Jump to content

Episode 1134 - Onsdag 24. september


TorValdsen

Recommended Posts

Hei

 

Plutselig kommer "RedningsPakka", og "bjørnene sitter i saksa"...

 

Leste du nedenfor på denne tråden om hvordan "Bjørnene" fungerer...? Det gjør tapet større...

 

Mvh,

 

 

Bjørnesaksa smellier ikke til før the "fat lady sings".

Selvfølgelig er ikke bjørnederivater et instrument for evig "buy and hold". :cool:

 

Redningspakka kommer ikke før de høye herrer har fått sagt sitt..

Har vel heller ikke tenkt å bli sittende med derivatene til "alle har fått sagt sitt" heller.

 

Når det gjelder risiko i forhold til hvordan slike derivater fungerer, er jeg godt nok informert

(har tatt mine tap - og tilsvarende tatt gevinst.)

Det faktum at jeg ennå driver i disse papirene, fremfor i oljeservice og Tomra, for tiden, har nettopp med evne til større gevinst å gjøre.

 

Kommer nok til å begynne inngang i oksederivater etter hvert, men ikke før etter at "the fat lady has sung"

 

Forøvrig takk for advarselen. Som du sier, risikoen er noe større enn ved vanlig aksjetrading..

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke flere her som har noen kommentarer til at både BEAR og BULL derivatene nå ligger godt under 100 i kurs hvor de startet?

Det er i høyeste grad oppsiktsvekkende at det er et slikt tapsprosjekt å sitte langsiktig i disse ETF'ene. Starttidspunktet for disse er etter hva jeg kan skjønne børsslutt 21. januar 2008. Da lå OBX på 324.06 poeng. Så sent som i går var OBX 327.93 på sitt høyeste intradag. Man skulle kanskje tro at tålmodige investorer som har sittet rolig siden oppstarten, lå sånn noenlunde Even Steven. Den gang ei! Høyeste notering for OBXEXDBULL i går var 90.00. Man har altså tapt 10% av kapitalen selv om OBX-indeksen har steget marginalt.

 

Jeg har ikke tatt meg bryderiet med å sette meg inn i alle detaljer rundt mekanismene bak dette grelle misforholdet. Noe sier meg imidlertid at tapene er irreversible og at begge fondene i det lange løp vil gå i null. Riktig eller ei, dette illustrerer på en glimrende måte det vi egentlig visste fra før: Fond er for suckers! Skal du sitte ultralangsiktig, er det bedre å plukke en diversifisert portefølje med noen av børslokomotivene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom USA holder seg (sånn noenlunde) og oljeprisen holder seg (sånn noenlunde og sjansen for det stiger om USA holder seg), ja så er det MANGE underprisede aksjer på OSE.

Jeg presiserer at jeg snakker om de amerikanske børsene. Jeg kjenner lusa på gangen og gjenkjenner et suckers rally når jeg ser det. Norske aksjer er isolert sett billige med dagens oljepris. Man må bare ha i bakhodet hva som kan skje dersom de amerikanske børsene faller. Jeg forholder meg til troen på at USA ikke kan friskmeldes før langt inn i 2009. For å sitere Meredith Whitney: "Any government plan has little hope of improving core fundamentals over the near and medium term."

Link to comment
Share on other sites

Skal bli morsomt å høre Handelsbankens forklaringer på nedenfornevnte problemstilling i forhold til ETF'ene deres :laugh:

Om de i det hele tatt kommer til å uttale seg.

Kanskje det er gutta som sto bak WorldGames og "The 5 percent community" som har satt opp fondet.. :laugh:

 

Jaja, så lenge jeg kan tjene penger, er det akkurat det samme for meg.

For, jeg hopper vel av en eller annen gang i morra uansett. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Skal bli morsomt å høre Handelsbankens forklaringer på nedenfornevnte problemstilling i forhold til ETF'ene deres :laugh:

Om de i det hele tatt kommer til å uttale seg.

Kanskje det er gutta som sto bak WorldGames og "The 5 percent community" som har satt opp fondet.. :laugh:

Ja, man kan jo lure... Endring av belåning av fondene ved endring i underliggende verdier, skulle visst nok slå negativt ut når markedet svinger så mye som det har gjort de siste månedene. Uten at jeg har filosofert noe rundt de bakenforliggende årsakene, vil jeg tippe det har med forsinkelser å gjøre. Litt på samme måte som at jeg må betale overtrekksrente, hvis jeg har null på kontoen og setter inn og tar ut et beløp på samme dag, siden det tar en ekstra dag før beløpet inn bokskrives. Sef. ikke i kundens favør :laugh:

 

Forsetter det å være like volatilt dag til dag, vil de bli mindre og mindre verdt, ja...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på oljegrafene nå før jeg skal køye, og det hele ser ganske absurd ut. Nå er jo ikke volumet rare greiene, og er det noen som vet om det er novemberkontrakter det er snakk om eller ei?

