Jump to content

Episode 1101 - Fredag 8. august 2008


vidar

Recommended Posts

God morgen,

 

Vi åpner ikke overraskende i rødt, og i dag føltes det bedre å ha overnattet med bjørnederivater enn i går.

Jeg ser at Berntsen i NTF spådde marginalt positiv åpning, men hvordan regnestykket hans har fått dette til i dag må fåglane vite...

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

En ting er sikkert og det er at det svinger voldsomt, og det tror jeg det vil fortsette med en stund fremover. Det som er kunsten blir å treffe noenlunde, og da er det gøy med Bjørner/okser som gir en umiddelbar effekt :rolleyes: .

jeg prøvde meg på NHY i dag , men den rykket fra meg.

 

Ellers er det ikke lett å finne en fornuftig retning kortsiktig, og bare se på NSG den fortsetter OPP i dag???? Ja ja, dem har mye å ta igjen der :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Cashet inn halvparten av NSG beholdningen.

 

Hei

 

Solgte også noe i går,

 

Alt avhengig av hvor god råd en har, så tror jeg NSG fortsatt er en av de bedre "plasseringene" på OSE. Jeg har imidlertid egentlig ikke råd til å ta så mye risko som jeg gjør, så må nok selge litt til snart.

 

Ser forøvrig at ASC fortsatt er sultne på NSG-askjer. I går kjøpte dem 1,4 pst. av selskapet. Er dette short-inndekning, eller er det en større aktør som skal inn. Håper på en kombinasjon... Da kan NSG gå høyt og det fort.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Berntsen i NTF spådde marginalt positiv åpning, men hvordan regnestykket hans har fått dette til i dag må fåglane vite...

Jeg innbiller meg at fyren bruker en empirisk modell hvor responsen på Oslo Børs på et antall variable predikeres utfra tidligere statistiske data. Disse variablene er trolig blant andre:

 

- USA-børser forrige kveld

- USA-futures rett før børsåpning

- oljepris

- Asia-børser

 

Derimot tar modellen neppe hensyn til signifikante nyheter før børsåpning som kan svinge europeiske børser. Jeg understreker at alt dette er min forestilling av hvordan spådommene genereres.

 

I dag var det trolig den positive utviklingen i de tre sistnevnte faktorene som balanserte vekk de svake USA-børsene i går. Summa summarum ble det spådd en flat utvikling, hvilket ikke var langt fra fasiten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg innbiller meg at fyren bruker en empirisk modell hvor responsen på Oslo Børs på et antall variable predikeres utfra tidligere statistiske data. Disse variablene er trolig blant andre:

 

- USA-børser forrige kveld

- USA-futures rett før børsåpning

- oljepris

- Asia-børser

 

Derimot tar modellen neppe hensyn til signifikante nyheter før børsåpning som kan svinge europeiske børser. Jeg understreker at alt dette er min forestilling av hvordan spådommene genereres.

 

I dag var det trolig den positive utviklingen i de tre sistnevnte faktorene som balanserte vekk de svake USA-børsene i går. Summa summarum ble det spådd en flat utvikling, hvilket ikke var langt fra fasiten.

 

 

Hei

 

Fint innspill. Synes det er underlig at en selv må gjøre seg opp tanker om hva Roger'n legger til grunn for sitt syn. Hvorfor i all verden kan han ikke begrunne synet sitt og også si hva han har lagt til grunn... Ellers blir det litt fordummende...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg innbiller meg at fyren bruker en empirisk modell hvor responsen på Oslo Børs på et antall variable predikeres utfra tidligere statistiske data. Disse variablene er trolig blant andre:

 

- USA-børser forrige kveld

- USA-futures rett før børsåpning

- oljepris

- Asia-børser

 

Derimot tar modellen neppe hensyn til signifikante nyheter før børsåpning som kan svinge europeiske børser. Jeg understreker at alt dette er min forestilling av hvordan spådommene genereres.

 

I dag var det trolig den positive utviklingen i de tre sistnevnte faktorene som balanserte vekk de svake USA-børsene i går. Summa summarum ble det spådd en flat utvikling, hvilket ikke var langt fra fasiten.

 

Virker veldig realistisk det der. Hvis han er veldig avansert og har noen gode matematikere sittende på fanget sitt, kan det jo være dem bruker Artificial neural network (usikker på hva det er på norsk). Hvis man da programmerer inn det du nevner med andre børser og futter, så kan han treffe ganske godt. Og det mener jeg å ha lest at han gjør også, snittet hans er ikke langt unna virkeligheten.

 

Jeg satt og lekte litt med Excel her om dagen også, sammenlignet oljeprisen og aksjekursen på Statoil de siste tre årene. Korrelasjonen mellom dem var bare 0.35. Burde ikke oljeprisen forklare større del av aksjekursen til Statoil enn som så? Synes den var litt lav.

Link to comment
Share on other sites

WASHINGTON (MarketWatch) -- Mortgage-finance giant Fannie Mae (FNM:Fannie Mae

News, chart, profile, more

Last: 9.95-1.65-14.22%

 

4:01pm 08/07/2008

 

FNM 9.95, -1.65, -14.2%) reported a loss of $2.3 billion, or $2.54 a share in the second quarter, down from the gain of $1.9 billion, or $1.86 a share, it reported in the year-ago period. Analysts surveyed by FactSet Research were expecting the big mortgage buyer to report a loss of 91 cents a share. The company said challenging housing and mortgage market conditions and credit performance hurt its results in the quarter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og lekte litt med Excel her om dagen også, sammenlignet oljeprisen og aksjekursen på Statoil de siste tre årene. Korrelasjonen mellom dem var bare 0.35. Burde ikke oljeprisen forklare større del av aksjekursen til Statoil enn som så? Synes den var litt lav.

 

Det kan også tenkes at det er en forsinkelse du ikke får med deg, kan være verdt å sjekke korrelasjon som funksjon av en forsinkelse dt, hvor korrelasjonen er mellom aksjekurs(t+dt) og oljepris(t). I tillegg så plukker korrelasjon kun opp lineær avhengighet. Så tar man de faktorene sammen med at også andre ting spiller inn på aksjekursen, så synes jeg ikke det hørtes så halvgalt ut.

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen får virkelig kjørt seg! Like greit at den dipper under $100 og får det overstått. Deretter kan Oslo Børs profittere både på stigende USA-børser og rekyl i oljeprisen. :wink:

 

Sitter over helga med REC og AKER, som begge legger fram tall i neste uke. God helg! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...