Jump to content

Episode 1171 - Fresdag 14. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

Jepp. Etter forrige oppdatering steg DJIA til 8500, men falt så tilbake for å teste utgangsnivået. Etter å ha tenkt seg godt om, bestemte markedet seg for at det var rom for oppgang. Indeksene så seg deretter ikke tilbake før de endte opp nesten 7%! :smile:

 

Da ligger det an til en drømmedag i morgen både for de hardt prøvede langsiktige og for de opportunistiske daytraderne. For de sistnevnte spiller det ingen rolle om det ender opp eller ned 7%. Slike ekstremutslag garanterer en volatil børsdag... :cool:

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Ja, det var litt av et rally i USA igår. Fra intradagsbunn til toppen 3 timer senere steg Dow 11 %.

 

Til Engabhoy og andre som har så stor tro på teknisk analyse: Betyr ikke dette at det er blitt dannet en dobbeltbunn, og isåfall er det vel et meget sterkt signal om at vi skal oppover i tiden fremover?

 

Jeg bare spør, da jeg selv ikke har fnuggen av tro på slikt. Er enig i Zoonic i at markedet ikke har testet bunnen. Jeg tror ingen igår stoppet å selge sine aksjer fordi de tittet bort på indeksen for å se at den var på 8000 poeng eller vice versa. 8000 er bare et tall som alle andre.

 

Forøvrig gikk det jo ikke like mye opp i Asia inatt som i USA igår. Med en fortsatt meget lav oljepris skulle det ikke forundre meg om vi havner i rødt her hjemme idag.

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

Klart OSE vil starte opp, men jeg er såmenn ikke sikker på at vi ender i pluss, slik som markedet svingte i USA i går vitner om ubalanse og vi kan fort ende opp ned, det tar bare 10 minutter å gå fra +2% til - 1% i dagens marked.

 

Og ser at Asia har svekket seg på slutten, så jeg vil definitivt ikke hamstre rett fra start.

 

Men lykke til med tradene Pirelli, jeg har også det greit foran PC,n i dag så får vi se om det blir short eller long.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Ja, det var litt av et rally i USA igår. Fra intradagsbunn til toppen 3 timer senere steg Dow 11 %.

 

Til Engabhoy og andre som har så stor tro på teknisk analyse: Betyr ikke dette at det er blitt dannet en dobbeltbunn, og isåfall er det vel et meget sterkt signal om at vi skal oppover i tiden fremover?

 

Jeg bare spør, da jeg selv ikke har fnuggen av tro på slikt. Er enig i Zoonic i at markedet ikke har testet bunnen. Jeg tror ingen igår stoppet å selge sine aksjer fordi de tittet bort på indeksen for å se at den var på 8000 poeng eller vice versa. 8000 er bare et tall som alle andre.

 

Forøvrig gikk det jo ikke like mye opp i Asia inatt som i USA igår. Med en fortsatt meget lav oljepris skulle det ikke forundre meg om vi havner i rødt her hjemme idag.

 

Lykke til idag! :biggrin:

Ja, det ble dannet en dobbelt bunn i DJIA. Problemet er at indeksen allerede har steget 10% fra bunnen, så det er ikke gitt at det skal stige så mye videre.

 

Angående årsaken til oppgangen i går, så har du tydeligvis ikke hørt om programtrading. Det er dataprogrammer som begynner å handle enkeltaksjer og indeksopsjoner når indeksene når visse nivåer. I går var det lagt inn KJØP ved 8000.

 

Hvis du ikke har tro på teknisk analyse, hvorfor er du og andre positivt stemt nå? Hvordan hadde stemningen vært dersom Dow hadde endt under 8000? Da ville folk ha solgt billige aksjer i panikk i dag. Istedenfor kjøper de nå dyrere aksjer i håp om videre oppgang. Denne psykologien ER teknisk analyse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tro på teknisk analyse, hvorfor er du og andre positivt stemt nå? Hvordan hadde stemningen vært dersom Dow hadde endt under 8000? Da ville folk ha solgt billige aksjer i panikk i dag. Istedenfor kjøper de nå dyrere aksjer i håp om videre oppgang. Denne psykologien ER teknisk analyse.

 

Men jeg har da ikke sagt at jeg er så positiv stemt nå? Jeg tror tvertimot at vi skal ned til ca 200 poeng før vi får et aldri så lite rally i desember. Deretter tror jeg vi lenge vil ligge på dagens nivå utover i 2009 før vi etterhvert får en kraftig stigning. Men dette er selvsagt mere basert på magefølelse enn teknisk analyse :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Klart OSE vil starte opp, men jeg er såmenn ikke sikker på at vi ender i pluss, slik som markedet svingte i USA i går vitner om ubalanse og vi kan fort ende opp ned, det tar bare 10 minutter å gå fra +2% til - 1% i dagens marked.

