Jump to content

nybegynner hjelp


Recommended Posts

jeg er student, og endelig ferdig med eksamen. SÅ jeg har tenkt å day/uke-trade litt med noen småpenger jeg har rå til å "rote bort" på børsen.

 

Noen tips? jeg har gjort standardfeilen, lkøpt for sent å solgt for tidlig hittil. SÅ jeg har tendens til å kjøpe på dags eller ukestoppen, i tilegg har den lille porteføljen min stort sett hatt negativ avkastning hittil :(

 

noen tips, utenom hardt arbeid såklart, på strategi ved valg av askjer til morgentradingen?

Link to comment
Share on other sites

Aewn, velkommen til forumet!

 

Syns du tenker riktig når du begynner litt smått og ser på det som en læringsprosess, selv om det fins mye litteratur og bra lesning på diverse forum osv. kan det virke som at det å tape er den beste læringen innen trading. Selv definerer jeg ikke meg selv som trader fordi jeg stort sett tar litt lengre posisjoner enn uke/dag, men det hender jeg er så heldig med en inngang at det blir en daytrade av det. Uansett bør du kanskje skaffe deg Oddmund Grøtte's bok om Aksjekjøp og daytrading.

 

Håper noen av de faste traderne her i Pitten vil dele sine hemmligheter i denne tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei kjære medstudent.

 

Jeg benytter stort sett kun teknisk analyse når jeg handler aksjer, det finnes mange gode bøker om dette emnet samt mye god info på nett.

 

Dette er etter min mening det perfekte verktøy for timing av kjøp og salg. Selvsagt lønner det seg og også til en viss grad sette seg inn i den økonomiske situasjonen til selskap du tenker på å investere i samt hva de driver med osv, men for kortsiktige trader er dette etter min mening av liten betydning. De kortsiktige svingningene styres av psykologi ikke rasjonelle besluttninger fra makedsaktørene.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til den spennende verden av aksjer Aewn.

 

Er enig med deg Pirelli, hvis vi ikke gjorde noen feil, ville det da vært noen grunn for å lære seg de forskjellige delene av spillet? Antageligvis for Feinschmeckere, men sikkert ikke for en del andre.

 

Leser at du er ny og skal ikke bruke mer enn du kan klare å tape, dette er bra. Det er allikevel positivt å handle i børsposter (er ikke sikker på om du tenker på dette), en børspost er fra ca. 5000-10000, det er dette som omsettes på børsen, hvis du handler odd lots (ikke fulle børsposter), må du ofte vente en stund før du får dine aksjer.

 

Dersom du er fersk, så kan det nok være litt vanskelig å tolke de forskjellige signalene markedet gir deg, det kan være en idé å følge litt med i markedet en liten stund før du stuper inn i aksjer, kanskje spille noen aksje spill og lære litt følelsen av spillet.

 

Når du begynner å finne enkelte aksjer som vinner interesse er det viktig som Culpa sier å lære seg teknisk analyse (TA), dette kan ofte være en enorm hjelp. Når du skal investere på basis av selskapet og ikke kortsiktig trender, er det viktig å lære seg hvordan å analysere selskapet, finne de skjulte verdiene, lese om sektoren etc.

 

Ønsker deg lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom utgangspunktet for aksjehandel er å satse det som skal tapes er det OK for meg siden jeg kan tjene de pengene.

 

En sleivete bemerkning... vil de fleste si.

 

La være med det, men det er sannheten i spillet vi deler med og derigjennom er vi alle mot alle i et nullsystem som egentlig dreier seg akkurat om å få inn penger fra nykommere, eller mere korrekt, de som kjøper aksjen der og da. - Merk at når vi, du og jeg, kjøper en aksje og får tilslag, da er vi den som der og da betaler høyest for den akjsen!!!! - Ingen andre vil, eller ville, betale den prisen.

 

Da eier du aksjen, og for å tjene penger på den må den selges til noen som er villig til å betale en høyere pris. - Aksjehandel er sålede såre enkel.

 

Problemet er at du som aksjonær ikke har den muligheten for å overbevise noen at den er mer verdt enn det du betalte for den, det må selskapet du invistere i gjøre for deg. Slik at de overbeviser noen andre som er villig til å kjøpe de aksjene du har. - Da kan du tjene penger.

 

Finn de selskapene, fortell oss andre på forumet her om dine funn, og vi kan være mange som tjener eller taper litt på det.