 

Uansett, brent ligger på $103, mens light på $123. Det er jo helt latterlig, og på ingen måte basert på relle verdier! Klar over at det trades mer i light, men dog. Dette blir for drøyt! :blink:

 

Kan ikke skjønne annet enn at dette betyr at NYSE vil stupe og at vi ikke vil stige? Det er jo brent som forteller hva STL og andre vil tjene, så det lukter en tap-tap-situasjon... :blink:

 

Nå endrer jo olja seg så fort, at det kanskje ikke vil være relevant i det hele tatt, men et merkelig skue uansett.

 

Fikk ikke limt inn bildene, men her er linkene, så spørs det om hvor mye det har endret seg siden jeg skrev dette :ohmy:

 

http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/crude.php

http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen som har noen tanker rundt følgende:

 

1. Hvorfor stiger REC på denne meldingen (se under)? Pga. forventning om at norske myndigheter følger etter?

2. Steg børsen i dag mest fordi REC skøyt i været og den aksjen handles tidlig og med høyt volum? Fulgte ikke med fra starten av.

 

Oslo (TDN Finans): Det amerikanske senatet vedtok tirsdag en ny skattelov

for energisektoren der 17 milliarder dollar vil bli gitt i skattelette til

solenergisektoren, samt at loven forlenger skattelettelsen til

vindkraftsektoren og oljeraffinerier

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan jo lure... Endring av belåning av fondene ved endring i underliggende verdier, skulle visst nok slå negativt ut når markedet svinger så mye som det har gjort de siste månedene. Uten at jeg har filosofert noe rundt de bakenforliggende årsakene, vil jeg tippe det har med forsinkelser å gjøre. Litt på samme måte som at jeg må betale overtrekksrente, hvis jeg har null på kontoen og setter inn og tar ut et beløp på samme dag, siden det tar en ekstra dag før beløpet inn bokskrives. Sef. ikke i kundens favør :laugh:

 

Forsetter det å være like volatilt dag til dag, vil de bli mindre og mindre verdt, ja...

 

Hei

 

Mange spørsmål om dette i dag. Under følger svaret jeg limte inn i går...

 

Apropos "gearing"... Disse fondene er "ekte TA-fond"/medgangs-/motgangsuportere... Går det opp, ja så låner BULL-fondet og gearer opp. Motsatt for Bear-fondet...

 

Handelsbanken børsnoterte i vinter et bull- og et bear-fond. Begge har gått med kjempetap.

 

Artikkel av: Øystein Schmidt (Finansavisen - 23.9.08 06:32)

 

Da Handelsbanken i vinter lanserte derivatfondene Xact Derivat Bull og Xact Derivat Bear var meningen at investorene enkelt skulle satse penger på at børsen skulle stige eller falle. Fondene ble belånt slik de skulle stige eller falle dobbelt så mye som OBX-indeksen på Oslo Børs.

 

Bull-fondet ville følgelig stige dobbelt så mye som OBX-indeksen i et stigende marked og omvendt, mens Bear-fondet ville falle dobbelt så mye som OBX-indeksen i et fallende marked og omvendt. Men nå viser det seg at begge fondene har falt kraftig i verdi samtidig. Instrumentene som ble børsnotert i januar til kurs 100 sto i går i henholdsvis 86 og 85 på Oslo Børs, skriver Finansavisen.

 

Jacob Sternius hos Xact i Stockholm legger skylden på de ekstreme svingningene på Oslo Børs. Ifølge Sternius vil et stigende eller fallende marked være bra for Xact-fondene, mens et urolig marked som stiger den ene dagen og faller den neste ikke er like bra.

 

Årsaken er at fondenes belåning justeres kontinuerlig. Hvis markedet går opp fra 100 til 102,04, stiger bull-fondet til 104,08, mens bear-fondet faller til 95,92. Dermed økes belåningen i bull-fondet og reduseres i bear-fondet for at det hele tiden skal være like mye egenkapital som gjeld i fondene.

 

Altså man øker belåningen i bull-fondet etter en oppgang og reduserer den etter en nedgang. Tilsvarende reduseres belåningen i bear-fondet etter at markedet har steget, mens den økes når markedet har falt.

