Jump to content

Verdipapirloven - Best å holde seg på den smale sti!


Pirelli

Recommended Posts

Jeg har netopp lest gjennom en tråd på Stocktalk hvor en av deltagerne svettet litt. Hva som egentlig skjedde er historie, men det kan være greit for enhver og oppdatere seg selv på hva som er lov og hva som ikke er lov.

 

Det er sikkert mange som har flere meglere, jeg f.eks. bruker Skandiabanken, NetFonds og StockNet. Hvis jeg faller for fristelsen til å styrke ordreboken med den ene megleren for å selge aksjer gjennom den andre er det ett klart lovbrudd. Her er ett par eksempeler på dommer som er gitt i forbindelse med overtredelse av lovene for verdipapirhandel:

 

Nettavisen 15.01.03: Fikk fengsel for kursmanipulasjon

Investoren har vedgått at han ringte sin aksjemegler i meglerhuset Alfred Berg, og ba ham legge inn en kjøpsordre på 500.000 aksjer i Det Norske Oljeselskap (DNO). Det fikk aksjekursen til å gjøre et hopp. Men beskjeden var også at kjøpsordren skulle trekkes tilbake etter meget kort tid, uten at den var påsolgt.Bare minutter senere ringte investoren en megler i Christiania Markets og solgte 100.000 DNO-aksjer, som han hadde kjøpt tidligere på dagen. Dermed hentet investoren inn en gevinst på 70.000 kroner.

 

Dagens Næringsliv 19.06.02: Saftig bot til Fearnly Fonds

Fearnely Fonds får en bot på 750.000 kroner fra børsstyret for å ha manipulert kursbildet i fem shippingselskaper. I løpet av tre måneder oppdaget børsens overvåkningssystem 69 "mistenkelige" handler. Handlene ble gjort på vegne av Odin Forvaltning.

 

Her er en link til Økokrims oppsummering av verdipapirkriminalitet: http://www.okokrim.no/okonomisk/Verdipapir.htm

 

Så får vi se om saken fra StockTalk i dag får ett etterspill, det som er helt sikkert er at KT, OSE og Økokrim følger med på hva som skrives på aksjeforum.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår så må det kunne bevises at formålet er å manipulere kursen, og det kan ikke være lett. Såvidt jeg vet er det kun de to sakene jeg henviser til i hovedinnlegget som noengang er kjørt i Norge. Men jeg tror nok at slik manipulering foregår hver eneste dag på OSE.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Enkelte aksjer på OSE har spread opp til 10%.

 

Når det er så ekstremt er jeg ofte fristet til å ha aksjer til salgs og bud på kjøp samtidig.

 

Om én kjøper plukker opp aksjene mine vil jeg sannsynligvis få kjøpt dem senere til en lavere kurs, og vice versa med de jeg ønsker å kjøpe.

 

Men er dette lov? :?

 

Det har vært eksempler på tradere som har gjort lignende ting med ordreboken og fått straff. I deres tilfelle var det bevisst manipulajon, mens jeg ønsker å gjøre det i 'god' hensikt. Uansett kan det virke mistenkelig det jeg vurderer å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Enkelte aksjer på OSE har spread opp til 10%.

 

Når det er så ekstremt er jeg ofte fristet til å ha aksjer til salgs og bud på kjøp samtidig.

 

Om én kjøper plukker opp aksjene mine vil jeg sannsynligvis få kjøpt dem senere til en lavere kurs, og vice versa med de jeg ønsker å kjøpe.

 

Men er dette lov?  :?

 

I nordnet så går det ikke ann å legge inn kjøps- og salgsordre til lik kurs, så jeg regner med at det er restriksjoner mot det.

Link to comment
Share on other sites

Sharky!

 

Så lenge du ønsker å få kjøpt på begge (altså ikke manipulasjon) er dette såvidt jeg skjønner ikke ulovlig. Men pass på at du ikke kjøper av det selv, da er det manipulering.

 

Men du må nok som Ståle nevner benytte to meglere, tror de svetter litt hvis du har både kjøp og salg ordre i samme aksje :)

 

Er dette starten på den store nedturen?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket handelsloggen min fra gode gamle dager da jeg var fullstendig grønn på børsen.

 

Ser ut til at jeg har ligget med kjøp og salg på samme aksje samtidig. Gjennom samme megler. Fikk ingen telefon fra megler eller børs.

 

Skal la være å si hvilken aksje, men det er nok uansett strafferettslig foreldet. Hvis det i det hele er ulovlig?

 

Kanskje mulig å ringe megler eller børs og spørre? Noen må jo vite dette med sikkerhet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være ulovlig å ligge med kjøp og salg samtidig. Dersom jeg har 100 000 FAST aksjer og legger disse ut for salg på 13,50 og samtidig legger inn en kjøpsordre på 50 000 aksjer på 13,30, så kan det da umulig være noe ulovlig i dette!

 

Motivet mitt er jo at jeg mener 13,50 er en god pris å få for salgsordren, mens jeg mener det er billig å få kjøpt på 13,30. Dette er jo en helt kurant tradingstrategi. Jeg er fornøyd om jeg får solgt på 13,50 og like fornøyd om jeg får kjøpt på 13,30.

