Jump to content

Episode 1082 - Mandag 14. juli 2008


thomas

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle begynne denne traaden allerede s0ndag. Dessuten har jeg ikke started en traad paa nesten 1 aar, saa det var vel paa tide :laugh:

 

Paa mandag forrige uke kunne vi lese f0lgende fra Lehman Brothers:

 

I går kom investeringsbanken Lehman Brothers ut med en ny analyse som hevdet at de to største boliglånsbankene i USA, Fannie Mae og Freddie Mac, ville ha behov for 75 milliarder dollar i frisk kapital, dette som en konsekvens av nye regnskapsregler. Det er ikke slike nyheter investorene liker å høre, og dermed endte børsene i rødt.

 

Har ikke lest analysen selv, men har sett den sitert paa bloomberg/cnbc/cnn/dn/e24/nrk etc.

Folk fra flere hold var ute og forsvarte Freddie og Fannie, bl.a. denne fyren:

 

- Har nok kapital

 

Flere analytikere er imidlertid overbevist om at myndighetene vil gripe inn dersom en eller begge institusjoner sto i fare for å bryte sammen.

 

Jan Brinkman i den amerikanske Mortage Bankers Association, sier at han tror Freddie Mac og Fannie Mac har nok kapital i dag, men at det er viktig at de to institusjonene er i stand til å få inn ny kapital i tiden som kommer.

 

... og denne damen:

 

- Vi har kontroll på virksomheten og har en kapitalsitusjon som vil gi oss mulighet til å oppfylle vårt oppdrag fra Kongressen både nå og i fremtiden, sier talskvinne Sharon McHale i Freddie Mac ifølge Bloomberg News.

 

.... og ikke minst denne mannen:

 

Forsvarer Freddie og Fannie

 

Aksjemarkedet har sendt verdien på de amerikanske boliglånsinstitusjonene Freddie Mac og Fannie Mae til sine laveste nivåer på 17 år. - Selskapene har nok kapital, hevder finansminister Hank Paulson.

 

Dette minner meg veldig mye om hva de stadig gulpet opp og repeterte i media om Bear Stearns. Alt er under kontroll, nothing to see here, move along Sir.... Jadda! Saa kom det paa mandagen at "il0pet av siste 24 timer har kapitalsituatsjonen forvaerret seg betraktelig" og Bear Stearns falt 90%, de var rett og slett insolvent/konkurs. Idiotene i "Federal" reserve og JPM spr0ytet inn masse penger (hvor kommer disse pengene fra?) og overtok hele dritten i et salig fire-sale som det heter.

 

I helgen har vi sett at den enorme banken IndyMac har blitt overtatt av myndighetene i USA:

IndyMac Bancorp has been shut down and its operations will be taken over by the Federal Deposit Insurance Corp., the regulator that oversees the retail bank said.

 

The Office of Thrift Supervision (OTS) said it shuttered the $32 billion bank, headquartered in Pasadena, Calif., on Friday. A successor institution, IndyMac Federal Bank, will open for business on Monday.

 

Bare i 2008/2007 saa lang har vi hatt 4 bank runs i USA og England ! Dette er ekstremt

urovekkende.

August 2007 - Countrywide Financial

13 September 2007 - Northern Rock (UK)

11 Mars 2008 - Bear Stearns

11 Juli 2008 - IndyMac

 

 

Nestemann ut .... ? Denne finanskrisen er MYE mer alvorlig enn det man har vaert forespeilet fra begynnelsen av. Husker gullkorn som "subprime is contained" de sendte om og om igjen paa CNBC for bare ca 1 aar siden. Who knew...

 

Med denne dommedagsprofetien 0nsker jeg alle en fortsatt god helg og lykke til paa mandag :smile:

Link to comment
Share on other sites

NHY vil nok toppe taperlista når røyken har lagt seg i ettermiddag, mens TOM og NSG slåss om de øvrige pallplasseringene. Samtidig sliter Oslo Børs med rally på europeiske børser, knallblå futter og en katastrofalt lav oljepris på 144. Da er vel 400 på Hovedindeksen neste milepæl? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle begynne denne traaden allerede s0ndag. Dessuten har jeg ikke started en traad paa nesten 1 aar, saa det var vel paa tide :laugh:

 

....

