Jump to content

Episode 1013 - Torsdag 03.04.08


RoRu

Recommended Posts

Spår oljepris-kollaps

Oljeprisekspert Arnstein Wigestrand i SEB Enskilda holder fast på at oljeprisen skal falle 30-40 dollar i løpet av året.

 

Espen Bjerke

 

Mens de fleste oljeprisekspertene går i flokk og spår en rekordhøy gjennomsnittlig oljepris i 2008, er det én norsk oljeanalytiker som tør å gå mot strømmen.

 

Den erfarne oljeanalytikeren Arnstein Wigestrand i SEB Enskilda spådde allerede ifjor en oljepris på 55 dollar fatet i 2008. Og selv om oljeprisen siden det har steget til over 100 dollar fatet, holder Wigestrand fast på sin spådom.

 

Traff med oppgangen

- Vårt oljeprisestimat på 55 dollar fatet har vært basert på en dollarkurs på seks kroner. Bruker man dagens dollarkurs, tilsvarer vårt estimat en gjennomsnittspris på rundt 65 dollar i 2008, sier Wigestrand til DN Energi.

 

Det er ikke første gang Enskildas oljeprisekspert går sine egne veier. I 2006 spådde han en gjennomsnittlig oljepris på 70 dollar fatet i 2007. Den gangen lå oljeprisen på 50-tallet og Wigestrands spådom ble sett på som for optimistisk av mange. Det skulle vise seg at Wigestrand fikk rett.

 

Spekulasjon

Han tror oljemarkedet etterhvert vil ta inn over seg de fundamentale tilbuds-/etterspørsels-forholdene og sende oljeprisen ned.

 

- Vi spår en betydelig lavere oljepris i løpet av dette året, men eksakt forløp tør vi ikke spå skråsikkert om. Det er jo ikke tilbuds- og etterspørselsbalansen som gir oss en oljepris på 100 dollar. Det er svak dollar, uro i finansmarkedene og så videre, som etter vår oppfatning har ført til en strøm av penger fra andre asset-klasser og inn i olje og andre råvarer.

 

Romslige bensinforhold

De siste årene har oljeprisen hver vår og sommer vært drevet av skremmende lave bensinlagre og mange har fryktet direkte bensinmangel i USA. Sommeren er høysesong for bilkjøring i USA, blant annet fordi amerikanere flest ferierer i eget land og bilen er det naturlige transportmiddelet for mange.

 

Men i år er bensinsituasjonen helt annerledes. Bensinlagrene har i hele år vokst seg unormalt store. Også råoljelagrene er fullere enn ifjor da snittprisen på olje lå på 70-tallet.

 

- Vi mener det ikke er noen grunn til å frykte at det samme skjer i bensinmarkedet i år. Vi har sett de amerikanske bensinlagrene vokse kraftig de siste månedene til det høyeste nivået på 15 år. Og det til tross for at raffineriutnyttelsen i USA har vært på under 85 prosent i det siste. Bensinsituasjonen er under kontroll og langt fra så sterk som vi har sett de foregående år. Vi forventer dermed ikke at bensinmarkedsforholdene skal påvirke oljemarkedet like sterkt i 2008 som det i gjorde ifjor. Derimot ser vi et strammere dieselmarked i år, det kan påvirke oljemarkedsutviklingen på kort sikt.

 

- Hvis dere spår en gjennomsnittlig oljepris på 65 dollar i 2008, må nødvendigvis oljeprisen falle til nivåer under 65 dollar senere i år?

 

- Betydelig svakere

- Vi tror at andre halvår har en langt lavere oljepris enn vi ser nå. Om snittprisen ender på 65 eller 75 er ikke avgjørende, men vi tror på en betydelig svakere utvikling utover året enn nok endel andre analytikere gjør, og det står vi inne for.

 

- Oljeprisene har vært veldig sterke i første kvartal, det i seg selv øker sjansen for at snittet blir høyere enn 65 dollar i år, det ser jo alle. Vi må ta inn over oss det som har skjedd og heller spå hva som vil skje fremover.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker din Roru :rolleyes:

 

Asia aksjer stiger videre, Nikkei sluttet opp 1.5%. Oljen har holdt på oppturen gjennom natten.

