Jump to content

ORKLA


RoRu

Recommended Posts

HELÅRSESTIMATER FOR ORKLA, TALL I MILLIONER KRONER:

 

. 2006 2007 2008 2005

Driftsinntekter 56.554 57.848 59.300 53.833

EBITA 4.995 5.405 5.719 4.805

Resultat før skatt 5.827 6.349 6.884 7.206

EPS 21,56 23,63 25,56 20,4

------------------------------------------------------------------------

 

 

Hvis dette blir tilfelle, er Orkla priset til en P/E på 12,40.

 

Er dette høyt for et selskap som Orkla? Jeg mener å tro at "normal" P/E for et industrikonsern er mellom 7 og 10.

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Vi venter at Orkla legger frem en EBITA på NOK 1.077 mill for Q1/06. Dette er ned fra proforma EBITA NOK 1.128 mill, men opp NOK 87 mill ekskludert en gevinst på eiendomssalg, i Q1/05. Innenfor Merkevarer venter vi å se en vekst på 12% og innen Spesialmaterialer et fall på 2% i forhold til tilsvarende kvartal i fjor. I forbindelse med presentasjonen venter vi en del fokus på mulighetene fremover for Elkem Solar og Orkla Media. Rabatten er i forhold til vår estimerte underliggende verdi pr aksje på 17% og vi oppjusterer aksjen fra Hold til Kjøp. 3-måneders kursmål heves fra NOK 340 til NOK 370 pr aksje.

 

http://www.sbm.no/files/upload/aorkla030506.pdf

Link to comment
Share on other sites

Er veldig spent på 1Q06 tallene imorgen. Ifølge Danske Bank Analyse er kursen allerede godt over deres estimater (290), men jeg legger merke til at både DnB Markets og et par andre meglerhus har kursmål på 350+.

 

Det Danske Bank Analyse legger til grunn for sin analyse er at kursen idag delvis har indiskontert et salg av Orkla Media med pris på ca 5 mrd, samt at kursen delvis har indiskontert positive nyheter omkring REC og Elkem's sol-satsning.

 

Det gjenstår altså å se om Danske Bank's analyse er for konservativ, og burde priset inn mer i kursen. Det kan nok meget godt komme positive nyheter omkring sol-prosjektene Orkla har en stor eierandel i, men når det gjelder salg av Orkla Media er nok det noe som vil dra ut i tid.

 

Leverer Orkla sånn noenlunde ihht forventninger ser jeg for meg en gevinstsikring på nivåene rundt 325-335. De må nok overraske en del på oppsiden, samt komme med positive signaler vedr sine sol-prosjekter for at estimatene skal oppjusteres og man skal unngå kursnedgang som følge av gevinstsikring.

 

Jeg er svært usikker på tallene imorgen, spesielt under posten "finansielle inntekter/andre inntekter". Dette fordi Orkla er en betydelig aksje-innehaver på Oslo Børs, og mange av selskapene de har investert i har levert svært gode 1Q06 tall. Denne posten i regnskapet tror jeg kan overraske på oppsiden.

 

Imorgen får vi også vite hva Orkla betalte for sin eierandel i det russiske selskapet de kjøpte for et par måneder siden.

 

Vel, ingenting annet å gjøre enn å bare vente å se hva de kommer med. Er svært spent.

Link to comment
Share on other sites

Som vi ser er forventingene til Orkla's resultatpresentasjon imorgen svært høye:

 

Analytikerne tror i snitt at Orklas konserndirektør Dag Opedal legger frem et ebitda-resultat på 1,07 milliarder kroner av en omsetning på 13,7 milliarder kroner i første kvartal 2006, ifølge TDN Finans.

 

Resultatet før skatt ventes å bli 1.266 millioner kroner, og nettoresultatet spås til 952 millioner kroner.

