Jump to content

BIRD - Birdstep Technology


pluss201

Recommended Posts

He, he Hammers. Bra du passer på meg.

 

Slapp av kjære deg. Jeg har ikke tenkt meg inn i BIRD. Det er sant som du sier. Det er mange andre mer interessante selskaper på OSE enn BIRD. Det er lenge siden jeg har vært inne i BIRD. Siste gang var vel i oktobert 2003. Solgte rett før det rallyet opp mot 30. Har ikke vært inne siden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply
  • 3 weeks later...

Birdstep – leve eller dø

Finanskonsernet WarrenWicklund har fortsatt tro på Birdstep Technology.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (15.3.05 13:44)

 

 

Tidligere i dag ble det kjent at garantikonsortiet i Birdstep Technology måtte ta 69 prosent av emisjonen i selskapet. Finanskonsernet WarrenWicklund er blant aksjonærene som satser videre.

 

Leve eller dø

– Vi har nok ikke økt andelen i denne emisjonen. Jeg regner med at vår andel er omtrent opprettholdt. Garantikonsortiet er en gruppe som er svært interessert i selskapet. Birdstep er et selskap hvor jeg tror vi vil få svaret på mye i løpet av året om de lykkes eller ikke, sier Bjørn Wicklund i WarrenWicklund til dn.no.

Link to comment
Share on other sites

BIRD har gått ned såpass mye den siste tiden at jeg lurer på om tiden kan være inne til å ta et lodd. Blitt en høyrisiko-aksje dette. Omsettes nå for 8,30 og børsverdien er falt mye.

 

Legger ikke så mye i hva Wicklund sier, men konseptet BIRD representerer er spennende. Ble ikke noe med Intel på siste korsvei, men hvem vet hva fremtiden bringer.

 

Har ingen aksjer p.t., men vil vurdere BIRD i tiden fremover. Dupper den ned mot 7-tallet går jeg nok inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og BIRD fortsetter ned. 6.50. Nærmer seg vel all time low. La inn en liten kjøp (3000) i morges på 6.51, og den fikk jeg jo jammen. Vet ikke helt om jeg angrer allerede. Er ihvertfall oversolgt og bør finne noe støtte rundt dette nivået. Selger nok rimelig kjapt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg ikke hatt BIRD, så hadde jeg brukt de nærmeste dagene til å plukke. Hvis ikke ingangen på disse nivåene er et bra plukk, så skjønner ikke jeg, men vær kjapp med å komme ut hvis det kommer melding om kontrakt.

 

Aksjen korrigeres fort tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

BIRD har tidligere vist seg å være en innsideinfo aksje, hvor sterke oppganger og nedganger har blitt etterfulgt av en melding.

 

Anser det derfor med dagens sterke oppgang og pausing i aksjen fra Oslo Børs at noe er i gjære, og at en melding av positiv art er nært forestående.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke i tvil lenger: Det er noen som vet noe der ute nå. Oppgangen igår var 11,11% og aksjen går videre opp idag. Det er noen som kjøper seg opp, og jeg vil ikke bli spesielt overrasket om det kommer en nyhet av positiv karakter snarlig.

 

Forrige gang jeg så et slikt tegn på BIRD, var når aksjen gikk ned i dagene i forkant av Intel-avklaringen august 2003. Da var "tilfeldigvis" Haudemann inn og solgte alle sine aksjer i forkant av meldingen, og meldingen var ingen avtale med Intel, og aksjen stupte etterpå.

 

Magefølelsen tilsier at noe er i gjære nå, men at det går opp istedenfor ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette var vel positivt?

 

Birdstep bak Ericsson-lansering !

 

Birdstep-sjef Jørgen Bredesen bekrefter at Birdsteps teknologi er bak teknologikjempen Ericssons nylansering. Sjekk saken her:

 

 

Den svenske teknologikjempen Ericsson er fredag ute med en nylansering.

 

Det nye produktet har fått navnet Ericsson Mobile Corporate Access, EMCA. Dette er en løsning som tillater roaming, eller skifte, mellom forskjellige nettverk for dataklienten.

 

Dette er området norske Birdstep satser hardt. Birdstep-sjef Jørgen Bredesen bekrefter også overfor iMarkedet.no at det er deres løsning som ligger bak Ericsson-lanseringen.

