Jump to content

Episode 1084 - Onsdag 16. juli 2008


TorValdsen

Recommended Posts

Innom en tur i ferietiden. Får ikke fulgt med like godt som en burde i disse dager, men jeg registrerer det er blitt

trangere i bjørnehiet den siste tiden. :laugh:

I og med at alle jager i flokk. I alle fall de fleste på Oslobørsen for tiden - regner jeg med vi begynner å nærme oss en eller annen form for bunn.

 

Bjørnederivater (mine) selges derfor mest sannsynlig til høystbydende en av de nærmeste dagene..

 

 

Når det gjelder Tomraaksjene mine er jeg litt mere usikker?

 

Fremtiden begynner å se lysere ut, men bildet faller sammen med utpsyket sentiment på børsen her hjemme.

Noen prosenter ned har det blitt siden inngang, på 33+.

Har solgt og kjøpt de igjen, med ny inngang 29,6 i dag, og har dermed flytta noe av smellen over til staten -- allerede..

 

Nå får lykken stå den kjekke bi, og presentasjonen fra Tomra og Skarholt bringe de positive nyhetene jeg venter på.

Gjerne på den dagen markedet snur og vrenger oppover igjen.. :cool:

 

Fortsatt god ferie - til dere som fremdeles har eller har igjen noe av den..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Halloen Thorvaldsen! Lenge siden sist. Haaper du nyter ferien.

 

En bunn ja... Den har folk snakket om her paa forumet et par uker. Kan vel ikke falle mer naa? :laugh:

 

Selv er jeg veldig bearish fundamentalt sett, naar man bruker litt tid paa aa sette seg inn i hva som skjer i finanssystemet i USA blir jeg nesten skremt.

 

Men en av dagene kommer det et rally, det gj0r det alltid i et bear-marked.

 

Fortsatt god ferie, og lykke til med TOM-resultatet imorgen. Skal man tro andre selskaper som har levert siste uken, tror ikke jeg at jeg ville ha satt over long i noen aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Det ser bedre ut i dag om en kikker rundt om i verden, Asia er opp og USA tok seg opp i går, pre-traden ser også bra ut. Jeg vil ta gevist i NHY og NSG fra starten i dag tror jeg, jeg kjøpte i bøtter og spann helt på tampen i går og jeg liker ikke å sitte så sinnsykt gearet opp i dagens marked.

 

Lykke til traders :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ute av NHY og jeg solgte SEVAN også, hadde tenkt å sitte lengre med den men det ble ganske mange k siden i går, og nå ligger jeg på ATH :rolleyes: :rolleyes:

 

Og taperaksjen NRG sitter jeg med ennå, vet ikke hvorfor men, men tiden får vise hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om vi allerede har sett dagens topp. Potensielle kjøpere har vel falt ut på stop loss der de ligger på en solfylt sydenstrand. Inntil de er tilbake, er det små utsikter for noe short cover rally.

 

Tror nok ikke badegjestene har så stor innflytelse på børsen, men det som jeg tror er at vi PÅ INGEN MÅTE ER FERDIG MED TURBOLENSEN, jeg vil derfor passe på å sitte med en god del cash klar når anledningen byr seg, og det tror jeg den gjør ofte fremover :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

TURBOLENSEN ja Hoff@ - det var vel kanskje til å med enda mer treffende enn planlagt:=)

 

Det kommer nok til å være urolig ganske lenge..og kanskje også bear ganske lenge - men jeg som ikke følger børsen så fryktelig nært velger å sitte med mine små aksjeposter som jeg gikk inn i med et par års perspektiv. Hvis det skulle gå skikkelig på ræva så er vel selv ikke banken et trygt sted...

