Jump to content

CRU - Crew Gold Corporation


Hoff@

Recommended Posts

Det er betryggende å se hvem som er de 10 største aksjonærene i CRU.

 

DEUTSCHE BANK AG LON GBR 21,017,300 6,517

2 BANK OF NEW YORK, BR BEL 7,750,000

3 DNB NOR BANK ASA EGE 5,035,260

4 AS TOLUMA 5,000,000

5 SKAGEN VEKST 4,250,000

6 HARD WORK INVEST AS 4,175,000

7 DELPHI NORGE 3,556,000

8 GREENWICH LAND SECUR 3,540,000

9 ODIN NORGE 2,475,187

10 GAMBAK 1,900,000

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 555
  • Created
  • Last Reply

Spår bonanza

 

- Dette kan gå høyere enn mange har drømt om, sier investor Paal Hveem. Én aksje kan stige flere hundre prosent.

 

Investor Paal Hveem tror riggsektoren vil holde seg sterk i tre-fire år til.- Dette kan gå høyere enn mange har drømt om, sier Hveem til Finansavisen.

 

Favoritten på Oslo Børs er Sinvest.

 

Norwegian, hvor investoren sitter på fem prosent av aksjene, blir også trukket frem.

 

- Man må se igjennom de svake resultatene. Norwegian er ekstremt gode på logistikk og kan fortsatt presse kostnadene. Når de først begynner å tjene penger kan denne stige flere hundre prosent, mener Hveem.

 

Den tredje aksjen som blir trukket frem er Crew

 

http://hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?...=174640&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Innlegg hentet fra HO, Skrevet av "Ditlef" i ST:

 

"Investeringstrategi.

 

Når vi skal vurdere et selskap som CREW i vår portefølje er det VESENTLIG å sørge for å ta frem de store linjene fra børsmeldinger og uttalelser fra ledelsen. Det jeg har bitt meg merke i er 2 grunnleggende uttalelser fra Vestrum- både muntlig og skriftlig.

1." Når det gjelder CREW GOLD er investeringene her forbundet med RISIKO". Dette har vi sett nå med mindre gullgehalt en antatt og med større initiale problemer enn antatt på den tekniske siden vedr.gruvedriften.

Slettes ikke unormalt at gruvedrift med såpass vanskelig metode halter litt i begynnelsen og ikke minst er det rimelig også å ha dette i tankene i fortsettelsen.

 

2."CREW MINERALS forretningsidé er å initiere JV med LITEN RISIKO og kun moderate investeringer"

Dette vil si at selskapet vil søke løsninger for Pamplona og Mindoro som har liten risiko for CREW MINERALS.

Denne risikoen er både myntet på økonomisk risiko,politisk risiko og teknologisk risiko.

 

Mer enn disse to GRUNN-UTTALELSENE trenger vi ikke å vite.Deretter må vi følge med om selskapet oppnår resultater og om ledelsen er redelige og dyktige.

 

Hva har CREW oppnådd på de siste 2 år:

1.20% Barberton med tekniske problemer men med oppside

2.87% Nalunaq med tekniske problemer men med oppside og drift med positivt fortegn i løpet av 2005

3. Seqi olivin uten risiko men foreløpig usikker inntjening, avhengig av Olivinetterspørsel

4.MINDORO: Politisk risiko redusert,gode utsikter for langvarig industriell avtale med liten teknisk og økonomisk risiko.

5. PAMPLONA: Det samme som Mindoro

6. Nye OLIVINsignaturer Grønland

7. Nye GULLsignaturer Grønland

8. Molybdensignatur Norge

9. Gullsignatur Norge

10. JV Russland

 

 

KONKLUSJON: Investering i CREW er ikke risikofritt , gulroten er vel den enorme oppsiden og sjansen til risikoreduksjon. P.g.a. betydelig økning av aktiviteten til selskapet må vi regne med STØRRE ÅRLIGE UTGIFTER. Utgiftene dekkes foreløpig inn med Nalunaqoppside men det må sies at innteksgrunnlaget til selskapet foreløpig er tynt.

CREW er bare for den meget langsiktige investor og jeg vil sterkt advare mot låneportefølje i dette selskapet på bakgrunn av det som jeg nevnte ovenfor

 

Mvh ditlef 2,7 M CRU"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørte nettopp live på deler av konfreransen i Tampa USA.

