Jump to content

Episode 1001 - Torsdag 13. mars 2008


TorValdsen

Recommended Posts

Det er nå ikke lenger noen som helst tvil: USA er i resesjon.

 

Det eneste spørsmålet i mine øyne som gjenstår: Når skjønner markedet at det også er stagflasjon på gang?

 

Det tror jeg kommer til overflaten imorgen, når inflasjonstallene kommer.

 

Så, med mindre mr pengetrykker Bernanke trykker opp nye 200-300 mrd USD, skal indeksene i USA kraftig ned imorgen kveld.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Etter min mening burde TAD handelen vært stoppet helt til tegningsrettene blir realisert.. kun 6,25% av aksjene i nye Tandberg(etter emisjonen) omsettes over børs idag.

 

Angående short handel, så er det et meglerhus som har dumpet 15 mill aksjer idag. Dette tilsvarer 31,9% av alle utestående aksjer i Tandberg... Ingen på topp 20 listen har så mange aksjer.. Sist jeg sjekket så eide alle på topp 20 tilsammen rundt 20% av aksjene tilsammen.

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy - det skulle ikke forundre meg om han gjorde det, men det blir som du sakset ut tidligere i dag. Det hjelper kun gutta på toppen. Konsumet vil ikke ta seg nevneverdig opp så lenge den reelle verdien av amerikanernes formuer fortsetter å falle.

 

Med ytterlige kutt i dollar-verdien på toppen av hva vi allerede har sett vil være som bensin på bålet for inflasjonen.

 

Mange snakker om at eksporten fra USA vil øke, men den klarer ikke å demme opp for økte priser på all importen til landet.

 

Jeg tror Bernanke har spilt sine kort i denne omgangen. Han har prøvd å rette på de feil som allerede er gjort, og nå bør han avvente hvordan medisinen har virket før han foretar seg noe han ikke har kontroll på. F.eks hva gjør nasjonale banker eller andre institusjoner med store USD reserver. Tar de tapet nå, og hva skjer hvis mange gjør det samtidig?

 

En dollar på 4,00?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå holder Stein Erik Hagen foredrag på BI om "Penger: Norges nye naturressurs."

La meg for all del skille sak og person her. Saken er god. Det var med stor spenning jeg faktisk dro på foredraget. Jeg og over 1000 andre elever. Temaet er interessant og personen som holder det skulle det også bli morsomt å høre fra. Så til personen. Stein Erik "rimi"-Hagen er en total skandale som foredragsholder. Når du skal holde foredrag for over 1000 elever og stiller opp med en bunke A4-ark med manus. Da er du ute å kjører. Det var han også. For ikke leste han riktig, ikke ble setningene fullfør skikkelig, det hørtes rett og slett ut som om det var første gang han leste igjennom det. Og når du i tillegg tviholder så mye på det manuset, med begge hender, slik at du må ha en ekstra person til å bytte slide i powerpointpresentasjonen. Da har du bommet stort. Hadde ikke skadet om han tok seg tid til å gi poplikum et blikk innimellom også. Men da hadde han vel mistet linjen han var på i manuset.

 

Må si jeg ble skuffet, får håpe for dem som satt igjen at det blir bedre etter hvert. Men undertegnede og mange flere kastet ikke bort tiden med å høre på en som greide å ta et bra tema og ødelegge det pga. dårlig foredragsferdigheter...

Link to comment
Share on other sites

Stein Erik Hagen har vel aldri fremstått som en person med taleferdigheter. Det er også kanskje en av grunnene til at han prøver å holde seg unna media.

 

Dere husker kanskje debatt duellen mellom Stein Erik og Jensemann. Ikke akkurat rettferdig debatt.

Link to comment
Share on other sites

christle, du har kanskje en kommentar til denne også (apropos tidligere diskusjoner)?:

christle, du har kanskje en kommentar til denne også (apropos tidligere diskusjoner)?:

 

Hei

 

Ja. Det har jeg: Synes uttalelsen til Mr. Baker er lite nyansert og reflektert.

 

De som har gjort tabber svir. Flere sub-prime selgere/pushere har måttet instille virksomhet, flere banker har måttet ta tunge tap - i UK ble Northern Rock nasjonlaisert - og flere har måttet hente inn penger slik at tidligere eiere (også vanlige folks pensjonsfond) har blitt vannet ut, flere ledere har måttet gå m.m. I fortsettelsen vil det ligge åpent for at de gode bankene kan kjøpe de dårlige for en billig penge; det vil føre til at eierne av de dårlige bankene får redusert sine formuer, ledelsen må gå (da det som oftest er de gode som får fortsette) m.m.

 

Skal folk unødvendig måtte miste jobbene sine, tvangsselge husene m.m for at man skal straffe eller statuere et eksempel for "finansnæringa"...

