Jump to content

Episode 1084 - Onsdag 16. juli 2008


TorValdsen

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Da var jeg ute av TAD i løpet av lunsjen på SL. Ble tre øre ned i stedet for de 20 opp jeg hadde håp om.

 

Hvis det er noen som lurer på hva man ikke skal gjøre, spør meg om hva jeg har tenkt å gjøre... :sad:

 

Kunne dog vært verre, den har falt åtte til etter at jeg gikk ut. Spørsmålet er om det kun er hasard å gå inn igjen i dag... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jeg sliter med noen FAIR aksjer.

noen som ennå sitter i FAIR? Regner markedet med at FJORD går rett til bunns på

6500 metersdyp midt i stillehavet?

Når er FJELL ventet å være ferdig? var det slutten av Q3?

Tror vi må spare oppgangen til da, eller om det kommer noe gledlig nytt 5.August,

 

Hei

 

Sitter ganske tungt i det i FAIR.

 

Etter det jeg erfarer ligger Fjord i Rotterdam, MEN den skal vel transportere en dokk for Bahrati til India fra midten av juni/juli. Deretter kontrakt fra Korea.

 

Fjell skal visstnok være ferdig i Q3, MEN det tror jeg ikke før jeg ser det.

 

Synes det er merkelig at ikke større aktører som DOCK, OHL eller COSCO kjøper skipene. Det er store penger å tjene og spare på dette.

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det hadde vært interssant om vi kunne laget en graf hvor vi la inn utviklingen på OSE og "plottet" inn "disse profetenes" uttalelser om kjøps- og salgsanbefalinger... Så kunne vi over tid vise deres etterrettelighet og evner til å "spå" om markedet.

 

Mvh,

 

Det kan bli lenge til neste opptur på Oslo Børs

– Folk har hatt to sjanser til å komme seg ut med pengene i behold. Det kan bli lenge til neste mulighet, sier aksjestrateg Terje Nyborg. I dag faller Oslo Børs videre.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 16.7.08 12:50)

 

Nedturen på Oslo Børs ser ikke ut til å være over. I går stupte Oslo Børs 3,8 prosent, mens hovedindeksen i dag har falt 0,97 prosent til 403,78 poeng.

 

– Det er litt lettelse i dag etter panikktendenser i går. Mange synes det er hyggelig å handle aksjer etter en dag med mye fall, sier aksjestrateg Terje Nyborg i Landsbanki til DN.no.

 

 

– Det er vanskelig å si om dagen eller uken kommer til å ende i pluss. Det er voldsomt volatilt for tiden. Folk har hatt to sjanser til å komme seg ut med pengene i behold. Oslo Børs var nær 500 i romjula, og i nær all time high i vår. Det kan bli lenge til neste mulighet, avslutter Nyborg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Yankene tar grep. Her i Norge ser ikke engang K. Halvorsen behov for et "short-register", enda flere aktører på børsen, bl.a. Skagen-fondene, ønsker det...

 

SEC to limit Fannie, Freddie short sales

Emergency order to bolster investor protection against short selling mortgage financiers without borrowing the stocks.

 

feed://rss.cnn.com/rss/money_markets.rss

Paste this link into your favorite RSS desktop reader

See all CNNMoney.com RSS FEEDS (close) By Aaron Smith, CNNMoney.com staff writer

Last Updated: July 16, 2008: 7:38 AM EDT

 

Fannie, Freddie: too key to fail

 

More Videos

NEW YORK (CNNMoney.com) -- The Securities and Exchange Commission has issued an emergency order to bolster investor protections against so-called 'naked' short selling of mortgage financiers Fannie Mae and Freddie Mac.

 

'Naked' short selling occurs when traders sell stocks short without actually owning or borrowing them. The SEC said it will require traders to borrow Fannie and Freddie stocks before selling them short, and they will be required to deliver the stocks at settlement.

 

The requirement takes effect at 12:01 a.m. ET on July 21.

 

Fannie (FNM, Fortune 500) and Freddie (FRE, Fortune 500) stocks have plunged 55% since a negative Lehman Brothers report came out July 7, followed by news reports later that week suggesting the government was considering a takeover of the mortgage giants.

 

On Sunday, Treasury Secretary Henry Paulson announced proposals aimed at making more funds available to the mortgage giants to keep them from failing. Together, Fannie and Freddie own or back $5 trillion worth of mortgage debt, or half the U.S. market.