Vestrum hadde en 30 min presentasjon om CRU.

Stikkord:

Han sa."2004 was an eventful year and I can say that 2005 will be even more eventful"

 

Prosessanlegg på plass på Grønland innen 18 mnd.

 

Når det gjelder Barberton ser han mulighet for en stor oppside. Så på to muligheter: enten økt produktivitet eller at de kvittet seg med det.

 

Triggere:

 

Deal Mindoro

300.000 oz end 05

ett oppkjøp ca 100.000 oz

 

Var ute akkurat når det evt ble snakket om detaljer/status Mindoro så det fikk jeg ikke med meg.

 

 

Synes ikke dette høres så håpløst ut.

Link to comment
Share on other sites

Stille her vedrørende CRU for tiden.

Sterk oppgang i dag.

 

Når det gjelder presentasjonen i Shippingklubben på mandag

hvilke forventninger kan man ha til det?

Vil det komme frem noe mer enn det som ble presentert på konferansen i Tampa i forrige uke?

Aktiviteten i dag bar nærmest preg av at det var sluppet en melding.

 

Blir spennende å følge CRU de neste dagene og ukene.

Var nesten fristet til å realisere 1/4 av porteføljen i dag, men tok ikke sjansen. B)

Link to comment
Share on other sites

Crew-sjefen handler

Crews Jan A. Vestrum rullerer forward-kontrakt på 1,6 millioner aksjer.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (15.3.05 08:51)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- De norske USA-aksjene - Crew om fremtiden

- - Kjøp Crew

 

- CRU

 

Administrerende direktør Jan A. Vestrum i Crew Gold Corporation kjøpte i går 1,6 millioner Crew-aksjer til kurs 6,34 kroner. Dettte skjedde i forbindelse med en tidligere inngått forwardkontrakt.

 

Deretter ble like mange aksjer solgt til kurs 8,04 kroner. Så ble 1,6 millioner aksjer kjøpt til kurs 8,155 kroner i en ny forwardkontrakt som går til 13. juni 2005.

 

Etter dette sitter Vestrum på 8,625 millioner aksjer, inkludert forwardkontrakter og opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Crew - oppdatering fra CAR

CRU (7,45) - Positiv utvikling på Filippinene

Crew Gold Corporation (CRU) presenterte i går nye utviklingstrekk for APAX og Mindoro prosjektene. Begge disse viser i våre øyne en meget positiv utvikling.

 

APAX er et børsnotert gullselskap på Filippinene hvor CRU har kjøpt 72,5 % av selskapet for $7m. Selskapet har en indikert ressurs på 433 000 og Inferred (mulige) på 1,5 millioner unser. CRU har betalt $20 per indikert unse, intet for Inferred, samt $2m for prosessanlegget. For prosjekter i anerkjente områder (Afrika, Sør Amerika etc) ville man normalt betale $70-80m for indikerte unser, $5-20 for Inferred unser og $10-15m for prosessanlegget. CRU har således muligens betalt $10m (100 % basis) for noe som i aksepterte områder ville kostet $100m. Risikoen ligger i det politiske og det tekniske. Vedrørende det siste hadde CRU flere positive funn å komme med.

 

Avfallsdammer viser seg å holde betydelige gullreserver med gehalter på 2-4 g/t. Disse kan dermed innehold ca 200 000 unser gull. I tillegg har stein avfallshauger mulige gehalter på 2-5 gram per tonn. CRU forventer å kunne starte produksjon fra det eksisterende produksjonsanlegget innen 4-7 måneder med et produksjonsnivå på 1 200 tonn per dag (tpd) ved utnyttelse av gamle malmhauger som vil gi en årlig produksjon på 55 000 unser per år. Videre er planene å oppgradere anlegget til 2 000 tpd (700 000 tonn per år) som med uttak av ny malm kombinert med gamle malmhauger vil gi 120 000 unser med 95 % foredling av malmen.

 

Oppnår CRU dette vil konsernet produsere over 200 000 unser per dag og er da langt på vei til å nå et produksjonsnivå på 300 000. Ledelsen varsler ytterligere et oppkjøp til i løpet av dette året som vil løfte produksjonen til over 300 000 unser per år. Selskaper innen Mid Tier nivået prises fra $750m og oppover, mens CRU på gårsdagens sluttkurs er priset til $220m.

