Jump to content

Episode 1006 - Tirsdag 25.03.08


Pirelli

Recommended Posts

Hilser alle en vel overstått påske :cool: og velkommen tilbake til sivilisasjonen.

 

Har for egen del benyttet påska til å lese meg opp på contrarian-, fundamental- og teknisk analyse. I tillegg har jeg prøvd ut ulike modeller for trading intradag-, kort- og lang sikt. Videre ytterligere sett på trading i bjørne og oksederivatene (som modell for gearing av portefølje, men også i "hedging"øyemed.)

 

Gleder meg til å komme igang - med nyervervet kunnskap, og ser fram til innimellom "virkelig å banne høyt"

i kirka.

 

Ser Usa har gått bra de to siste handelsdagene.

Med kassa full av penger, avventer jeg i all hovedsak at USA topper, før jeg blir med på en kortsiktig bjørnetrade ned igjen. Midlertidig topp, forventes mot slutten av uka. Derfor mulig jeg henger meg på et par dagtrader i løpet av morgendagen - om kursutvikling i olje og OSE tilsier det.

 

Lykke til med tradinga i starten av etterpåska-

Link to comment
Share on other sites

http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=INDU:IND

 

 

Ifølge RSI, MACD og Stochastics kan Dow'en holde seg i blått noen dager nå, men indikatorene viser også helt klart at Dow'en skal ned igjen i det korte bildet.

 

Mulig i positivt terreng ut denne uken, men så raser det igjen neste uke.

 

 

Dersom OSE trekkes opp av dette i denne uka, blir strategien min å vekte opp med mer put'er mot slutten av uka.

Link to comment
Share on other sites

Da var vel intradag-toppen passert?

Oljeprisfallet fra før påske skal vel etter hvert sige inn over oljesektoren her hjemme samtidig som flate futter ikke gir drahjelp.

Link to comment
Share on other sites

Dollar er styrket i perioden fra før påske, dette demper effekten av oljeprisfallet. Ett realt fall i oljeprisen ned mot 90 blank vil nok sette fart i OSE nedover, men det krever nok en ytterligere styrking av dollar.

 

Akkurat i dag er det litt mer hyggelig å være NSG aksjonær, jeg tror det kan bli særdeles hyggelig på noen måneders sikt... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag:

Kl.1500 - Forbrukertillit - USA

Onsdag:

Kl.1000 - IFO - Tyskland

Kl.1330 - Varige forbruksvarer - Ny hus salg - USA

Torsdag:

Kl.0930 - Handelsbalanse - Sverige

Kl.1000 - Arb.ledighet - Norge

Kl.1330 - BNP, Privatforbruk - USA

Kl.1700 - FED's Pianalto taler - USA

Fredag:

Kl.0030 - CPI - Japan

Kl.0930 - PPI, Detaljsalg - Sverige

Kl.1000 - Detalj PMI - Euroland

Kl.1020 - FED's Plosser - USA

Kl.1030 - BNP - Storbritt

Kl.1130 - KOF - ledende indikator - Sveits

Kl.1330 - Privatforbruk - USA

Kl.1500 - Uni of Michigan - USA

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke forundre meg om vi havner i minus i løpet av ettermiddagen.

 

Da du skrev dette tenkte jeg at det var vel litt vel 'optimistisk', men nå ser det jammen ut til at du får rett!

Selg, selg, selg :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt meget imponert over de amerikanske børsene som kun har korrigert ned 10% fra toppen.

 

 

 

Jeg også, jeg også.... Men er overhodet ikke i tvil om at det skal lenger ned iløpet av året. Det vanskelige blir å time når de store skrellene kommer, for de vil bli avløst av korte rallyer innimellom.

 

Hittil er det kredittmarkedene som har fått smake pisken, men utover i 2008 kommer trykket inn mot aksjemarkedet. De vanvittige inntjeningsestimatene som får analytikerne til å si at aksjer er billige, vil få det tøft i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble oppringt av en megler i dag som gjerne ville bruke pengene mine, og dermed la meg slippe alle bekymringer med investeringsvalg, osv. Jeg sa til han at at det er større sjanse for at Donald Trumph konverterer til mormonerkirken enn at jeg skal la en megler få disponere kapitalen min. Men vi prata nå om litt av hvert, og det kom tydelig fram at denne megleren mente at REC skulle ned i det korte bildet. Og så spurte jeg han om hvordan han vil forklare REC sin oppgang i dag. Svaret var litt merkverdig: Megleren sa at REC stiger fordi det var så mange shortposisjoner som måtte dekkes inn.

 

Men hvorfor vil markedet dekke seg inn dersom REC skal videre ned? Nei, dette hadde han ikke noe svar på.

 

Jeg stusser fremdeles på dette, fordi jeg har hørt det flere ganger før. "Aksjen stiger fordi shortere dekker seg inn." Dette blir ofte sagt i samme åndedrag som "børsen skal videre ned." Og så blir shorterne brukt som et hovedargument for at vi skal videre ned.

 

Så mitt spørsmål til dere, kjære forumvenner er følgende: Dersom det er slik at shortere driver på med å dekke seg inn, er det ikke da naturlig å tro at de gjør dette fordi markedet SKAL OPP? Det faller jo på sin egen urimelighet at de dekker seg inn dersom de tror at børsene skal videre ned...

