Jump to content

Episode 1110 - Torsdag 21. august 2008


Zoonic

Recommended Posts

____

 

Torsdagspiten er høytidelig åpnet og det ser bra ut for morgendagens åpning(om man ikke er stor, hårete og liker blåbær da...) :smile:

 

USA pent opp og olje/rigg/oilservice er opp fra 2,5-3%. HP opp nesten 6% etter rapporten igår. Morgendagen kan bli riktig hyggelig om makro og futures er "pene"..

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

USA pent opp og olje/rigg/oilservice er opp fra 2,5-3%.

Det kan se ut som om oljeprisen har nådd bunnen, i og med at den i kveld ristet av seg markant stigende oljelagre. Det er unektelig et godt tegn for Oslo Børs. Jeg tror likevel at høst-rallyet ditt lar vente på seg inntil volatiliteten avtar (oljepris fra -1.7% til +2.2%) og den generelle tilliten i markedet bedres (finans fra -1.6% til +1.8%).

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfordrer alle til å betale så mye skatt som overhode mulig, gjerne på forskudd, slik at RV7 gjennom Hallingdal får en "ekstremoppussing".... :smile:

 

For den er en skandale...

 

Noen som har prøvd Nordnet investeringskonto? Man slipper skatt på avkastning frem til dagen man velger og ta ut penger. Kjøp og salg kan da gjøres uten å bekymre seg for futen.
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bakgrunn: BW Group har i den senere tid kjøpt seg opp i BW Offshore. Etter det jeg har skjønt sitter Sohmen fam. i styret i begge selskaper. BW Offshore legger frem tall for Q2 i neste uke.

 

To spørsmål:

  1. Er ikke BW GROUP og Sohem fam. å betrakte som innsidere i BW Offshore i og med at de sitter i styrene?
  2. Har de da isåfall lov til å kjøpe aksjer så nært Q2-presentasjonen?

 

Mvh og takk for svar,

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen.

 

Hoppa ut av ACY på 88.2 rett før den dippa.

Med litt hurtig tastetrykking klarte jeg å hente den tilbake igjen på 87.8.

 

Den siste var bare flaks.. Hadde jeg vært og fyllt kaffekoppen, hadde jeg gått glipp av ny inngang.

 

Sier meg fornøyd med starten på dagen :cool:

 

Edit:

Hoppa ut på 88.2 igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfordrer alle til å betale så mye skatt som overhode mulig, gjerne på forskudd, slik at RV7 gjennom Hallingdal får en "ekstremoppussing".... :smile:

 

For den er en skandale...

 

Da skulle du prøvd riksveien gjennom nabodalen (Sigdal/Eggedal) da! :laugh::laugh:

 

Men det har du vel kanskje også gjort siden du bor på Bromma?

Link to comment
Share on other sites

Joda, har kjørt over der, felis, den er også fæl ja :mellow: ...Bor forøvrig like ved den veien der, opp i dalen fra selve Bromma City... :smile:

 

Da skulle du prøvd riksveien gjennom nabodalen (Sigdal/Eggedal) da! :laugh::laugh:

 

Men det har du vel kanskje også gjort siden du bor på Bromma?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Nordnet investeringskonto? Man slipper skatt på avkastning frem til dagen man velger og ta ut penger. Kjøp og salg kan da gjøres uten å bekymre seg for futen.

 

Hadde ikke hørt om det før og ble overrasket/skeptisk i første omgang. Fant denne som beskriver produktet (Link). Ikke dumt, men kostnadene vil ligge på 1,04-2,49% av innestående beløp i året i tillegg til kurtasje og fondskostnader.

 

Ved vanlig handel: Hvis man da putter inn X og har en avkastning på 10% i året, blir det 2,8% (X*10%*28%) av innestående beløp som må betales i skatt. Med 20% avkastning, blir det 5,6% å betale i skatt. Altså, lønner dette seg hvis du er en racer i trading, og ellers er det ikke mye å hente.

