Jump to content

Episode 1105 - Torsdag 14. august 2008


Zoonic

Recommended Posts

DJ ned omtrent som ved close i Oslo, tech uforandret. Olje/rigg/energi markert opp med oljeprisen og det vil nok merkes i morgen, her opp i nord....

 

Tipper vi ender over 400 imorgen og at ferden mot 500 for alvor starter...! :smile:

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hvordan supplyaksjene vil reagere i morgen. I USA gikk de jo absolutt bra:

http://finance.yahoo.com/q/cq?d=v1&s=glf+tdw+trma+ckh+hos

 

Turte ikke prøve å trade noe i dag. Jeg har jo ikke realtimekurser så da blir det litt vanskelig.. I tillegg er jeg fast bestemt på å ikke 'drite meg ut' denne gangen og selge meg ut aaalt for tidlig og aldri kjøpe meg inn igjen (noe jeg hadde tenkt) i GOGL tilbake i tiden - når den lå på 3 kroner - snittinngang 2,90! Den gang fikk jeg vel 30-40 øre, noe som burde vært 30kr eller noe, arg arg arg hehe. Menmen, den gang ei. Har ikke noen tro på at DESSC kan gå noe tilsvarende, men klarer den å krabbe godt oppå 20 tallet på mellomlang sikt så skal jeg være mer enn fornøyd. Synes den er på vei til å bryte den stygge trenden (hvis den ikke har gjort det allerede) og da tror jeg det kan bli skikkelig bra bare ikke oslo børs og oljen tryner helt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo spørre seg hvem det er som kjøper nå. Hvorfor betale fem kroner mer for STL enn i går? Shortinndekning? Tunge investorer som er overbevist om at bunnen er nådd? Eller en saueflokk av opportunister som lar seg lokke av stemningsskiftet?

 

Stemningen snur imidlertid fort; det ser vi så å si daglig. Etter mitt skjønn gir det best risk/reward å kjøpe på slutten av minusdager for så å selge på begynnelsen av plussdager. Ikke vice versa som noen i markedet tydeligvis opptrer (jfr. i går ettermiddag og nå). Og husk: Det kommer alltid nye muligheter for billige innganger! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kan vel også beskrive det som en kamp mellom optimister og pessimister.

Rent psykologisk har optimister en tendens til, litt hurtigere enn pessimister, å kaste seg inn i saker og ting, og da oftere i positiv retning - på grunnlag av forventninger.

 

Dette kan blant annet utnyttes på den måten du beskriver, EngaBhoy.

 

Måtte pessimistene få overtaket for øyeblikket! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Økte beholdningen i REC ytterligere på 147,50.

Etter å ha snittet ned er inngangen min nå 150,40, så den må fortsatt opp 3 kroner om jeg skal komme meg ut i null.

Med min korte tidshorisont spørs det vel om det går, men man kan jo alltids håpe :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hvordan supplyaksjene vil reagere i morgen. I USA gikk de jo absolutt bra:

http://finance.yahoo.com/q/cq?d=v1&s=glf+tdw+trma+ckh+hos

 

Turte ikke prøve å trade noe i dag. Jeg har jo ikke realtimekurser så da blir det litt vanskelig.. I tillegg er jeg fast bestemt på å ikke 'drite meg ut' denne gangen og selge meg ut aaalt for tidlig og aldri kjøpe meg inn igjen (noe jeg hadde tenkt) i GOGL tilbake i tiden - når den lå på 3 kroner - snittinngang 2,90! Den gang fikk jeg vel 30-40 øre, noe som burde vært 30kr eller noe, arg arg arg hehe. Menmen, den gang ei. Har ikke noen tro på at DESSC kan gå noe tilsvarende, men klarer den å krabbe godt oppå 20 tallet på mellomlang sikt så skal jeg være mer enn fornøyd. Synes den er på vei til å bryte den stygge trenden (hvis den ikke har gjort det allerede) og da tror jeg det kan bli skikkelig bra bare ikke oslo børs og oljen tryner helt.

 

Hei

 

Anbefaler deg STERKT å bytte meglerhus om du ikke får samtdiskurser gratis. Jeg får det i Netfonds, og det er sikkert andre som også tilbyr dette. Netfonds tilbyr imidlertid ikke ordredybde gratis; du ser kun beste kjøper/selger. Er du "day-trader" burde du nok ha dette også. I tillegg tilbyr Netfonds ferdig utfylt realisasjonsoppgave i forbindelse med selvangivelsen, og det har stor verdi for meg. Det er mulig også andre tilbyr dette.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Anbefaler deg STERKT å bytte meglerhus om du ikke får samtdiskurser gratis. Jeg får det i Netfonds, og det er sikkert andre som også tilbyr dette. Netfonds tilbyr imidlertid ikke ordredybde gratis; du ser kun beste kjøper/selger. Er du "day-trader" burde du nok ha dette også. I tillegg tilbyr Netfonds ferdig utfylt realisasjonsoppgave i forbindelse med selvangivelsen, og det har stor verdi for meg. Det er mulig også andre tilbyr dette.

 

Mvh,

 

Takk for opplysningene. Ja er helt enig i at jeg burde hatt samtidskurser. Bruker faktisk bare Skandiabanken nå, men ser de har sanntid de også. Forhåpentligvis også med dybde.

 

Gikk likegodt inn og så etter informasjon og jeg hadde ikke peiling om at det var så rimelig!

