Jump to content

CRU - Crew Gold Corporation


Hoff@

Recommended Posts

Dette sier Crew-sjefen

 

Crew-sjef Jan A. Vestrum skal presentere selskapet for meglere og investorer.

 

 

Du vil finne presentasjonen her :

 

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/LondonPre...05.pdf?id=39124

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (8.9.05 09:59)

 

 

 

 

 

I dag vil Crews konsernsjef Jan A. Vestrum komme med en presentasjon av selskapets aktiviteter overfor en forsamling med meglere og investorer i London.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 555
  • Created
  • Last Reply

Norsk i Canada - Hang ikke med gullprisen

 

De to norske gullaksjene i Canada fulgte ikke gullprisens rekordferd i går, Questerre fikk derimot en rekyl på den sterke oljeprisen. Les mer her.

 

 

Gullrallyet har fått ny fart med orkanen Rita som truer Florida, og i går svekket dollaren seg å signalene. Det ga ny bensin på gullbålet og desemberkontrakten steg til nytt rekordnivå på Nymex på 470,40 dollar pr. unse. I spotmarkedet ligger gullprisen rett under 468 dollar pr. unse, oppgangen den siste måneden er på 7 prosent.

 

Gulloppgangen var ikke nok til å holde Crew Gold oppe i Toronto i går kveld. Etetr stort volum og opptur fredag, falt aksjen 4,1 prosent til 10,28 kroner, men likevel over sluttkursen i Oslo på 10,10 kroner. Volumet i Canada i går var på drøye 19.500 aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Fra stocktalk:

 

oddivar [3649]

26.09.05 08:42

 

Jeg lovte jeg skulle prøve å tolke mailen fra Vestrum forleden noe nærmere. Her er mine kommentarer:

 

”...NunaMinerals melding er etter vår oppfattning både feilaktig og til dels meningsløs basert på det faktum som foreligger og dette vil bli klart rimelig snart. Jeg kan ikke gå inn på regnskapsdetaljer nå da tallene ikke er revidert og det er flere uavklarte poster som kan gi store utslag på regnskapet. ...

 

Slik jeg forstår dette, så har Nunaminerals sendt ut en altfor prematur PW. Vestrum mener åpenbart det ligger store regnskapsmessige poster som vil gi et helt annet, mer korrekt og positivt bilde av situasjonen til Nalunaq Gold Mine. Slik sett er det kun oppside ift. de tallene som åpenbart var lekket til journalister i BT.

 

”...Crew har tilbudt seg å kjøpe ut NunaMinerals. De vil tilsynelatende ikke selge til tross for at vi er villige til å betale en bra sum for noe de sier er verd 0. Konklusjonen må da være at de mener det er noe verd allikevel og da kommer nedskrivningen i et meget merkelig lys...”

 

Ok, vi får ta det til etterretning og legge til grunn at eierforholdene forblir uendret en stund fremover.

 

”...På generelt grunnlag kan jeg si at det er "normalt" at gruveprosjekter/oljeprosjekter og andre kapital intensive industriprosjekter går med underskudd i oppstartsperioden. Nalunaq har produsert mindre enn førts budsjettert hovedsaklig grunnet endring av mining metode som vi meldte tidlig på året. Dette er løst og vi kan nå produsere det volumet vi har satt oss realtivt lett...”

 

Hovedgrunnen til lavere produksjon enn budsjettert var omleggingen av mining metode. Usikkerhet rundt mining metode er lagt bak oss og stabil produksjon av 450 tpd er implementert.

 

”...Videre har vi hatt noe utfordringer med "dilution" og at realtivt betydelige mengder gull i relativt lite total masse ligger igjen i gruven. Dette har vi forklart markedet at er fullt teknisk mulig å løse og vi har igangsatt en relativt enkel sorterings prosess. Videre har vi engasjert et konsulent selskap til å foreslå et enda mer optimal løsning. Når det gjelder massen som ligger igjen i gruven har vi kjøpt en "støvsuger" spesiallaget for dette formålet. Det arbeides nå med å lage et makismalt effektivt "kjøretøy" som skal benyttes for å ta ut dette fine materialet. Markedet synes å tro at det er blitt gull "borte", men det er det ikke. Jeg gjentar at de tekniske forholdene som har vist seg utfordrene oppfattes som fullt ut løsbare...”

