Jump to content

Episode 1105 - Torsdag 14. august 2008


Zoonic

Recommended Posts

Når energiprisene nå har sunket noe, vil det trekke ned inflasjonen etterhvert.

Det er riktig at prisstigningen ekslusiv mat og energi (Core CPI) er mye lavere enn den totale prisstigningen (CPI), men den er fortsatt klart høyere enn Fed's målsetning. Trenden er dessuten stigende. Det er kun en haltende økonomi som har forhindret Bernanke i å sette opp styringsrenta for lenge siden. Det blir en smakssak om man mener dette er bullish eller ei...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med det? Antall førstegangssøkere til arbeidsledighetstrygd (Initial Claims) har faktisk steget betydelig den siste måneden:

 

Uke I.C. Mov.Avg.

28 . 372 . 378

29 . 403 . 382

30 . 448 . 393

31 . 460 . 420

32 . 450 . 440

 

Fire uker glidende gjennomsnitt har ligget i området 340-380k i hele år. I 2008 har det blitt 50 til 100 tusen færre arbeidsplasser utenfor jordbrukssektoren (Nonfarm Payrolls) hver måned. Det er derfor ingen bombe at vi nå etterhvert ser en markant stigning i Initial Claims. Dette nivået rundt 450k har man ikke hatt siden resesjonen i 2002.

 

Jeg kan være enig i at det er prematurt å proklamere resesjon før man ser om dette er et midlertidig fenomen. Det er på den annen side enda mindre grunnlag for å påstå at arbeidsmarkedet "ikke forverrer seg".

 

Hei

 

Mente bare at "økningen" ikke var "ekstremt ille". Tror økonomien takler dette og at USA unngår en "kraftig" ressesjon. Det som er farlig er om arbeidsmarkedet tryner. Da kan boligmarkedet virkelig stupe, og det kan igjen ha store effekter. Så lenge de fleste beholder jobben, så er de ikke nødt til å flytte enda boligene har falt i verdi, og da unngår vi "boligkrakk".

 

Det er "subprime-utlånene" som har skylda. Grådighet og "manglende" evne og/eller vilje til å vurdere og tilpasse seg til risko ble for liten.

 

Mvh,

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at prisstigningen ekslusiv mat og energi (Core CPI) er mye lavere enn den totale prisstigningen (CPI), men den er fortsatt klart høyere enn Fed's målsetning. Trenden er dessuten stigende. Det er kun en haltende økonomi som har forhindret Bernanke i å sette opp styringsrenta for lenge siden. Det blir en smakssak om man mener dette er bullish eller ei...

 

Hei

 

Jeg mener bare at energi inngår i nesten all produksjon og konsum. Når man tar ut energi av konsumprisen, ja så betyr bare det at en korrigerer for den direkte prisøkningen på varen energi. En fanger imidlertid ikke, etter det jeg har forstått, opp at nesten all produksjon og konsum har blitt dyerere, og at prisene på disse vil gå opp som følge av at innsatsfaktorprisen øker.

 

Et eksempel. Når oljeprisen stiger, ja så setter flyselskapene opp billett- og cargoprisene for å kompensere for økningen i oljepris. Dette gjelder også alle andre transportselskaper. Selv om en justerer for den direkte prisøkningen, ja så justerer en ikke for den indirekete økningen. Det har for meg lenge vært en gåte hvorfor vi ikke har sett en høyere prisstigning som følge av økte råvarepriser. Jeg tror det skyldes at det tar tid før aktørene justerer prisene sine, jf. feks. Norwegian.

 

Hvor mye som nå er "innbakt", det aner jeg ikke. Jeg skulle gjerne sett at analytikerne gjorde dette, MEN de er vel for opptatt av å "stirre seg ihjel på de tallene de observerer på skjermen fra time til time"...

 

I motsatt retning trekker tilsvarende fall i husleieprisene i USA...

 

Til slutt: Naiv/SuperLaget - Bodø/Glimt - har gode sjanser mot Enga på lørdag. "Middelmådige" stoppere kan bli Engas bane. Helt utrolig at de ikke har kjøpt en god ball spiller i midtforsvaret...

 

Mvh og lykke til med alt,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...