 

Synes det er infantilt å mene at "hele verden", og særlig om det ikke er nødvendig, skal måtte svi for at noen har gjort en dårlig jobb og/eller tatt for mye risiko...

 

Mvh,

 

QUOTE

Inflation isn't the only worry on the minds of Fed critics. Dean Baker, co-director of the Center for Economic and Policy Research in Washington, says the Term Securities Lending Facility and moves like it amount to a government bailout of corporate executives who made reckless bets - and who should be made to pay the tab with their jobs.

 

"The Fed's actions are keeping banks from having to write down large losses and quite likely go into bankruptcy," he writes on his blog at the American Prospect. "The result is that the bank executives, whose inept management pushed them into bankruptcy, get to keep their jobs and their salaries, which run into the tens of millions a year." Meanwhile, homeowners facing foreclosure - not to mention ordinary savers who are watching inflation erode the value of their nest eggs - remain quite unbailed-out.

Link to comment
Share on other sites

Stein Erik Hagen har vel aldri fremstått som en person med taleferdigheter. Det er også kanskje en av grunnene til at han prøver å holde seg unna media.

 

Dere husker kanskje debatt duellen mellom Stein Erik og Jensemann. Ikke akkurat rettferdig debatt.

 

Jeg begynner nesten å lure på om han personelig har deltatt i den debatten eller ikke. Eller om bare hans navn har deltatt også har noen andre tatt debatten for han. Han fremstår jo som evnevak, jeg må si jeg mistet litt sansen for han etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy - det skulle ikke forundre meg om han gjorde det, men det blir som du sakset ut tidligere i dag. Det hjelper kun gutta på toppen. Konsumet vil ikke ta seg nevneverdig opp så lenge den reelle verdien av amerikanernes formuer fortsetter å falle.

 

Med ytterlige kutt i dollar-verdien på toppen av hva vi allerede har sett vil være som bensin på bålet for inflasjonen.

 

Mange snakker om at eksporten fra USA vil øke, men den klarer ikke å demme opp for økte priser på all importen til landet.

 

Jeg tror Bernanke har spilt sine kort i denne omgangen. Han har prøvd å rette på de feil som allerede er gjort, og nå bør han avvente hvordan medisinen har virket før han foretar seg noe han ikke har kontroll på. F.eks hva gjør nasjonale banker eller andre institusjoner med store USD reserver. Tar de tapet nå, og hva skjer hvis mange gjør det samtidig?

 

En dollar på 4,00?

 

Hei

 

Måtte kommentere dette:

 

Hvem tror du rentekutt hjelper mest; de med formue eller de uten. Selvfølgelig de uten, og det er ikke gutta på toppen. Husk at selv om mange amerikanere har fastrente på hus, ja så er det mange og som har annen gjeld, bl.a. til biler, kreditt m.m. I tillegg vil skattepakken på 10 000 kr. per amerikaner hjelpe de som har lav inntekt/formue - jo mindre du har, jo større andel vil de 10 000 kr. utgjøre.

 

Du snakker om at en lav dollar vil ha begresnet effekt. Det er i beste fall en undervurdert effekt. Tenk på alle amerikanske foretak som konkurrerer enten gjennom eksport eller mot import, de får en voldsomt styrket konkurranseevne. Senest i går valgte BMW? å flytte deler av produksjoen til USA.

 

Du snakker om at inflasjonene er så "farlig". Ja, det kan være et problem, men i bunn og grunn skyldes den nok "høye råvarepriser og i første rekke olje". Dersom aktiviteten i USA går ned, ja da får vi et dramatisk fall i disse prisene, og det vil igjen dempe inflasjonen...

 

FED har ikke spilt sine kort; de kan både sette ned renta og trykke penger....

 

Mvh,

 

Du mener at

Link to comment
Share on other sites

Skal folk unødvendig måtte miste jobbene sine, tvangsselge husene m.m for at man skal straffe eller statuere et eksempel for "finansnæringa"...

 

Synes det er infantilt å mene at "hele verden", og særlig om det ikke er nødvendig, skal måtte svi for at noen har gjort en dårlig jobb og/eller tatt for mye risiko...

Men det er jo nettopp det som skjer nå! De som har driti seg ut, er de som skriker høyest om at Benny skal komme og redde stumpene. Vanlige folk blir rævkjørt (se mitt forrige innlegg). :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo nettopp det som skjer nå! De som har driti seg ut, er de som skriker høyest om at Benny skal komme og redde stumpene. Vanlige folk blir rævkjørt (se mitt forrige innlegg). :rolleyes:

 

Hei

 

Det er hele poenget mitt. De som har gjort feil/vært for grådige får kjørt seg... allerede. Hvorfor i all verden skal FED/Bush la være å gjøre noe, dersom de tror de kan gjøre noe som avhjelper problemene og fører til at "vanlige folk" ikke får "brent opp hele ræva"?