 

La oss se på dilution først. Dette området har amac belyst en rekke ganger. Hovedgrunnen er knyttet opp mot større gruvebredde enn planlagt og dermed uttak av unødvendige mengder gråberg. Viser til tidligere diskusjoner på dette. For å kunne redusere mengden gråberg gitt en hensiktismessig gruvebredde, så har man startet med en manuell sorteringsprosess. Denne jobber man nå med å automatisere ved hjelp av optisk utstyr. Krydolf har tidligere lagt ut artikkel som viser at det finnes utstyr som kan egne seg meget godt på Nalunaq. Dette kan egne seg godt også ved et lokalt prosesseringsanlegg. Vestrum har i tidligere indikert at et slikt anlegg kan plasseres på en lekter. Det synes som det er det mest sannsynlige alternativet, hvilket vil innebære noe landtransport på Grønland. Effekten av en sorteringsprosess antas dermed være større enn med et anlegg i dalbunnen.

 

Så over til noe som kanskje er vel så interessant. Når det gjelder gullstøvet som er igjen i gruven, så synes denne å gi svaret på mange av spørsmålene som vi har stilt i forhold til prosessert gull og gehalt i meldingene fra Rio Narcea. I oversikten på side 10 fra siste presentasjon kan vi se at status på gjenværende M&I ressurser er oppgitt til 313 000 oz. I årsrapporten i fjor var status (inkl. stockpile) 431 000 oz. Dvs. det er produsert (431 000-313000) oz = 118 000 oz til nå. Ved å summere produksjonstall fra Rio Narceas kvartalsrapporter, så kommer jeg frem til at det per 1.7 er prosessert ca. 73 000 oz. Dersom vi tar høyde for recovery, kan vi anta at det per 1.7 er levert ca. 75000 oz.

 

...En normal periode for å "fine tune" kostnadene i en gruve er 2-3 år. Vi skal klare det innen den tid. Med de nye ressursene som nå er over 1.2 millioner unser, samt ytterligere meget gode boringer i etterkant av Snowdons rapport er Crew meget villige til å ta over NunaMinerals sin eierandel og ta prosjektet videre. ..

 

Ressursoppgradering fra Snowdon var bedre enn ventet og er konservativ (ved bruk av ”payability factor”). Det er stor sannsynlighet for at ressursene på de blokkene som allerede kartlagt inneholder betydelige mer ressurser enn det som er offisielt meldt. Videre gir de siste boringene i Upper Block på grunnlag for oppgradere ressursene i dette området signifikant. Sannsynligheten for at man reelt sett har totalt påvist mer enn 2 mill. oz er absolutt stede. Resultatene øker også sannsynligheten for at ressursen er enda større, da fortsatt kun en begrenset del av det mineraliserte område er kartlagt.

 

Oppsummering

 

La meg prøve å oppsummere situasjonen på Nalunaq slik jeg har forstått den.Oppstarten på Nalunaq har vært preget av en del barnesykdommer. Diagnoser har blitt stilt og behandling har blitt foreskrevet for samtlige sykdommer

 

1. Miningmetode er valgt

2. Gruvebredden gir fortsatt noe utvanning, som håndteres gjennom en sorteringsprosess som potensielt kan automatiseres.

3. Betydelige mengder gull har blitt igjen i gruven ved boring og sprengning og som forklarer store deler av avviket mellom forventet gehalt/produsert gull og uttatt malm, faktisk produsert gull. Avviket korrigeres ved at en støvsuger montert på et egnet kjøretøy (ennå ikke tatt i bruk) samler opp dette materialet.

4. Mer effektivt og robust gruveutstyr og trucks kan redusere arbeidskostnader signifikant.

5. Prosessanlegg med en kapasitet på 750 tpd planlegges på en lekter synes å være en fleksibel og rimelig løsning som vil betydelig redusere produksjonskostnadene.

6. Svært vellykket ressursoppgraderingsprogram sikrer lønnsom produksjon fra Nalunaq i gruven min. 15-20 år fremover.

 

Med dette som bakteppe synes det fullt forståelig at Vestrum finner Nunaminerals eierandel på 17,5% meget attraktiv.

 

oddivar

Link to comment
Share on other sites

Artikkel hentet fra imarkedet.no

 

Crew får uttelling i Ghana

 

Gullgruveselskapet Crew Gold og konsernsjef Jan A. Vestrum solgte i slutten av august andelen i gullisensen Hwini-Butre til partner St. Jude med oppgjør i aksjer. Nå selges St. Jude, og Crew kan notere en pen gevinst.