 

Noe merkelig at staten går inn og redder banker i US - er dette politisk motivert? Ved å gå inn å redde bankene så hindrer en jo at de går overende og tar med seg mange lønnsomme virksomheter på kort sikt - men regninga sendes jo da tilbake til skattebetalere etterhvert og når demokratene ssvis tar over i det hvite hus vil de få en ryddejobb av dimensjoner - og selv om det heter "dont shoot the messenger" så er det akkurat det folk har en tendens til å gjøre - så det ligger an til en ny periode med republikansk styre etter obamas innhopp.

 

Ellers er følgende ganske skummelt å tenke på:

Amerikanske banker har til nå tapt omkring to billiarder kroner på misligholdte boliglån.

 

Ekspertene frykter at det tallet vil stige til omkring fem billion kroner, før boligkrisen er over, ifølge AP.

 

Til sammenlikning har USA til nå brukt 3,3 billiarder på krigen i Irak, ifølge AP.

 

Det er altså ikke en liten regning det er snakk om.....kan USA gå konkurs?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Markedet styres av frykt og grådighet. Skulle forvente at "proffe aktører" i markedet brukte hodet mer og følelsene mindre.

 

Problemene "skyldes" forøvrig dem som skulle være mest skikket til å håndtere risiko - bankene. Grådigheten til deres ledere ble for stor og frykten for liten. Analytikerne hadde ikke evnen til å meddele hvor stor andel av avkastningen som skyldes stor/liten riskoeksponering. Eierne var også fraværende og lite påpasselige; det blør dem for nå.

 

Et spørsmål: Er det noen som har en god link til et sted som viser oppdatert oljepris?

 

Mvh og på forhånd takk,

Link to comment
Share on other sites

Den skal være oppdatert den oljegrafen på siden her, lettoljen...

 

Ellers har vi denne:

 

http://www.finanslinker.net/dukascopy/light.html

 

Hei

 

Markedet styres av frykt og grådighet. Skulle forvente at "proffe aktører" i markedet brukte hodet mer og følelsene mindre.

 

Problemene "skyldes" forøvrig dem som skulle være mest skikket til å håndtere risiko - bankene. Grådigheten til deres ledere ble for stor og frykten for liten. Analytikerne hadde ikke evnen til å meddele hvor stor andel av avkastningen som skyldes stor/liten riskoeksponering. Eierne var også fraværende og lite påpasselige; det blør dem for nå.

 

Et spørsmål: Er det noen som har en god link til et sted som viser oppdatert oljepris?

 

Mvh og på forhånd takk,

Link to comment
Share on other sites

TURBOLENSEN ja Hoff@ - det var vel kanskje til å med enda mer treffende enn planlagt:=)

 

Hei

 

USA går nok ikke konkurs.

 

Du antyder at myndighetne i USA bør la banker gå overende. Slik jeg ser det får eierne av bankene svi for å ikke å ha passet på at lederne ikke tok for stor risko; det har de gjort gjennom å "pushe" lån på folk som ikke burde fått dem. Lederne og også ansatte får også svi, mange mister jobben.

 

MEN det er ikke grunn til at hele økonmien skal svi. Dersom ikke myndightene bidrar til at finansmarkedet fungerer - og det er snakk om tillit - ja så får forbukere, arbeidstagere, bedrifter, nasjoner m.m. svi MYE over lang tid. Kostnaden blir for stor og langt større enn å sikre at finansmarkedet virker som noenlunde.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ellers er følgende ganske skummelt å tenke på:

Amerikanske banker har til nå tapt omkring to billiarder kroner på misligholdte boliglån.

 

Ekspertene frykter at det tallet vil stige til omkring fem billion kroner, før boligkrisen er over, ifølge AP.

 

Til sammenlikning har USA til nå brukt 3,3 billiarder på krigen i Irak, ifølge AP.

 

Er en billiard verdt mer enn en bowling? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Et søk på "brent chart" på google gir følgende, og det er den jeg pleier å bruke/søke meg fram til ved behov:

 

http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php

 

Et spørsmål: Er det noen som har en god link til et sted som viser oppdatert oljepris?

