Jump to content

SKATT


DEEC

Recommended Posts

Driver du med aksjer? Husk at du da kan trekke fra alle kostnader som relaterer seg til aksjehandelen herunder kjøp av bøker, pc, internett(evt mobil) mm.

 

Tar du etterutdanning (etter å ha vært i jobb minst et år, og utdanningen er relevant for jobben du har) kan du trekke fra alle studiekostnader.

 

Over 2 mil hver vei til jobb, da får du fradrag for transport hjem/arbeid etter følgende formel: antall kilometer * 2 (frem og tilbake) * 220 ( eks. her skal det være antall dager du har vært på jobb) * 1,4 (fast kilometersats) - 12800 (minimumsbeløp du må overstige for å få fradrag).

 

Har du hatt mange realisasjoner med aksjer, så synes de fleste ligningskontor at det er helt greit med et oversiktlig excel-ark i steden for at du sitter i timesvis for å fylle ut de forferdelige skjemaene for realisasjon av aksjer.

 

Generelt gjelder det at alle kostnader til inntekts ervervelse er fradragsberettiget. Dette gjelder ikke kostnader til å erverve arbeidsinntekt, fordi man der har minstefradraget i steden for. Så man må ha over 60 000 i fradrag til å erverve arbeidsinntekt (f.eks arbeidsklær, og materiell du selv må dekke for å gjøre jobben din) for at det skal lønne seg å kreve fradrag for faktiske kostnader. Derimot kan du trekke fra kostnader til å erverve andre inntekter. Så gå gjennom selvangivelsen og se hvilke andre inntekter du har. Dette kan være aksjehandel, utleie av bolig med mer, og da kan man trekke fra kostnader.

 

Det var de tipsene jeg kommer på i farten, men det finnes mange flere fradrag som kan være aktuelle...

Link to comment
Share on other sites

Driver du med aksjer? Husk at du da kan trekke fra alle kostnader som relaterer seg til aksjehandelen herunder kjøp av bøker, pc, internett(evt mobil) mm.

 

Tror jeg misforstår. Men du mener kurtasje? Eller kan du faktisk trekke fra kjøp av en spesifikk aksjebok? Osv?

Link to comment
Share on other sites

Du kan trekke fra en spesifikk aksjebok ja.

I tillegg kan du trekke fra feks abonnement på DN, Finansavisen, Kapital etc, samt avskrivning på datautstyr, (deler av) utgifter til internett-tilkobling osv.

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser så lenge det kan relateres til aksjehandel/informasjonsinnhenting.

Legg ved et lite følgebrev til selvangivelsen hvor du redegjør for fradragene du fører opp.

Link to comment
Share on other sites

Driver du med aksjer? Husk at du da kan trekke fra alle kostnader som relaterer seg til aksjehandelen herunder kjøp av bøker, pc, internett(evt mobil) mm.

Generelt gjelder det at alle kostnader til inntekts ervervelse er fradragsberettiget.

 

Dette visste jeg ikke. Takk for utrolig nyttig tips! :)

Link to comment
Share on other sites

dette er helt gresk for meg, men hvor får jeg de skjema jeg må legge ved? RF-1088 og noe mer.

 

en annen ting, jeg bruker nordnet, man gjør det vel enklest mulig å legger ved oversikten man får tak i derfra?

hvilke dokumenter fra nordnet legger dere ved?

Link to comment
Share on other sites

DEEC,

 

Du vil motta ferdigutfylte skjema fra aksjonærregisteret. Disse må du kontrollere opp mot årsoppgaven/-oversikten fra Nordnet.

Legg merke til at selskaper som er primærnotert på en annen børs ofte mangler i oversikten du mottar. I tillegg har oppgaven fra aksjonærregisteret vært full av feil og mangler de to årene dette har eksistert, så du bør sjekke nøye.

 

Det er ikke nødvendig å legge ved oppgaven fra NON, men du kan selvsagt gjøre det om du vil. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ide dersom du gjør endringer på den tilsendte oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke funnet dette noe sted, men regner noen her vet.