 

Ny teknologi gjør Mindoro prosjektet vesentlig mer attraktivt. Selskapet ser nå at de kan øke produksjonskapasiteten med 50 % basert på en 15 % høyere investering. Prosjektet er videre lettere å løfte da det nå kan gjennomføres stegvis med et initielt produksjonsanlegg på 20 000 tonn per år for $300m. Miljømessig fremstår prosjektet nå vesentlig mer positivt da landbasert vulkanfordypninger kan håndtere slagghaugene og CRU vil gjenn-plante skog på disse.

 

Selskapet sier at de jobber med ulike kinesiske og japanske grupper for å få til en partneravtale med en til to av disse. Trolig vil dette bli ut fra samme mal som ved Seqi Olivin hvor CRU sitter igjen med en minoritetsinteresse og partneren bærer alle investeringskostnader. Ledelsen har tidligere sagt at de forventer en avtale i løpet av første halvår og uttalte i går at de var enda tryggere på det synet.

 

Nikkelprisene har vist en meget sterk utvikling og ligger nå over $16 000 tonn. Dette kommer som en konsekvens av ingen utvikling av Nikkelgruver på 10 år og en økende etterspørsel fra Kina. Etterspørsels estimater tilsier utvikling av et nytt 50 000 tonn per år anlegget hvert eneste år. Dagens produsenter kan ikke dekke denne etterspørselen.

 

De positive teknologiske fremskrittene i prosjektet samt den høye nikkel etterspørselen gjør oss trygg på at CRU vil lande prosjektet. Med verdier over NOK10 per 10 % andel selskapet vil sitte igjen med, innebærer at sanksjonering kan doble til mangedoble dagens kurs. Vi gjentar derfor vår kjøpsanbefaling med 6 måneders kursmål på NOK 20.

 

(Analytiker eier 226 000 aksjer i Crew Gold Corporation)

Link to comment
Share on other sites

Crew Development Corp. [CRU], kurs 7.30

 

Crew Development Corp. ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 6.92 kr. Videre oppgang til 8.11 kr eller mer er signalisert. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 6.80 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne rappet jeg fra Big D på HO.

 

Ser at en utbredt feiloppfattning om Filippinene har sneket seg inn her. Selv har jeg hatt den store glede av å besøke Filippinene flere ganger, over lengre tid og kjenner derfor ikke igjen den beskrivelsen som er blitt gitt over. Og, siden jeg er trådstarter, tar jeg meg den frihet i å opplyse om de faktiske forhold der nede, som er delvis selvopplevd og min kilde til artikkelen står for.

 

Politisk uro: Gloria Macapagal Arroyo ble valgt til president i Mai 2004, og frem til 2010. Hun tok over som president i 2001. Hun leder Filippinenes regjering, og har flertallsstøtte i Senatet og i Representantenes hus. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan kalles hyppige politiske skifter, og usikkert. Hun er kanskje ikke den sterkeste lederskikkelsen, men dog valgt med betydelig flertall og en moderat leder (forøvrig studert sammen med George W. Bush, på Georgetown university).

 

En viktig årsak til at ms. Arroyo ble gjenvalgt, skyldes hennes økonomiske politikk og "business understanding" og dermed den kanditaten som var best egnet for å lede Filippinene ut av den økonomiske krisen landet har vært i, siden Asiakrisen.

 

I tilfelle gruvevirksomhet har hun personlig engasjert seg, for å bidra til at utenlandske investorer skal fatte interesse for og gjøre investeringer på øyrike, ved å legge til rette for dette gjennom oppmykning av lovverket.

 

Miljøbevegelsen: På samme måte som i alle andre demokratiske land, og på samme måte som i Norge er der en sterk miljøbevegelse på Filippinene. Og, takk for det. Øyriket er svært vakkert, med unike områder, planter, dyr og strender. Dessverre har det vært slik at utenlandske investorer, gruveselskapet og skogselskaper m.fl. har gjort store skader på natur og miljø, i de områdene hvor de har fått lisens for å drive sin virksomhet. At miljøbevegelsen har vokst på grunn at dette er positivt og slik bidrar til at verdifull natur, ikke blir ødelagt for all fremtid. Imidlertid ønskes det utvikling, og gruvedrift er et satsningsområde. Det jobbes derfor med å forene disse interessene. En bærekraftig utvikling.

