Jump to content

Tar de også små "investorer" seriøst?


Ditto

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg er ny her, og burde vel egentlig si hallo før jeg kaster meg inn i diskusjonene. Det er ikke mange norske forum om aksjer og børs, så dette er en side jeg tror mange vil få mye nytte av.

 

Tilbake til temaet. Hvordan fungerer "rangeringen" av hvem som får ordrene sine gjennom? La oss anta at en stor og en liten kunde har lagt inn en kjøpsordre på en aksjepost på samme pris og volum (hos samme megler). Vil ordrene behandles etter tidspunktet de kom inn, eller er det fare for at den store investoren får best behandling? Jeg antar nå at det ikke er store nok poster (til denne prisen) som tilbys på tidspunktet til at begge ordrene kan behandles.

 

Mvh. Ditto

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si hvordan meglerhusene ivaretar de ulike investorene.

 

Men følgende er vel hva som skjer hos de som har direkte adgang til Oslo børs. Heri nettmeglerhusene, bankene og deres meglerbord. - Når ordren mottaes av oss små, elle den store investoren, så legges den direkte inn i børsens ordresystem.

 

I tilfeller hvor vi gir meglere ordre om å gjøre "så og så", ser jeg ikke vekk fra at den forblir litt i hans "interne" system ovenfor kundene. Og da kan vel egentlig alt skje? I alle fall dersom de har en kunde som vil selge akkurat denne aksjen. Og det er jo egentlig fair i og med at ordren er gitt.

 

Ellers tror jeg ikke det er noen forskjellsbehandling av meglerene annet enn at de har bedre tid til en stor investor enn oss for eksempel. Og den forskjellen kan være betydelig, de store kundene etterlater høyere kurtasje og er mer viktig for inntekten til megleren enn småinvestoren.

 

Sitter forøvrig igjen med inntrykk at storinvestoren betaler noe mere for sine kjøp enn vi som piner på ett-øringen. I alle fall når "husene" kjører aksjekursen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ang det automatiske systemet:

 

Jeg har ved flere anledninger opplevd å sette et bud , feks selg PHO 69, da har ofte jeg lagt 600 aksjer til salgs først. Litt senere kommer en annen og legger 600 aksjer til salgs på samme pris.

 

Om kjøperen er fra samme megler som selgeren, feks begge bruker Stocknet og jeg Nordnet, vil han andre få solgt aksjene før meg.

 

Grunnregelen er vel at de som først legger ut til salgs (eller kjøp) på et nivå også skal få selge først?

Link to comment
Share on other sites

Om kjøper og selger er fra samme meglerhus, så kan handeles sluttes umuddelbart, og en kommer dermed "først i køen". Hvordan meglerhuset internt velger hvem som skal få sluttet handelen først, er derimot et helt annen sak. Jeg vil tro at noen kunder vil bli prioritert foran andre, og ofte er det kanskje "de små" som blir nedprioritert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...