 

Mvh og på forhånd takk,

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke badegjestene har så stor innflytelse på børsen, men det som jeg tror er at vi PÅ INGEN MÅTE ER FERDIG MED TURBOLENSEN, jeg vil derfor passe på å sitte med en god del cash klar når anledningen byr seg, og det tror jeg den gjør ofte fremover :rolleyes:

Selv fondsforvaltere har vel ferie? Hvorom allting er, faktum er ihvertfall at til tross for at "alle" sier at børsen er billig, er det kjemisk fritt for kjøpere. Selv ikke Staten benytter anledningen til å kjøpe sine STL-aksjer. De som sitter short føler intet press for å dekke inn. Til tross for turbulente dager, er omsetningen på børsen på et lavmål. Dette sier meg at noen seriøs rekyl ihvertfall ikke kommer før i august.

Link to comment
Share on other sites

Hei, noe av det jeg skrev var vel mest for provokasjonens skyld - og til en viss grad konspirasjonsteoretisk. USA går vel neppe konk - men kan regninga for disse regningsaksjonene betales uten at det får store konsekvenser for økonomien i lang tid fremover? Eller er dette småpenger for bankeierne/staten over et par(hvor mange?) år? Jeg vet ikke nok om makro til å svare på disse spm, jeg bare spør...

 

 

Hei

 

USA går nok ikke konkurs.

 

Du antyder at myndighetne i USA bør la banker gå overende. Slik jeg ser det får eierne av bankene svi for å ikke å ha passet på at lederne ikke tok for stor risko; det har de gjort gjennom å "pushe" lån på folk som ikke burde fått dem. Lederne og også ansatte får også svi, mange mister jobben.

 

MEN det er ikke grunn til at hele økonmien skal svi. Dersom ikke myndightene bidrar til at finansmarkedet fungerer - og det er snakk om tillit - ja så får forbukere, arbeidstagere, bedrifter, nasjoner m.m. svi MYE over lang tid. Kostnaden blir for stor og langt større enn å sikre at finansmarkedet virker som noenlunde.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

På med beltene folkens, nå går det rake vegen nedover igjen :rolleyes:

Det er ett rett og slett utrolig nervøst marked nå om dagen, kan dette resultere i ett ennå større skrell? (vil ikke bruke ordet krakk)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan det det Hoff@! Det ble altså ingen etterlengtet rekyl for lille Timmy i dag heller... :sad:

 

Her er det bare og lene seg tilbake og vente, må snart ut en tur, men skulle gjerne fulgt med 100% for å prøve å finne en bunn.

 

Lille Timmy?

Link to comment
Share on other sites

fortsett med updates hoffa,

i oppgang poster\trader du ikke noe særlig, men når det blåser som værst er du aktiv,

har du mer tak på et bearmarked? eller er det som følge av bra gevinst i AWO (og NAUR?) du kom in the zone og prøver å fortsette flyten?

Link to comment
Share on other sites

fortsett med updates hoffa,

i oppgang poster\trader du ikke noe særlig, men når det blåser som værst er du aktiv,

har du mer tak på et bearmarked? eller er det som følge av bra gevinst i AWO (og NAUR?) du kom in the zone og prøver å fortsette flyten?

 

He, he, jeg trader somregel hver dag, men nå har jeg ferie og foreløpig har vi hatt dårlig vær, derfor sitter jeg her og følger med. Men planlegger en større reise fra helgen og da blir det og sette noen SL.

Om jeg er best på nedgang vet jeg ikke, men føler jeg har bra tak på å fange fallende kniver og lese markedet :rolleyes:

Hvor lenge holder OSE seg over 400?

Link to comment
Share on other sites

jeg sliter med noen FAIR aksjer.

noen som ennå sitter i FAIR? Regner markedet med at FJORD går rett til bunns på

6500 metersdyp midt i stillehavet?

Når er FJELL ventet å være ferdig? var det slutten av Q3?

Tror vi må spare oppgangen til da, eller om det kommer noe gledlig nytt 5.August,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...