 

 

St. Jude har nå inngått en avtale med et av de andre canadiske gullselskapene med aktivitet i Ghana, Golden Star, hvor sistnevnte kjøper alle aksjene i St. Jude.

 

Dette er hyggelige nyheter for Crew Gold som i slutten av august solgte sin andel i gullisensen Hwini-Butre i Ghana til partner St. Jude. Oppgjøret var i aksjer i St. Jude for 5 millioner amerikanske dollar, eller 2.995.000 aksjer på kurs 2 canadiske dollar.

 

Nå to måneder senere har altså styrene i St. Jude og Golden Star blitt enige om et oppkjøp med oppgjør i aksjer utstedt av Golden Star. Dealen priser St. Jude til 118 millioner dollar, eller 3,10 canadiske dollar pr. aksje.

 

I kjølevannet av avtalen som allerede er styregodkjent av de to selskapene, steg St. Jude-kursen 38 cent til 2,78 canadiske dollar, mens Golden Star falt 22 cent til 4,08 canadiske dollar, melder Reuters.

 

Det er ventet at transaksjonen fullføres i midten av desember. Crew Gold hadde opprinnelige en lockup-periode på 4 til 12 måneder på sine St. Jude-aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Norsk i Canada - Crew-rally på St-Jude-salg

Det ble en kraftig opptur for Crew-aksjen i Toronto i går etter at det ble kjent at gruveselskapet St- Jude blir kjøpt opp. Les mer her:

Gullprisen kom litt ned igjen i går i takt med fall i oljeprisen og ligger onsdag morgen på 462,50 dollar pr. unse i spotmarkedet. Det er ned omkring 3 dollar fra samme tid tirsdag.

 

Guinor Gold endte flatt i Toronto på 7,33 kroner, mot en sluttkurs i Oslo på 7,55 kroner.

 

Crew Gold steg derimot kraftig og endte opp 8 prosent til 10,47 kroner. Oppturen kom etter at det ble kjent at Crews tidligere partner St. Jude på Hwini-Butre-lisensen blir solgt. Crew fikk som kjent oppgjør i aksjer i forbindelse med Hwini-Butre-salget, og kan notere en meget pen gevinst. Det ble omsatt 22.800 aksjer i Toronto. Sluttkursen i Oslo var på 9,86 kroner.

 

Questerre Energy forble uendret på 4,41 kroner, mot en sluttkurs i Oslo på 4,26 kroner.

 

Den canadiske dollaren har kommet litt ned det siste døgnet og ligger onsdag morgen på 5,51 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg på Gardermoen klar for en ny tur til Dubai og det Forente Arabiske Emirater, håper at nettet er utbygd nok, eller jeg vet at det er det, jeg har vert der før.

Stiger TOMRA litt til på fredag vil jeg ta (MYE) gevinst der, He he, i min målestokk MYE på kort tid.

Som jeg har flagget før så går jeg for ERG nå, og har ikke aksjer i SINVEST lenger, det er rart, jeg som har vert i det gode selskap lenge der.

Ja ja bra jeg sitter i ERG da, mange av de samme personene er der og bare det burde få ”børsklokkene” til i kime for noen og enhver, jeg ser frem til å pleie det gode selskap videre for SINVEST hedersmennene videre.

 

Og det har vi vel nesten en lovnad på, etter 10 gangen i ERG, så møtes vi i LONDON.

 

Hoff@

Link to comment
Share on other sites

FINANCIAL RESULTS YEAR ENDED JUNE 30, 2005 delårsresultat

 

LONDON, United Kingdom, DATE: September 29, 2005 Crew Gold

Corporation (`Crew`) (TSE & OSE: CRU; Frankfurt: KNC; OTC-

BB- other: CRUGF.PK.

 

The Company has recorded EBITDA (ref page 4) for the year

ended June 30, 2005 of $2.7 million compared to negative

EBITDA of $1.4 million for the year ended June 30, 2004.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

LONDON, United Kingdom, DATE: September 29, 2005 Crew Gold

Corporation (`Crew`) (TSE & OSE: CRU; Frankfurt: KNC; OTC-

BB- other: CRUGF.PK.

 

The Company has recorded EBITDA (ref page 4) for the year

ended June 30, 2005 of $2.7 million compared to negative

EBITDA of $1.4 million for the year ended June 30, 2004.