 

- Dette er vår løsning, sier Bredesen til iMarkedet.no.

 

OEM-avtale

 

Det nye produktet fra Ericsson er altså et uslag av selskapenes såkalte OEM-avtale, hvor Ericsson selger Birdsteps teknologi under sitt merkenavn.

 

Løsningen fra Ericsson og Birdstep gir brukerne mulighet til å være tilknyttet nettverket gjennom flere aksesspunkter. Man kan altså surfe på nett gjennom mobilnettet, det lokale nettverket og det trådløse nettverket.

 

Symbian-interesse

 

Jørgen Bredesen sier til iMarkedet at interessen for Birdsteps IP-løsning er stor. Særlig er interessen rundt IP-klienten på Symbian-plattformen til stede.

 

- Det er veldig interesse rundt dette, sier Bredesen til iMarkedet.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BIRD - BIRDSTEP AND NOKIA ENTER GLOBAL DISTRIBUTION AGREEMENT

19.07.2005 12:18

 

Birdstep Technology (OSE: BIRD) and Nokia (NYSE: NOK) today

announced a global distribution agreement to bring

Birdstep`s Mobile IP solutions on wireless LAN enabled

Nokia devices to the end-user and enterprise market. A four-

week free of charge service trial version of the Birdstep

Mobile IP client will ship bundled with the Nokia devices.

 

As an End-User and Enterprise offering, Birdstep will

introduce `SmartRoaming`, a hosted roaming service to

provide mobility across networks independent of the

operator or subscription - accessible via the Birdstep

Mobile IP client.

 

SmartRoaming can easily be activated by the End-Users. It

will be offered as `try and buy` so users can experience it

for 4 weeks free-of-charge and afterwards subscribe to the

service.

 

Same message in Norwegian:

 

Birdstep Technology (OSE: BIRD) og Nokia (NYSE: NOK)

kunngjorde i dag en global distribusjonsavtale, som sikrer

levering av Birdsteps Mobile IP-løsninger med Nokia

mobiltelefoner klargjort for WLAN (trådløse soner), til

sluttbruker og bedriftsmarkedene. En fire ukers

gratisversjon av Birdsteps Mobile IP-klient vil bli

distribuert sammen med Nokia telefonene. Forbrukere vil

deretter kunne velge å abonnere på tjenesten på årlig

basis.

 

Birdstep introduserer samtidig `SmartRoaming`, en

roamingtjeneste driftet av Birdstep. Tjenesten gir

mobilitet på tvers av nettverk via Birdsteps Mobile IP-

klient, uavhengig av operatør eller abonnement, som et

sluttbruker- og bedriftstilbud. `SmartRoaming` aktiveres

enkelt av sluttbrukeren selv.

Link to comment
Share on other sites

BIRD - BIRDSTEP TECHNOLOGY INTRODUCES `SMARTROAMING`

19.07.2005 12:32

 

To cater to the existing needs of individual end-users and

enterprises, Birdstep introduces `SmartRoaming`, a hosted

roaming service to provide mobility across networks. This

service is independent of the operator or subscription and

is accessible exclusively via the Birdstep Mobile IP

client. The service is specially designed for data roaming,

with multimedia and enterprise applications as typical

areas of use.

 

The purpose of this offering is to extend the coverage of

the existing services across multiple networks and to

significantly add to the ?Ease-of-use` experience when

professional workers and regular users access such

applications on the road.

 

With this service, moving from GPRS/EDGE/3G coverage to

WLAN and vice versa will not interrupt your connection.

Users that activate this service will be able to enjoy

uninterrupted access to various applications such as read

emails, use instant messaging, access secure Internet

banking, video conferencing, video and audio downloads,

streaming, online gaming as well as access to enterprise

applications that require uninterrupted secure connections

to backend servers.

 

At launch, users of Symbian based Smart Phones can

subscribe to this service. Support for this service on

Windows Mobile and Windows Notebooks will follow.

 

Same Message in Norwegian:

 

Birdstep Technology introduserer `SmartRoaming`.

 

`SmartRoaming` er en roamingtjeneste driftet av Birdstep.