 

La oss regne litt: Hvis man setter inn et beløp (beregningen blir lineær, så du kan lette bytte det ut), med en forventing på 10% og henholdsvis 20% (du er en racer i trading) avkastning per år, med 1,5% i kostnader og tar ut beløpet etter fem år, blir det som følger:

 

1. 100k, 10%-1,5%, 5år, skatt til slutt (Link)

2. 100k, 10%-2,8%, 5år (vanlig handel)

3. 100k, 20%-1,5%, 5år, skatt til slutt (Link)

4. 100k, 20%-5,6%, 5år (vanlig handel)

 

1. 100k*1,085^5=150k. 50k*28%=14k. Tot: 150k-14k = 136k

2. 100k*1,072^5=142k

3. 100k*1,185^5=234k. 134k*28%=38k. Tot: 234k-38k = 196k

4. 100k*1,144^5=195k

 

I tillegg er det et forsikringselement som kan være relevant for enkelte.

 

Alt i alt, virket produktet mer innbydende ved første øyekast enn det i realiteten er. Hvor stor kostnaden blir per år, vil være det avgjørende for at det skal være noe å hente.

 

Ulempen er at man ikke får trukket fra på skatten, når det går dårlig, og tro meg (jeg vet) - det er ganske irriterende!

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM:

Var en feil i den første meldingen jeg leste om innsidesalg i går. Innsideren solgte 14.000 aksjer, ikke 14 som det sto i første omgang. Burde vel ha innsett at det var feil :blush:

 

Uansett, gikk inn på nytt i dag på 12,80 og håper at den får en bedre utvikling i dag eller i morgen, selv om det ikke ser så lyst ut akkurat nå...

 

Satser på bedre nyheter enn dette snart :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er det et forsikringselement som kan være relevant for enkelte.

 

Alt i alt, virket produktet mer innbydende ved første øyekast enn det i realiteten er. Hvor stor kostnaden blir per år, vil være det avgjørende for at det skal være noe å hente.

 

Ulempen er at man ikke får trukket fra på skatten, når det går dårlig, og tro meg (jeg vet) - det er ganske irriterende!

God poeng. Takker for feedback.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bakgrunn: BW Group har i den senere tid kjøpt seg opp i BW Offshore. Etter det jeg har skjønt sitter Sohmen fam. i styret i begge selskaper. BW Offshore legger frem tall for Q2 i neste uke.

 

To spørsmål:

  1. Er ikke BW GROUP og Sohem fam. å betrakte som innsidere i BW Offshore i og med at de sitter i styrene?
  2. Har de da isåfall lov til å kjøpe aksjer så nært Q2-presentasjonen?

 

Mvh og takk for svar,

 

Hei

 

Er det noen som kjenner reglene her?

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Det kan være at det er noen spissfindigheter rundt selskap vs sentralt plasserte personer i et selskap?

I forbindelse med PDR-PMENA-JACK etc stilte jeg spørsmål til Oslo Børs om eventuell inhabilitet grunnet krysseierskap og samme personer i styrene.

Svaret fra juridisk direktør ved børsen hjalp ikke så mye; privatrettslig søksmål var veien å gå i det konkrete tilfellet...

Jeg kan prøve å finne tilbake til spørsmålet/svaret dersom det er av interesse.

 

 

Jeg gikk forresten inn i bjørnene på 72,30 :ph34r:

 

Edit: kjøpte mer bjørner på 71,90, og har nå snitt på 72.

Link to comment
Share on other sites

Da skulle du prøvd riksveien gjennom nabodalen (Sigdal/Eggedal) da! :laugh::laugh:

 

Men det har du vel kanskje også gjort siden du bor på Bromma?

 

Kjørt ned der mange ganger. Da må si du er vant til å gå i motbakke! :laugh::laugh::laugh:

 

Store muligheter for bakkeløp der ja. Styggbratt kaller jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Hopper inn i AKSO ..igjen, på 112,5.

Ser Acergy og Sub har dratt på i stigningstakt, antar Akso kommer etter..

 

Edit: hopper ut på 113.25.

Tar "kvelden", og går ut og klipper plena.

sitter 100% i cash, med brukbar gevinst for dagen.

 

Ha en fortreffelig børsslutt. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Helt rikitig, alpebakker er det snakk om...tenk deg holke her om vinteren og innkjøp av denne vurderes.... :wink:

 

Kjørt ned der mange ganger. Da må si du er vant til å gå i motbakke! :laugh::laugh::laugh:

 

Store muligheter for bakkeløp der ja. Styggbratt kaller jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...