 

The SEC order prevents the naked short selling of 19 firms in all. In addition to Fannie and Freddie, the order applies to BNP Paribas Securities Corp., (BNPQF) Bank of America Corp., (BAC, Fortune 500) Barclays PLC (BCS), Citigroup Inc., (C, Fortune 500) Credit Suisse Group (CS), Daiwa Securities Group (DSECY), Deutsche Bank Group AG (DB), Allianz SE (AZ), Goldman, Sachs Group (GS, Fortune 500), Royal Bank ADS (RBS), HSBC Holdings PLC ADS (HBC'), J.P. Morgan Chase (JPM, Fortune 500), Lehman Brothers Holdings (LEH, Fortune 500), Merrill Lynch & Co., (MER, Fortune 500) Mizuho Financial Group (MFG), Morgan Stanley (MS, Fortune 500) and UBS AG (UBS).

 

First Published: July 16, 2008: 7:10 AM EDT

 

U.S. plan to save Fannie and Freddie

 

The Fannie and Freddie doomsday scenario

Link to comment
Share on other sites

Tomra legger fram tall i ettermiddag, og jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre: Komme meg ut i break even eller ta sjansen på å sitte over. I dagens marked er det lett å forestille seg en reaksjon på -10% til 27, mens den omvendte oppturen på +10% til 33 i øyeblikket virker utopisk. På den annen side synes TOM anstendig priset gitt at markedet bunner ut. Men det gjør det kanskje ikke? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tomra legger fram tall i ettermiddag, og jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre: Komme meg ut i break even eller ta sjansen på å sitte over. I dagens marked er det lett å forestille seg en reaksjon på -10% til 27, mens den omvendte oppturen på +10% til 33 i øyeblikket virker utopisk. På den annen side synes TOM anstendig priset gitt at markedet bunner ut. Men det gjør det kanskje ikke? :unsure:

 

Hei EngaBhoy, jeg sitter med samme dilemma, men med et lite tap i Tomraporteføljen.

Velger å bli sittende over, da jeg tror at om Tomra overrasker, vil de overraske på oppsiden resultatmessig.

 

Hvis ikke. . . Mercy on me :blink:

Link to comment
Share on other sites

Velger å bli sittende over, da jeg tror at om Tomra overrasker, vil de overraske på oppsiden resultatmessig.

Det er jeg helt enig i. Problemet er bare at i det siste har det ikke vært noen automatikk i at resultater bedre enn konsensus har resultert i kursoppgang. Vi kan fort få en situasjon hvor Tomra leverer et nettoresultat som er 5-10% bedre enn forventet uten å komme med noen spennende nyheter. Hva skjer med kursen da?

Link to comment
Share on other sites

Tilbake igjen og ser at NHY er borte på SL, men SL var 10 øre over kjøpspris, sa da blir det en liten gevinst uansett :rolleyes:

 

Når det gjelder TOMRA har jeg valgt denne gang å stå på sidelinjen, i 2005 og 2006 var det bare SINVEST jeg tjente mer på en TOMRA. Men i fjor sommer gikk der en god årslønn da jeg var uten internett forbindelse i båten :mad:

Slik jeg ser det blir det nesten 50-50% sjangs i TOMRA, men slik markedet er blir vel nedturen større en en eventuell opptur :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i. Problemet er bare at i det siste har det ikke vært noen automatikk i at resultater bedre enn konsensus har resultert i kursoppgang. Vi kan fort få en situasjon hvor Tomra leverer et nettoresultat som er 5-10% bedre enn forventet uten å komme med noen spennende nyheter. Hva skjer med kursen da?

 

Litt usikker på kursutfall uten spennende nyheter. Normalt pleier Tomra å stige i perioden etter fremlegg. Får benytte oppturen til å gå ut med gevinst tenker jeg.

 

Om ikke, kan vi vel regne med at Tekniker'n kommer på banen, med inngang omkring 25 ..

 

Som et paradoks kan det nevnes at i USA har våren bestått i at tall mindre negative enn forventet har gitt opptur. Mens her hjemme gir bedre enn forventet positive resultater, nedtur. Forstå det den som kan :laugh:

 

Lykke til med Tom i ettermiddag.. USA i kveld og på OSE i morra!

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg blir sittende med TAD. Ser ikke noen grunn til at den ikke skal stige igjen de nærmeste dagene. Er det noen som har en mer nøktern vurdering av rammeavtalen de nylig inngikk enn hauserne på HO?

 

YAR kjøpte jeg for å sitte på, og det valget står jeg ved :ph34r: Den har falt alt for mye, og har hatt en fin utvikling etter inngangen. Det burde jo være et soleklart salgssignal for meg, men men. En eller annen gang må jeg jo gjøre noe rett òg... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Tomra, pleier kursen å dras ned et godt stykke på slutten av dagen, rett før kvartalspresentasjon.

Det er vel de som begynner å tenke "enn hvis" med negativ fortsettelse i tankerekka, som selger det de har...

 

Vi får se om dette skje også på tampen i dag :cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...