 

Samtidig er vi alle andre også med å hausse opp den/de aksjene som har potensiale for stigning. Og samtidig kan komme med argumenter hvorfor det motsatte kan skje.

 

Når så ikke skjer at vi tjener den lille formuen som vi forventer, er også forumet en fin plass å dele sine ulykksaligheter og bortforklaringer. Psykisk godt. - Uansett, aksjehandel er moro med gode muligheter for en pen avkastning i forholdt til øvrige plasseringsinstitusjoner.

 

Kjøp NOI...og GOD..?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet aewn.

Deilig å være ferdig med eksamen tenker jeg.

 

Nåja.

 

Det høres ut som om du har feilet litt, noe som ikke er verdens undergang. Feiling i aksjemarkedet er vanlig blandt alle, det viktige er kun at du lærer av dine egne feil. Gjør du det har du allerede kommet langt på vei.

 

"En god trader taper lite når han tar feil, men tjener mye når han har rett" osv.

 

Det er riktig som Lappen skriver, børsen er et nullsystem - alle mot alle. Derfor er det viktig at du ikke stoler blindt på det du leser og hører. Meglerhus og haussere (og baissere for den saks skyld) har det til felles at de er ute etter pengene dine. Gjør derfor dine egne vurderinger. Les litt rundt på de forskjellige forumene (det står ikke bare ubegrunnet haussing og baissing der/her), les megleranbefalinger (men ikke ta dem for god fisk), hør på hva analytikere sier (men husk at "uavhengige analytikere" ikke alltid er like uavhengige), les litt om TA og gjør dine egne analyser og følg den aksjen du skal investere i en stund i forveien.

 

Pass litt på jalla-aksjer hvis du er fersk, kan koste deg dyrt hvis du ikke følger godt nok med. Men ikke for det, kan være på tide med et nytt løft av diverse jalla-askjer nå som OSE går såpass bra, er i så fall penger å tjene hvis du har litt flaks.

 

Uansett.

 

Mye skriverier rundt NOI på dette forumet. Synes i grunn den er litt skummel her oppe, men det kan selvfølgelig bare være meg. Har fulgt NOI lenge, og gjort gode penger på den, men det var før. Har ikke turt å røre den her oppe enda. Usedvanlig mye jekking skal til for å holde den oppe synes jeg. Skummelt.

 

Du får ha lykke til på veien mot rikdom (eller fattigdom), og ikke vær redd for å spørre hvis det er noe du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som Lappen skriver, børsen er et nullsystem - alle mot alle.

 

Sorry, men dette må jeg si meg totalt uenig i.....

 

Ethvert selskap som drives med overskudd vil gi avkastning over tid, og et selskap med både overskudd og vekst vil øke denne avkastningen, og i de fleste tilfeller gi avkastning til aksjonærene gjennom kursstigning og/eller utbytte. Mange aksjer i de mer spekulative selskapene går opp og ned som jo-jo'er uten bakgrunn i selskapspesifikke hendelser, heller som et resultat av "gambling" av tradere, men på lang sikt skal de fleste selskaper kunne gi avkastning til investorer, og det er hele logikken bak aksjeinvestering for de som er langsiktig (i motsetning til de som trader "mot" andre tradere).

 

Mvh

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Her får vi en diskusjon på gang, fint. Det er det forumet er til.

 

Forsåvidt gjenspeiler Macaroni tankene mine litt mer spesifikkt formulert enn hva jeg antydet i innlegget nedenunder. - Men jeg vil fortsatt fremheve det faktum jeg innledet med der.

 

I teorien er det jo riktig at et selskap med overskudd genererer utbytte og profitt for akjsonærene, samt økning av akjseverdien. Men i praksis er jo dette langt fra tilfelle, uansett hvor long man velger å sitte i en aksje. Erfarinsmessig kommer det oppdelinger, salg av hele selskap, eller deler av disse, utviklingslån osv. osv. Det er det typiske ved våre børsnoterte selskap, selv om det finnes unntak. Dette influerer sterkt på kursen og gjør den svært sårbar for svingninger. Som oftest med det resultat at aksjespareren går lei og selger seg ut.

 

For nybegynnere er vel ikke dette annet enn tørt teori som må erfares over tid.