Tjenesten gir mobilitet på tvers av nettverk via Birdsteps

Mobil IP-klient, uavhengig av operatør eller abonnement,

som et sluttbruker- og bedriftstilbud. Tjenesten er

spesielt beregnet på dataroaming med typiske bruksområder

som multimedia- og bedriftsapplikasjoner. Tilbudet utvider

dekningen til de eksisterende løsningene på tvers av flere

nettverk, og forenkler bruken av slike tjenester betydelig.

 

Med en slik tjeneste vil det å bevege seg fra eksempelvis

GPRS/EDGE/3G-dekning til LAN/WLAN og omvendt ikke forstyrre

brukerens forbindelse. Brukere som aktiverer denne

tjenesten, vil kunne glede seg over uavbrutt tilgang til

applikasjoner som for eksempel e-post, direktemeldinger,

sikker nettbank, videokonferanser, nedlasting og streaming

av video og lyd og nettspill. I tillegg gir tjenesten

tilgang til bedriftsapplikasjoner som krever uavbrutte

sikre forbindelser med backend-servere.

 

`SmartRoaming` aktiveres enkelt av sluttbrukeren. Tjenesten

er tilpasset både privatkunder og bedriftsmarkedet.

 

Ved lansering vil det være mulig å abonnere tjenesten

dersom man er bruker av Symbianbaserte smarte telefoner.

Windowsbaserte bærbare PC-er og Windows Mobile terminaler

vil følge senere.

Link to comment
Share on other sites

Birdstep tar av med Nokia-avtale http://www.dn.no/forsiden/IT_Telekom/article556064.ece

 

Av Ole-Morten Fadnes

 

Birdstep-sjef Jørgen Bredesen kan smile bredt etter at selskapet har inngått en viktig avtale med Nokia, og merker sterkere interesse fra den finske mobilgigantens konkurrenter. Birdstep-aksjen stiger over 35 prosent.

 

Oppdatert artikkel.

 

Avtalen sikrer levering av Birdsteps Mobile IP-løsninger med Nokia mobiltelefoner klargjort for trådløse soner (WLAN), til sluttbruker og bedriftsmarkedene.

 

Avtalen innebærer at Nokias mobiler som er klargjort for trådløse soner distribueres med en fire ukers gratisversjon av Birdsteps Mobil IP-klient. Forbrukere vil deretter kunne velge å abonnere på tjenesten på årlig basis.

 

30-50 euro i året

Og det er her Birdstep vil få sine inntekter. Selskapet får ikke inntekter for å levere programvaren til Nokia, men gjennom at brukerne av Nokia-mobilene tegner abonnement på å bruke Birdsteps teknologi.

 

- Prisingen av tjenesten er ikke helt klar ennå, men den vil ligge på 30-50 euro i året, sier Birdstep-sjef Jørgen Bredesen til dn.no.

 

Det tilsvarer 240 til 400 kroner, penger som går direkte til Birdstep.

 

Han er svært fornøyd med avtalen, men usikker på hvor mye inntekter den vil gi.

 

Spent på suksessgrad

- Dette er nybrottsarbeid. Programvaren skal integreres i Nokias "smart phones", og det er vanskelig å si hvordan opptaket av tjenesten blir i markedet. Undersøkelser viser at suksessgraden for nye tjenester ligger mellom én og 15 prosent, sier Bredesen.

 

Det viktigste for å få dette tallet så høyt som mulig, er ifølge Birdstep-sjefen, at det er lett å installere og bruke, samt at tjenesten markedsføres tungt ved introduksjon.

 

- Her stoler vi på Nokia. Vår programvare blir trolig den mest sentrale tjenesten på den nye mobilen, og Nokia skal selge flere mobiler ved hjelp av den, sier Bredesen.

 

Uavhengig av operatør

Birdstep introduserer samtidig " SmartRoaming", en roamingtjeneste driftet av Birdstep.

 

"Tjenesten gir mobilitet på tvers av nettverk via Birdsteps Mobile IP-klient, uavhengig av operatør eller abonnement, som et sluttbruker- og bedriftstilbud. "SmartRoaming" aktiveres enkelt av sluttbrukeren selv", heter det i meldingen.

 

Det betyr kort sagt at når den gratis prøveperioden på fire uker med Birdsteps mobile IP-løsning er over så kan brukerne abonnere på denne uavhengig av hvilken operatør de bruker.

