Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Klart den kan gå lenger ned, aksjen er svært nyhetssensitiv. En yndet shortingskanditat nå også, så lenge det er stille.. ;)

 

Men, er ikke bekymret for det, helt naturlig egentlig.

 

Nyhetene kommer, dette tar aksjen MEGET fort inn... :)

 

Så var Tomra i 39, vil 39 holde eller ryker vi enda lengere ned? Noen spåmenn her?

50857[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Klart den kan gå lenger ned, aksjen er svært nyhetssensitiv. En yndet shortingskanditat nå også, så lenge det er stille.. ;)

 

Men, er ikke bekymret for det, helt naturlig egentlig.

 

Nyhetene kommer, dette tar aksjen MEGET fort inn... :)

50860[/snapback]

Takk for svaret Zoonic, men jeg sitter med en dårlig magefølelse her. Det er noe som skurrer rundt Tomra, vet bare ikke helt hva det er. :(

Link to comment
Share on other sites

DBL sitter med kun kjøp av Tomra i dag, og er øverst på meglerhuslista nå - foran First.

 

At dette kan skje relativt ubemerket finner jeg underlig. Dette tatt i betraktning at First er Tomrakjenner nummer en i Norge, og DBL sitter nærmest i innsideposisjon i Tyskland.

 

Her er det en "shakeout" som skjer. De store skal ete seg større, slik at det blir færre av de små.

 

CA har som pluss201 nevner, krysset omlag en firedel av alle omsatt i dag. Da er vel kjøpsraidet deres nærmest over, og aksjene skal ut til de som bestilte dem.

 

For meg er det et helt greit scenario. :)

Link to comment
Share on other sites

EU bot

 

Et det noen som er oppdatert på dette. Når kan det forventes at vi hører noe fra EU?

 

Dette er et tema som bør diskuteres mer synes jeg. Så i dag at det ble spekulert på HO at dette kunne være grunnen for dagens nedgang.

 

Har også hørt at enkelte er redd for å kjøpe nå TOM pga av dette.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar meg selv, 14. juli 0051.

 

Glem EU-kommisjonen

 

I kveld har jeg lest meg litt tilbake på tråden og prøvd å oppdatere meg litt etter noen dager med fravær. Kom over dette lille spørsmålet.

 

QUOTE(aksjeinteressert @ 11 Jul - 14:05)

Er det nokon som fryktar negative nyhende frå EU-kommisjonen etter dei påklaga Tomra for bruk av marknadsmakt dei siste åra?

*

 

 

 

Personlig er jeg temmelig sikker på at det ikke er noe å frykte fra den fronten. For det første har Tomra en ganske klar formening om at Kommisjonen har en svak sak.

 

Hva vil følgene være om det blir snakk om en bot? For mange vet for lite om EU og kompetansen til Kommisjonen. Det kan i prinsippet idømmet bøter på opp til 10% av årsomsetningen på konsernbasis. Praksis viser likevel at bøtene ligger betydelig lavere.

 

Kommisjonen har ca 25 sider med tettskrevet tekst over to spalter å forholde seg til når en bot skal fastsettes i slike saker. Den mest kjente saken i det siste, er Microsoft som fikk en betydelig bot. Jeg jobbet egentlig med dette spørsmålet for en tid tilbake, men la da problemstillingen bort. Skal jeg ta størrelsen på boten på husken, var den på ca 1.65% av årsomsetningen.

 

Egentlig var boten på ca 0.4 prosent, men den ble ganget med to fordi bruddet var så langvarig. Dette beløpet på ca 0.8 ble så ganget enda en gang med to fordi Kommisjonen ville markere sakens alvor og la boten virke avskrekkende. Eksempelet har da blitt satt.

 

Annen praksis jeg så på noen mnd tilbake (på tilgrensende områder) viser også at boten stort sett ligger i størrelseorden 0.3 til 0.5 prosent av årsomsetning, trolig nærmere det første tallet.

 

Tenker man verstefall da, kan man regne litt. Tomra har hatt en omsetning på omkring 2500 mill de siste årene. Boten vil da ikke bli mer enn 10 mill, og kan bli en del lavere enn dette.

 

Dette minner meg om noe Thorsen snakket om på sin nest siste presentasjon tror jeg det var. Det var da tatt omkostninger på 8 mill i forbindelse med EU-saken. Da har man to alternativer: 1) Det har blitt hyret inn ekstremt kostbar ekspertise som det har blitt betalt millionbeløp for. 2) Tomra har allerede tatt en eventuell bot som en kostnad.

 

Poenget mitt er uansett at boten ikke vil ha noen særlig størrelse. Snarere en ubetydelig størrelse.

 

Dette temaet er jeg litt lei av å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

En ting til. HO sitt børsforum er ikke en særlig egnet kilde til kunnskap eller pålitelig informasjon, heller ikke om Tomra.

 

Denne fra i dag lagt ut av administrator for HO er ganske så representativ.

 

Til børsforum: Fra Admin.  Tips admin om brudd på reglementet for bruken av forumet

Innlegg av: administrator  (09.09.05 15:18), lest 295 ganger

Forsøk på manipulasjon

Hvis noen lurer på hvorfor innleggene deres plutselig forsvinner kan årsaken være at de er slettet.