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hvem tror du rentekutt hjelper mest; de med formue eller de uten. Selvfølgelig de uten, og det er ikke gutta på toppen. Husk at selv om mange amerikanere har fastrente på hus, ja så er det mange og som har annen gjeld, bl.a. til biler, kreditt m.m. I tillegg vil skattepakken på 10 000 kr. per amerikaner hjelpe de som har lav inntekt/formue - jo mindre du har, jo større andel vil de 10 000 kr. utgjøre.

Det er ingen automatikk i at lavere styringsrente gir lavere rente på forbrukslån. I dagens virkelighet er det motsatte tilfelle. Krisen i finansnæringen gjør at det er blitt vanskeligere for folk å låne uten sikkerhet, og de som får lån må betale mer enn før for risikoen for mislighold.

Link to comment
Share on other sites

Christle - det her handler om grådighetskultur. Goldman Sachs har en totalt forskjellig holdning (tar forebehold om de har lik i skapet) kontra en del av sine bransjekolleger (f.eks Bern Stearns, Citi Group etc.). Men det blir helt riktig som du skriver at det blir infantilt at de skal straffes for sine handlinger. MEN, MEN, MEN bonusene til disse menneskene som har drevet folk fra hus og hjem burde helt klart vært indratt, hvis det viser seg at de har brutt interne retningslinjer for å oppnå sine bonuser.

 

Veldig enig siste kommentar Engabhoy. :sad:

 

Dette blir som en 3. delt rakett for Bob Bobsen i USA

 

1. Verdiene i huset forsvinner

2. Verdiene i aksjefondene forsvinner

3. Jobben forsvinner

 

Samtidig som alle konsumvarer bare blir dyrere og dyrere. Kanskje vi snart ser FORTAU i USA igjen, i og med at ingen har råd til å kjøre bil :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er hele poenget mitt. De som har gjort feil/vært for grådige får kjørt seg... allerede. Hvorfor i all verden skal FED/Bush la være å gjøre noe, dersom de tror de kan gjøre noe som avhjelper problemene og fører til at "vanlige folk" ikke får "brent opp hele ræva"?

 

Mvh,

Poenget mitt var at Benny gjør vondt verre. Formuen til folk flest blir lavere i takt med hvert rentekutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen automatikk i at lavere styringsrente gir lavere rente på forbrukslån. I dagens virkelighet er det motsatte tilfelle. Krisen i finansnæringen gjør at det er blitt vanskeligere for folk å låne uten sikkerhet, og de som får lån må betale mer enn før for risikoen for mislighold.

 

Hei

 

Tja... Hva skal en si til dette? Tror du en høyere rente fra FED gir lavere utlånsrente? Neppe. Senker FED renten, ja så øker sansynligheten for at renta til folk og bedrifter også synker; det er konkurransen som bidrar til dette.

 

Nettopp begrenset konkurranse, særlig pga. "slappe" bankkunder som er for "rike til å bry seg med at de kunne få bedre betingelser andre steder", er en årsak til at renta ut til folk ikke justeres tilstrekkelig ned i Norge. Saken er nok en annen i USA...; der konkurrerer de litt hardere...

 

I Norge er mange (særlig de røde) mot kapitalisme. Samtidig bekjemper de og motarbeider de dem - Konkurransetilsynet - som skal sikre at kapitalistene ikke finner sammen og utbytter folket. I beste fall absurd... Keynes nevnte viktigheten av at myndighetene passet på at aktørene konkurrerte..., og det har mange glemt/ønsker å glemme. I Norge får vi et verst tenkelig resultat. Kapitalister som ikke konkurrerer..., men heller forsøker å bli kompis med "de røde"...

 

Mvh,

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Christle - det her handler om grådighetskultur. Goldman Sachs har en totalt forskjellig holdning (tar forebehold om de har lik i skapet) kontra en del av sine bransjekolleger (f.eks Bern Stearns, Citi Group etc.). Men det blir helt riktig som du skriver at det blir infantilt at de skal straffes for sine handlinger. MEN, MEN, MEN bonusene til disse menneskene som har drevet folk fra hus og hjem burde helt klart vært indratt, hvis det viser seg at de har brutt interne retningslinjer for å oppnå sine bonuser.