 

Skandiabanken:

Sanntidsinformasjon fra Oslo Børs

Privat**

Kr. 12,50,- / pr.mnd

Proff

Kr. 99,- / pr.mnd

 

Skal undersøke litt videre hva de to innebærer, men dette vil absolutt være veldig aktuelt. 99kr kan jo spares på et blunk.

Link to comment
Share on other sites

Gevinstsikring er dagens stikkord. Den initielle forventede oppgangen vil derfor neppe vare lenge. Makrotall 14:30 vil sette den videre tonen. Jeg har tenkt å posisjonere meg for skuffelser... :cool:

Makrotallene ble ikke uventet en kalddusj. Både inflasjons- og arbeidsledighetstallene var høyere enn forventet. Inflasjonen er nå 5.6% (år), mens initial claims synes å ha stabilisert seg rundt 450k. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Tipper vi ender over 400 imorgen og at ferden mot 500 for alvor starter...! :smile:

Det blir spennende å se om Hovedindeksen klarer å klore seg fast over 400 når dagen er slutt. Jeg tipper at om ikke før, så vil sluttauksjonen sette spikeren i kista. Jeg forventer ingen spesielt stor risikoappetitt på å sitte med aksjer over natta når man kan frykte en stygg børsdag i USA.

Link to comment
Share on other sites

innom en tur helt på tampen ser at jeg er ute av REC og NAUR på SL og utrolig nok i pluss :laugh:

 

Om markedet faller kraftig fra starten i USA fyller jeg opp igjen :rolleyes:

 

edit::

 

REC i Pluss Naur med tap

Link to comment
Share on other sites

OK Bart nå ble jeg CREW akjsjonær igjen, men det ble en helt latterlig handel på etterbørs, jeg skulle ha 50k, men fikk bare 2k??. Jeg hater slike ukurante tall og det kunne likegodt ha blitt null når det ble som det ble :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs klarte seg langt bedre på slutten enn jeg trodde. Man ble vel tøffere i trynet når man så at de dårlige makrotallene fra USA foreløpig ikke ser ut til å bekymre aksjemarkedet der borte. Kvelden er fortsatt ung...

 

Tok litt REC og ACY på slutten. Planen er (som i dag) å selge til noen optimistiske morgenfugler. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev dette igår:

 

Tipper vi ender over 400 imorgen og at ferden mot 500 for alvor starter...!

 

Rart det der, Enga, jeg treffer hver gang med disse "profetiene"mine... :biggrin:

 

Vel, vel, da er det 500 neste! crazy_pilot.gif

 

Oslo Børs klarte seg langt bedre på slutten enn jeg trodde. Man ble vel tøffere i trynet når man så at de dårlige makrotallene fra USA foreløpig ikke ser ut til å bekymre aksjemarkedet der borte. Kvelden er fortsatt ung...

 

Tok litt REC og ACY på slutten. Planen er (som i dag) å selge til noen optimistiske morgenfugler. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs klarte seg langt bedre på slutten enn jeg trodde. Man ble vel tøffere i trynet når man så at de dårlige makrotallene fra USA foreløpig ikke ser ut til å bekymre aksjemarkedet der borte. Kvelden er fortsatt ung...

 

Tok litt REC og ACY på slutten. Planen er (som i dag) å selge til noen optimistiske morgenfugler. :laugh:

 

Hei

 

At inflasjonen i USA økte, var ingen "bombe". Økte energipriser må velstes over i høyere priser. Når energiprisene nå har sunket noe, vil det trekke ned inflasjonen etterhvert. Leieprisene for bolig vil også trekke ned inflasjonen MYE etterhvert, MEN det tar tid før utleiere aksepterer en "betydelig" reduksjon.

 

Viktigere var det at ledigheten holdt seg. Dette betyr at situasjonen ikke forverrer seg, og det er bra ettersom "mange" snakker om resejon. Lite tyder på at den er der, enda.

 

Tok noen:

* DNO-aksjer, mens oljeprisen fortsatt er sterk og avklaring om eksport kan komme

* TOM-calls... Satser på at tilbakekjøpene sender opp kursen (omsetningen nå er latterlig lav) og at vi snart får noen kontrakter.

 

Mvh og lykke til,

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Viktigere var det at ledigheten holdt seg. Dette betyr at situasjonen ikke forverrer seg, og det er bra ettersom "mange" snakker om resejon. Lite tyder på at den er der, enda.

Hva mener du med det? Antall førstegangssøkere til arbeidsledighetstrygd (Initial Claims) har faktisk steget betydelig den siste måneden:

 

Uke I.C. Mov.Avg.

28 . 372 . 378

29 . 403 . 382

30 . 448 . 393

31 . 460 . 420

32 . 450 . 440

 

Fire uker glidende gjennomsnitt har ligget i området 340-380k i hele år. I 2008 har det blitt 50 til 100 tusen færre arbeidsplasser utenfor jordbrukssektoren (Nonfarm Payrolls) hver måned. Det er derfor ingen bombe at vi nå etterhvert ser en markant stigning i Initial Claims. Dette nivået rundt 450k har man ikke hatt siden resesjonen i 2002.

 

Jeg kan være enig i at det er prematurt å proklamere resesjon før man ser om dette er et midlertidig fenomen. Det er på den annen side enda mindre grunnlag for å påstå at arbeidsmarkedet "ikke forverrer seg".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...