Jeg vil STL har noe å gå på i dag, og drar OSE blått...

 

 

NetFonds analytikersjef langer ut mot NSG og spesiellt ledelsen;

 

http://http://www.hegnar.no/sol_nyhet/article263104.ece

 

http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/ar...63060.ece

Link to comment
Share on other sites

Yara tangerer nå nedre trendlinje, og brudd på denne nedover vil åpne salgssignal.

 

Enten det, eller så blir det en real rekyl.

 

Håper og tror på det første...

 

Flere og flere sjefsøkonomer i forskjellige finanshus påpeker at mange institusjonelle investorer og fond har gått ut av aksjer, eiendom og rentepapirer og forflyttet kapitalen inn i råvaremarkedet. Dette mener de videre har skapt en råvare-boom og oppbygging av en boble. Dette gjelder ikke bare olje, men de fleste råvarer.

 

Dvs at Oslo Børs, hvis de har rett, er ekstremt utsatt dersom råvareprisene korrigerer en del iløpet av året.

 

Vel vel, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :laugh:

 

Det ser ut som SS gutta har begynt den lange kampen i Skogen og endelig ser det ut som de begynner å lykkes, jeg limer inn denne fra HO.

 

Kilde: Dagens Næringsliv, torsdag 3.april, sider4-5

 

Storebrand-sjef Idar Kreutzer trekker seg fra Norske Skog og etter det DN erfarer kommer Øystein Stray Spetalen å bli valgt inn i styret og Ole Gusevik kommer inn i Norske Skogs bedriftsforsamling. Unionens advokat, Henrik A.Christensen, blir medlem av Norske skogs valgkomite.

 

Og etter pretraden å bedømme ser NSG ut til å fortsette oppgangen i dag :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter foreløpig stille med NSG, ser for meg en fortsatt stor nyhetsstrøm rundt selskapet og ustabil aksjekurs. Tviler på at det var noe større short inndekning i går, mer ett forsøk på å lufte ut shorterne. Så får vi se om shorterne har mer krutt enn skviserne... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ser ut til at Skogen sliter med å følge opp gårsdagens rally. Det er vel for så vidt naturlig med en reaksjon etter slik kraftig oppgang.

 

Dersom børsen her hjemme (og resten av Europa) tar seg inn igjen utover dagen er det vel ikke umulig at NSG dras oppover igjen?

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på kollaps i oljeprisen. Asia, herunder Kina og Inda har et økende konsum som veier godt opp for tapt etterspørsel i USA og Europa. Dette på toppen av allerede fallende internasjonal produksjon.

 

Tror det går mot en relativ rød dag.

 

 

Når det gjelder NSG har jeg liten tro på at Spetalen&Co klarer å snu selskapet på en-to-tre. I all hovedsak har mediene satt hovedpunktene på agendaen. 1) Fallende priser, selv med nedlagt kapasitet, 2) Gjeld.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oljeprisen, så mener jeg at gårsdagens reaksjon på oljelagerrapporten beviser at det er svært mye spekulasjon inne i bildet. Lageret av råolje steg kraftig, mens bensinlageret var mindre enn forventet. Hva skjer? Jo, oljeprisen stiger 4-5%. Hvor er logikken i dette? I den grad det er noe problem her, så må det være at raffineriene ikke produserer nok. Løsningen på dette problemet er definitivt ikke å importere ytterligere råolje til allerede velfylte lagre. Prisoppgangen er derfor etter min mening ulogisk, og skyldes at spekulanter fikk en knagg å henge synet sitt på.

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på kollaps i oljeprisen. Asia, herunder Kina og Inda har et økende konsum som veier godt opp for tapt etterspørsel i USA og Europa. Dette på toppen av allerede fallende internasjonal produksjon.

 

Tror det går mot en relativ rød dag.