 

Veldig enig siste kommentar Engabhoy. :sad:

 

Dette blir som en 3. delt rakett for Bob Bobsen i USA

 

1. Verdiene i huset forsvinner

2. Verdiene i aksjefondene forsvinner

3. Jobben forsvinner

 

Samtidig som alle konsumvarer bare blir dyrere og dyrere. Kanskje vi snart ser FORTAU i USA igjen, i og med at ingen har råd til å kjøre bil :blink:

 

Hei

 

Det er eierne som skal passe på at ledelsen får seg en "smekk" og eller avskjedige dem eller få en ny... Myndighetne har her ingen rolle, dersom de da ikke har eierskap.

 

Ad rakketten din: Er det bedre at jobbene til vanlige folk forsvinner først... Tror det er en fordel at verdiene forsvinner før det; dette gir og "likere" fordelingsvirkinger...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at Benny gjør vondt verre. Formuen til folk flest blir lavere i takt med hvert rentekutt.

 

Hei

 

Benny har ikke noe særlig valg. Det er bedre at det kuttes i formuer (nominelle størrelser) enn at det kuttes i jobber (reelle størrelser - folk skaper noe når de jobber), særlig ettersom store deler av prisstigningen nok skyldes "usakelig og temporært skyhøye" råvarepriser...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

1) Kapitalisme ville ha vært å la de sjuke finansakrobatene avgå ved døden.

 

2) Slapp utlånspolitikk til lav rente er en av grunnene til at US-economy står til knes i dritt. Min påstand er at bankene har lært av dette og ikke gjør samme feil igjen. (Selv om Bernanke tydeligvis er innstilt på å gjenta Greenspans blemme.) Ergo har det blitt vanskeligere for folk flest å få lån uten sikkerhet. Skulle jeg ta feil på dette punktet, så gjør vel det neppe saken bedre?

Link to comment
Share on other sites

Christle

 

Husk følgende:

 

- 90% av amerikanere med prime mortgage har fast rente ca. 6% og 30 års tilbakebet. tid.

- Bankene har snurpet inn på utlånene sine til bedriftskunder, og krever en heftig premium til de bedriftene som ønsker å låne penger alt avhengig av cashflow/sikkerhet. Lavere rente kan selvfølgelig avhjelpe noe, men hvis bankene ikke vil låne ut i det hele tatt, hjelper det ikke stort med lavere rente.

 

Mhp. jobber - Lav konjunktur vil ramme de som står svakest i enhver bedrift, ofte en FIFO tilnærming her. Videre vil alle selskaper med negativ cash flow forsvinne i dragsuget.

 

Tok en liten gevinst i REC på shorten min

Link to comment
Share on other sites

Christle

 

Husk følgende:

 

- 90% av amerikanere med prime mortgage har fast rente ca. 6% og 30 års tilbakebet. tid.

- Bankene har snurpet inn på utlånene sine til bedriftskunder, og krever en heftig premium til de bedriftene som ønsker å låne penger alt avhengig av cashflow/sikkerhet. Lavere rente kan selvfølgelig avhjelpe noe, men hvis bankene ikke vil låne ut i det hele tatt, hjelper det ikke stort med lavere rente.

 

Mhp. jobber - Lav konjunktur vil ramme de som står svakest i enhver bedrift, ofte en FIFO tilnærming her. Videre vil alle selskaper med negativ cash flow forsvinne i dragsuget.

 

Tok en liten gevinst i REC på shorten min

 

Hei

 

Husk også: I USA er det slik at "Sub-prime" folk kan flytte ut av huset og ikke ta med seg gjelda; den blir hos bankene som ga dem lånet... Dere ønsker å straffe bankene, deres ledere og eiere, og de blir på denne måten straffet.

 

Husk også: Mange "av de mindre bemidlede i USA" har mange andre typer lån, kredittlån og annen styggedom. Lavere rente, er derfor til beste for dem... I tillegg kan dere gi Bush m.fl. kreditt for hans "sosiale" skattepakke som ga "hvermansen 10 000 kr. i skattelette"..., men det går vel ikke, da hatet er for stort... og det er viktigere hvem som gjorde det enn hva han gjorde...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Imorgen får Bernanke svar på sitt scenarie om at den avtagende veksten også svekker inflasjonstrykket. Hvis han tar feil, og tallet imorgen indikerer sterk økning i inflasjonen, vil han bli svært svett.

 

Han har også sagt at det i enkelte situasjoner, som nå, er viktigere å få igang veksten igjen enn å hensynta inflasjonen.

 

Men har han tenkt på hvilke konsekvenser det kan få på lengre sikt?

 

Stigende inflasjon, trykking av enorme mengder penger, lavere vekst, fallende renter, fallende valuta, eksplosjonsartet oppgang i råvarepriser.... Det er vel dette man kaller stagflasjon, eller hva?

 

Jeg er glad jeg ikke er FED-sjef....

 

Inflasjonstallet imorgen blir denne månedens viktigste tall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...