 

Denne typen trading vil jeg tro skjer hver eneste minutt av hver eneste time på Oslo Børs. Dersom dette skulle være forbudt så ville det jo satte en ganske så stor demper for dagtradere og andre som handler hyppig.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver Tyger tror heller ikke jeg kan være ulovelig. Men det jeg tror er ulovelig er å kjøpe og selge til seg selv. Altså legge ut kjøp og salg til lik kurs. Eller som Nordnet sa det: "Du kan ikke selge til deg selv".

Link to comment
Share on other sites

Ja, det å kjøpe og selge til selv ble faktisk slått ned da en student gjorde dette i et unotert selskap for å skape et kunstig bilde av oppgang (om jeg husker rett).

 

En taktikk jeg kan tenke meg ville fungert var, i et selskap med dager mellom hver omsetning, å ha K 100 og S 110.

 

Når så en potensiell kjøper legger seg på 101, setter du K 102 osv til han andre når 107 - og du selger til ham.

 

Kan dette være lov?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at en student ble dømt for å kjøpe sine egne aksjer for en stund siden, han fikk 25.000,- i bot for manipulasjonen. Han kaller seg Toram på Stocktalk.no, og er aktiv ennå. Jeg støttet han med 100,- til boten, og det gjorde mange andre også på Stocktalk den gangen.

 

Saken gjalt handeler i ett børsnotert selskap med elendig likviditet.

 

Dette skrev toram på forumet når boten var ett faktum:

Så har dommen fallt. Økokrim har kommet til den beslutning at jeg er skyldig dem 25.000kr.

 

Kan ikke legge skjul på at jeg ble dypt skuffet etter avgjørelsen. Har vært imøtekommende hele tiden og la alle kortene på bordet.

 

For fremtiden får jeg håpe at stocknet kan forbedre sin avtaledokumentasjon, slik at det ikke kun står at det er ulovlig å bryte lovene som gjelder for handel på OSE, men også referer til disse paragrafene.

 

Har havnet i en lei situasjon pga. 5 handler som jeg har innrømmet å gjort, men som også helt tydelig ble gjort i den forvissning om at dette ikke var ulovlig. Hadde jeg visst det var ulovlig ville det aldri skjedd, og jeg hadde aldri i verden tatt en slik risiko for å tjene de små minimale beløpene jeg kunne ha gjort på dette.

 

Jeg gjorde verken gevinst eller unngikk tap med disse handlene, de endret overhodet ikke aksjenes situasjon, bortsett fra at kursen svinget mellom kjøper og selger. Å hevde at jeg skapte volum i aksjene er idioti, da aksjene var minsteposter. Jeg fortsatte heller ikke med videre handel med meg selv da dette ikke ga utslag i ordrebildet, men dette ser ikke ut til å ha telt noe positivt ut for meg. Ikke engang det faktum at da det ved en anledning kom bid i avenir og jeg ikke solgte ser ut til å ha hjulpet.

 

25.000kr er kanskje ikke all verden for dere store gutta, men for en student som meg rammer det ganske kraftig. De har dog fått meg i en lei situasjon, skulle jeg velge å klage på avgjørelsen går det inn for retten, og jeg får det på mitt rulleblad.

 

Og etter å ha sett hvordan denne saken endte, stoler jeg overhodet ikke på systemet lenger. At økokrim og kreditt-tilsynet hiver seg over en student som ikke visste han gjorde noe ulovlig og gjør vedkommende til første person i norsk historie å bli straffet utifra kursmanipulasjonsparagrafen ser jeg på som svært uheldig. Jeg tror neppe jeg tør å klage saken inn for retten, i frykt for at de da gjør enda mer ut av det, og firedobler straffen.

 

Dere har fått rett fra første stund, politiet tar ikke fem øre for å kjøre straffesaker mot studenter som verken har råd eller vett til å forsvare seg.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

En taktikk jeg kan tenke meg ville fungert var, i et selskap med dager mellom hver omsetning, å ha K 100 og S 110.

 

Når så en potensiell kjøper legger seg på 101, setter du K 102 osv til han andre når 107 - og du selger til ham.

 

Kan dette være lov?

Jeg kan ikke ser hva som er ulovlig her? Du har jo lov til å kjøpe på 100 og selge på 110 uten at det kalles kursmanipulasjon. Er ikke det som vi gjør hverdag???

Det samme gjelder det å byr over best kjøper slik at han går over osv... Jeg har problemer å se hva er kriminelt her ( kanskje jeg er litt treg i hodet idag....).

Hvis dette er ulovlig, jeg tror det er fare for at mange av oss vil betale saftige bøter (eller havne i fengsel snart..) :wink:

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å finne ut mer om dette de siste dagene uten å komme til noe skikkelig konklusjon :?

 

Men jeg antar at å ha en kjøps- og salgsordre på hver side av spreaden er svært vanlig, og jeg kan ikke se at det skulle være noe galt med det.

 

Dog med to unntak:

 

-Kjøpe og selg til meg selv

 

-Kunstig påvirke ordreboken ved å legge mange til aksjer til salgs over laveste salgskurs, så kjøpe før jeg fjerner salgsordren. (eller omvendt)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...