Dette minner meg veldig mye om hva de stadig gulpet opp og repeterte i media om Bear Stearns. Alt er under kontroll, nothing to see here, move along Sir.... Jadda! Saa kom det paa mandagen at "il0pet av siste 24 timer har kapitalsituatsjonen forvaerret seg betraktelig" og Bear Stearns falt 90%, de var rett og slett insolvent/konkurs. Idiotene i "Federal" reserve og JPM spr0ytet inn masse penger (hvor kommer disse pengene fra?) og overtok hele dritten i et salig fire-sale som det heter.

 

I helgen har vi sett at den enorme banken IndyMac har blitt overtatt av myndighetene i USA:

 

...

 

Hei

 

Det er mange som nå har satt seg i en posisjon hvor de tjener på "krise". Da er det ikke rart, at mange ønsker å "spå dommedag".

 

Freddy M. og Fannie M. er som andre finansselskaper og -markedet avhengig av tillit. Hvis ikke, får de ikke lån, og da bærer det fort utfor. Mener mange nok at det blir krise, ja så blir det det. Myndighetne mener derfor det motsatte..., og de har tenkt å sørge for at selskapene overlever. Dette vil mao. ikke sende "bolimarkedet" ut i "fortapelsen"... Aksjonærene kan derimot tape flere penger...

 

USAs regjering vil redde Freddie og Fannie

SAs regjering og sentralbank vil tilby lån og aksjekjøp til boliglånskjempene Fannie Mae og Freddie Mac, kunngjør finansminister Henry Paulson.

 

Artikkel av: NTB (HegnarOnline - 14.7.08 05:12)

USAs regjering og sentralbank lover omfattende tiltak for å redde boliglånskjempene Fannie Mae og Freddie Mac.

 

Redningspakken er også et signal om at regjeringen vil gjøre alt den kan for å hindre sammenbrudd i det nervøse boligmarkedet. Dersom de to selskapene går over ende, vil det ha store negative ringvirkninger for finansmarkedet over hele verden.

 

– Selskapenes fortsatte styrke er viktig for å beholde tilliten til og stabiliteten i vårt finansielle system og i våre finansmarkeder, sa finansminister Henry Paulson da han presenterte redningspakken søndag. Han varslet også et strengere regelverk for de to låneinstitusjonene.

 

Nødlån

 

De to selskapene har store økonomiske problemer etter milliardtap på boligmarkedet. Før helgen falt aksjekursene til sitt laveste nivå noen gang.

 

Finansminister Paulson opplyste at regjeringen vil tilby selskapene nødlån og kan også styrke egenkapitalen, om de trenger det. Begge tiltakene trenger godkjenning i Kongressen. Det vil de trolig skje i løpet av uka.

 

USAs sentralbank sier samtidig at de vil tilby Fannie Mae og Freddie Mac lån om de har behov for det. Sentralbanken kan også få en «konsultativ rolle» i forvaltningen av de to boliglånskjempene, under et nytt regelverk som skal behandles av Kongressen.

 

Halve boligmarkedet

 

De to selskapene er långiver eller garantist for ufattelige 5,2 billioner dollar, nesten halvparten av alle boliglån i USA, og spiller en nøkkelrolle i amerikansk boligfinansiering. En kollaps ville fått enorme virkninger for det allerede hardt prøvede boligmarkedet i USA.

 

Fannie Mae ble etablert av regjeringen i 1938 for å gi flere amerikanere mulighet til å finansiere sin egen bolig. Fannie Mae ble privatisert i 1968, og Freddie Mac ble startet to år etterpå. (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tror det går mot en opptur i USA:

 

Hvorfor:

  • Myndighetene stadfester at de redder Freddy M. og Fannie M. om nødvendig; det hindrer en "snarlig kollaps" i boligmarkedet
  • Oljeprisen er ned, og vil fortsette ned
  • Microsoft fornyer budet på Yahoo. Dem har mao. troa
  • Budet fra belgisk øl-selskap på Bud. viser hva vi har i vente. Flere bud kommer.

 

 

 

Microsoft til Yahoo: Take it or leave it

Av Inger-Marit Sæby 14.07.2008 kl. 10:51 Kilde: VG NETT

 

(VG Nett) Striden mellom Yahoo og Microsoft som har pågått siden februar, har på nytt blusset opp etter at Microsoft i helgen la inn et nytt bud på nettgiganten.