 

Sterke tall

- Vi venter bedring innen matvarer og media på grunn av sterke påskeeffekter, men tror Sverige vil dempe noe. Vi tror også på en bedring innen Brands-divisjonen, støttet av full konsolidering fra Chips, skriver SEB Enskilda-analytiker Atle Vereide i et notat.

 

Men det er ikke tallene som er i fokus i morgen. Han har nylig oppjustert Orkla til kjøp på grunn av solenergiselskapet Rec, som skal på børs 9. mai. Orkla eier 27,5 prosent av solenergiselskapet.

 

Med en pris midt i intervallet vil Orklas eierandel i REC være verd nær 9,1 milliarder kroner. Hvis prisen ender på 88 kroner per aksje, øker det Orklas verdi på REC-posten med 1,1 milliarder kroner.

 

Usikkerhet

Dessuten er det mye usikkerhet knyttet til salget av Orkla Media.

 

- Resultatene vil bli overskygget av prosessen med Orkla Media, børsnoteringen av Rec og Elkem Solar. Rec er på vei, Elkem Solar vil bli avgjort i andre kvartal og media-prosessen bør også bli bestemt i løpet av sommeren, skriver Vereide.

 

Etter en konglomeratrabatt på ti prosent, mener Atle Vereide at aksjen nå er verd 400 kroner.

 

Siden nyttår har Orkla-kursen steget rundt 20 prosent til 333 kroner, mens Oslo Børs' hovedindeks er opp 26 prosent.

 

 

 

Hvis dette ikke innfris, vil kursen stå foran en brukbar korreksjon.

 

Hvis det innfris, vil derimot estimatene oppjusteres og kursen stige kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Orkla innfridde en god del bedre enn ventet på resultatsiden, så rent tallmessig sett borger dette for oppgang.

 

MEN...

 

Det er alltid et men... Ifølge flere analytikere igår ville resultatet komme i skyggen av uttalelser knyttet til Elkem Solar og REC's utvikling fremover. Såvidt jeg kunne se av presentasjonen blir ikke disse selskapene særlig omtalt på en slik måte som kan tolkes så positivt som det analytikerne hadde ventet.

 

Så spørs det hvor mye av dette som var indiskontert i kursen allerede, og hvor mye analytikerne vil vektlegge realiseringen av gevinster i finansporteføljen på drøyt 900 mill. Dette er jo å anse som en engangsinnkomst for kvartalet isolert sett, og det spørs om forventningene til gevinst på samme post blir like stor fremover.

 

Vanskelig å si hvor kursen ender idag, men sansynligvis opp pga tallene. Men det kan komme en gevinstsikring også. Vanskelig å si.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hvor kursen ender idag, men sansynligvis opp pga tallene. Men det kan komme en gevinstsikring også. Vanskelig å si.

 

Har tro på at gevinstsikring faktisk kommer til uken, ikke usannsynlig at vi skal ned til 330 - 325 om ikke så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra TDN Finans

 

ORK:SELGER IKKE MEDIA TIL UTENLANDSK SELSKAP -AVIS

 

15:34

ORK:SELGER IKKE MEDIA TIL UTENLANDSK SELSKAP -AVIS

 

Oslo (TDN Finans): Orkla Media selges ikke til et utenlandsk selskap, og

blir kanskje ikke solgt i det hele tatt.

 

Det melder nettavisen N24, som viser til "flere sentrale kilder" torsdag.

 

-Når (Stein Erik) Hagen først har gått inn i Orkla med kraft og styrke, for

å bygge selskapet til et industrilokomotiv, er ikke det første han gjør som

ny styreleder, å selge ut de norske avisene, sier en ikke-navngitt kilde.

 

Nettstedet viser også til at Hagen er fascinert av media, klart har uttrykt

at det er dumt å selge seg ut av en vekstbransje, samt at saken har en

politisk side.

 

"De som følger Orkla og Hagen tett, mener utfallet blir at han beholder

store deler av Orkla Media, eventuelt i et partnerskap med en

utenforstående aktør", heter det videre.