 

Derimot vil jeg anbefale lesning av de tidlige innleggene her fra januar februar hvor hint og erfaringer ble skrevet ned. Tror nok de beste tipsene om hva man skal gjøre og ikke gjøre ligger der.

 

Ingen kan se inn i fremtiden, og aksjekursene som kommer. Derfor er det heller ingen som kan eller vil anbefale noen spesielle akjser. Men forumet her har etter hvert fått med seg mange gode innlegg omkring mange av de mer populære traderaksjene, og det kan lønne seg å se på noen av disse i forumet for akjseprat.

 

Skulle være rart om ikke noen av de som er nevnt der har et potensiale for stigning. I alle fall får man ett inntrykk av selskapene som tilsynelatende viser utviklingen de siste månedene. Samt at man får litt kjennskap med innleggerene og ders portefølje deri. Slikt gir også hint.

 

Til slutt: Husk....,at når vi, du og jeg, kjøper en aksje og får tilslag, da er vi den som der og da betaler høyest for den akjsen!!!! - Ingen andre vil, eller ville, betale den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Erfarinsmessig kommer det oppdelinger, salg av hele selskap, eller deler av disse

 

Laphroaig, i tilfeller der et selskap blir oppdelt/helt eller delvis solgt, vil man som aksjonær som regel minst få tilbake de verdier som man har skutt inn, så sant det er en suksessfull bedrift det er snakk om (sjelden oppkjøp blir gjort til under det som et selskap er verdsatt til på børsene). Spørsmålet blir heller om man velger å satse langsiktig på selskaper med solid drift og overskudd (og gjerne i vekst), eller om man vil gamble med å kjøpe og selge i aksjer med større risiko der mye avhenger av at driften må bedres, at man finner olje. lakseprisen stiger o.l., ved kjøp og salg av aksjer i slike selskap kan det bli mer "bingo" aktig, der noen vinner og noen taper.....

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte på hvilke metoder dere her på forumet bruker når dere analyserer en aksje?

 

Har lest at en del av dere benytter seg av TA, men hvilke andre metoder finnes det egentlig. (Hvilke er mest brukt av analytikere osv.) Jeg setter pris på om noen også kan forklare litt om hva de ulike metodene går ut på i tillegg. Jeg vet så vidt hva TA går ut på, men er ikke så veldig orientert ut over det.

 

Noen bøker å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Har lest det om TA, men lurer fortsatt på hvilke andre metoder som analytikere osv. bruker for å analysere aksjer. Jeg er interessert i å lære meg mer, og om noen vet om noen gode "fagbøker" som tar for seg aksjemarkedet vennligst gi lyd fra dere her.

Link to comment
Share on other sites

Her kreves et svar, og fra fler enn meg, siden det er mange meninger om valg av aksjer for investering.

 

Som det kommer frem nedenunder er det flere ulike typer aksjer i markedet. Hver type har sin ulike risiko. Samtidig finnes det lavprisete aksjer for noen ører, "pennystocks", disse kan gi stor fortjeneste bare ved en liten oppgang i ører, og prosentvis blir den enorm. - Problemet er at ved salg ligger det så mange selgere foran at situasjonene er annerledes når man kommer i posisjon. - Sjeldent noen tjener her dersom man ikke sitter svært lenge i aksjen og selskapet ikke taes av børs før fundamentale ting endrer aksjens verdi.

 

Alle her har vel ulik strategi for valg av aksjer, men stort sett har de fleste en innsikt og kjennskap til selskapeene de invisterer i, og gjort seg opp en mening om hvilket potensiale selskapet og aksjekursen har for fremtiden.

 

For å få det til må man sette seg inn i selskapets virksomhet, organisering, regnskap, markedssegment, og hvis mulig ledelsens styrke og interesse for selskapets videre utvikling.

 

Ut i fra disse kriteriene og hvordan man tenker seg markedet fremover kan man noenlunde gjøre seg kvalifiserte gjetninger og velge seg akjser for investering. - At gevinsten kommer like etter er mere tvilsomt, men som oftest vil en eller flere akjser være med på å holde porteføljen i ballanse slik at totalt sett ligger gevinsten i samsvar med utviklingen på børsen gjennomsnittlig.

 

For å tjenë penger via kjøp og salg må man igjen holde øye med de aksjene man har valgt og følge utviklingen fra dag til dag, og time til time i løpet av dagen. Da vil man etterhvert få et inntrykk av akjsens vanlige bevegelser, og man trader på disse.