 

 

FORTSATT INGEN AVTALE: Yahoo og Microsoft fortsetter å danse rundt hverandre. Foto: EPA

VG Nett følgerData og nett / RSS

Lag din egen RSS

 

Les også:

Microsoft kommer ikke til å by på Yahoo

Microsoft trekker Yahoo-bud

Microsoft sjekker ut Facebook

Yahoo sier nei til 246 milliarder

Google hudfletter Microsoft

- Microsoft begynner å bli desperate

Mer om dette på Sol.noDatahjelpen

- Fullstendig absurd og uansvarlig, er Yahoo-styreformann Roy Bostocks svar på tilbudet, som ble avslått kort tid etter at det ble mottatt på lørdag.

 

Les også:Yahoo sier nei til 246 milliarder.

 

I begynnelsen av mai ville ikke Yahoo godta et tilbud fra Microsoft på 47,5 milliarder dollar (omtrent 237,5 milliarder kroner), eller 33 dollar per aksje. Nettgiganten undertegnet i stedet en avtale med Google, noe som hisset opp Microsoft ytterligere.

 

De trakk derfor budet, men kom lørdag med et «take it or leave it»-tilbud rettet mot salg av Yahoos søkemotor.

 

Milliardær og investor Carl Icahn eier fem prosent av Yahoos aksjer, og har slått seg sammen med Microsoft. Han har meldt at han ønsker å kaste Yahoo-styret under selskapets årsmøte 1. august, og på den måten få igjennom en avtale med Microsoft.

 

Eksentrisk og uforutsigbar

 

- Denne merkelige alliansen mellom Microsoft og Icahn har alt annet enn aksjonærenes beste i tankene. De forsøker å tvinge oss til å selge på betingelser som er veldig gunstige for Microsoft, men overhodet ikke for Yahoos aksjonærer, hevder Bostock i en pressemelding.

 

Les også:- Microsoft begynner å bli desperate.

 

Ifølge Yahoo avslo de tilbudet blant annet på grunn av en 24-timers svarfrist og fordi Microsoft og Carl Icahn ikke var interessert i å diskutere de prinsipielle vilkårene, som blant annet innebar en umiddelbar utskiftning av Yahoos styre og toppledelse.

 

- Denne eksentriske og uforutsigbare oppførelsen stemmer bra med det inntrykket vi har fått av Microsoft, sier styreformann Bostock, og kaster med det enda mer bensin på bålet.

 

Yahoo godtar tidligere bud

 

Selskapet ønsker ikke å gå i detaljer på beløpet Microsoft tilbød, men sier det var en forbedring fra et tilbud de kom med i juni.

 

Likevel skal tilbudet være mindre lønnsomt for Yahoo enn dagens avtale med Google, som de forventer skal gi en inntektsøkning på 250-450 millioner dollar i løpet av de første tolv månedene etter avtaleinngåelsen.

 

Les også:Google hudfletter Microsoft.

 

Nå ønsker imidlertid Yahoo å la seg kjøpe for prisen som ble tilbudt i budet tidligere i vår, 33 dollar per aksje. Microsofts Steve Ballmer trakk derimot dette tilbudet i mai, da Yahoo krevde minst 37 dollar per aksje, og har ikke vært interessert i å fornye dette tilbudet.

 

Den seks måneder gamle budrunden og krangelen ser dermed ikke ut til være over med det første.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Microsoft - Yahoo "bråket" har blusset opp igjen. Er virkelig spent på hva som vil skje på den fronten. Som IT-interessert følger jeg litt med. Og Aliansene innenfor søk og reklame på nettet begynner og bli stramme nå. Spennende og se hva som skjer på denne fronten og om Carl Ichan greier å kaste Yahoo sitt styre på generalforsamlingen...

 

Ellers sitter jeg godt i mine Bear aksjer, og venter på at osebx skal treffe 420 før jeg drar på ferie på torsdag...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trådstarter spurte om det ble himmel eller helvete i dag...

 

For min del ser det ut som om det siste. Hver eneste aksje jeg eier er i minus (FAIR, NOF, PDR, PROD, SEAM) - alle synker selv om oljeprisen stiger (den eneste uten tap er SEAP, hvor det ikke er omsetning), papirtapene i kjøpsopsjonene stiger (NSG og TOM), papirtapene i salgsopsjonene på olje stiger m.a.o. helsvart...

 

Dette til tross for at futtene er knallblå og at mange selskaper stiger.

 

Synes forøvrig det er tullete at STL skal ha så stor vekt i OSE-indeksen...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

OSE synker endel ja, men den kan falle MYE mer.