 

For the year ended June 30, 2005 the Company recorded a net

loss of $8.9 million ($0.05 per share) compared with a net

loss of $2.9 million ($0.02 per share) for the year ended

June 30, 2004. The 2005 result is affected adversely by a

decrease in non-cash equity earnings from its investment in

Barberton Mines Limited of $2.3 million, non-recurring

finance charges of $2.0 million from the negotiated

conversion of the convertible bonds and a negative $1.9

million non-cash effect from currency losses. This was

mitigated by the positive effect of the Company`s sale of

its interests in the Seqi Olivine project and interest

savings from negotiated conversion of convertible bonds.

 

For the first time, the results reflect the results of a

commercial mining operation developed directly by the

Company. Nalunaq Gold Mine commenced commercial production

in July 2004. The Nalunaq resource is a narrow vein deposit

consisting of several high grade `pay shoots` typically

holding grades of around 30 grams per tonne (`g/t`) or

higher. Between the high grade shoots, grades can vary

between 10-12 g/t and 20 g/t. In practice this means that

the grades achieved on an ongoing basis can vary

considerably from quarter to quarter and Management

believes overall focus should be given to average grades

achieved over a longer time period.

 

The average grade achieved for the year was 16.9 grams per

tonne. In total 132,000 tonnes of ore were produced in the

year, of which 119,000 tonnes were actually processed.

Gross gold production was 62,900 contained ounces in the

year, with 59,700 ounces recovered following tailings and

efficiency fees. Average cash cost per ounce produced

(see page 4) was $406. This number reflects the start up

period with consequential ramping up of production and

lower than budgeted tonnage due to changes of mining

method.

 

The independent consultants who undertook the recently

completed resource estimate and review of operations also

indicated that gold fines remain in the stopes from mining

activities undertaken to date. Nalunaq has now secured the

equipment to commence a cyclical sweeping programme and is

currently assessing how this gold could be economically

extracted from the mine. The Company anticipates recovery

of this gold would enhance ongoing earnings.

 

 

Mineral sales and the results for the last quarter were

below expectations. This arose as the shipment of ore

which left Nalunaq in June 2005 contained only 21,000

tonnes of gold ore compared to the anticipated 35,000

tonnes. Owing to the prevailing ice situation around the

fjord where Nalunaq is situated, the captain of the vessel

chartered to transport the ore, decided to leave port prior

to the loading of ore being completed. This situation was

beyond the Company`s control.

 

Owing to increased production in Quarter 4, the cash cost

per ounce of gold the total ore produced in the quarter

fell to approximately $300. Management believes this cash

cost is not representative of the future. A number of cost

saving measures have been studied and will be put into

place during the forthcoming year. The increase in the

Nalunaq resource to in excess of 1.2 million ounces,

reported in September 2005, supports additional investment

in equipment to improve efficiencies at the mine.

 

Despite the challenges encountered in the year, the Company

can report positively on the future of Nalunaq. After an

intensive exploration programme the total resource at

Nalunaq has increased to over 1.2 million ounces. Further

exploration work is being undertaken and results to date

have been encouraging. Management believes the resource

base could be increased further.

 

A Conference Call to discuss the results will be held on

October 4, 2005 at 11 a.m. (UK time). Details of the Call

are as follows: Telephone Number: +44 (0)208 987 2200;

Participant Code: 5278821# .

 

For full report please see attached.

 

Jan A Vestrum

President & CEO

 

 

This news release contains certain `Forward-Looking

Statements`. All statements, other than statements of

historical fact, included in this release, and/or

statements made by company officers or directors at any

given time, as well as Crew`s future plans are such forward-

looking statements that involve various risks and

uncertainties. There can be no assurance that such

statements will prove to be accurate, and actual results

and future events could differ materially from those

anticipated in such statements. Forward-looking statements

are based on the estimates and opinions of management on

the date the statements are made, and Crew does not

undertake any obligation to update forward-looking

statements should conditions or management`s estimates or

opinions change.

 

*NON-GAAP MEASURES

`EBITDA` is a non GAAP measure of performance that

describes our earnings before interest, taxes, depletion,

and amortization. `Gross gold sales` is a non GAAP measure

derived from ounces produced from processing multiplied by

the then current gold price. `Cash Cost per ounce` is a non

GAAP measure derived from the total cost of ounces

produced, less depreciation and amortization and other non

cash items; as a measure of total ounces produced. Cash

costs are presented as they represent an industry standard

of comparison.