 

Økt interesse fra Nokia-konkurrenter

Birdstep ser på avtalen som en klar anerkjennelse av selskapets teknologi, og avtalen blir lagt merke til.

 

- Etter å ha gjort ulike ting sammen med Nokia merker vi at konkurrentene deres viser en helt annen interesse, og jeg tror til og med at denne interessen vil smitte over på laptop-markedet, sier Bredesen.

 

Klokken 13:20 stiger Birdstep-aksjen 37,18 prosent til 8,67 kroner.

Link to comment
Share on other sites

– Gjennombruddsavtale

 

– Dette er den klart viktigste avtalen, sier Birdstep-sjef Jørgen Bredesen.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (19.7.05 13:53)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Aksjen tar helt av - Oppgang på Oslo Børs

- Anbefaler tre aksjer - Analytiker: Teknorally

- BIRD

 

 

 

 

Birstep-sjef Jørgen Bredesen sier til iMarkedet at dagens avtale med den finske IT-giganten Nokia er den viktigste avtalen selskapet har undertegnet.

– Dette er den klart viktigste avtalen for Birdstep noen gang, sier Bredesen. Han mener dette kan bli det kommersielle gjennombruddet for Birdsteps IP-klient.

 

– Graden av suksess vil bestemmes av to forhold: Det første er hvor lett det er for sluttbruker å bruke applikasjonen. Det andre er hvor mye den markedsføres, avslutter Bredesen.

 

Nyheten fører til en solid kursoppgang på Oslo Børs. I skrivende stund omsettes aksjen for 8,65 kroner, opp 36,87 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Fra Stocktalk:

 

Lim Gordon [2878]

19.07.05 23:31

 

Du er sikkert et sjarmerende menneske, Ramush, men kunne du ikke klare deg med å uttrykke din kunskapsløshet bare en gang? Hadde du istedet prøvd å bidra med noe, hadde det jo vært atskillig hyggeligere. Nok om det.

 

Man prøver her tildels å bagatellisere dagens børsmelding fra Birstep Technology. Det bør man ikke. Ingen nyhet skaper så store bølger på børsen, uten at det er noe ved den. Men det er sparsomt med ekspertise på ST for tiden. Larsens betalingsfilosofi er iferd med å kjøre hele skuta på grunn. Jeg hørte også til dem som så ned på gjengen som skrev på Hegnar, men det har jeg sluttet med. Har man evnen til å skille klinten fra hveten, er det svært meget lesbart der for tiden. Mer enn her, selv om ST har penere innpakning.

 

Faguttrykk og presentasjonsnøkternhet gjør dagens melding vanskelig tilgjengelig for oss alminnlige dødelige. Men jeg har prøvd, via internett, å få et inntrykk av hva den betyr:

 

Utviklingen i mobilmarkedet har vært fantastisk. Fra de store, klumpete, tunge gjenstandene på flere kilo, med sentralborddame, til dagens elegante, helautomatiske vidundere, snakker vi om en utvikling over et par tiår. Intet mindre enn imponerende. Men utviklingen går videre. Selv ikke Ramush tror vel at den stopper her? Nei, via løsninger med fotografiapparat går den nå inn i dataalderen for fullt, med såkalte"smarte" telefoner, som også kan oppkoples til internett via trådløse domener. Dette, i prinsipp, gir jo mobiltelefonen samme muligheter som en mobil datamaskin, selv om man kanskje ikke vil ta ut hele potensialet her, av praktiske grunner. Men for bare å slå på datamaskinen å bli tilkoplet automatisk, uansett hvilket domene man befinner seg i, må man ha en mobil ip-adresse som automatisk gjenkjennes og aksepteres. En såkalt "seamless roaming". Og her kommer Birdstep inn, med sin verdensledende løsning, som nå har mulighet til å bli standard på alle mobiltelefoner. Og kan levere bl.a, sin Skype mobile ip-telefonløsning, som vil gi mulighet til kommunikasjon på www.nettet Denne kommunikasjonen er jo, i prinsipp, gratis. Når man vet hvor kostbart det er å ringe fra mobiltelefonnettet enkelte steder, må jo 3-400 kroner i året være en gavepakke. For alle andre enn Ramush.