Link to comment
Share on other sites

christle: er ikke dette et statistisk fenomen da? si du starter på 100. Ene dagen går det ned 3%, neste dag opp 3.093% (tilbake til null altså). Man går da ned 94, reduserer belåningen og går opp neste dag til 99.81. bear vil også ende under 100, siden den øker belåningen når det gikk opp, og faller da mer. uten gearing (eller fast belåning) ville man ikke hatt denne effekten. volatilt flatt marked er dårlig for begge, that's life! betyr ikke at de er dårlige tradingobjekter av den grunn..

 

edit: ja, akkurat det de sa i artikkelen også, sorry.

Link to comment
Share on other sites

Solgte REC som jeg kjøpte i går. 13 kroner gevinst :D

 

Sitter fortsatt med Bjørnederivater som jeg har tapt mye på. Litt usikker på om jeg skal tapet eller sitte litt til. Jeg har fortsatt ingen tro på at krisen er avverget enda. Jeg tror på videre nedgang en stund til. Selv om Buffet kjøper så kan vel ikke det bety at bunnen er nådd! (håper jeg)

Link to comment
Share on other sites

Solgte REC som jeg kjøpte i går. 13 kroner gevinst :D

 

Sitter fortsatt med Bjørnederivater som jeg har tapt mye på. Litt usikker på om jeg skal tapet eller sitte litt til. Jeg har fortsatt ingen tro på at krisen er avverget enda. Jeg tror på videre nedgang en stund til. Selv om Buffet kjøper så kan vel ikke det bety at bunnen er nådd! (håper jeg)

 

Velkommen i klubben. Felles skjebne felles trøst heter det. Sitter vel videre med bjørnene, men utviklingen er veldig avhengig av oljeprisen. Dersom krisepakken i USA blir vedtatt kan bjørnene bli veldig farlige å sitte med, men det er vel kanskje priset inn allerede?

 

Ikke lett dette. Føler meg ikke komfortabel i øyeblikket... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben. Felles skjebne felles trøst heter det. Sitter vel videre med bjørnene, men utviklingen er veldig avhengig av oljeprisen. Dersom krisepakken i USA blir vedtatt kan bjørnene bli veldig farlige å sitte med, men det er vel kanskje priset inn allerede?

 

Ikke lett dette. Føler meg ikke komfortabel i øyeblikket... :unsure:

 

Godt å vite at det er flere av oss. Da vet man hvor man kan få sympati...

Alt avhenger av oljen og denne krisepakken. Det jeg er spent på med denne krisepakken er om den fikser problemer eller bare flytter det. Det var vel litt det Greenspan gjorde også. Han flyttet vel egentlig en boble fra Wall street (aksjer) over til Main street (boliger). Så vidt jeg har fått med meg innebærer denne kriseplanen lån med løpetid på to år. Greier virkelig disse selskapene å betjene disse lånene? Eller vil det bare føre med seg mer uro. Jeg har fortsatt ikke troen på at det er over med det første. Så jeg blir sittende med bjørner litt til. Men jeg aner ikke hvor lenge...

Link to comment
Share on other sites

Her er en liten en til dem som tror krisen er over i løpet av året.

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...go=c1_re_left_2

 

Veldig bra skrevet sak. Den første "minen" hans fikk meg ti å tenke på lille Norge også. Hvor mye "rentefri" lån det er i Norge vet jeg ikke, er vel kanskje ikke så vanlig (??), men avdragsfrie lån har det jo blitt gitt en hel del av i disse gode tider vi nå har tilbakelagt. Hva skjer når bankene begynner og kreve avdragene sine også? Har norske lånetagere tatt høyde for det med høy rente? Burde bankene gitt mange av disse lånene. Jeg tror mange Olaer og Karier av slekten Normann kan vil slite litt her til lands også?

Link to comment
Share on other sites

BØØØØØØØØØØØØØØØØØØ

 

DU SKVATT VEL NÅ??

 

He, he, det skal ikke mye til for å skremme vannet av investors i disse dager, en liten negativ melding angående redningsplanken nå så raser det, men jeg har ikke baller nok å kjøpe Bjørner i dag :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

La inn et kjøp på AKFP i dag tidlig, før handelen hadde begynt. Regnet ikke med at den skulle gå inn, men så ramlet den ned til 14,05 :blink:

 

Oppe igjen nå, ser jeg. Kanskje blir det et ålreit kjøp likevel. Typisk en aksje hvor man vil trenge bra med tålmodighet, men når de nå er i drift utenfor India og Aker har kjøpt seg opp til 59,1% samtidig som aksjen har falt fra 90, burde det kunne bli en grei gevint på sikt. Greit å ha miliardene til Aker i ryggen i dårlige tider :rolleyes:

 

Har ikke sett noen guiding fra selskapet, men at de kommer til å tjene penger framover, er det lite tvil om. Så får vi se hvor lang tid det tar før aksjen kryper videre oppover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...