 

EBITDA and gross gold sales and cash cost per ounce are not

defined terms under Canadian generally accepted accounting

principles, nor do they have a standard, agreed upon

meaning. As such, EBITDA, gross gold sales and cash cost

per ounce may not be directly comparable to EBITDAgross

gold sales and cash cost per ounce reported by other

similar issuers.

 

For more information please contact our UK Head Office (TEL

+44 -1932 268755) or by email to enquiries@crewgold.com.

For more information about Crew, additional contact

information or to subscribe to future news releases, please

visit our new website www.crewgold.com

Link to comment
Share on other sites

Crew taper penger

 

Crew øker nettotapet.

 

Svakt mineralsalg fører til negative overraskelser.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.9.05 10:07)

 

 

 

 

 

Crew Gold Corporation melder om et EBITDA-resultat på 2,7 millioner dollar for regnskapsåret, som endte 30. juni. Resultatet ble forbedret med over fire millioner dollar i forhold til året før.

I siste regnskapsår ble nettotapet 8,9 millioner dollar, mot minus 2,9 millioner dollar året før.

 

Selskapet opplyser at resultatet i fjerde kvartal ble lavere enn forventet på grunn av svakt mineralsalg i perioden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig i at dette kom som en overraskelse. Alle visste at produksjonen var liten. Alle visste om isproblemene og en skipper som ikke likte tanken på å bli "frosset" inne i en fjord (som forøvrig alltid har vært isfri). Salget av Olivin prosjektet førte litt penger inn i kassen, men langt fra nok. Omleggingen til ny utvinningsmetode har vært kostbar i den forstand at ting tar lengre tid og senket gehalt pga mye gråstein. Det er rart med denne aksjen, enten er man long og superoptimist eller kortsiktig og superpessimist. Ingen tar vel direkte feil heller og det er det merkelige. Neste finansrapport vil Crew mest sannsynlig ha solgt sine 3 millioner aksjer i St.Jude, som forøvrig spratt opp med 1CAD per aksje for et par dager siden, og da er dette cash. Hva som evt. vil skje med foredlingsanlegget på Grønland er vel noe Mr. Vestrum jobber hardt for at skal skje snarest mulig. Noen og enhver ville ha mislikt at andre rapporterer gehalt og foredlet masse før egne tall og vurderinger kommer på bordet. Dessuten gir det sårt tiltrengte arbeidsplasser. Direkte dumping i fjorden som er et sentralt tema da disse fine krystall-partiklene er skadelig for fiskene og andre dyr i fjorden. Positivt(?) er det jo at dette er en fjord som det ikke drives fiske/fangst i.

 

En turbulent tid, men jeg velger å sitte med mine poster da fremtidsvisjonene virker realistiske og kan gi en bra avkastning.

 

f

Link to comment
Share on other sites

CRU:VESTRUM FORLENGER FORWARD PÅ 1M AKSJER

 

Oslo (TDN Finans): Administrerende direktør Jan A Vestrum i Crew Gold

Corportation har forlenget forward på 1 million aksjer til 5. januar 2006.

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

Han kjøpte 1 million Crew-aksjer under forward til kurs 9,28 kroner pr

aksje tirsdag, solgte 1 million aksjer til kurs 9,70 kroner og kjøpte 1

million aksjer forward til kurs 10,70 kroner med forfall 5. januar 2006.

 

Vestrum har etter dette en eksponering på 6.739.000 aksjer i Crew.

--

TDN Finans

CL

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/CRU

Link to comment
Share on other sites

Hei alle Cruere. :)

 

Har akkurat vært på telefonkonferanse med Cru i London og hørt presentasjonen.

Det var en utrolig bull presentasjon.

Og Vestrum gjør det klart at neste kvartal som er Q1 i Canada og som nå nettopp er ferdig vil bli det beste som Cru noen sinne har levert.

 

Han var veldig positiv til alt som skjer på Grønland, og alle tidligere problemer var nå under kontroll. De hadde fått på plass støvsugeren som etter Cru sine estimater skal kunne suge opp 17000 til 22000 unser.

De var også igang med testing av et nytt soteringsannlegg som skulle halvere behovet for shipping, og som forhåpentligvis skulle få cash-cost betydelig ned. Han ville på et så tidlig tidspunkt komme med tall men han var svært opptimistisk.