 

Disse nye telefonene vil bli kastet ut på markedet i millionvis i de kommende år. Etter all sansynlighet vil et flertall av dem få

Birds teknologi medlevert. Og man skal ikke gange 3-400 kroner med så mange millioner før det blir penger av det.

 

Jeg har kjøpt Bird-aksjer. Det bør du også gjøre, Ramush.

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Gjest (20.07.05 02:23), lest 280 ganger

Ticker: BIRD

 

Bird + Skype

 

Hvis du kunne kjøpe deg en mobiltelefon som lot deg benytte Skype og ringe gratis til alle andre med Skype, ville du bli fristet da?

 

Hvis du slapp å tegne et dyrt 3G abbonement for å gjøre dette men kunne benytte WLAN-nettet hjemme og på jobb og hos venner og familie, ville det fristet mer da?

 

Når du også kunne logge deg på nettbanken din uten å oppsøke en PC, ville ikke det kunne være forlokkende?

 

Villle en inngangsbillet på Kr. 3-400,- for å slippe å stille om telefonen manuelt, hver gang du forflytter deg, gjøre alle disse nye mulighetene uaktelle for deg?

 

For meg er valget krystallklart, dette vil jeg ha! Kanskje ikke den aller førte mobilmodellen til kr.10.000,- men litt etterhvert.

 

Er ganske sikker på at det finnes et stort antall mennesker i tillegg til meg som ville la seg lokke av gratis tellerskritt og tilgang på nettbanken +++.

 

Etter min vurdering er ikke spørsmålet om dette slår an, men hvor fort det går. Det er vel så nært opplagt som man kan komme?

 

Skype er forsåvidt også en trussel for teleoperatørene som medfører at utviklingen vil bli forsøkt bremset. De vil ikke aktivt bidra til at de går glipp av tellerskritt-inntektene sine.

 

Derfor er det ikke tilfeldig at Bird/Nokia-avtalen er gjort med en mobilprodusent og ikke en operatør, Nokia har alt å tjene og operatørene har mye å tape (man kan jo spørre seg hvorfor ble Chess solg nå?).

 

Spørsmålet da blir om operatørerne klarer å hindre denne utviklingen. Jeg tror at opratørene mangler det som skal til for å stoppe dette. De opplever press fra to kanter, både mobilprodusentene og fra databransjen (Wintel) som vil ha inn internettapplikasjoner på mobiltelefonene. Hva opratørene vil finne på oppi dette vet jeg ikke, men jeg tror strategien blir "if you can't beat them, join them".

 

Poenget er at operatørene nok ikke er de ivrigste til å inngå avtaler om pushing av MIP-klienten ennå. Jeg tror vi ser flere avtaler med andre produsenter først, og så kommer Microsoft/Intel.

 

Med dette som basis samt Birdsteps teknologiske og markedsmessige posisjon mener jeg at vi står forran en suksess.

 

Alle sparepengene mine er plassert i BIRD som eneste aksje, og der blir de værende lenge.

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Gjest (19.07.05 23:58), lest 77 ganger

 

RE^1: BIRD - Hva kan Bird tilby Nokia?

 

Aksjen føyk i 30 da det ble kjen t at Bird hadde innledet samarbeide med Ericsson.

 

Nå snakker vi Nokia og en implementert løsning klar for salg, som skal ut og markedsføres med Nokias apparat...

 

Og Ericsson er ikke mindre død for det. Bird har ikke tegnet eksklusiv avtale med noen.

 

Nå kommer tilsvarende med Ericsson, Motorola og mange andre...

 

Så er det laptopene....

 

Så er det nett-operatørene...

 

Så er det infrastruktur-leverandørene....

 

Så er det Intel og andre som vil ha det med ned helt i basic'en...

 

 

Innlegg av: Gjest (20.07.05 00:02), lest 63 ganger

 

RE^1: BIRD - Hva kan Bird tilby Nokia?

 

Økt interesse fra Nokia-konkurrenter

Birdstep ser på avtalen som en klar anerkjennelse av selskapets teknologi, og avtalen blir lagt merke til.

 

- Etter å ha gjort ulike ting sammen med Nokia merker vi at konkurrentene deres viser en helt annen interesse, og jeg tror til og med at denne interessen vil smitte over på laptop-markedet, sier Bredesen.

