Jump to content

Episode 1153 - Tirdag 21. oktober 2008


christiangu

Recommended Posts

god morgen!

 

positivt fra asia i natt. spesielt energisektoren steg pga signaler om produksjonskutt fra opec. også positive signaler fra myndighetene i usa om å stimulere økonomien med ekspanderende finanspolitikk.

 

futtene snirkler seg så vidt oppover igjen også, etter et fall

 

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Tallene fra Hydro er jo elendige, og guidingen likeså!

 

Driften til REC var ræva, og resultatet reddes kun av stor finansiell gevinst. Nettoresultatet blir dermed kjempesterkt, men det spørs om det er nok til å redde kursen i dag?

 

SUB leverer på driftsresultatet, men inntekter og nettoresultat er skuffende.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi hatt yara og stl som har levert gode resultater med påfølgende grusing (en stund siden stl, men det var grusing ift svingningene som var i markedet da vil jeg si), skal bli interessant å se hvordan hydro (ikke) overlever når de leverer dårlige resultater... for ikke å snakke om hvordan det vil bli tatt imot generelt at selskaper begynner å levere inn resultater godt under par! forventer vel en nedgang utover uken, og spår indeksen lavere fredag enn den er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når det er fest på børsen så jubler nok mest de langsiktige...de er det garantert ikke mange av her inne, om noen..... :wink:

Hvor er sammenhengen mellom langsiktighet og jubel ved børsoppgang? Det er fullt mulig å være langsiktig og negativ. RoRu er et lysende eksempel i så måte. Han har vært svært negativ til YARA veldig lenge og ment at aksjen var overpriset. Nå har hans tålmodighet blitt belønnet. Omvendt er det like mulig å være bull og kortsiktig. Alle som kjøper ved børsslutt og planlegger å selge ved børsåpning neste dag, håper på oppgang i USA og Asia. Man er altså bull og kortsiktig.

 

Personlig har jeg longposisjoner over natta minst 10 ganger så ofte som shortposisjoner. Årsaken er at det både er billigere (ekstra kostnader for lån ved short) og fordi jeg mener at man får betalt for risikoen i dagens marked. I tillegg forsøker jeg å profittere på intradag svingninger, men det kan man uansett om det går opp eller ned. Du tar derfor feil dersom du tror at jeg nødvendigvis er tjent med børsnedgang. Ikke la deg lure av at jeg ofte minner folk på at det er noe som kalles "dødstimen"... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Men EngaBhoy!

 

Du har i lengre tid nå fremstått som supersikker på at vi generelt er i et fallende marked (med rette). Når du er så sikker, hvorfor er du ikke long i bjørnederivater? Du kunne jo vært svært rik nå hvis du hadde sittet i dem siden i sommer. Forstår ikke helt strategien din med å hoppe inn og ut hele tiden når du er så sikker på at den generelle retningen er ned? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Men EngaBhoy!

 

Du har i lengre tid nå fremstått som supersikker på at vi generelt er i et fallende marked (med rette). Når du er så sikker, hvorfor er du ikke long i bjørnederivater? Du kunne jo vært svært rik nå hvis du hadde sittet i dem siden i sommer. Forstår ikke helt strategien din med å hoppe inn og ut hele tiden når du er så sikker på at den generelle retningen er ned? :mellow:

Jeg er en opportunist i aksjemarkedet som endrer markedssyn relativt hyppig. Jeg kan ikke påberope meg å ha sett dette børskrakket lang tid i forveien. Så seint som 17. august skrev jeg: "Hovedindeksen vil avslutte året i nærheten av 400 poeng. Jeg har talt!" Sammenlignet med andre deltakere i den aktuelle diskusjonen, framsto jeg som en pessimist fordi jeg trodde på status quo.

 

Bjørne- og oksederivatene er noen drittpapirer som før eller siden begge vil stå i null. Foreløpig har de samlet sett tapt omtrent 10% av sin opprinnelige markedsverdi (summen av kursene er ikke 200 som ved start). Konseptet bak disse ETF'ene er forøvrig at man hele tida skal rebalansere porteføljen, eller "hoppe inn og ut" som du kritiserer meg for.

 

Trender er lettere å se i ettertid. Når oppsto dagens fallende trend? Skulle man ha brukt teknisk analyse for å forutse krakket, måtte man ha tatt utgangspunkt i diverse vendepunktsformasjoner (hode-skulder). I dagens volatile marked er det store muligheter for den opportune trader. Ulempen er selvsagt store kurtasjeutgifter som må dekkes. Allikevel vil jeg påstå at de vanvittige intradag svingningene vi ofte ser på 10-15% rettferdiggjør en slik strategi. Når markedet (snart?) roer seg, er det på tide å finne trendretningen og ri den.

Link to comment
Share on other sites

OK!

 

Var ikke meningen å kritisere som du sier, men var bare interessert i strategien din. Er forøvrig ikke enig i at disse derivatene er noen drittpapirer. Jeg kan faktisk nesten ikke forstå hvorfor noen kjøper STL istedenfor bjørner hvis de føler seg rimelige sikre på en stigning. Som kjent følger hovedindeksen STL i meget stor grad da dette selskapet har så høy vekting. Hvorfor ikke da heller kjøpe oksene og få tilnærmet dobbelt så høy avkastning? (men selvsagt også større risiko...)