 

Vestrum var også veldig opptimistisk til Apex. De var igang med utgravingen og ville fra januar 2006 begynne å tjene penger. Dette var et av de prosjektene der Vestrum så mest oppside. De hadde også lagt inn bud på de resterende 28% og ventet svar i løpet av et par uker.

 

Når det gjalt Mindoro var det nå flere interesenter som hadde meldt seg og som idag var på plass og gjorde egne tester. Det var stor interesse fra Phillipinske myndigheter om å komme igang, og Vestrum var også her svært opptimistisk.

 

Cru hadde også flere prosjekter hvor Vestrum så stor oppside og flere av disse er planlagt startet opp neste år.

 

Alt ialt så har jeg aldri hørt en mer bullish presentasjon. Utrolig bra..

Link to comment
Share on other sites

First om GULL

 

Title: Positive news on key projects and reversed profit warning for Q1

 

Company: Crew Gold

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 9.9

 

Target: NOK 13

 

Q1 (ended October 2005) will be the best quarter ever for Crew according to the CEO after the share price has dropped on negative last quarter results. The gold consultancy Snowdon just just issued a study that concluded that Crew should try to put in an optical sorter (can distinguish waste from gold ore on colour) to reduce costs on Nalunaq. If successful, this could reduce cash costs considerably. Also, if the sorting is very successful Crew may not need to build a plant.

 

Also, Crew announced that they have interest from "several world class nickel and iron ore players" on Mindoro that are currently conducting their own studies on this field as the MOU with the Chinese Jilin is non-exclusive. There is also currently put forward a bid of USD 670m for a Brazilian laterite mine which is considerably smaller than Mindoro, but is through the feasibility study.

 

Conclusion: We believe the news is very positive for Crew's share price, especially after the recent drop, while the gold price has reached a record high. We reiterate our 12m target price of NOK 13.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- F I R S T L O O K -

 

Title: Crew Gold with takeover of Guinor

 

Company: Crew Gold

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 8.8

 

Target: NOK 13.0

 

 

Crew bids for Guinor in an all-cash transaction that is guaranteed by the largest shareholders of Crew. This transaction supports Crew's intention of moving up to become a mid-tier gold producer. The valuation of Guinor is fair implying a gold price below the current spot price and giving some upside to the recent resource studies which indicate more reserves than previously expected. We expect Crew Gold to spin off its Minerals division as a next step to reduce the conglomerate discount factored into the current share price. This is in line with the view of Crew's management. We will come back with more detailed information regarding the impact of the transaction later this week. However, it is obvious that the transaction is very accretive to Crew's cash flow per share in 2007.

 

 

Conclusion: We believe Crew pays a fair price for Guinor and the strategic fit is good. Mid-tear gold peers trade at significant premiums to the combination of Crew and Guinor (typically as they get access to more projects offered by the Gold Juniors). In recent weeks the Crew share price has been very week, especially taking into account the propelling gold price. As the transaction is guaranteed by the largest shareholders of Crew they could not trade the share recently. Consequently, we believe the share will perform very well over the next days as the market sees that the biggest shareholders support the transaction and Crew's share price and as the Crew management will start a road show and market the positive impact of the transaction.

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

- F I R S T L O O K -

 

Title: The CEO presented the Guinor deal - Buy before road shows starts next weeks

 

 

 

Company: Crew Gold

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 8.2

 

Target: NOK 13.0

 

The CEO of Crew Gold did his first presentation for a brokerage house this morning after the announcement of the Guinor deal that will bring the market cap towards NOK 4-5bn. The major share holders of Crew Gold underwrite the deal, which signals solid share holder support. The management will start with road shows in Europe next weeks and North America the week after. The CEO has bought more than 600,000 shares after the announcement of the deal. We believe the deal is a good strategic fit for Crew. The new combined company trade at a significant discount to comparables, especially on short-term production figures (2007 P/CF of 4x). We expect upgrades of reserves in the Philippines and in Guinea over the next months as a result of an aggressive exploration program.

 

Conclusion: Buy Crew shares before the road show starts. We believe management has an interesting equity story to tell and thus create new demand for the share over the next weeks. Also, the size of the new company will generate new interest from analysts and fund managers.

 

 

first/25/10/05

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

Aksje tar tre-gangeren?

Meglerhus er overbevist om at Crew-aksjen skal opp nesten 200 prosent.

