodwill i det tyske markedet, så for å få til store leveranser må Tomra gå gjennom handelsledd (tyske distributører) som spiser av kaka.

- De har en tungrodd organisasjon som opptrer ineffektivt i markedet.

 

 

Kommentar anyone - eller flere forslag med + eller - tegn foran?

Link to comment
Share on other sites

lou

 

Jo, jeg ser den. Positiv på lang sikt men negativ på kort sikt. Vel, man må følge sin egen overbevisning. Derfor tror jeg at positive nyheter uteblir før 2Q-rapport pga nye utsettelser, og at aksjen kan handles en del billigere enn nivåene den omsettes på nå. Jeg har sittet helt i ro svært lenge i TOM (siste år) og derfor blitt med opp og ned og fått skuffelser på skuffelser servert. Derfor vil jeg nå innta en mer aktiv rolle igjen og følge magefølelsen, slik at jeg kanskej kan utnytte svingningene til min fordel istedenfor bare å sitte rolig å se på at verdiene mine til stadighet synker i verdi.

 

Ting Tar Tid, og jeg tror vi står foran ytterligere utsettelser. Politikere som ikke klarer å bestemme seg og kjøre vedtakene ut i livet, og næring som gjør hva som helst for å slippe unna. Oddsene på kort sikt der ikke bra ut, vel og merke etter mitt skjønn.

 

Så strategien min er så enkel som at jeg tror jeg kan klare å komme inn på en billigere pris, da jeg tror TOM vil korrigere ned utover sommeren pga uteblivelse av positive nyheter. Tar jeg feil, så tar jeg feil, og får heller da skynde meg å hoppe på skuta igjen.

Link to comment
Share on other sites

RoRu, du skriver bla. dette.

 

Ting Tar Tid, og jeg tror vi står foran ytterligere utsettelser. Politikere som ikke klarer å bestemme seg og kjøre vedtakene ut i livet, og næring som gjør hva som helst for å slippe unna. Oddsene på kort sikt der ikke bra ut, vel og merke etter mitt skjønn.

 

Så strategien min er så enkel som at jeg tror jeg kan klare å komme inn på en billigere pris, da jeg tror TOM vil korrigere ned utover sommeren pga uteblivelse av positive nyheter. Tar jeg feil, så tar jeg feil, og får heller da skynde meg å hoppe på skuta igjen.

 

Har mine kommentarer til litt av dette.

 

Politikerne har jo bestemt seg. Loven er vedtatt og kommer garantert til å bli satt i kraft fra 01.06.06. Næringen vil måtte innrette seg etter dette. At dette tar tid er ikke noe undre seg over, dette er komplisert. Vi "vanlige" har trodd at dette skulle gå raskt unna, mange trodde på store ordre ved juletider 04. Nå snur mange av de samme og tror dette skal gå lenge og kanskje galt. Begge syn er like galt, etter mitt syn.

 

Kan godt være at aksjen skal noe ned. Det tror ikke jeg, vi er nå temmelig snart inne i H2 og det er først nå at "husene" tror det skal løsne. Det har de pekt på i siden 04. Jeg tror de får rett(igjen).

 

Min spådom er at pantesystemet med sikkerhetsmerking og det hele er klart, før tyskerne tar fellesferie fra uke 29(18.07).

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

-Er det egentlig noen som helst tvil om at et system for sikkerhetsmerkingen blir annonsert?

Og uansett resultater, vi vet vel allerede at Tomra ikke blir med som utvikler av det valgte systemet - eller? -Så et vedtak om sikkerhetsmerking blir vel bare en bekreftelse av noe alle venter på, uten stor økonomisk betydning for Tomra?

 

Det eneste jeg forstår en annonsering av sikkerhetsmerkingen kan ha å si for kursen, er at man vet litt mer om hvordan systemet blir. Men jeg kan ikke helt se noen stor økonomisk betydning for Tomra - et valg av system for sikkerhetsmerking sier vel ikke noe av betydning for Tomras overskudd?

 

Jeg kan i hvertfall ikke se det. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Derfor: Beklager, men valg av merkesystem blir antagelig en salgstrigger for de som venter på en anledning til å komme seg ut. Det er vel fortsatt slik at Tomra skal selges på gode nyheter og kjøpes på dårlig nytt.

 

P.S. Rustningen er på, motgift mot giftige svar er allerede injisert...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...