 

Ifølge N24 er det mye som tyder på at en eller flere internasjonale aktører

har lagt inn et bud på rundt 10 milliarder kroner. Fratrukket ukeblad og

virksomheten i Tyskland, gir det en pris på rundt 8,5 milliarder kroner.

 

"Det er en høy pris, men representanter for Orkla har allerede vært ute og

signalisert at det ikke nødvendigvis er de med det høyeste budet som får

kjøpe. Det er en holdning Hagen deler fullt ut", skriver nettstedet.

 

A-pressen er lite aktuell da de i utgangspunktet bare ønsker å kjøpe de

norske avisene, men det kan hende A-presse

n kaster seg om og endrer

strategi i sluttfasen.

--

 

TDN Finans

 

HO

 

22 00 11 55

 

finans@tdn.no

 

#CODES C/ORK C/SCH S/MEDIA

 

 

 

 

 

Og i de fleste meglerhusene's analyser ligger det inne et salg på Orkla Media med prislapp 6-8 mrd. Når det nå ikke blir salg vil det kunne ramme aksjekursen med opptil 20-30 kr.

Link to comment
Share on other sites

Nasdaq Composites og Nasdaq 100 korrigerer ned over 2% nå, og Dow'en ned over 1%. Mulig vi nå får en liten synergi av dette imorgen hvis også Asia korrigerer ned inatt.

 

Orkla ser altså ut til å ikke ta skrittet med å selge Orkla Media som helhet, og utelukker utenlandske investorer. Videre ser det ut til at det kanskje ikke blir salg i det hele tatt, hverken helt eller delvis. Stein Erik Hagen øver innflytelse og setter agenda for fortsatt helt eierskap av Orkla, men med strategisk samarbeid med en partner. Det får tiden vise, men på kort sikt tror jeg dette får innvirkning på kursen i negativ retning.

 

REC fikk en knallåpning på sin børsintroduksjon, som forsåvidt var ventet, men det spørs om prisingen av Orkla's eierandel fremdeles er for mye priset inn i Orkla's kurs. Det var en vanvittig haussing av media ved introduksjonen, men jeg vil tro at kursen finner et mer normalt leie lavere enn idag når markedet får summet seg litt.

 

Min mening er derfor at Orkla isolert sett er for høyt priset akkurat nå, da forventningene til REC og salget av Orkla media var for høyt indiskontert i kursen. Nå overtar usikkerheten vedr avklaring omkring salg/ikke salg av Orkla media og verdivurdering av REC. Usikkerheten som vil oppstå vil påvirke Orkla ned.

 

Orkla er nesten som en indeks-aksje å regne, da Orkla innehar betydelige plasseringer i mange norske børsnoterte aksjeselskap. Det at USA korrigerer ned ikveld, og muligens Asia også i natt, vil medføre et press på Oslo Børs imorgen. Jeg er av den tro at Oslo Børs skal en god del ned i løpet av mai/juni, så jeg valgte idag å ikke selge min shortposisjon til tross for at jeg kunne solgt med en grei gevinst idag. Jeg har tro på at shortposisjonen har en god del å gå på ennå, så jeg skal sitte på den til juni går mot slutten. Innen da tror jeg Oslo Børs er ned ca 10%, og således også Orkla under 300.

 

 

Time will show.

Link to comment
Share on other sites

For tidlig å trekke noen konklusjon ennå selvsagt, men jeg ser ikke bort fra at vi nå i dagene fremover vil få se konturene av dt som etterhvert vil vise seg å bli en korigering på Oslo Børs. Etter mitt skjønn er det uungåelig at Oslo Børs i løpet av mai/juni skal korrigere. Hvor bratt og hvor mye ned det blir er venskelig å si noe om, men det kan fort bli en reprise av okrober ifjor.

 

Isåfall er jeg av den klare oppfatning at Orkla skal et stykke under 300.