 

 

 

Før helgen var Pareto-analytiker Henning Larssen ute med en stålbull analyse på Crew. Meglerhuset stiller seg meget positiv til kjøpet av Guinor, noe som kanskje ikke er så rart så lenge Pareto er Crews rådgiver i forbindelse med oppkjøpet.

 

Pareto går ut med en sterk kjøpsanbefaling og et kursmål på 3,50 amerikanske dollar, noe som tilsvarer 22,75 kroner. Det betyr at oppsiden er på hele 185 prosent i forhold til dagens kurs på 7,98 kroner.

 

Selskapets gullverdi blir anslått til minst 20 kroner når gruvene er i gang for fullt. Verdien på øvrige mineraler blir anslått til to-fire kroner.

Link to comment
Share on other sites

Kursrally etter SMS

Orion Analyse tar Crew inn i portefølje, noe som sender aksjen i været.

 

 

- CRU

 

Ifølge en sms til Orions kunder tar analysehuset Crew Gold inn i porteføljen av anbefalte aksjer. P4 rykter ut, skriver Stocklink, og viser til markedsaktører.

 

Crew-aksjen stiger 7,3 prosent til 8,71 kroner.

Link to comment
Share on other sites

CRU:SER PRODUKSJON OVER 600' UNSER I 2007

 

Oslo (TDN Finans): Crew Gold Corporation venter etter kjøpet av Guinor Gold

Corporation å få en produksjon på over 600.000 unser gull i 2007.

 

Det fremgår av selskapets presentasjonsmateriale mandag.

 

I 2008 ventes produksjonen å overstige 700.000 unser.

 

Produksjonstallene er basert på estimater fra Crew Gold Corp., Guinor Gold

Corp. og Pareto Securities, opplyses det.

 

LEFA- og Barberton-estimatene er basert på reserver, Apex-estimatet på

historiske data, mens Nalunaq-estimatet er basert på nye anslag.

--

TDN Finans

HO

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/CRU C/GNR

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Crew-tallene

Crew har snudd underskudd til overskudd.

 

Crew Development Corp. melder om et resultat på 1,4 millioner dollar i sitt første kvartal, som ble avsluttet 30. september, mot minus 0,5 million dollar i samme periode i fjor. Resultatet før skatt ble forbedret fra minus 0,3 million dollar i fjor til 0,8 million dollar i år.

 

Selsakpets driftsinntekter ble 6,3 millioner dollar, mot 7,7 millioner dollar i fjor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

CRU - CREW GOLD CORPORATION OFFER FOR GUINOR GOLD CORPORATION

 

 

 

Crew Gold Corporation Offer for Guinor Gold Corporation

Successful.

 

 

LONDON, United Kingdom, (December 12, 2005) Crew Gold

Corporation (TSX & OSE: CRU)

and Guinor Gold Corporation (TSX & OSE: GNR) announced that

the conditions of Crew

Acquisition Corp.`s offer to acquire all of the issued and

outstanding common shares of Guinor

have been complied with or waived. The offer to acquire

Guinor`s common shares for cash

consideration of C$1.50 per share was made by Crew

Acquisition Corp., a wholly owned

subsidiary of Crew, pursuant to a take-over bid circular

dated November 1, 2005.

Crew has been advised that as of 5:00 p.m. (Toronto time)

on December 9, 2005, 245,572,869

Guinor common shares, representing approximately 94% of the

issued and outstanding Guinor

common shares, were validly deposited (or guaranteed for

delivery) to the offer. Crew

Acquisition Corp. has taken up all of these shares and will

pay C$1.50 (NOK 8.70 for shares

deposited in Norway) for each of these shares on or before

December 14, 2005.

As the offer was accepted by Guinor shareholders

representing not less than 90% of the

outstanding Guinor common shares, other than the 1,392,600

Guinor common shares held by

Crew at the time of the bid, Crew Acquisition Corp. intends

to acquire all the outstanding Guinor

common shares not tendered to the offer pursuant to a

compulsory acquisition under the Business

Corporations Act (Yukon) as described in the take-over bid

circular.

Jan Vestrum, Chief Executive Officer of Crew commented: `We

are tremendously excited that

the Guinor shareholders viewed our offer favourably and

tendered to our bid. We hope they will

also favourably consider investing in Crew to not only

share in the upside Crew sees in Guinor`s

LEFA Gold Project but also to share in the exciting

opportunities presented by our Apex and

Nalunaq gold mines. I also look forward to working with

Trevor Schultz and the rest of the

Guinor team to bring the increased Guinor production on

stream in accordance with plan.