 

 

Når det gjelder NSG har jeg liten tro på at Spetalen&Co klarer å snu selskapet på en-to-tre. I all hovedsak har mediene satt hovedpunktene på agendaen. 1) Fallende priser, selv med nedlagt kapasitet, 2) Gjeld.

 

 

Min påstand:

 

Råvaremarkedet er inne i en kjempe-boble.

 

Hvorfor?

 

Allokering fra rente- og aksjemarkedet til råvaremarkedet av institusjonelle investorer og fond, samt massive spekulasjoner fra bl.a. hedgefond - medfører et urealistisk prispress som er løsrevet fullstendig fra faktisk tilbud og etterspørsel av de som trenger råvarene.

 

Hva gjør at man ikke ser det?

 

Alle skylder på Asia og alle kjøper historien. OPEC har advart flere ganger om at tilbud og etterspørsel er i balanse, men at oljeprisen blir utsatt for spekulasjoner.

 

Når vil boblen sprekke?

 

Så lenge verden vil bedras, men at man kanskje våkner iløpet av 2008.

Link to comment
Share on other sites

Min påstand:

 

Råvaremarkedet er inne i en kjempe-boble.

 

Spekulasjonsdrevet, ja - kjempeboble, nei.

 

- Oljeforbruket er vedvarende stigende til tross for økte priser.

 

- Reservene koster adskillig mer å hente opp i fremtiden enn i fortiden, dette driver kostnadsbildet. De feltene der man kunne tappe litt på sanden i midt-østen og milliarder av fat sprutet ut er det ikke mange igjen av. Nå skal oljen hentes på flere tusen meters havdyp, gjerne kombinert med politisk/geografisk problematikk.

 

- Produksjonen er fallende.

 

Men, siden det er så mye spekulasjoner rundt råvare kan selvfølgelig dette krakke - men når det er fundamentale grunner for prisingen blir det feil å kalle det en boble.

 

Jeg syns forøvrig det er litt morsomt at statusen på lagertrekk/lagerbygging i USA har så sterkt fokus, USA forbruker riktignok ca. 20% av den verdens totale forbruk, man hva med de resterende 80%?

Link to comment
Share on other sites

REC har brutt sperren ved ca. 150 er nå i 158, artig det når man har et snitt på 136. Spørsmålet er jo selvsagt hvor høyt den vil gå før den snur. Aksjen har tidligere vist seg å være volatil som få og den skal nok nedover igjen en dag, spørsmålet er bare hvor høyt den skal først. Det hadde jo vært veldig gøy å treffe toppen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Hvis du husker tilbake til begynnelsen av 2007, så var oljeprisen halvparten av det den er nå. Jeg tviler på at forbruket globalt er vesentlig høyere nå enn den gang. Nå vil noen sikkert påpeke at et par prosent høyere etterspørsel kan forrykke en skjør balanse dersom tilbudssiden allerede var strukket, men såvidt jeg vet er amerikanske oljelagre over gjennomsnittlig nivå for årstiden. Det viser at det ikke er noe problem å skaffe olje. Jeg kan derfor vanskelig se at en dobling av oljeprisen på 12 måneder i særlig grad kan forklares med fundamentale argumenter.

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy,

 

Jeg er ikke så sikker på at oljen er riktig priset nå, det er jo flyttet masse likvider over i råvarer som tilholdssted for valuta og aksjer. En boble inneholder mest luft, mens oljens oppgang fra $10 langt på vei kan begrunnes fundamentalt.

Link to comment
Share on other sites

For eksemplets del kan vi bruke oljeprisen, men det gjelder for flere råvarer.

 

Hvis reelt tilbud og etterspørsel tilsier 70-75 USD pr fat (noe jeg tror er nære sannheten), og man anser at det årlige forbruket av olje skal stige litt i fremtiden med Asia som hovedbegrunnelse.

 

Aksje- og rentemarkedet er ikke lenger like attraktivt for en del fond og institusjonelle investorer som reallokerer sine aktiva fra andre assets og inn i råvaremarkedet. Dette skaper et såpass stort kjøpspress at det faktisk løsriver prisene fra reell etterspørsel og tilbud mekanismen for de som trenger råvaren. Man får en boble som ligger over markedsmekanismen. Og denne har eksplodert siden ifjor høst.