 

Terrorisme: Abu Sayaff er en muslimsk gruppering som jobber for frigjøring av en del av Mindanaou (som er den største av de sørligste øyene). Gruppen har opp gjennom årene gjennomført flere aksjoner, bl.a. kidnapping av utenlandske turister, bilbomber og angrep på enegikraftverk. Dette rammer selvfølgelig Filippinene, gjennom redusert turisme, mindre investeringslyst osv. Imidlertid kan vel mest denne aktiviteten sammenlignes med hva som foregår i Spania, og ETA's aksjoner for å frigjøre baskerland. Og, for den vanlige Filippiner, så er dette kun merkbart gjennom sikkerhetstiltak ved shoppingsentrene og perioder med noe mer uniformert/bevæpnet Politi i gatebildet. Det er først og fremst på Mindanaou at situasjonen er mer spent, men det er dog bare en av 7000 øyer. Forøvrig er Norge involvert i fredsforhandlinger mellom de muslimske gruppene og regjeringen.

Filippinsk Politi klarte også å stoppe en terror, før påske og arresterte flere. Lederen for Abu Sayaff, ble også sannsynligvis drept i det fangeopprøret i Manila, noen uker før påske. Dette viser at Filippinerne tar terrortrusselen på alvor, samtidig som de har relativ god kontroll på hva som foregår i de miljøene.

 

Filippinene har blitt hengende etterde øvrige asiatiske land, som Thailand og Indonesia, som de var på høyde med før asiakrisen. Mye av årsaken til det, kan sammen med det som er nevt over tilskrives korrupsjon, helt opp til tidligere presidenter. President Arroyo har gjort noen grep til å få bukt med denne kulturen. Det har vært flere store rettsaker hvor ledene personer har vært arrestert og dømt for korrupsjon. Bankene har fått strenge reguleringer for å hindre hvitvasking av penger osv.

 

Slik jeg vurderer Filippinene, har det de siste årene skjedd så mye positivt, at landet nå syntes å være på vei ut av en den økonomiske krisen, nettopp fordi det har vært stabile politiske forhold gjennom flere år og tiltakene som er blitt iverksatt, begynner å virke.

 

Filippinerne selv syntes i hvertfall å være optimistiske. Ser for meg ut som om Crew har gjort noen av de samme betraktninger, og de har jo også vært der nede.

 

;-)

Big D

 

PS! har ikke aksjer i CRU, kun veldig intressert i Filippinene.

Link to comment
Share on other sites

Spetalen og Stordalen danner finansparti

 

Fredag 01. april 2005 kl. 08:51

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

Flere kjendisinvestorer går sammen om å danne et finansparti som vil stille lister til Stortingsvalget i høst. Les hva du får om du blir medlem og hva partiet skal stå for:

iMarkedet.no kan i dag avsløre at flere investor-kjendiser har gått sammen om å etablere et nytt politisk parti. Ifølge dokumenter iMarkedet.no har fått tilgang til skal partiet ha som formål å bli et nytt politisk alternativ.

 

- Det stemmer at vi snart vil lansere et nytt politisk parti, sier Øystein Stray Spetalen til iMarkedet.no. Han spiller en sentral rolle i opprettelsen av partiet, og har fått med seg flere av Norges mest kjente investorer.

 

- Det er behov for et reelt politisk alternativ til sosialistene som nå ser ut til å danne regjerning ved høstens valg. Vi ønsker å beskytte næringslivet og hindre at landet vårt blir utarmet av populistiske utspill, sier Spetalen til iMarkedet.no.

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer inn denne fra Stocktalk!

 

Theatetos [445]

01.04.05 16:29

 

Endre Jeg må si meg enig i Stiano som ovenfor sier at han av og til ikke skjønner seg på aksjemarkedet. Jeg har raskt kikket gjennom ST og HO og merket meg de forskjellige kommentarene. De gir en nettopp den følelsen Stiano skildrer: befinner vi oss på den samme planet? befinner vi oss i den samme virkelighet? -