Link to comment
Share on other sites

USA:CONSUMER CONFIDENCE 64,5 I MARS (VENTET 73,5) :ph34r:

 

Oslo (TDN Finans): Indeksen for konsumentenes forventninger ("consumer

confidence") i USA falt til 64,5 i mars. Indeksen for foregående måned ble

revidert til 76,4 fra opprinnelig rapporterte 75,0.

 

Dette viser tall fra The Conference Board, offentliggjort tirsdag.

 

På forhånd var det ventet en indeks på 73,5 ifølge sammenstillinger

foretatt av Bloomberg News.

 

Indeksen er et mål på de spurte personenes nåværende situasjon og

forventninger til sin privatøkonomiske situasjon de nærmeste seks månedene.

 

Indeksen for nåværende situasjon falt til 89,2 fra 104,0 måneden før, mens

indeksen for personenes forventninger til fremtiden falt til 47,9 fra 58,0

Link to comment
Share on other sites

Tyger,

 

Årsaken kan være frykt, rett og slett.

Dersom kursen begynner å stige blir shorterne nervøse. Jo mer kursen stiger, jo mer nervøsitet, og større sjanse for at man begynner å dekke seg inn. Slik blir det dannet en selvforsterkende trend.

 

Husk at markedet kun drives av to ting; frykt og grådighet.

Link to comment
Share on other sites

Når Consumer Confidence nå er på sitt laveste siden 1973 (!!!) kan man spørre seg om hva man tror amerikanerne vil gjøre i månedene fremover; kjøpefest?

 

Neppe. Og hvis man tar med i betraktningen at USA's BNP består av ca 70% innenlands etterspørsel, hvordan henger det da på greip at aksjer prises i P/E-forholdet sitt med høy vekst ????

 

Om ikke Dow'en begynner å indiskontere at selskapene må reprises snart, blir det svært bratt når det først skjer.

 

Q1-rapportene som kommer i ukene fremover blir svært spennende lesning.

Link to comment
Share on other sites

RoRu - du får prøve med STORE BOKSTAVER neste gang for å skremme.

 

De fleste investorene har vært hos legen og fått seg en dose med "anti-negative tall vaksine". Dårlige makro tall og andre analyser biter ikke lenger på. Alt skal bare OPP, OPP, OPP....

 

...på tide jeg reiser bort til USA og titter litt nærmere på disse gutta, har en liten mistanke om at de ser ut som Jack Nicholsen i første Batman filmen, men da ikke i hvit-sminket utgave, men i den "naturlige" sminken som skjuler the real The Joker!

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra MarketWatch:

 

Hitting its second-lowest level ever, the Conference Board's expectations index fell to 47.9 in March from 58.0 in February. In December 1973, expectations were at 45.2. Those expecting business conditions to worsen over the next six months rose to 25.4% in March from 21.6% in February. Those expecting fewer jobs rose to 29.0% from 28.0%.

Expectations for the inflation rate in 12 months rose to 6.1% from 5.4%.

Consumers' views of present-day conditions declined to 89.2 in March from 104.0 in February. Those claiming business conditions are bad rose to 25.4% from 21.3%. Those saying jobs are "hard to get" rose to 25.1% from 23.4%, and those saying jobs are "plentiful" fell to 18.8% from 21.5%.

 

 

http://www.marketwatch.com/news/story/marc...=bigcharts&

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs endte meget pent opp og jammen tror jeg at alt ender bra i pluss over dammen idag også!

 

Dette kan bli riktig morro for oss som "liker" oppgang! :biggrin:

 

Kommer "reprisingen" av solide aksjer fremover nå?

 

 

Ja, jeg tror det... :wink:

 

______

Link to comment
Share on other sites

Tyger,

 

Årsaken kan være frykt, rett og slett.

Dersom kursen begynner å stige blir shorterne nervøse. Jo mer kursen stiger, jo mer nervøsitet, og større sjanse for at man begynner å dekke seg inn. Slik blir det dannet en selvforsterkende trend.

 

Husk at markedet kun drives av to ting; frykt og grådighet.

 

Vidar / Tyger,

 

Dette med at aksjen stiger på grunn av short inndekning er bare en bortforklaring av oppgang når nedgang var forventet. Sånn som med Tor med hammeren før man kunne forklare tordenvær :) Det er nå min mening, men når det er sagt kan massive shortinndekning være med på å holde en aksje oppe selv om den burde fallt - denne type investeringer er med på å gi likviditet til markedet og det er positivt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gikk resten av Europa mye mer enn Oslo Børs i dag? Kan ikke umiddelbart se årsaken. Mulig at vi får en korreksjon opp i morgen for å ta igjen etterslepet?

 

http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=INDU:IND

 

 

Ifølge RSI, MACD og Stochastics kan Dow'en holde seg i blått noen dager nå, men indikatorene viser også helt klart at Dow'en skal ned igjen i det korte bildet.

 

Mulig i positivt terreng ut denne uken, men så raser det igjen neste uke.

 

 

Dersom OSE trekkes opp av dette i denne uka, blir strategien min å vekte opp med mer put'er mot slutten av uka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, USA endte nesten som jeg trodde..

 

Vel,vel, guttorm, OSE svinger mer enn de fleste andre indekser, veldig råvarefokusert, men historisk(siste 5 år...) er Oslo Børs den som også går mest opp i "BULLISH" tider.

 

Vi er nære en slik tid, tror jeg... :mellow:

 

Hvorfor gikk resten av Europa mye mer enn Oslo Børs i dag? Kan ikke umiddelbart se årsaken. Mulig at vi får en korreksjon opp i morgen for å ta igjen etterslepet?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...