Jump to content

Episode 1132 - Mandag 22. september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Skal flytte over de aksjene jeg har hos DnBNOR Markets til Netfonds nå. Hadde tenkt å endre en limit på et salg, men kom ikke inn på sida i tide. Greit nok, da er jeg i hvert fall ute av bjørner på 84. Nok et tap.

Link to comment
Share on other sites

Skal flytte over de aksjene jeg har hos DnBNOR Markets til Netfonds nå. Hadde tenkt å endre en limit på et salg, men kom ikke inn på sida i tide. Greit nok, da er jeg i hvert fall ute av bjørner på 84. Nok et tap.

 

 

Takker så mye for du solgte Bjørnene slik de kan stige igjen :biggrin: :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot shortsalg gjelder ikke bare finansaksjer lenger.

 

Her til lands ser som kjent ikke myndighetene noe behov for et shortregister. Snakk om å ha ulike oppfatninger om ting.

Prinsipielt sett burde long og short sidestilles. Den logiske konsekvensen er derfor å utvide dagens aksjonærregister (long) med et tilsvarende shortregister. Dette ville gi markedet sidestilt informasjon.

 

Når det gjelder forbud mot shortsalg, er dette etter min mening helt på trynet. Shortsalg er en viktig mekanisme i finansmarkedet for å unngå bobler. Aksjekurser faller ikke på grunn av shorting. Det shortes fordi børskurser er for høye i forhold til fair value. Jeg håper USA og EU snarest innfører markedsøkonomi igjen og overlater slike kokelimonketiltak til Russland og Kina. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Håper du ikke sitter med kaffenkoppen, Enga. Kan nemlig sjokkere med at jeg er helt enig med deg.

 

Forbud mot denne type transaksjoner er ganske drastisk. Forbudene mot shorhandler har trolig større virkninger enn et ikke-forbud ville hatt, i alle fall på kort sikt. Nå innføres jo i realiteten kjøpsplikt for de som satt/sitter short.

 

Var vel selveste Jon Fredriksen det som ikke hadde problemer med å låne ut sine egne aksjer i Frontline til short: "Disse folkene er de eneste som må kjøpe aksjen."

Link to comment
Share on other sites

Med et så stort fall i dollar blir jo egentlig ikke OSE holdt så veldig godt oppe av oljeprisen,

regnet med det går det vel opp i opp ca?

Godt poeng. Oppgangen i oljeprisen skyldes ikke forhold knyttet til tilbud/etterspørsel, men at dollaren har svekket seg kraftig etter at "verdens største hedgefond" annonserte at de planlegger å blåse 5% av BNP på søppellån. Det hjelper ikke inntjeningen til selskapene, og Oslo Børs er satt opp for en ny skrell.

Link to comment
Share on other sites

når vi i ettertid ser hva som (kanskje) skjedde med bear sterns og nå lehmann er ikke et midlertidig short-forbud på finansaksjer en dum ide. hvertfall ikke slik tilstanden er nå. det fjerner incentivene til diverse "ulumskheter" fra hedgefond og andre store aktører som profitterer voldsomt på konkursene..

Link to comment
Share on other sites

når vi i ettertid ser hva som (kanskje) skjedde med bear sterns og nå lehmann er ikke et midlertidig short-forbud på finansaksjer en dum ide. hvertfall ikke slik tilstanden er nå. det fjerner incentivene til diverse "ulumskheter" fra hedgefond og andre store aktører som profitterer voldsomt på konkursene..

Bear Stearns og Lehman Brothers gikk ikke konkurs på grunn av lav aksjekurs (etter shortsalg). De var verken betalingsdyktige eller kredittverdige.

Link to comment
Share on other sites

Olje til himmels, dollar i dass...

 

CRUDE FUTURES LEAP $11 A BARREL TO $115.70

 

Etter mega rally i oljetradingen ble handelen stoppet, de tok altså en russisk vri...

 

"Crude futures reached the daily price move limit of $10 per barrel. Rules state that if any contract is traded, bid or offered at the limit for five minutes, trading is halted for five minutes. When trade resumes, the limit is expanded by $10 per barrel."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...