Driver og fyller ut tap/gevinst på derivathandler (warrants) i skjema RF-1061. Felt 103 er "Hva slags type verdipapir", fotnote gir disse alternativene:

Aksje = A, Fondsaksje = F, Andel i verdipapirfond = AIV, Grunnfondsbevis = G, Tegningsrett = Te, Tildelingsbevis = Ti

 

Hva skal egentlig warrants føres opp som? Aksje?

 

Takker for all hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

HJELP!

Jeg lurer på noen og håper at de som vet svaret svarer. Jeg vet at det er 28 prosent skatt på realisert utbytte på aksjer, men er det lurere å opprette et AS for så å reinvestere? Jeg tror det er sånn og trenger hjelp hvis det ikke er sånn. Min teori.

 

INVEST AS:

 

Kjøper aksjer for 100.000 kr, de kjøper og selger om hverandre. etter et halvt år er det 150.000 på kontoen, de fortsetter å trade og i desember har de 200.000 styret beslutter å ta ut 70.000 kr i utbytte til eiere. Kan et AS reinvestere i aksjer uten å skatte? og bare skatte av utbytte? eller hvordan er det?

 

Da kommer jeg frem til at de må skatte 28 prosent av de 70.000, mens resten kan de fortsette å reinvestere.

Link to comment
Share on other sites

HJELP!

Jeg lurer på noen og håper at de som vet svaret svarer. Jeg vet at det er 28 prosent skatt på realisert utbytte på aksjer, men er det lurere å opprette et AS for så å reinvestere? Jeg tror det er sånn og trenger hjelp hvis det ikke er sånn. Min teori.

 

INVEST AS:

 

Kjøper aksjer for 100.000 kr, de kjøper og selger om hverandre. etter et halvt år er det 150.000 på kontoen, de fortsetter å trade og i desember har de 200.000 styret beslutter å ta ut 70.000 kr i utbytte til eiere. Kan et AS reinvestere i aksjer uten å skatte? og bare skatte av utbytte? eller hvordan er det?

 

Da kommer jeg frem til at de må skatte 28 prosent av de 70.000, mens resten kan de fortsette å reinvestere.

 

 

Hei, jeg har et AS for deler av min investeringsportefølje, og rimelig oversikt over regelverket...

 

Et norsk akjseselskap (i ditt eksempel INVEST AS) betaler ikke utbytteskatt på mottatt utbytte dersom utbyttene mottas fra EØS-registrerte aksjeselskaper (f.eks. STL). Invest AS betaler 3% gevinstskatt ved realisasjon av tilsvarende EØS-aksjer, f.eks. STL. Det er ikke fradrag for INVEST AS ved realisasjon av tap for disse EØS-aksjeselskapene...

 

For ikke-EØS-selskaper (f.eks. SDRL, RCL), vil INVEST AS måtte betale 28% utbytteskatt og 28% gevinstskatt. Her gjelder også rett til 28% fradrag ved tap.

 

I din siste setning tror jeg muligens du blander litt, eller jeg misforstår?... Dersom eieren/eierne av INVEST AS tar ut utbytte og de er privatpersoner så er det disse privatpersonene som må betale 28% skatt på de 70.000, ikke INVEST AS.

 

Dersom eierne av INVEST AS er eiet av et eller flere andre AS, så betaler disse selskapene ikke utbytteskatt av mottatt utbytte fra INVEST AS.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar. jeg mente på slutten at jeg måtte betale 28 prosent utbytteskatt. :)

 

Ville du anbefale AS eller handle privat?

 

 

Det kommer vel an på flere forhold, bl. volumet av trading-/ invseterings-virksomheten.

 

Mye av det samme (og delvis mer til) vil du oppnå ved å heller opprette livkonto hos f.eks. Netfonds, det koster ca 0,5% årlig av totalkapialen, dvs ca 5.000 kroner pr million...Fordelen her at også ikke-EØS-aksjene gis skatteutsettelse, samt at man slipper 3%-regelen for gevinst som er i et AS...

 

Siden jeg har holdt på en stund også investerer i ikke-EØS-aksjer som SDRL, RCL og Transocean har jeg derfor både Livkonto og eget investerings-AS...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...