Alle de som mener at dealen er skuffende, dårlig eller eventuelt bruker andre nedvurderende adjektiver, må jo besitte en innsikt som i prinsippet burde sette dem i stand til å framvise regnestykker basert på innsikt i dette prosjektets alle mulige faktorer, og dermed sette dem i stand til å foreta en kvantifisering av verdien til alle disse faktorer. Disse regnestykkene skulle dermed vise at dealen er dårlig. Av ren og skjær uvitenhet om dette markedet har Crew tapt masse framtidige inntekter eller eventuelt solgt det for en kontantsum som de ovenfor nevnte allvitere vet kunne vært en helt annen hvis man virkelig sitter på den kunnskapen disse sitter på. -

 

Hva var det i dagens eventuelt i framtidens marked Vestrum ikke visste og dermed gjennomførte en dårlig handel? Fortell, fortell? - Hvem er det som villig til å kjøpe Crews andel i Seqi AS for mer enn de 10 mill.USD Minelco er villig til å betale, og hvem er villig til å gi Crew større royaltiinntekter enn hva Minelco har vært villig til og hvilken størrelse dreier det seg om? Jeg lytter.

 

Dessuten som jeg har påpekt i et tidligere innlegg vet vi ikke det fullstendige potensialet i avtalen, fordi vi ikke kjenner innholdet: Hva stor er den potensielle oppsiden i prosjektet for Crews del? De tall som ligger på bordet er minimumstall.

 

Hvor god eller dårlig denne handelen i sista instans er vet vi ikke nå. Det vi vet er at man for omtrent ingenting har fått 60 mill. NOK cash, antagelig innbetalt på konto kort tid etter avtalens fullføring i begynnelsen av mai. I tillegg 1-3 mill USD pr. år etter tre år, men en royalty som kan ha en stor oppside.

 

For denne summen penger kan man betale Apex og oppstartkostnader. Man har altså, i en viss forstand, fått en gullgruve gratis som kan produsere 55000 unser gull til en cash cost på 110-120 USD pr. unse (massen man utvinner gullet fra ligger fiks ferdig på bakken og kan måkes inn i prosesseringsanlegget.) I tillegg skal det produseres omtrent den samme menge av det de tar ut fra gruvene til en kostpris på litt over 200. - Gullprisen vil i framtide ligge svært høyt over begge disse nivåene, - antagelig.

Kan noen av de som hevder dette er skuffende, en dårlig deal eller hva man nå enn bruker for adjektiver, fortelle meg hvilke gullgruver i verden Vestrum kunne kjøpt seg inn i, til en pris som innebærer at disse disposisjonene som helhet kan karakteriseres som dårlig forretningsdrift.

 

Jeg imøteser med all mulig velvillighet og redusert falittisk skepsis all den viten de ovennevnte personer er i besittelse av.

Jeg vil selvsagt sjekke alle de data, og de utregninger disse allvitende mennesker gjennomfører på bakgrunn av dataene. Kjenner de dataene, så kjenner de kildene. -

 

Hvis jeg skulle komme med et forslag i denne sammenheng, ville jeg foreslå Minelco som de som besitter mest viten om lønnsomheten i dette prosjektet, eventuelt også andre olivinprodusenter, men bare hvis de fikk tilgang på alle de data Minelco ikke er villig til å gi slipp på. Minelco vet selvsagt mest om hvor god eller dårlig dealen er for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Denne klippet jeg fra Oddivar, mente den passet her.

 

Crew - Tid er penger

Har reflektert litt mer over Seqi-salget. Noen var bekymret for at Crew Minerals ville bli tappet for verdier. For å sette Seqi-salget i litt perspektiv. Utfra diverse NPV betraktninger, så representerer Mindoro verdier tilsvarende 50-100 ganger verdiene i Seqi. Dersom vi er nøkterne og antar at Crew sitter igjen med 10% på Mindoro (siste guiding fra Vestrum var vel 20%+/- 5%), så tilsvarer - for Crews del - Mindoro 5-10 ganger så store verdier - kanskje sågar oppmot og over 20 ganger ved en større eierandel - som Seqi.

 

Jeg har tidligere sagt at "tid er penger". Selvom Minelco har kjøpt tid (tjenester) fra Crew, har Vestrum og resten av Crew brukt menneskelige ressurser (som vi vet det er knapphet på). I en JV kontekst, så måtte man anta at Crew også fremover ville brukt en del menneskelige ressurser og tid på Seqi.