Link to comment
Share on other sites

BIRD - DISCLOSURE OF SHARE ACQUISITION

20.07.2005 09:21

 

Argnor Holding Ltd. on July 19, 2005, sold 1,389,625 shares

in Birdstep Technology ASA at an average price of NOK 8.64,

equivalent to 3.33 percent of the outstanding shares and

3.33 percent of the votes. After the transaction Argnor

Holding Ltd holds 886,160 shares, equivalent to 2.12

percent of the outstanding shares and 2.12 percent of the

votes.

Link to comment
Share on other sites

selv om han er kritisk mener han at birdstep er underpriset:

 

---

 

Kritisk Birdstep-gründer http://www.dn.no/forsiden/article556407.ece

 

Gårsdagens kraftige Birdstep-oppgang får ikke gründer Olaf Vethe til å ta av. I stedet fortsetter han å lange ut mot selskapets ledelse.

 

Birdstep-aksjen steg igår nesten 50 prosent etter at selskapet landet en langsiktig global distribusjonsavtale med Nokia.

 

– Det er hyggelig at selskapet til slutt får det til, men det er et par år for sent, sier gründer og tidligere storaksjonær Olaf Vethe, til Dagens Næringsliv. Han har solgt seg kraftig ned i selskapet han selv var med på å starte i 1996.

 

– Jeg gidder ikke følge selskapet så tett lenger, til det er det brutt for mange løfter, sier Vethe.

 

Han har tidligere kritisert ledelsen i Birdstep for å love kontrakter som aldri kom, og for å være dårlig til å informere.

 

-Mistillit

Vethe kjenner ikke detaljene i avtalen med Nokia.

 

– Men jeg antar at det ligger en del verdier i denne avtalen, og i så fall er Birdstep kraftig underpriset. Det har selskapet vært i lang tid, og det skyldes mistillit til ledelsen, sier Vethe, som mener prisingen av selskapet bør nærme seg Fast.

Link to comment
Share on other sites

Hausser Birdstep-aksje

 

Birdstep-gründer Olaf Vethe kliner til. Hvorfor kan ikke Birdstep prises på linje med Fast?

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (20.7.05 14:42)

 

 

 

 

 

Birdstep-gründer Olaf Vethe sier til DN at han ikke ønsker å spekulere i hva som er en god pris på selskapet. Likevel drister han seg til en frisk uttalelse.

– Prisingen bør innen noe tid nærme seg Fast, hvis man legger beregnet inntjening til grunn. Nå kan selskapet bare gå én vei, sier Vethe ubeskjedent.

 

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

SEATTLE/OSLO- July 20, 2005 --

Birdstep Technology (OSE: BIRD) today announced that Thales’ navigation business has entered into a company wide site license for RDM Embedded 7.1 to embed the product within the Company’s Thales and Magellan-branded PC-based applications. RDM Embedded 7.1 became Thales’ database of choice because of its ability to reduce code to less than 100K with compression, without sacrificing performance, making RDM Embedded the premium database for resource constrained GPS devices.

Thales chose Birdstep’s RDM Embedded database not only for its performance, and the ability to reduce the code to less than 100K with compression, but RDM Embedded 7.1 provides easy cross-platform portability. Thales currently targets the WinCE platform, with future plans to expand support to other platforms.

 

”To develop an embedded mapping engine we were looking for a database that has a small code footprint but allowed rich functionality and high processing efficiency in handling semantic information. We were also looking for a product that would provide us with a set of PC tools to prepare and analyze the data. RDM Embedded fit the bill,” explained Dr. Anatole Lokshin, Vice President of Data Products and Technology for Thales’ navigation business. “Birdstep offered an extremely solid code base, a rich set of functionality in a footprint under 100K, an efficient and convenient set of PC tools and a professional services team that was able to specially customize the product to provide us the flexibility we required – this made Birdstep an easy selection for our mapping products.”

 

RDM Embedded is currently used in the Magellan line of MapSend software solutions, which contain highly detailed maps that can be easily downloaded from your PC to your handheld GPS receiver. Map details include streets, lakes, rivers, coastlines, parks, hunting and fishing, railways and points of interest.

 

Mulig denne kan gi en effekt i morgen...