 

Dessuten, er du sikker på at summen av disse skal være 200? Det er mye jeg ikke forstår her, men hvis de ene står i tilnærmet null kan altså den andre ikke stige til over 200? Lyder merkelig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, er du sikker på at summen av disse skal være 200? Det er mye jeg ikke forstår her, men hvis de ene står i tilnærmet null kan altså den andre ikke stige til over 200? Lyder merkelig :unsure:

Jeg sier ikke at summen skal være 200, men den var det da fondene startet. Jeg skrev følgende den 23. september:

 

Det er i høyeste grad oppsiktsvekkende at det er et slikt tapsprosjekt å sitte langsiktig i disse ETF'ene. Starttidspunktet for disse er etter hva jeg kan skjønne børsslutt 21. januar 2008. Da lå OBX på 324.06 poeng. Så sent som i går var OBX 327.93 på sitt høyeste intradag. Man skulle kanskje tro at tålmodige investorer som har sittet rolig siden oppstarten, lå sånn noenlunde Even Steven. Den gang ei! Høyeste notering for OBXEXDBULL i går var 90.00. Man har altså tapt 10% av kapitalen selv om OBX-indeksen har steget marginalt.

Det er med andre ord et garantert tapsprosjekt å sitte i disse derivatene langsiktig. Hver gang OBX-indeksen er tilbake på et gitt nivå, vil både OBXEXDBULL og OBXEXDBEAR være lavere i kurs enn forrige gang.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å kritisere som du sier, men var bare interessert i strategien din.

Jeg tok ikke kommentaren din som negativ kritikk, noe jeg forøvrig heller ikke ville ha hatt problem med. Strategien min er å gå mot markedet. Det er det samme som christle gjør, men min tidshorisont er som sagt adskillig kortere. Dagen etter et børsrally i USA, vil Oslo Børs som regel åpne kraftig i pluss. Da forsøker jeg å finne en intradag short dersom jeg tror at optimismen vil dabbe av utover ettermiddagen. Andre ganger avsluttes dagen på Oslo Børs med panikksalg. Da prøver jeg å finne gode rekylkandidater dersom jeg tror stemningen roer seg neste dag. Ved resultatpresentasjoner forsøker jeg å finne aksjer som vil gjøre det enten klart bedre eller klart dårligere enn forventet. Enten jeg er bull eller bear, er tidshorisonten min altså 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at summen skal være 200, men den var det da fondene startet. Jeg skrev følgende den 23. september:

 

 

Det er med andre ord et garantert tapsprosjekt å sitte i disse derivatene langsiktig. Hver gang OBX-indeksen er tilbake på et gitt nivå, vil både OBXEXDBULL og OBXEXDBEAR være lavere i kurs enn forrige gang.

 

 

Hei

 

Takk for gode innspill og synspunkter.

 

Problemet med Okse- og Bjørenederivatene er at de GEARER kontinuerlig. I tider med kraftig volatilitet - opp- og nedgang - som nå er dette en mindre god/elendig strategi.

 

I et jevnt stigende marked / fallende marked, hvor en tror alt vokser inn i himmelen / alt går ad dundas, ja så er det gull med Okse-/Bjørnederivater; dagens situasjon er IKKE slik...

 

Det går ann å bruke disse intradrag, MEN ikke over tid i dagens marked. Da er det slik jeg ser det, bedre å kjøpe aksjer eller opsjoner direkte.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette er en av FÅ anlytikerne jeg mener det er GOD grunn til å lytte til: Hun har peiling:

 

Dette er ekstremt billige aksjer

Forvalter Ragnhild Wiborg forteller investorer om flere «ekstremt billige» aksjer. Her er listen

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 21.10.08 07:17)

 

 

Hedgefond-forvalter Ragnhild Wiborg sier til Finansavisen at hun fremdeles venter uro i finansmarkedene. Likevel peker på en del «ekstremt billige» aksjer.

 

 

– Det har vært kraftige fall i interessante selskaper, og mye er indiskontert allerede. Nå finnes det en del «value stocks» i markedene, aksjer som er ekstremt billige, sier Wiborg. Sektorene hvor dette er spesielt tydelig, er oljeservice og riggsektoren.

 

 

– Songa ble ekstremt billig gjennom kriseemisjonen, og de sitter med store kontrakter langt frem i tid. Noble, Transocean og Songa kan alle være ekstremt gode kjøp, sier Wiborg.

 

Wiborg anbefaler også kjøp av DOF og Yara.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vital er en EKTE MEDGANGSsuporter. Ikke rart at volatiliteten blir stor når dem holder på slik. Selger alt, uten å vurdere enkeltselskapene. Dem og andre kjøper på oppgang og selger på nedgang. De er dermed med på å styrke volatiliteten. Ville ikke plassert penga mine der.