 

Gjennom salget av Seqi, har Crew fått en betydelig kontantbeholdning. Nesten enda viktigere er det at Crew kan benytte tid og menneskelige ressurser på prosjekter som potensielt representerer langt større verdier. Mindoro er selvfølgelig det nærliggende.

 

Hurdal er nå glemt av markedet. Gjentar at meldingen indikerer at molybden-ressursen representerer verdier tilsvarende Mindoro - riktignok med molybdenpriser som kanskje tvilsomt er bærekraftige i det lange løp. På den andre siden oppleves Hurdal som et langt enklere og billigere (CAPEX-messig) prosjekt enn Mindoro. Så blir spm. når Vestrum et al. gir seg i kast med norsk byråkrati og lokal miljømotstand. Grovt sett, så kan vi likevel si at Hurdal representerer 10-30 ganger Seqi (før evt. eierandelsutvanning) .

 

Jeg vil også poengtere at det ikke er utenkelig at Crew Minerals kan bli tilført nye verdier. Nærliggende stikkord er kobber og Filippinene. Apex kjøpet vil gi en plattform for dette, men det er andre kobber-propertyes i nærområdet som Crew åpenbart snuser på. Igjen lytt til presentasjonen 14. mars for flere hint.

 

Her blir det mye rock-and-roll - i tillegg til realisering av mid-tier planene......

 

Ha en god søndag!

 

oddivar

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å kjøpe CRU?

 

Corporate Advice & Research endrer i dag i sin anbefalte portefølje.

 

"Etter møte med ledelsen i Inernational Gold Corporation velger vi å ta aksjen inn i vår portefølje. IGE er en inkubator i gruveindustrien og har nettop oppnådd et stort gjennombrudd ved funn av Rare Earth Elements (REE) som er sjeldne mineraler. Funnet er gjort i Olserum, Sverige og har en bruttoverdi på malmen på 2,9 miliarder svenske kroner. For å ikke ha en veldig stor gruveindustri-eksponering velger vi å ta ut Crew Gold Corporation av vår portefølje", heter det fra CAR.

 

------------------------------------------

 

Ettersom CAR i over ett år har hausset CRU til de grader med kursmål på 20kr, velger de nå altså å pælme ut CRU til fordel for IGE. Ergo kan det jo være et bra kjøpssignal på CRU når CAR tar den ut av portisen- ingenting har jo skjedd med CRU så lenge CAR har anbefalt den!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsetter å lime inn gode innlegg fra Jorgen!

 

Jørgen (Imarkedet TC):

 

Det siste året brukte jeg en del tid på å undersøke olivin markedet og Seqi prosjektet. Samtaler med Crew, AS Olivin, Bergmesteren i Trondheim, m.fl. har vært opplysende. Resultatet var at en 70% ferdig, og bredt anlagt Seqi innføring, ble lagt på is. Grunnen var at jeg underveis fikk en bedre forståelse av industrimineral markedet og hvordan det var tenkt at JV samarbeidet med LKAB skulle foregå. Det ble etterhvert litt for mange usikkerhetsmomenter ....

 

Forhandlingene av avtalen var ennå ikke ferdige i mars og på direkte spørsmål til Jan Vestrum skjønte jeg at LKAB/Minelco var vant til å sitte i førersetet. Det er også Jan Vestrum.

 

Crew ønsket å satse på støperisand. Mange tror vil dette vil bli et stort marked når/hvis et nytt regelverk forbyr dagens slikosefarlige sand. Statlige LKAB/Minelco ønsker å avvente utviklingen og foreløpig satse på pellets.

 

Utbyggingen av Seqi blir en del dyrere enn de opprinnelige anslagene gikk ut på. Bl.a. viste det seg at isforholdene i år var vesentlig verre enn det Crew opplyste er vanlig, og helårsdrift vil bli revurdert. Selv om Crew trolig mener LKAB er lite kostnadsbevisste skylder kanskje svenskene på Crew og deres lønnsomhetsstudie (synsing fra joergen).

 

Innen industrimineraler er det mye hemmelighold. LKAB skal visstnok ha vært lite behjelpelige med å gi Crew innsyn i økonomien, noe som var nødvendig for at Crew skulle få en 'fair deal'. Man kan derfor spekulere på om det faktisk var 'en glipp' at Crew la ut kalkylene i Seqi presentasjonsmaterialet 13.01.05 (synsing).

