Jump to content

Episode 1001 - Torsdag 13. mars 2008


TorValdsen

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Veldig lesbar episode, takk for alle innspill! :biggrin:

 

Forsøker meg på en logisk tolkning av dagens nøkkeltall; Vil ikke svekket konsum gi lavere inflasjon?

 

Hei

 

Du har helt rett. Lavere etterspørsel vil ventelig føre til lavere priser/inflasjon.

 

Det som imidlertid er litt problematisk i dag er de stigende råvareprisene genrelt og spesielt stigende oljepris. Jeg mener bestemt at disse også vil synke ved redusert konsum; jeg mener at oljeprisens innvirkning på inflasjonen er betydelig da energi inngår i nesten all produksjon og forbruk. Sett i lys av at oljeprisen har økt voldsomt i de siste år, så synes jeg det er rart at ikke inflasjonen har økt mer (du kan legge til økende boligpriser, som nå er snudd til avtagende).

 

En skal huske på at oljeprisen har gått i taket; dette tror jeg skyldes at det er et "tynt marked" (i betydning en liten økning/reduksjon i etterspørselen sender prisene mye opp/ned) i det korte bildet.

 

Jeg tror derfor inflasjonen vil avta dersom etterspørselen avtar.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Dette er som jeg skulle skrevet det selv:

 

______

 

Morgan Stanley: Köp aktier

Uppdaterad 2008-03-13 19:08

 

 

Investmentbanken Morgan Stanley tycker att aktier är billiga och tror att den sura börsen inom ett halvår bjuder på en kraftig uppgång, ett så kallat björnrally. Här är vinnarbranscherna.

Banken konstaterar att det finns mycket att oroa sig för. En svag dollar, hög inflation, rädsla för stagflation, kreditmarknadsturbulens. Listan kan göras lång. Men orosmolnen är redan inbakade i aktiekurserna, och mer därtill, tycker Morgan Stanley.

 

di.se

 

Banken råder därför att vara överviktade i aktier och underviktade i obligationer.

 

"Trots problemtyngda kreditmarknader tror vi på ett björnrally de närmaste 3–6 månaderna", skriver Morgan Stanley i en analys.

 

I bankens modell pekar nästan alla indikatorer mot en uppgång för aktier, vilket är ovanligt. Å andra sidan medger Morgan Stanley att modellen inte tillfullo tar hänsyn till all turbulens på kreditmarknaden. Banken utesluter därför inte att aktier kan gå lägre.

 

"Men vi ser en liten nedsida för aktier på dessa nivåer", heter det.

 

Banken har synat tidigare perioder med kraftiga kursfall. Under dessa handlades aktier inom ett ganska stabilt intervall under ett par månader innan kurserna sköt fart uppåt.

 

En anledning till tron på ett börsrally är att Morgan Stanley tycker att inflationsoron är överdriven. Banken tror inte att prisökningarna kommer att vara ett stort problem de kommande tolv månaderna.

 

Inflationen släpar efter och toppar vanligtvis efter den ekonomiska tillväxten, vanligtvis runt ett kvartal in i en recession, enligt analysen.

 

Med sjunkande inflation tror banken att marknadens rädsla för stagflation kommer att försvinna.

 

För den som ändå tror att inflationen biter sig fast har banken några råd för branscher att köpa och att undvika. Inflationsvinnarna på börsen är bland annat fastighets- och energibolag. Branschförlorare är till exempel flyg, telekom, papper och matproducenter.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En god nyhet, så spørs det hvor mye hold det er i dette... S&P har sin del av skylda for at de ikke så farene...

 

Ser slutten for subprime-nedskrivninger

Standard & Poor's ser subprime-nedskrivninger på 285 milliarder dollar, men også lys i tunnelen. Børsene løftes opp fra dagens bunnivåer.

 

Artikkel av: Redaksjonen (HegnarOnline - 13.3.08 16:15)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

- Sprer du ut møkk kommer det til å lukte veldig mange steder

Inflasjon er Kinas største trussel

Oslo Børs fortsatt ned, men det hjelper med sterk oljepris

Sjeføkonom frykter bank-kollaps

 

 

Standard & Poor's ser ifølge CNBC i en fersk rapport slutten på nedskrivninger for store finansielle institusjoner, og tror at de subprime-relaterte nedskrivningene kan komme opp i 285 milliarder dollar. Tidligere i år anslo byrået nedskrivningene til 265 milliarder dollar.

 

S&P mener videre at enkelte nedskrivninger kan være større enn faktiske tap.

 

Etter at rapporten ble kjent har Europa-børsene hentet inn noe av det tapte. Men de er fortsatt solid i minus. Tyske DAX faller 2,14 prosent, franske CAC 40 prosent, mens Amsterdam-børsen er ned 1,8 prosent.

 

Hovedindeksen på Oslo Børs står nå i 404,35 etter en nedtur på 2,1 prosent. Dagsverste er på 401,90 poeng.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tenker oss at det værste er over for finansnæringen i USA, og at fallet i veksten i USA bunner ut i Q1. Fokuset vil da komme på aksjemarkedet - hva vil det bety for oljeprisen?

 

Smarte penger har vært i energi og commodites generellt den siste tiden, som en safe haven fra aksjer og valuta. Hvis vi får ett skifte bør vi få en nedgang i commodites, noe som er positivt for markedet generellt - men trolig ikke for OSE.

 

De ledende analysemiljøene her til lands opererer med en snittpris på mellom 50 og 65 dollar fatet for olje for 2008, og estimatene for STL ligger deretter. Foreløpig ser dette ut til å være voldsomt konservativt, men siden det opprettholdes forventer altså analytikerne ett krakk i oljeprisen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...