Link to comment
Share on other sites

Vel, kurs 328 var det vel ikke så mange som trodde på når REC ble børsnotert og Orkla var oppe i 352 dagen før. Nå tro man vel at den ikke skal lenger ned heller, men vi får se. Jeg holder fast ved at kursen skal en del under 300 i løpet av mai/juni.

 

Denne korreksjonen burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

ORK:EBITA 1.044M I 2.KV 2006 (VENTET 1.042)

 

Oslo (TDN Finans): Orkla fikk et driftsresultat før amortiseringer på 1.044

millioner kroner i annet kvartal 2006, mot et resultat på 1.047 millioner

kroner i samme periode året før.

 

Det opplyser selskapet i en pressemelding torsdag.

 

På forhånd ventet analytikere TDN Finans kontaktet et Ebita-resultat på

1.042 millioner kroner i kvartalet.

 

Driftsinntektene utgjorde 12.954 millioner kroner i perioden (11.990) mens

resultatet før skatt ble på 1.951 millioner kroner (1.922).

 

På forhånd ventet analytikere TDN Finans kontaktet et resultat før skatt på

1.694 millioner kroner i kvartalet, etter driftsinntekter på 12.545

millioner kroner.

 

Selskapet tok salgsgevinster for porteføljeaksjer på 660 millioner kroner i

kvartalet (580).

 

 

Orkla leverer varene

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

DNM om ORKLA idag:

 

 

Før gårsdagens kursoppgang lå Orkla-kursen nærmest flat

siden slutten av November. Den siste tiden har aksjekursene for

sammenlignbare selskaper, investeringsporteføljen og aksjene i

REC lagt bak seg en positiv utvikling. I tillegg er vi også positive

til de makroøkonomiske utsiktene i konsernets viktigste

markeder.

 

Med dagens struktur på Orkla er over halvparten av

de samlede aktivitetene eksponert mot syklisk virksomhet.

Etter vår oppfatning er dermed rabatten på 26% i forhold til

estimert underliggende verdi for høy. DnB NOR markets har en

Kjøp-anbefaling på Orkla og vi har hevet kursmålet fra NOK 380

til NOK 400 pr aksje.

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Uten REC hadde Orkla vært en elendig aksje.

 

Av: Gulbrand Øverbye

Orkla aksjonærer kan prise seg lykkelig for eierandelen i REC.

 

Orkla knuses på børsen torsdag. Aksjen raser enorme 11,66 prosent til 97,4 kroner.

 

I en periode med sterk børsoppgang, har REC vært eneste grunn til at Orkla har fått vært med på leken.

 

Orkla-aksjonærer kan glede seg over en oppgang på utrolige 81,38 prosent siden REC ble notert 9. mai i fjor.

 

Det kan imidlertid hende at de ikke er klar over hvor heldige de er for konsernets inntreden i solenergiselskapet.

 

Uten REC ser det nemlig ut til at investorer ville ha tapt penger på å sitte med Orkla i det drøyt 1,5 året det er snakk om, istedenfor å nærme seg en dobling.

 

Orkla uten REC var ved noteringen verdt 59,4 milliarder kroner. Etter torsdagens fall er verdien 56,6 milliarder kroner, et fall på 4,8 prosent. I samme periode har hovedindeksen steget 12,5 prosent.

 

Er ikke marketcapen på REC et utslag av at ORKLA har kjøpt opp kursen det siste året ??

 

Jeg mener bestemt at verdien på REC (115 mrd) er langt over sunn fornuft og at ORKLA derfor er et skikkelig råttent eple. :dry:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Stein Erik Hagen kjøper Orkla-aksjer for en halv milliard

Styreformann Stein Erik Hagen har kjøpt Orkla-aksjer for 476 millioner kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 19.11.07 08:33)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Stein Erik Hagen kjøper Orkla-aksjer for over 400 millioner ORK

 

 

Nærstående selskap til Stein Erik Hagen, styreformann i Orkla ASA, har 16. november 2007 kjøpt 4 925 000 aksjer i Orkla til en snittkurs på 96,59 kroner.