Jeg oppfatter markedet nå som ekstremt farlig og anbefaler dem som skal selge noe å gjøre det nå mens futtene er grønne.

USA kan gå på en smell i løpet av kvelden, (noe jeg lukter litt kan skje) og da blir det ikke særlig hyggelig her i morgen, men enhver tar sine egne valg.

 

Har sluttet med øretradingen i NHY, det ble en grei gevinst, men det er slitsomt å passe på hele tiden :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trådstarter spurte om det ble himmel eller helvete i dag...

 

For min del ser det ut som om det siste. Hver eneste aksje jeg eier er i minus (FAIR, NOF, PDR, PROD, SEAM) - alle synker selv om oljeprisen stiger (den eneste uten tap er SEAP, hvor det ikke er omsetning), papirtapene i kjøpsopsjonene stiger (NSG og TOM), papirtapene i salgsopsjonene på olje stiger m.a.o. helsvart...

 

Dette til tross for at futtene er knallblå og at mange selskaper stiger.

 

Synes forøvrig det er tullete at STL skal ha så stor vekt i OSE-indeksen...

 

Mvh,

The powers that be bestemmer hvilke aksjer som "får lov til" å stige. TOM er definitivt ikke blant disse. Enskilda har holdt kursen på 29.90 de siste fire timene med sin sperre på 30.00. Agendaen videre må du gjette deg til selv.

Link to comment
Share on other sites

The powers that be bestemmer hvilke aksjer som "får lov til" å stige. TOM er definitivt ikke blant disse. Enskilda har holdt kursen på 29.90 de siste fire timene med sin sperre på 30.00. Agendaen videre må du gjette deg til selv.

 

Hei

 

Ser dette. ESO klart største kjøper og selger i TOM. Med et "nettosalg" på 30 000 aksjer har de "klart å holde" kursen under 30,- Veldig, veldig godt gjort. Merkelig at ikke andre større aktører kommer på banen. Det slår meg at det selv i store selskaper ofte er slik at et meglerhus styrer hele handelen en hel dag. Særlig absurd er det når det samme meglerhuset forestår tilbakekjøp for TOM...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser dette. ESO klart største kjøper og selger i TOM. Med et "nettosalg" på 30 000 aksjer har de "klart å holde" kursen under 30,- Veldig, veldig godt gjort. Merkelig at ikke andre større aktører kommer på banen. Det slår meg at det selv i store selskaper ofte er slik at et meglerhus styrer hele handelen en hel dag. Særlig absurd er det når det samme meglerhuset forestår tilbakekjøp for TOM...

 

Mvh,

Godt gjort? Ja, hvis markedet forøvrig hadde vært bull. Nå er imidlertid situasjonen at det kryr av "billige" aksjer på Oslo Børs. Personlig syns jeg det er langt underligere at STL sendes i dass med oljepris over $140 enn at ingen gidder å røre en ubetydelig aksje som TOM.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du trygt si. Imidlertid er det ingen nyheter. Aksjen styres av frykten nå dessverre. :ohmy:

De blir nok liggende i skuffen en stund ja. Håper hovedindeksen snur på 420. Sitter all inn med long posisjoner i flere selskaper.

Link to comment
Share on other sites

Håper hovedindeksen snur på 420.

Med tanke på at det er mindre enn 1% ned til nevnte nivå, anser jeg sannsynligheten for at så skjer er tilnærmet lik null. Finanskrisen i USA er åpenbart ikke over, det er lenge igjen av fellesferien og Iran er fortsatt på kartet. Først når RoRu kommer på banen kan man begynne å tenke på at børsen har bunnet ut... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det er mindre enn 1% ned til nevnte nivå, anser jeg sannsynligheten for at så skjer er tilnærmet lik null. Finanskrisen i USA er åpenbart ikke over, det er lenge igjen av fellesferien og Iran er fortsatt på kartet. Først når RoRu kommer på banen kan man begynne å tenke på at børsen har bunnet ut... :biggrin:

Hva tipper dere børsen bunner ut på? 390? 370? 350? Noen lavere?

Link to comment
Share on other sites

Hva tipper dere børsen bunner ut på? 390? 370? 350? Noen lavere?

Med en pistol mot tinningen ville jeg ha svart 390. Det er imidlertid ikke vanskelig å forestille seg at Hovedindeksen kan rase under 300 under gitte forutsetninger (DJIA under 10000 og kollaps i oljeprisen).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...