Vi slettet nettopp de 100 siste innleggene til en som forsøkte seg med at Tomra hadde falt langt ned på 38-tallet.

 

Adm.

Link to comment
Share on other sites

Some technical remarks

 

Since April, Tomra is moving up. This movement is performanced in steps, with sidewards phases of one to two months.

Between the first step up in beginning of May and the second one there has been a sidewards movement of two months. Between the second step up in beginning of July and the second one in the end of August, there has been a sidewards movement of one and a half months.

So we can see: the sidewards-phases are becoming shorter.

We're now in the third sidewards moving phase.

RSI which has been overheated has cooled down. MACD announces a phase of conolidation for the next ten to 20 days. Aroon is indicating a further sidewards movement. But Momentum still is high as well as Money Flow and Directional Indicator. Parab SAR still indicates growing prices.

As a summary, I'ld technically say: we're in a phase of sidewards movement, but a movement with strong basis (see Momentum, Money Flow, DI). So that sidewards movement should not bring us too much down. Next resistance is at about 38.30 - and we should not go much deeper than that.

If the "rhythm" continues, next strong upwards movement should happen about beginning or middle of October.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tanker omkring CARs måte å få kunder på den siste tiden.

Som kjent har CAR ringt rundt til TOMRA aksjonærer den siste uken for å ”ta en prat”

Dette er for så vidt greit og metoden benyttes av andre hus også, men her slutter likheten.

For da ”selgeren” var ferdig med det vanlige skrytet om hvor flinke de er så endret han taktikk.

Da kom han inn på mine investeringer og da i særdeleshet TOMRA, han fortalte med innlevelse i stemmen at TOMRA skulle ned og var fullt ut priset med Tyskland inndiskontert.

Det kan godt være og det er ikke det som er poenget her.

Poenget er at når CAR ringer rundt til x-antall TOMRA aksjonærer og ”skremmer” de til å selge så lukter det lang vei, og jeg vil gå så langt som å kalle det kursmanipulasjon.

Jeg vet at flere her inne har fått den samme telefonen, har dere den samme oppfatningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det samme som deg, Hoff - men da var det CA som ringte, når TOM lå på 25. De fortalte at TOM skulle ned til 20... Hensikten var åpenbart at jeg skulle selge Tomra - enten:

1) - ved at CA skulle overta å forvalte aksjene mine = selge Tomra, eller

2) - ved å "skremme" meg til å selge selv, ut fra tanken om at dette meglerhuset ringer mange, slik at mange aksjonærer biter på, og at aksjekursen derfor kan gå ned.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. EU-bot:

Må si meg helt enig med pluss201 sitt innlegg litt lenger ned!

Dette er knapt ett tema.

Om kursen skulle dippe intradag en krone på en melding om en bot på feks. 10 mill. får så være, men der stopper det også..... Neste dag er dette glemt..... :)

 

Tomra hadde vel også bokettersyn i fjor, ble masse oppstuss i div. fora om dette.

Se ikke bort ifra at dette vil dukke opp på HO fra tid til annen også....(Myndighetene hadde høsten 2004 et bokettersyn på transferpricing på salg fra Norge til utenlandske datterselskaper)

Nevnt i årsrapporten 2004.

 

 

 

Når det gjelder CAR , så har jeg og mottat telefon derfra, (også mine Tomra som var tema), men jeg forklarte denne "fjompen" at jeg klarer meg utmerket uten slike tåpelige utspill...... :D

Forklarte han at det er lenge siden Tyskland var Tomras fremtid og ønsket han god bedring.

 

Ellers er det Orion Securities som plager meg mest........

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det Gursken :)

 

Som jeg nevner: For det første er dette som en kuriositet. :blink:

For det andre, sier jeg kun at den befinner seg på 52 ukers høy, :blink:

For det tredje: om det omsettes daglig eller med jevne mellomrom - vil den siste kursen ligge som sist omsatt. Det gjør den forøvrig også i chartet du viser til i din quote til mitt innlegg. :)

 

 

 

ehm...

så vidt jeg kan se så er den ikke omsatt på fredag da men..

sist omsatt var 6/9..

 

http://quotes.nasdaq.com/quote.dll?page=ch...AY&symbol=TMRAY

50895[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Utlendingene fortsetter å øke, fra 40,4 til nå 41,7 på en uke.