Link to comment
Share on other sites

BIRD: Thales has Entered into a Company Wide Site License to Use Birdstep RDM Embedded in Thales and Magellan-branded PC-based Applications

 

SEATTLE/OSLO- July 20, 2005 -- Birdstep Technology (OSE: BIRD) today

announced that Thales' navigation business has entered into a company

wide site license for RDM Embedded 7.1 to embed the product within

the Company's Thales and Magellan-branded PC-based applications. RDM

Embedded 7.1 became Thales' database of choice because of its ability

to reduce code to less than 100K with compression, without

sacrificing performance, making RDM Embedded the premium database for

resource constrained GPS devices.

Thales chose Birdstep's RDM Embedded database not only for its

performance, and the ability to reduce the code to less than 100K

with compression, but RDM Embedded 7.1 provides easy cross-platform

portability. Thales currently targets the WinCE platform, with future

plans to expand support to other platforms.

 

"To develop an embedded mapping engine we were looking for a database

that has a small code footprint but allowed rich functionality and

high processing efficiency in handling semantic information. We were

also looking for a product that would provide us with a set of PC

tools to prepare and analyze the data. RDM Embedded fit the bill,"

explained Dr. Anatole Lokshin, Vice President of Data Products and

Technology for Thales' navigation business. "Birdstep offered an

extremely solid code base, a rich set of functionality in a footprint

under 100K, an efficient and convenient set of PC tools and a

professional services team that was able to specially customize the

product to provide us the flexibility we required - this made

Birdstep an easy selection for our mapping products."

 

RDM Embedded is currently used in the Magellan line of MapSend

software solutions, which contain highly detailed maps that can be

easily downloaded from your PC to your handheld GPS receiver. Map

details include streets, lakes, rivers, coastlines, parks, hunting

and fishing, railways and points of interest.

 

 

 

About Birdstep Technology

Birdstep Technology is traded on the Oslo Stock Exchange (OSE) under

ticker 'BIRD'. The company has headquarters in Oslo and Seattle in

addition to offices in Shanghai, London, Boston and San Francisco.

Birdstep's small footprint, high performance database technologies

combined with its wireless roaming and access software enables

companies to build innovative solutions for embedded systems and the

Mobile Internet. Birdstep makes your information accessible anytime,

anywhere, on any device and on any infrastructure. Birdstep's global

customers include 3Com (COMS), VERITAS (VRTS), Harman Becker

Automotive Systems, HP (HPQ), Accenture (ACN), Telenor (TELN), PCTel

(PCTI), Connect One and the National Stock Exchange of India. For

more information, visit http://www.birdstep.com/

 

Birdstep Technology Free SDKs

Birdstep Technology offers FREE Software Development Kits (SDKs)

available for download by visiting

http://www.birdstep.com/freeSDK.html. Downloading free SDKs allows

interested parties to immediately begin working with Birdstep's RDM

databases.

Birdstep Contact:

Laura Klebs

Marketing

206 748 5214

lklebs@birdstep.com

Link to comment
Share on other sites

Slik gikk det i 2004 da avtalen med ericcson ble kjent.

 

(fra HO)

I jan/feb 2004 var det to avtaler som kom på bordet - Nortel og Ericsson som gjorde at kursen gikk fra 10 til 28.

 

Disse to avtalene kan ikke sammenlignes med Nokia-dealen som har et helt annet potensiale og i en helt ny tid.

Nå er markedet i ferd med å komme. Dengang var det knapt noen som benyttet wireless på disse devicene. Nå snakker vi om at Ola og Kari snart skal ut å surfe konstant - hele tiden - 24/7. Da trenger vi denne teknologien og BIRD er i midten av alt dette - GLIMRENDE. Fulglen skal nok minst like langt opp nå - kanskje ikke så fort med dog.

Dette er som Bird-ledelsen sier - den viktigste avtalen de noen gang har signert.

..

 

Nortel var en sertifiseringssak. Ericsson var en "operatør-oem" sak som først går ut i markedet nå. Nokia er en "rett på mobilen"-sak.

 

Nortel -> trygghet, lettere å benytte i nettverk

Ericsson og Nokia -> $

 

Og det er jo den siste biten som er spennende. Nokia er en kontrakt. Neste kontrakt legger seg ganske greit på bunnlinjen den ok.

 

Graf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...