Det er derfor slike dager ALLTID skal shortes fra start, slik at suckerne blir sittende igjen med regninga til slutt. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har da ikke sagt at jeg er så positiv stemt nå? Jeg tror tvertimot at vi skal ned til ca 200 poeng før vi får et aldri så lite rally i desember. Deretter tror jeg vi lenge vil ligge på dagens nivå utover i 2009 før vi etterhvert får en kraftig stigning. Men dette er selvsagt mere basert på magefølelse enn teknisk analyse :laugh:

Hvorfor tror du at vi skal ned til akkurat 200? Er det fordi runde tall ofte er psykologiske støttenivåer? Jeg snakker om å teste tidligere bunn. Andre igjen tror at 200 vil ryke og at OSEBX skal langt ned på 100-tallet. Denne summen av alle enkeltaktørers markedssyn og psykologi er definisjonen på teknisk analyse. Å si at du tror at OSEBX "skal ned til ca 200 poeng", er altså per definisjon TA.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du at vi skal ned til akkurat 200? Er det fordi runde tall ofte er psykologiske støttenivåer? Jeg snakker om å teste tidligere bunn. Andre igjen tror at 200 vil ryke og at OSEBX skal langt ned på 100-tallet. Denne summen av alle enkeltaktørers markedssyn og psykologi er definisjonen på teknisk analyse. Å si at du tror at OSEBX "skal ned til ca 200 poeng", er altså per definisjon TA.

 

Når jeg nevnte 200 poeng er det selvsagt ikke at det er noe magisk tall. Kunne like godt sagt ned ca 10 % til. Jeg kan forandre det da: Tror vi skal ned til ca 196,4 poeng før vi snur :laugh:

 

Men Engabhoy: teknisk analyse sier vel klart nå at vi skal oppover i USA siden vi har satt en dobbelt bunn. Tror ikke det stemmer med det du egentlig tror om den videre utviklingen. Lettere å se på TA i etterkant for å foklare ting enn å bruke det som et verktøy til handlingen?

Link to comment
Share on other sites

Men Engabhoy: teknisk analyse sier vel klart nå at vi skal oppover i USA siden vi har satt en dobbelt bunn. Tror ikke det stemmer med det du egentlig tror om den videre utviklingen. Lettere å se på TA i etterkant for å foklare ting enn å bruke det som et verktøy til handlingen?

Jeg er ikke noen ekspert på teknisk analyse, og jeg har et avslappet forhold til dette verktøyet. Derfor er jeg også usikker på hvor mye og hvor hurtig man forventer stigning fra dobbel bunn. I går steg DJIA 10% på tre timer. I min verden er det da på tide å sikre gevinst. Hva som skjer videre, er jeg usikker på. Hvis du leser børskommentaren på Yahoo Finance, så ser du at den er kjemisk blottet for positive nyheter. I går kom det arbeidsmarkedstall fra helvete og kraftig nedjustert guiding fra både Intel og Wal Mart. Børsoppgangen i går skyldes ene og alene at 8000-støtten holdt, hvilket igjen innledet det som på godt norsk kalles bargain hunting og short covering.

 

Fundamentale faktorer, som jeg personlig legger mye mer vekt på, tilsier at både EU og USA har en resesjon foran seg som i mine øyne både blir lengre og tyngre enn markedet har inndiskontert. Tyngdekraften virker derfor fortsatt nedover inntil videre, og jeg tror at DJIA skal under 8000 før eller seinere. Hadde jeg tradet i USA i går, kan det godt hende at jeg hadde gamblet på at 8000 skulle holde slik som sist. Jeg kan imidlertid garantere at jeg hadde sikret en 10% intradag gevinst før børsslutt. Jeg tror markedet i USA begynner å kikke nedover allerede i kveld. Selv om 8000 på Dow er billig, betyr ikke det at 9000 er det samme...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen tanker om hvordan markedet vil bevege seg resten av dagen?

 

:smile:

 

Med tallene så langt + Michigen tallene senere i dag tror jeg på en nedgang, jeg må ut en tur, tar ingen sjangser setter en drøy SL på REC shorten :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Futtene reagerte opp på denne Enga...

 

Jeg har kjøpt Aker, på billigsalg :))))

Hva er poenget ditt? At dette er gode nyheter? Eller at det var ventet at tallene ville bli verre enn "ventet"?

 

Futtene indikerer for det første kun hva som skjer ved børsåpning, og for det andre kan de lett manipuleres til å gi et falskt bilde av stemningen. Hva gjør man når man planlegger storsalg av aksjer? Jo, man kjøper futures og presser opp kursen på disse. Jeg er overbevist om at USA-børsene vil ende kraftig ned i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...