 

Etter dette kjøpet eier Stein Erik Hagen og nærstående 224 300 000 aksjer i Orkla, som tilsvarer 21,6 prosent av utestående antall aksjer. Verdien på posten er 21,7 milliarder kroner.

 

Styret i Orkla ASA vil etter søknad behandle ervervet da Stein Erik Hagen og nærstående eier mer enn 20% av aksjene i Orkla ASA i henhold til gjeldende konsesjonslovgivning. Ervervet fordrer også at Canica innhenter konsesjon fra relevante konsesjonsmyndigheter.

Link to comment
Share on other sites

19.11.2007 13:19:15 Marked=OB Utsteder=Orkla ASA Instrument=ORK MELDEPLIKTIG HANDEL AKSJER TIL ANSATTE 2007 meldepliktig handel

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Alle ansatte i 26 land har fått tilbud om å kjøpe

50, 150, 250 eller 350 aksjer i Orkla til kurs

NOK 99,70 fratrukket en rabatt på 20 %.

Programmet for aksjer til ansatte ble

introdusert i 1999.

Tilbudsperioden er 14.11.-23.11.2007.

 

Følgende primærinnsidere har kjøpt aksjer i Orkla

ASA den 19.11.2007: Se vedlegg.

 

 

Ref.: Rune Helland, Direktør Investor Relations

Tlf.: +47 2254 4411

Link to comment
Share on other sites

Aksjer til ansatte 2007

 

 

 

For å motivere til eierskap i Orkla, er det for åttende gang vedtatt å tilby ansatte Orkla-aksjer med 20 % rabatt. I år har vi utvidet antall deltakende land fra 8

(i 2006) til 26.

 

Tilbudet gjelder for de som per 14.november 2007 er fast ansatt i minst 50 % stilling i Orkla ASA, datterselskaper og utvalgte selskaper som har en særskilt tilknytning til konsernet, og som sitter i uoppsagt stilling.

 

De ansatte vil kunne velge ett av de fire følgende kjøpsalternativene, rabatten inkludert:

 

- 50 aksjer til totalt kr 3 988

- 150 aksjer til totalt kr 11 964

- 250 aksjer til totalt kr 19 940

- 350 aksjer til totalt kr 27 916

 

De ansatte vil motta detaljert informasjon om aksjekjøpsprogrammet på sin arbeidsplass tidlig i november. Bestilling av aksjer må skje i perioden mellom den 14. og 23. november 2007.

 

 

Jeg håper at de ansatte vil finne tilbudet interessant!

 

 

Dag J. Opedal

konsernsjef

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har oversikt.

 

Hvor stor eiereandel i REC har Orkla?

Hvor mye tjener Orkla vanlig drift de siste årene?

Syns REC er så høyt priset. Tviler på at marginene vil holde seg så gode som de er nå i det uendelige. Skal vokse rimelig kjapt skal aksjeprisen forsvares, så litt interessant å vite hva risikoen er i eksponeringen i REC.

 

Kort og godt. Hvorfor bør man eie Orkla-aksjer?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har oversikt.

 

Hvor stor eiereandel i REC har Orkla?

Hvor mye tjener Orkla vanlig drift de siste årene?

Syns REC er så høyt priset. Tviler på at marginene vil holde seg så gode som de er nå i det uendelige. Skal vokse rimelig kjapt skal aksjeprisen forsvares, så litt interessant å vite hva risikoen er i eksponeringen i REC.

 

Kort og godt. Hvorfor bør man eie Orkla-aksjer?

 

Så at Are Slettan fra Nordnet snakker om at REC kan være 20-ggr overpriset. Warren har sagt at prisen for rekk skulle ligge på 130 kroner. neon som vet noe mer om dette??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...