Jump to content

Episode 1005 - Onsdag 19.03.08


RoRu

Recommended Posts

Pga den sterke oppgangen i USA igår, blir det nok rimelig blått her på berget idag.

 

Men gleden blir nok kortvarig, og futtene er allerede i rødt. Ser for meg at de blir en god del rødere utover dagen.

 

Sony Ericsson og EasyJet kom med PW idag, og dette tror jeg er begynnelsen på en storm av PW'er som vil komme frem mot Q1-tallene i april. Mulig vi får en blå periode på noen dager nå, men så bærer det rett nedover igjen.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

God morgen :smile:

 

I dag åpner vi kraftig opp, og jeg tipper vi slutter dagen minst 2% i pluss.

Personlig planlegger jeg å dekke inn shorten min i MHG i dag (to dager for sent...), men hvem vet, kanskje jeg blir sittende???

Link to comment
Share on other sites

Europa nå i rødt, og futtene stadig rødere.

 

Uheldigvis for nordmenn er OSE stengt skjærtorsdag og langfredag, så de som sitter long vil få seg en nesestyver når de kommer tilbake fra påskefjellet.

 

Ser for meg en real korreksjon godt ned på 11000 tallet på Dow'en når vi skriver uke 13.

Link to comment
Share on other sites

Europa nå i rødt, og futtene stadig rødere.

 

Uheldigvis for nordmenn er OSE stengt skjærtorsdag og langfredag, så de som sitter long vil få seg en nesestyver når de kommer tilbake fra påskefjellet.

 

Ser for meg en real korreksjon godt ned på 11000 tallet på Dow'en når vi skriver uke 13.

 

 

Status rapport kl: 10.27: børsen synker sakte men sikkert nedover og hovudindeksen er nede i -0,03 i øyeblikket og d kryper nedover!

 

Skummel tanke på stenging av børsen torsdag- fredag, mange får seg en kaldusj over helga om ikkje positive trekk skjer over dammen!

Link to comment
Share on other sites

Ja, og futtene er bra røde.

Overraskende synes jeg.

 

Jeg drar på hytta om en halvtime, og slik det ser ut nå så tar jeg sjansen på å bli sittende med shorten min over påske, selv om det blir nervepirrende, da jeg tror dette kan gå begge veier... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bør kanskje omdøpe Topic til "Ned,ned,ned"... Passer bedre :cool:

 

Etter Rentenedsettelsen igår fra USA så ville jeg også trodd at det ville være duket for noen ekstra % opp. Jaja, alle er vell på påskefjellet, så vi håper på en god tirsdag da. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det ble slik jeg trodde likevel ja.

 

Oppgangen i USA igår kveld var ikke fundamental, og det lyste short-covering lang vei. Tror de 3 neste handelskveldene i USA vil medføre en skikkelig kalddusj for de som kommer tilbake fra fjellet tirsdag 25 mars og skal sjekke porteføljen sin.

 

Det kan ligge an til et massivt skrell de neste 2-3 ukene pga fortsatt store problemer i finanssektoren (langt fra friskmeldt selv om Lehman og Morgan leverte bedre enn forventet igår), samt at det er stor fare for et overveldende bilde av PW'er som tikker inn på børsen.

 

Jeg sitter fullt vektet i put'er og har ingen intensjoner om å selge dem ennå. Tror heller jeg vekter opp med flere enn å selge noen av dem.

 

Spennende case i disse dager:

 

Short i Yara (Yara har nå testet 300-nivået flere ganger uten å etablere brudd opp. Risikoen er nå helt klart på nedsiden)

Put-opsjon i OBX utløp april med strike 330.

Long i NSG (Spek på oppkjøp)

Long i CNR (kan fort sprette opp i 3-4 kr aksjen når traderne begynner å kjøre den igjen)

 

TAD? Ville ikke tatt i aksjen med ild-tang engang... Bedre å levere inn V75 eller Lotto kupong...

 

Tar påskeferie nå.

 

Happy trading, og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei og god påske.

 

Her går det fort i svingene :laugh:

Skulle kjøpe ytterligere bjørner, og endte opp med å selge halvparten av de jeg hadde.

Hastverk er lastverk.

Jaja, jeg så det snudde midlertidig, og solgte resten av bjørnene jeg kjøpte i går også.

Gikk såvidt i pluss.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å la være å kjøpe TOM i sluttsalg

 

36,20 Ned 7%

 

Får håpe det ikke blir så ille som RoRu trur.

 

PT

 

Eller hva mener du Torvaldsen

 

Hadde tenkt å bli sittende med småbjørnene over, men grunnet situasjonen nevnt nedenfor, sitter jeg utenfor.

 

Bare i cash altså.

Når det gjelder Tomra, er jeg usikker. Den har gått en god del i det siste, og det ser ut til at noen driver gevinstsikring i forbindelse med påska. Så lenge det er 7% ned, regner jeg med du kan komme deg ut på pluss-sida i løpet av de første dagene over påske (om markedet går i mot deg).

Om markedet nå snur, kan det være du har gjort en god handel.

 

god påske.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at du kan få rett RoRu. Etter ca. times trading er alle 3 indeksene i rødt.

 

Vurderte litt NSG i dag tidlig, men det ble tur over Ustevann mot Tuva med barna i stedet. Ser at CNR traderne rømmer båten over påske i frykt for dårlige rapporter.

Link to comment
Share on other sites

He he he...