 

Svenskene vil utvilsomt kunne legge frem negativt regnskap for Seqi i mange år fremover, og la merverdiene havne i morselskapet.

 

Å satse på Seqi var ikke enstemmig i LKAB styret (visstnok første gang hos dem). Jeg spekulerte i om LKAB ville trekke seg ut. Iflg. Crew kunne det vært positivt for dem fordi interessen for prosjektet pt. er vesentlig høyere enn da den opprinnelige LKAB intensjonsavtalen ble inngått.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp aksjen

CAR mener det er kjappe penger å hente i Crew.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (12.4.05 12:06)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- De norske i New York - Crew-sjefen rullerer

- Laster opp med gull - Crew casher inn

 

- CRU

 

I sin morgenanalyse i dag har Corporate Advice & Research (CAR) sett på det tekniske i Crew-aksjen.

 

- Aksjen tar imot på syv, og er nå oversolgt både på kort og mellomlang sikt. I tillegg er siste tids nedtur på avtagende volum, og vi forventer derfor at aksjen nå får en ny opptur til neste motstand på 7,50. Ved brudd på dette nivået er neste åtte. Vi anbefaler kjøp på dagens nivå med kortsiktig potensiale til åtte kroner, heter det i analysen.

Link to comment
Share on other sites

Toppsjef kjøper gullaksjer

Jan A. Vestrum har kjøpt seg ytterligere opp i Crew.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (19.4.05 08:33)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Ni aksjetips - Anbefaler 12 aksjer

- - Kjøp aksjen - Crew-sjefen rullerer

 

- CRU

 

Crew-sjef Jan A. Vestrum kjøpte i går 75.000 aksjer i selskapet til kurs 6,48 kroner. Etter dette er Vestrums totale eksponering 8,7 millioner aksjer, inkludert forward-kontrakter og opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Oversolgt aksje

CAR tror det er penger å hente i Crew. Og ikke bare på kort sikt.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (19.4.05 12:00)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- De norske i New York - Toppsjef kjøper gullaksjer

- Ni aksjetips - - Kjøp aksjen

 

- CRU

 

I sin morgenanalyse i dag har Corporate Advice & Research (CAR) sett på det tekniske i Crew.

 

- Aksjen tok i går imot på det solide støttenivået rundt 6,50, og Crew virker nå oversolgt både på kort og mellomlang sikt. Vi forventer en teknisk reaksjon opp fra disse nivåene med kortsiktig potensiale til 7,10-7,20. Ved brudd på disse nivåene utløses et nytt kjøpssignal med potensiale opp mot åtte kroner, heter det i analysen.

Link to comment
Share on other sites

Følgende er hentet ut fra Hegnar.no, dato: 21 april:

 

"I dagens morgenrapport fra Odin Securities gjentar analytikeren at han frykter kursfall teknologi- og finansaksjer.

– Vi prøver å gi våre kunder visse landemerker som man kan navigere etter, når det gjelder investeringsstrategi. Disse har vært, og er fremdeles: short teknologi- og finansaksjer, fremdeles noe vekting i oljerelaterte aksjer, høyest vekt i gull- og sølvaksjer i USA, skriver analytikeren."

 

 

Dette må jo love godt for oss som sitter på Crew aksjer !! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

CARs gulltips

Corporate Advice & Research spår høyere gullpris.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (22.4.05 14:00)

 

 

 

Relaterte artikler

- Gode IGE-nyheter - Stalltips fra analytiker

- IGE i oppkjøp

 

 

Gullprisen tok imot på støtten 425 dollar per unse og har igjen snudd opp.

 

- Det har også momentum analyser, og vi forventer å se prisen opp mot motstand på 445 dollar, skriver CAR i dag.

Link to comment
Share on other sites

CAR Gold Seminar, Oslo

 

LONDON, United Kingdom, DATE: 27 April 2005. Crew Gold

Corporation (`Crew`) (TSE & OSE: CRU; Frankfurt: KNC; OTC-

BB- other: CRUGF.PK).

 

At 18.00 hrs Norwegian Time, on 27 April 2005, Jan A.

Vestrum, President and Chief Executive Officer of Crew Gold

Corporation, will be delivering a presentation at the CAR

Gold Seminar in Oslo.

 

To view the presentation visit www.crewgold.com, Investor,

Newsroom, CAR Gold Seminar Presentation, click on link.