 

Ownership structure

 

 

Registered at 12 September, 2005 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 473 100 10,3 %

2. State Street Bank & Client Omnibus D 8 642 110 4,8 %

3. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 6 441 853 3,6 %

4 Morgan Stanley & Co. S/A Custrom Segrega 4 792 317 2,7 %

5. Orkla ASA 4 456 000 2,5 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 764 289 2,1 %

7. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 3 703 092 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 146 073 1,8 %

9. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 2 674 041 1,5 %

10. SIS Segaintersettle 2 582 510 1,4 %

11. VPF DNB NOR Norge 2 429 038 1,4 %

12. VPF Avanse Norge (I) 2 261 775 1,3 %

13. Euroclear Bank S.A./25% Clients 2 179 624 1,2 %

14. Investors Bank & Tru IBT US Clients 2 086 650 1,2 %

15. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon No 2 080 276 1,2 %

16. Lombard Odier Darier General Dossier 1 973 398 1,1 %

17. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 951 801 1,1 %

18. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 934 988 1,1 %

19. Skagen Vekst 1 903 500 1,1 %

20. KLP Forsikring Aksje 1 537 450 0,9 %

 

Total 79 013 885 44,3 %

Other shareholders 99 472 674 55,7 %

Total (14 214 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 104 146 383 58,3 %

 

Shares owned by foreign shareholders 74 340 176 41,7 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

 

 

Ownership structure by country

Link to comment
Share on other sites

Det var litt frustrerende å se på mine warrants som var kjøpt på snitt 0,17 når kursen sank til 0,14.

 

Men plutselig skøyt de fart og ble omsatt helt oppe på 0,27.

 

Nå omsettes de for 0,21.

 

Svinger relativt kraftig disse Warrantene, men opsjonene er hakket verre.

 

I den grad man leser noe teknisk ut fra Warrants-kurver, står vi foran et kraftig hopp igjen innen relativt nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Enda en gang - FDP

 

FDP kjører videre med et ønske om å få fjernet panteordningen.

 

Dagligvarehandelen.com

50967[/snapback]

 

Ja, de gir seg ikke.....

 

 

Mer Tysklands-trøbbel for Tomra    12.09.2005 07:08 

 

Det liberale tyske partiet FDP vil avskaffe den såkalte tvangspanten på engangsemballasje hvis de skulle komme i regjeringsposisjon etter valget neste søndag. Den finanspolitiske talsmannen til partiet, Hermann Otto Solms, understreket dette i et brev til ledende industri- og handelsaktører. Solms oppfordrer også alle til å vente med investeringer i automatiserte pantesystemer i påvente av en eventuell lovendring.

 

De påpeker at det er Tysklandstrøbbel for Tomra....

Jaja, dem om det........... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om lederne for de ulike dagligvare-kjeden faktisk forholder seg til disse utspillene fra FDP, eller om de forkaster det hele som valgkamp utspill.

 

Det er uansett ikke positivt med slike utspill, selv om det underliggende i denne trusselen er ikke eksisterende.

 

Vi må nok belage oss på at kontraktene kommer noe senere i høst.

Link to comment
Share on other sites

Tomme trusler om pant

 

 

Tyske FDP prøver seg med et skremmeskudd om tysk pant.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (12.9.05 13:42)HO

 

I dag går vi til valgurnene her hjemme. Søndag er det tyskernes tur. Også her ser det ut til å bli jevnt mellom de to blokkene, med Angela Merkels CDU/CSU og FDP på den blå siden, og Gerhard Schröders SPD, Die Grüne og Linkspartei på den røde siden.

Pant har hittil vært et ikke-tema i valgkampen, men nå prøver FDP i et brev til en rekke ledende industri- og handelsaktører å skremme med at de vil avskaffe pant om de skulle komme i posisjon etter valget.

 

- Investeringer i et forbrukervennlig pantesystem er feilstyring av økonomiske ressurser, skriver partiets finanspolitiske talsmann Hermann Otto Solms ifølge Lebensmittel Zeitung, og oppfordrer alle til å vente med å investere i påvente av en evt. lovendring.

 

Men saken er den at forslaget er ca. ett år gammelt, og ingen andre partier støtter det. Det er derfor, skulle vi tro, liten grunn til at panteautomatprodusenter som for eksempel Tomra, skal føle seg truet.

 

- Ikke lenger valgbart

Talsmann for miljøorganisasjonen Deutsche Umweltshilfe, Jürgen Resch, er ingen blid mann:

 

- FDP forsøker i denne valgkampen konsekvent, som aldri før, å profilere seg hos de gammeldagse og reaksjonære som det store anti-økologiske partiet. Det er et spill med høy risiko, for miljøbevisste borgere er dette partiet ikke lenger valgbart. Resultatet av valget blir som FDP fortjener: I opposisjon, sier han i en pressemelding.

Link to comment
Share on other sites

På nytt presenterer Tomra resultatet sitt etter børsslutt

 

TOM - INV TO PRESENTATION 3Q 05 / INV TIL PRESENTASJON 3KV 05

12.09.2005 14:06

 

President and CEO Amund Skarholt will present the results of

3rd quarter 2005 on Thursday 13 October at 4:15 pm.

 

The presentation will be broadcasted live on www.tomra.com

and www.oslobors.no/webcast. A recorded version of the

presentation will also be available after the broadcast has

concluded.

 

Place and address: Høyres Hus, Stortingsgaten 20 (6th

floor), Oslo

 

For participation, please contact: Ragnhild Ringheim

Phone: +47 66 79 92 01 or e-mail: ragnhild.ringheim@tomra.no

 

Material availability: The power point presentation and

the quarterly report will be available at 04.15 pm, at the

same time as the start of the live broadcast. You can find

these on the web site www.tomra.com (the investor relations

pages), on www.oslobors.no and on www.huginonline.com

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...