 

Så ble det en real nedtur i USA igjen da. Gårsdagens oppgang var et blaff pga shortcovering.

 

Problemene i USA er på langt nær over. Jeg har videre tro på at kredittproblemene hittil har vært relatert til bankene og at aksjemarkedene har gått altfor godt i samme periode. Riktignok har OSE falt ca 20% siden nyttår, men i USA har ikke nedgangen reflektert de faktiske forhold.

 

Med fare for å gjenta meg selv for ofte, ligger estimatene for inntjeningen til selskapene for høyt. Det ligger vekst i estimatene, fra historisk gode resultater gjort i 2007. Nå er USA og tildels verdensøkonomien i resesjon, og da henger det ikke på greip at det prises inn vekst i estimatene. Selskapene bør heller fokusere på å prøve å holde kostnadssiden under kontroll og marginene istedenfor å legge opp til vekst.

 

Det vil iløpet av våren komme et skred av nedjusteringer på selskapenes inntjeningsestimater, og derfor blir det etter min mening fullstendig på bærtur å snakke om at aksjer er billige idag. Jeg har fulgt aksjemarkedene tett siden 1994, og blitt imponert over markedets fremtidsrettede evner til tider, men denne gangen er markedene skikkelig på etterslep. Det har ikke tatt inn over seg de faktiske forhold, og derfor blir det ekstra blodig når det først kommer.

 

Slutten av mars og begynnelsen av april blir en skuffelse og mange PW'er vil komme. Det er kommet en del allerede, men hovedtyngden kommer de neste 3 ukene.

 

God påske, og skål !

Link to comment
Share on other sites

Det ble slik jeg trodde likevel ja.

 

Oppgangen i USA igår kveld var ikke fundamental, og det lyste short-covering lang vei. Tror de 3 neste handelskveldene i USA vil medføre en skikkelig kalddusj for de som kommer tilbake fra fjellet tirsdag 25 mars og skal sjekke porteføljen sin.

 

Det kan ligge an til et massivt skrell de neste 2-3 ukene pga fortsatt store problemer i finanssektoren (langt fra friskmeldt selv om Lehman og Morgan leverte bedre enn forventet igår), samt at det er stor fare for et overveldende bilde av PW'er som tikker inn på børsen.

 

Jeg sitter fullt vektet i put'er og har ingen intensjoner om å selge dem ennå. Tror heller jeg vekter opp med flere enn å selge noen av dem.

 

Spennende case i disse dager:

 

Short i Yara (Yara har nå testet 300-nivået flere ganger uten å etablere brudd opp. Risikoen er nå helt klart på nedsiden)

Put-opsjon i OBX utløp april med strike 330.

Long i NSG (Spek på oppkjøp)

Long i CNR (kan fort sprette opp i 3-4 kr aksjen når traderne begynner å kjøre den igjen)

 

TAD? Ville ikke tatt i aksjen med ild-tang engang... Bedre å levere inn V75 eller Lotto kupong...

 

Tar påskeferie nå.

 

Happy trading, og lykke til.

 

 

Cnr trur eg ville ha ventet litt med og satse penger på, ser litt svart ut i selskpet om dagen, er vel også derfor det synker sopass som d gjer for tida! rekna me det går i rødt tirsdag da børsen opner igjenn også!

 

Litt info til min kommentar:

 

http://www.na24.no/imarkedet/article1695019.ece

Link to comment
Share on other sites

Hehe, RoRu, real opptur så langt i USA... :biggrin:

 

 

He he he...

 

Så ble det en real nedtur i USA igjen da. Gårsdagens oppgang var et blaff pga shortcovering.

 

Problemene i USA er på langt nær over. Jeg har videre tro på at kredittproblemene hittil har vært relatert til bankene og at aksjemarkedene har gått altfor godt i samme periode. Riktignok har OSE falt ca 20% siden nyttår, men i USA har ikke nedgangen reflektert de faktiske forhold.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rally deluxe.

 

Men, hvor godt er fundamentet for dette egentlig?

Den eneste (åpenbare) årsak er at budet på Bear Stern økes fra 2 til ca 10 dollar.

Det er fortsatt snakk om en redningsaksjon og ingen av de fundamentale forhold har forandret seg.

Euforisk stemning javel, men de økonomiske problemene der borte forandres ikke av en budøkning på en skakkjørt investeringsbank...

 

Denne artikkelen fant jeg interessant:

 

http://money.cnn.com/2008/03/24/news/compa...sion=2008032410

 

Edit: Takk for heads up'en Pirelli, og du fikset det jo for meg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fundament eller ikke, morsomt i hvert fall :)

 

Rentejusteringer og andre sprell som skal avhjelpe kredittkrisen i USA har som regel en umiddelbar effekt på aksjemarkedet. Ett par dager etterpå går det som regel nedenom igjen, som om det ikke hjalp... Dette skjer til tross for at 'alle' vet at rentejusteringer ikke har noen umiddelbar effekt utover den psykologiske.

 

Mesteparten av elendigheten er trolig ute av skapet, men vi kommer til å slite med usikkerheten lenge - usikkerhet er det verste som fins for aksje og andere finansielle markeder. Samtidig åpner disse svingningene for raske gevinster for de som henger med, når volatiliteten er størst bytter flest formuer hender.

 

Det blir volatilt i hvert fall frem til sommeren.

 

Vidar, det er noe galt med linken du postet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...