 

I dette virvaret kan det for enkelte aksjer lønne seg å se på TA og derigjennom få solgt seg ut når den viser tegn på kursendring.

 

Men nå vil også enkelte aksjer ha en tendens til gjevn god stigning siden selskapet er inne i en positiv strøm av kontrakter eller andre positive kursdrivende momenter. - Disse tar man vare på og beholder som vinnere inntil man føler at markedet snur. I mellomtiden trader man den øvrige porteføljen på loklae svingninger.

 

Slik tjener man penger på aksjer, enkelt og greit, ikke sant? - Uheldigvis er ikke dette allment for markedet generellt og den psykologiske faktoren omkring børs og spekulasjon påvirkes hele tiden av økonomiske svingninger og utenompåvirkende hendelser slik at det egentlig ikke er mulig å ha en sikker følelse av morgendagen.

 

Noen gode aksjer/selsksap som man mener har livets rett og muligheter for videre utvikling er verdt å satse på, samtidig litt is i magen og god tro, så kan man tjene litt på dette... Men det tar tid, ofte lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Forkortelse for Price/Earnings. Det er aksjekursen delt på et selskaps overskudd etter skatt pr. aksje. Er et måltall for om en aksje er dyr eller billig.

 

Price=antall aksjer*aksjekurs

Earnings=overskudd etter skatt

 

imarkedet.no har laget ett flott leksikon: http://www.imarkedet.no/index.php?file=sho...mplate=leksikon

Link to comment
Share on other sites

Heisann igjen. Er det noen av dere som kan fortelle meg hvilke frister som gjelder med tanke på dividende?

 

Eks. 1 : Jeg kjøpte 10000 aksjer i Ekornes 01.04.04. Har jeg da rett til utbytte neste år?

 

Eks. 2 : Jeg kjøpte 10000 aksjer i Ekornes 01.01.04. Har jeg da rett til utbytte på fjorårdets resultat?

 

Håper noen kan gi meg et par kommentarer på denne. Det vil alltid være greit å vite litt om dividende før man hiver seg inn i et eller annet selskap.

Link to comment
Share on other sites

Hei Autofire, for si det enkelt, må du eie aksjen før børsen åpner den dagen den går ex utbytte. D.v.s. kjøper du dagen før og selger dagen etter, vil du få utbytte.

Hvis det er noen som har flere detaljer rundt emnet, regner jeg med at de kommer med det.

Link to comment
Share on other sites

Sailorboy har helt rett i sin enkle beskrivelse, jeg prøver meg på ett litt mer detaljert eksempel.

 

La oss si at ett selskap, AKS, skal betale ut 10 millioner kroner i utbytte til sine eiere. For enkelhetsskyld kan vi tenke oss at selskapet består av 10 millioner aksjer og aksjekursen er 10 kroner. Da prises selskapet altså til 100 millioner inklusive utbytte. På generalforsamlingen vedtas det å betale 10 millioner i utbytte og en dato for når disse millionene skal 'tas ut' av verdivurderingen for selskapet. La oss si 28.06 som en dato for ex. utbytte. Dersom man da kjøper en aksje for 10,- 27.06 og eier denne til dagen etterpå vil man få utbetalt utbytte selv om man selger aksjen 10:01

 

Men hvis det er riktig at selskapet var verdt 100 millioner før utbytte bør det bare være verdt 90 millioner etter utbytte. Derfor skal altså aksjekursen også falle med det samme beløpet som utbetales i utbytte.

 

Håper det var leselig og forståelig ;)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bare et lite teknisk spørsmål. Hadde inne en ganske stram stop-loss ordre i dag på en aksje. Ser på ordrehistorien at den ble utløst ved at et meglerhus krysset noen aksjer på en kurs som lå nesten 2 % fra det som var siste kurs. Greit at de kan gjøre dette, men på denne måten har de jo en mulighet for å utløse stop-loss ordre som ellers ikke ville blitt utløst. (som i mitt tilfelle). Kjedelig å bli fraristet aksjene på denne måten når aksjen egentlig beveger seg i den retningen man ønsker...

 

Er det noen mulighet til å unngå dette problemet eller må man bare akseptere det dersom man bruker stop-loss ordre? Har (uheldigvis...??) ikke tid til å følge med hele tiden.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...