 

Mvh,

 

Panikksolgte aksjer for milliarder

I forrige uke tømte Vital store deler av aksjeporteføljen. Det DnB NOR-eide livselskapet lempet ut aksjer for flere milliarder kroner.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (Finansavisen - 21.10.08 06:51)

Finansavisen kan fortelle at livsforsikringsselskapet Vital tidlig i forrige uke, samt dagene i forkant, foretok et av de mer massive aksjesalgene i det norske aksjemarkedet. Selskapet var frem til da blant de 20 største eierne i en lang rekke norske børslokomotiv.

 

 

Aksjonærlister tatt ut i går beviser at livselskapet i går hadde solgt seg massivt ned slik at de var ute av «Topp 20»-listen i 15 store aksjer.

 

Det største enkeltsalget dreier seg om StatoilHydro. Vital var for én uke siden den 11. største aksjonæren i selskapet. Aksjeposten utgjorde hele 16,1 millioner aksjer og hadde en verdi, basert på gårsdagens StatoilHydro-kurs, på 1,9 milliarder kroner.

 

 

På aksjonærlisten Finansavisen tok ut i går viser at Vital ikke er blant de 20 største eierne i StatoilHydro. Hvis Vital er nummer 21 på listen med 7,8 millioner aksjer, har selskapet solgt for ganske nøyaktig 1 milliard kroner slik at de bare har aksjer for 900 millioner igjen. Hvis de er lenger nede, har aksjesalget vært mellom 1 milliard og 1,9 milliarder.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis enig. Føler jeg meg rimelig sikker på at vi har nådd bunnen er oksederivater absolutt noe jeg vurderer å sitte i som long.

Dette er ikke et spørsmål om skjønn hvor man er enig eller uenig. Talleksempelet mitt nedenfor beviser jo at man tapte 10% av investeringen i oksederivatet selv om OBX steg marginalt. Hva er da vitsen med å sitte riktig vei i markedet? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke et spørsmål om skjønn hvor man er enig eller uenig. Talleksempelet mitt nedenfor beviser jo at man tapte 10% av investeringen i oksederivatet selv om OBX steg marginalt. Hva er da vitsen med å sitte riktig vei i markedet? :rolleyes:

 

Det er da virkelig en meget god vits å sitte i okser når markedet går opp. La oss si at hoveindeksen har doblet seg til jul (men selvsagt har den ikke det). Avkastningen på oksene vil da være tilnærmet 200 %. Muligens vil de være litt lavere, så la oss si 195 %. Likevel har man har således nesten en dobling av hovedindeksen. Dersom man f. eks hadde satset på STL ville man sannsynligvis hatt en avkastning på nivå med hovedindeksen.

 

Selvsagt kunne man funnet enkeltaksjer med en enda høøyere avkastning, men da hadde risikoen selvasgt også vært mye større.

Link to comment
Share on other sites

Andre enn meg som synes futtene er urovekkende svake?

Ja. Folk glemmer fort. To påfølgende dager med børsoppgang gjør at forsiktigheten kastes over bord. Tirsdag i forrige uke var OSEBX oppe i 285.98, men tre dager seinere ble det satt ny årsverste på 224.81. Futtene er røde, oljeprisen er ned og de norske selskapsresultatene er svake. Jeg tror det ligger an til en viss korreksjon ned både her og der.

Link to comment
Share on other sites

Det er da virkelig en meget god vits å sitte i okser når markedet går opp. La oss si at hoveindeksen har doblet seg til jul (men selvsagt har den ikke det). Avkastningen på oksene vil da være tilnærmet 200 %. Muligens vil de være litt lavere, så la oss si 195 %. Likevel har man har således nesten en dobling av hovedindeksen. Dersom man f. eks hadde satset på STL ville man sannsynligvis hatt en avkastning på nivå med hovedindeksen.

 

Selvsagt kunne man funnet enkeltaksjer med en enda høøyere avkastning, men da hadde risikoen selvasgt også vært mye større.

 

Hei

 

Dersom du absolutt tror på oppgang, ja så ville jeg vurdert OSE-kjøpsopsjoner. Du trenger da mindre innsats og du slipper at meglerhusa hver dag "Gearer innsatsen". Et stort aber er imidlertid "spreaden", forskjell mellom salgs- og kjøpskurs.

 

Mvh og HUSK at opsjoner er KUN for de riskosøkende, If you play with matches, you might get burned

Link to comment
Share on other sites

For å svare på denne okse-bjørn diskusjonen, så kan jeg jo legge til at dersom man har en JEVN og trutt oppgang (også kjent som den rake motsetning til hva vi har sett) så vil fortjenesten din i prinsipp ikke være i underkant av 2x indeksen, men i overkant. Det fordi derivatet låner mer og mer. Startet begge derivatene på 100, og man fikk en oppgang hver dag over en periode eller en nedgang hver dag over en periode, ville man etter denne perioden ha en sum av verdien av disse to derivatene som er over 200. Nå er dessverre ikke børsen så enkel å ha med å gjøre at det noengang kommer til å bli en realitet antar jeg...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...