 

 

Jan A. Vestrum

President & CEO

 

 

This news release contains certain `Forward-Looking

Statements`. All statements, other than statements of

historical fact, included in this release, and/or

statements made by company officers or directors at any

given time, as well as Crew`s future plans are such forward-

looking statements that involve various risks and

uncertainties. There can be no assurance that such

statements will prove to be accurate, and actual results

and future events could differ materially from those

anticipated in such statements. Forward-looking statements

are based on the estimates and opinions of management on

the date the statements are made, and Crew does not

undertake any obligation to update forward-looking

statements should conditions or management`s estimates or

opinions change.

 

For more information please contact our UK Head Office (TEL

+44 1932 268755) or by email to enquiries@crewgold.com.

For more information about Crew, additional contact

information or to subscribe to future news releases, please

visit our new website www.crewdgold.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg rappet denne!

 

Skrevet av Ditlef på ST

 

CARS gullmøte ikveld.

Kommer nettopp fra Vestrums innlegg og han sa endel setninger som ikke står i presentasjonen og som forsåvidt er nyheter.

 

Grønland:

"Med Nalunaq tjener vi svært gode penger" I hele mars ble HIGH GRADE malm utvunnet(High grade er > 30g/T-egen anmerkning). Neste sending primo juni med 40000 tonn.

Boring South Block vil sannsynligvis gi 350000 unser i tillegg(ressurs)

Boringen på Lake 410 vil i sommer gi oss informasjon om dette er en ny Nalunaq- hvilket vi tror og håper.

 

Apex:

"Ingen tvil at dealen blir gjennomført, står bare formaliteter igjen".Apex er like mye verdt som Nalunaq.

Apex har en interessant kobberforekomst som kan gi projekt.

Apex har ressurser langt utover det vi vet idag, men som vi antar med stor sikkerhet.

 

Hurdal:

Arbeider med en av de store internasjonale Molybden-industriselkapene for å lage en deal.

"Prosjektet kan løses på samme måte som Seqi."

 

Mindoro:

Gjentar igjen som i januar og referer til det: Mindoro i boks i løpet av 3-6 mndr( fra januar 05).

Feasabilitystudie Mindoro ferdig i løpet av 12-18 mndr.

 

Annet:

Ser på flere eiendommer på Filippinene med betydelig gullpotensiale.(Statlige eiendommer) Han brukte uttrykk som "dramatisk mye bedre". Hvis man fikk til en deal der ville man være en liten Major i løpet av noen år.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen henvendelser poster jeg denne her også

 

 

Etter å ha fulgt CRU i over ett år og tidvis tradet aksjen heftig har jeg følgende kommentar.

 

CRU har mange jern i ilden for tiden og det er tydelig at mange ikke har tålmodighet nok til å sitte med aksjen lenger, eller vil ødelegge for andre, og jeg spør meg:

 

HVORFOR DET?

 

Er det for dere har lånt 100 % og må selge?

Eller har dere fått panikk og tror aksjen skal lenger ned?

Eller tror dere at dere finner andre selskap som har større potensialet?

Eller prøver dere å baisse ned kursen for lavere inngang selv?

Eller har dere solgt med tap og skylder på selskapet?

Eller er har dere solgt og livredd for at toget går uten dere?

Eller en av dem som har aksjer i annet selskap som en tror er bedre (les IGE. Gjestradamus )

Eller hva?

 

Jeg har holdt på noen år med aksjer og lært en viktig ting;

Det er at en må ha tålmodighet og ikke tro at alt ordner seg på 1 2 3.

Derfor er det viktig å kunne spille på flere hester og ha nok kapital til å ”stå stormen av”

Jeg har nå over 50 % av kapitalen i CRU av selskapene på OSE. (men har noe cash + investeringer i utlandet utenom)

(jeg har nå tap på CRU, men jeg selger aldri før verdiene kommer frem i lyset)

Det er derfor jeg kan anbefale dere alle å sitte i CRU, for belønningen kommer før eller siden.

Det som en må huske på er at; en ting er trading, en annen ting er langsiktighet, kan en skille de to tingene så kommer en langt.

 

Pr.h. Ligger børskursen nå på 6,66 (djevelens merke ja, ja, det er godt ikke det er han som bestemmer)

 

hoff@

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...