Mr. Vestrum added: I would also like to thank our

shareholders for their tremendous support of

our offer.

Trevor Schultz, Chief Executive Officer of Guinor added: We

are pleased to see that our

shareholders supported the Guinor Board`s recommendation

and tendered to the Crew bid. We

are now looking forward to working with Mr. Vestrum and the

Crew team to deliver value to

Crew`s shareholders.

 

Attachment at www.newsweb.no

Link to comment
Share on other sites

GNR:CREW LØFTER GJENVÆRENDE FORBEHOLD, HAR CA 94%

 

Oslo (TDN Finans): Crew Gold Corporation hadde pr fredag ettermiddag rundt

94 prosent av aksjene i Guinor Gold Corporation og løfter gjenværende

forbehold i forbindelse med budet som ble fremsatt 1. november 2005.

 

Det opplyses i en børsmelding mandag.

 

Crew vil i henhold til budet betale 1,50 kanadiske dollar pr Guinor-aksje,

tilsvarende 8,70 kroner for norskregistrerte aksjer, innen 14. desember

2005.

--

TDN Finans

HO

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/GNR C/CRU

 

 

 

 

Crew borer i Hurdal

Crew har startet prøveboring etter verdifullt metall i Hurdal.

 

- CRU

 

Crew Minerals har startet prøveboring etter metallet molybden i Hurdal. Molybden brukes for å gjøre stål sterkere. Ifølge NRK er prisen på metallet tyvedoblet det siste året, først og fremst på grunn av etterspørsel fra Kina.

 

I første omgang skal prøveboringen foregå frem til våren.

Link to comment
Share on other sites

Derfor stiger aksjene

Analytiker Gunnar Holen i CAR kommenterer IGE- og Crew-oppgangen i dag.

 

 

International Gold Exploration (IGE) og Crew Gold Corporation stiger markert i dag. IGE er opp 4,8 prosent til 1,98 kroner, mens Crew stiger 4,1 prosent til 9,47 kroner.

 

- Det er ikke så unaturlig at IGE- og Crew-aksjen stiger med den sterke gullprisen vi nå har. For Crew sin del bidrar også meldingen om at de nå har 94 prosent av aksjene i Guinor. Man har for så vidt ventet dette, men det er alltid greit å få det i boks, sier analytiker Gunnar Holen i CAR analyse til TDN Finans.

 

Gullprisen er i dag 537 dollar per unse. Prisen har ikke vært høyere siden 1981.

Link to comment
Share on other sites

Treg Crew-melding

Nok en gang har Deutsche Bank rotet med børsmeldingene. Denne gangen gjaldt det Crew.

 

 

 

 

Deutsche Bank meldte i går at banken kontrollerer 7.044.198 aksjer i Crew Development Corporation, tilsvarende 5,50 prosent. Ifølge banken ble kjøpet gjort allerede 5. desember, noe som betyr at meldingen skulle vært sendt senest innen børsåpning 6. desember.

 

I meldingen het det at flaggingen ble utelatt ved en feil. Man trodde eierandelen var under flaggegrensen på fem prosent.

 

Ifølge Finansavisen blir saken sendt rutinemessig over til Kredittilsynet.

 

Oslo Børs undersøkte i sommer en mulig lekkasje i forbindelse med et gigantsalg i Telenor. Også da var Deutsche Bank involert. Tidligere i høst fikk banken en børsbot på 500.000 kroner for brudd på rapporteringsplikten.

 

CRU:DEUTSCHE BANK SOLGTE 9. DESEMBER 142,200 AKSJER, FLAGGER 4,98%

 

Oslo (TDN Finans): Deutsche Bank solgte 9. desember 142.200 aksjer i Crew

Development Corp., og kontrollerte etter det, inkludert konvertible

obligasjoner, 4,98 prosent av aksjene i selskapet.

 

Det opplyses i en børsmelding torsdag.

 

At selskapet hadde brutt flaggegrensen ble ikke meldt tidsnok ved en feil,

opplyses det.

 

Onsdag meldte Deutsche Bank at de 8. desember kjøpte 222.390 aksjer i Crew,

og med det flagget opp til 5,05 prosent. Banken beklager de forsinkede

flaggemeldingene og mener med dagens melding at alle relevante meldinger

skal være offentliggjort.

--

TDN Finans

DE

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/CRU

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...