Jump to content

Episode 1181 - Fredag 28. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

En ting er nytt i situasjonen som har oppstått i dag.

USA stenger brukbart opp, det er thanksgiving i morra, og Wall Street holder stengt.

 

Psykologisk Konklusjon:

Frykten for at en kan gå glipp av en oppgang er blitt større enn frykten for videre nedgang.

 

Is this the turning point?

 

 

Nei og atter nei! I det rådende børsklimaet har både oppgang og nedgang kommet i bølger. Forrige bunn på 212 den 27. oktober ble etterfulgt av seks strake plussdager og en total oppgang på 28% til 272. Da var "alle" enige i at bunnen var bak oss. Ytterligere 13 børsdager seinere hadde OSEBX falt 31% til 188. Nå har vi hatt tre strake plussdager igjen, og den samme bunn-regla kommer i reprise.

 

Det er helt sikkert rom for videre oppgang i den kortsiktige opptrenden vi er inne i. Like sikkert er det at dette ikke bærer inn i himmelen. På mellomlang sikt vil trenden bli brutt, og blåøyde optimister vil nok en gang ha gått på limpinnen. Dagens makrotall viser med all mulig tydelighet at denne resesjonen vil vare minst hele 2009. De som satser alt på at børsene skal gå foran et makroøkonomisk vendepunkt våren 2009, vil få seg en smell.

 

Er jaggu ikke sikker jeg EngaBhoy.

Psykologisk sentiment begynner å snu et stykke før bunnen.

Mulig resesjonen fortsetter, men når alt negativt er priset inn, og helvetes porter er åpnet:

da er veivalget ett av to; enten rett til helv... eller oppover igjen...

 

Lykke til på ose i tiden fremover :-)

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

OSE åpner forsiktig opp, mens DAX som jeg følger nøye er litt ned.

Sitter med en short i REC på 64 og er foreløpig komfortabel med det.

Er i utgangspunktet ikke på kjøperen i dag, en dag som kalles BLACK FRIDAY :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Noen nyheter i DNO i dag jeg ikke har fått med meg? (skjønner ikke hvorfor den åpner opp 27%)

 

 

Eksportspekulasjoner som denne kanskje:" En innledende avtale er klar vedrørende oljeeksport av irakisk olje fra Tawke-feltet, sa Asim Jihad, en talsmann for oljeministeren i Irak til Reuters. Eksport av 100.000 fat olje per dag er ventet fra Tawke-feltet, hvor norske DNO har konsesjon. Eksporten er ventet å starte i begynnelsen av 2009, sier Ashti Hawrami, KRGs minister for naturresurser. "

 

Eg er fornøygd med dagens oppgang, kjøpte DNO i oktober på spec kr 3,5 , fin oppgang til nå. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

kastet kortene og dekket REC på 67, blir sittende litt på sidelinjen, får vi ett litt større løft i NEC så suser den ut

 

Så du tør ikke å sitte å vente på resultatet fra boringen offshore i Brasil. Risberg sa at melding var ventet i forrige uke, så det bør være like før.

 

Kan forsåvidt forstå det. Risberg selv solgte jo 10 millioner aksjer her for et par uker siden... :rolleyes:

 

Men i denne sitter jeg long og tar tiden til hjelp. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Så du tør ikke å sitte å vente på resultatet fra boringen offshore i Brasil. Risberg sa at melding var ventet i forrige uke, så det bør være like før.

 

Kan forsåvidt forstå det. Risberg selv solgte jo 10 millioner aksjer her for et par uker siden... :rolleyes:

 

Men i denne sitter jeg long og tar tiden til hjelp. :biggrin:

 

 

jeg tør å sitte så lenge som trengs, men blir fort utålmodig når aksjen sklir sidelengs :biggrin:

 

Jeg dekket selvfølgelig shorten for tidlig :mad:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet meg hjem fra eksamen, er jo håpløst at den starter kl. 9, samtidig som børsen åpner. For jo ikke gjort noe som helst før man kommer hjem. Heldigvis ser jeg at børsen er ned, noe som er greit med tanke på at jeg sitter med bear derivater.

 

Oljeprisen synker og nærmer seg tidligere bunn, det store spørsmålet er om OPEC blir enige om kraftige kutt i helgen, det kan utløse ett aldri så lite rally på OSE på mandag :mellow:

 

At det kuttes er vel forventet? Men er det estimert noe om evt. hvor mye?

Link to comment
Share on other sites

Black Friday.... og da stenges børsene kl. ??

 

1 ET, det skulle vel bli kl. 1900 lokal tid.

 

Ser også at Black Friday er "bring your kids to work day". På gulvet på NYSE er det masse unger, og de voksne gjør det de kan for å få dem på tv. Til og med kommentatorene på NFL kampen hadde ungene sine på fanget under sending...

Link to comment
Share on other sites

Sitter over helga med AKSO. Den endte uendret, mens ACY og SUB steg 8-10%. Satser på at dette jevner seg litt ut til uka.

 

Ellers avventer jeg inngang i TOM før nyttår. Den faller noen tiøringer daglig og er i rute for kursmålet mitt på 20. Men mye kan skje siden aksjen er dugelig oversolgt teknisk sett. Omsetningsvolumet er forøvrig like patetisk som Tomra-ledelsen. 5 MNOK er ikke rare summen for denne gamle traderfavoritten, som en gang var blant børsens fem største selskaper...

 

God helg! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt i tvil om jeg skal prøve noen spekk rett på tampen, men spørsmålet er SHORT eller LONG?

 

Fant du ut av det?

 

Selv bestemte jeg meg for å holde meg long littegranne til, men er ikke så sikker på hvor lurt det var egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...