 

Så kan man alltids si at det alltid har vært spekulanter i råvaremarkedet, så dette er ikke noe nytt... Men, det er forskjell på om USD 1 000 milliarder kontra USD 5 000 milliarder pløyes inn.

 

Hvis nå hedgefond-industrien og flere spekulanter må begynne å selge posisjoner i råvaremarkedet som følge av likviditetsskvis som følge av finanskrisen, kan man oppleve et fall i råvaremarkedet. Dette igjen gjør at de som ikke solgte i første runde kommer i ytterligere skvis, og må foreta videre nedsalg, og snøballen er igang.

 

Ser ikke bort fra at råvaremarkedet er 20-30% overpriset p.t. pga spekulasjon, og at fallet blir svært dramatisk når det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort fra at råvaremarkedet er 20-30% overpriset p.t. pga spekulasjon, og at fallet blir svært dramatisk når det kommer.

 

Det er jeg enig i, men jeg er ikke enig i at det potensielle fallet nødvendigvis blir dramatisk - jeg er heller ikke enig i at 20-30% overpris kan kalles en boble.

 

Når det gjelder Arnstein Wigestrand i SEB Enskilda som er referert i mediene i dag, så har han spådd oljen ned bestandig - i hvert fall fra oljen passerte $30 - de fleste energi analytikere har en elendig 'track record' de siste åra. Det i seg selv er ikke noe argument for at de ikke skal få rett nå, men jeg vil tro de fleste legger for mye på spekulasjon og for lite på fundamentale forhold når det gjelder energi.

Link to comment
Share on other sites

Foretok en analyse på Urea, Can, Ammonia og Phos Acid.

 

Det er påfallende å se at stigningen startet i september ifjor, etter aksje- og rentemarkedets store turbulens i juli/august.

 

Videre ser man at det tiltar gradvis i styrke utover høsten mot jul, og nærmest eksploderer igjen rett etter turbulensen som startet tidlig januar.

 

Det viser etter min mening helt klart at det har foregått en massiv reallokering fra aksje- og rentemarkedet og inn i disse råvarene.

 

INGEN kan fortelle meg at denne pris-eksplosjonen siste 6 mnd reflekterer den reelle etterspørselen fra de som faktisk trenger gjødselen. Det skulle tilsi at jordbruksarealene som skal brukes må tre-fire dobles. Og det på et halvår???

 

Dette er en boble. En skikkelig boble.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er mange selskaper i olje-sektoren som budsjetterer med en oljepris rundt 100$. Snarere 30-40% lavere. Men det er mye psyke i markedet nå. Blir spennende å se hvordan markedet reagerer på et evt fall i oljeprisen i 30-40% klassen. På kort sikt får sikkert mange aksjonærer hetta og selger, men når de innser at en oljepris på 70$ ikke er så verst tror jeg markedet vil hente seg inn temmelig raskt.

 

Likviditetsproblemene kan selvfølgelig føre til et fall i råvare-prisene. Men i hvor stor grad de store hedgefondene sliter om dagen, er vel uvisst. Hvis de klarer seg greit gjennom kredittkrisen nå, hånd i hånd med råvaremarkedet, er det ingenting som ikke tilsier at råvare-prisene faktisk skal enda høyere..

Link to comment
Share on other sites

OK da, en boble - som drar med seg YAR...

 

Opticom var en virkelig boble, mange rope short på 200,- mens ingen ropte short på 2550,-

Shorterne gikk konk når aksjen passerte 500,-

 

Moralen her; ikke short bobler...

Link to comment
Share on other sites

ISM Non-Manufacturing Composite 49.6 - 48.5 - 49.3 (Actual - Forecast - Previous)

 

Bedre enn ventet.... Herregud, dette blir jo nærmest patetisk.

 

Børsen stuper opp igjen, nå blir det spennende å se overskriften hos DN.NO...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...