Jump to content

CTG - Kan Gjedda levere litt tilbake til slitene eiere??


Pirelli

Recommended Posts

Tybring Gjedde har ikke levert positivt årsresultat siden 1996, det er jo helt utrolig at det går ann...

 

Bare i fjor forsvant nær 170 millioner ut av selskapet. Det må være noen sta eiere som har vært med på den turen der...

 

Q3 i 2003 er det første kvartalet på nevnte tid som gir positivt resultat, 4.2 mill før skatt for kvartalet. Året 2003 til og med Q3 har gitt er resultat før skatt på 10 millioner.

 

CTG består av Tybring Gjedde som driver engros, salg til store bedrifter og det offenlige, Binders Norge as driver detaljhandel. CTG har også et svensk datterselskap, TG Skrivab Sverige, som er det samme som Tybring Gjedde i Norge.

 

Aksjekurs 0,25 priser selskapet til 302 millioner. Hvis vi bruker Q303 tallene som grunnlag gir det en P/E på 8,2. Omsetningen for 2003 ligger ann til å bli 1,4 mrd.

 

CTG skriver i Q303 rapporten at de anser sine markeder for fortsatt svake og at det kommer til å fortsette inn i Q4, men resultatene av forbedringsprosjektene begynner å komme til syne i regnskapstallene.

 

18.02 kommer de foreløpige tallene for 2003, og hvis trenden fra Q3 fortsetter tror jeg vi kan se en god utvikling på aksjekursen.

 

Les mer på selskapets hjemmesider...

 

Pirelli

------------------------

Med CTG aksjer i skuffen

Link to comment
Share on other sites

Rolig avsluttning på uka, CTG er tydligvis en rykk og napp aksje som tar noen store jafs og faller litt tilbake. Tror aksjen kommer til å være bingo frem til Q4 tallene kommer.

 

bilde1.php?land=NOK&indeks=OSEAX&ticker=CTG&tid=12

OSE har dradd fra CTG det siste året...

 

Det er ikke lett å finne informasjon om selskapet i media, den nyeste jeg fant er fra Q3 rapporten på DN, her er den...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Virker som snuoperasjonen er mer eller mindre utført. Om de greier å vise resultat så snakekr vi om mangegangern her. Ikke rart om denne vil stige fram mot tallene. Teknisk ser den fin ut. Har plukket litt siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Tror interessen rundt CTG er tiltagende, jeg har vært blant annet i Binders butikken på Forus, og syns det var litt skummelt med ett så kjempestort butikklokale som var nesten helt tomt. Men det er vel nettopp slike ting CTG nå har ryddet opp i, mitt besøk på Forus var sommeren 2002.

 

Jeg tar sjansen på å lime inn et svar Turnaround ga på spørsmålet om hvorfor CTG bør kjøpes nå:

 

Selskapet har i flere år gått med dundrende underskudd men lovet bedrede resultater uten at så har skjedd. Sammenslåingen av Binders og CTG har kostet svært mye og kom som en ekstra belastning i en vanskelig situasjon. Tidligere aksjonærer har kostet den delen av gildet. Nå er organisasjonene smeltet sammen og dårlige butikker lagt ned. Fortsatt sliter man med denne delen av selskapet men det kan være mye å gå på her i form av kostnad reduserede tiltak og økt salg med et kommende oppsving i økonomien.

 

Omlegging av logistikk og nytt hovedlager har også tappet kapital i strie strømmer men nå er også denne biten av ryddearbeidet i mål.

 

Punktvise poster på hvorfor CTG akkurat nå kan bli en vinner fremover.

 

1. Reduserte kostnader fra 07.11.02 og 14 mnd fremover på totalt 60 mill og dette ser ut til å gå etter planen.

 

2. Tapsgildet i Danmark er over og alle kostnader i denne forbindelse er nå tatt.

 

3. Kraftig økning av netthandelen er med og senker kostnads struktur å bla all handel med Binders går nå over nett.

 

4. Dekningsbidraget økte i 1Q 2003 til småpene 34 %

 

5. For første gang på svært mange år gikk konsernet med overskudd så snuoperasjonen ser nå endelig ut for å bære frukter.

 

6. Færre leverandører medvirker til mer effektiv innkjøpsorganisering.

 

7. Bra redusering av kundefordringer i 1 Q 2003 noe som for undertegnede forteller om en oppegående organisering av salgsorganisasjonen.

 

8. Nettopp gjennomført ny kapital som gjør at likviditet situasjonen er under full kontroll.

 

9. Fremforhandlet bedre betingelser hos leverandørene

 

10 Til slutt og ikke minst kostnadsbasen er redusert fra 36 til 32 %

Og fra DN's artikkel etter Q3 tallene:
C. Tybring-Gjedde har snudd minus til pluss fra i fjor, men sier markedet for konsernets produkter fortsatt er svakt. Det fremgår av en bø rsmelding fra selskapet fredag. Omsetningen synker.

 

C. Tybring Gjedde fikk et resultat på 4,2 millioner kroner før skatt i tredje kvartal 2003, mot et resultat på –14,8 millioner kroner i samme periode i 2002.

 

Det opplyser selskapet i en melding fredag.

 

Driftsresultatet ble på 9,2 millioner kroner, mens salgsinntektene utgjorde 338,2 millioner kroner (349,2).

 

Resultat etter skatt ble 2,6 millioner kroner (-10,6).

 

Hovedfokus i fjerde kvartal 2003 vil være videreføring av de interne forbedringsprosjektene. Selskapet vil også være noe mer aggressiv i tilnærmingen til markedet.

 

Tybring-Gjedde har kuttet kostnader til en årsverdi på 80 millioner kroner i år. I august varslet direktør Bjørn Maarud at han skal gå løs på en ny runde. 150 leverandører er lempet ut, skrev Dagens Næringsliv da.

 

Artikkelen er gammelt nytt, men høyst relevant med tanke på hva vi kan forvente oss av Q4 tallene.

 

Pirelli

 

Link to comment
Share on other sites

Limer inn et innlegg av "joker@forum" hentet på SN

 

Dere fokuserer mye på Binders, det ville jeg også gjordt hvis det er snakk om å baisse CTG aksjen. Binders var den datterbedriften i konsernet som fremdeles tilførte minus resultat. Resultatet var litt bedret i forhold til samme kvartal i 2002, men nå ved 4kv. så tror jeg på nøytral/pluss også fra denne. Den største snuoperasjonen er det Tybring Gjedde engros som har stått for, resultatet reiste seg fra minus 12,2mill. til pluss 5,4mill. TG skrivab i sverige har den største omsetningen, men ikke noen synlig bedring på bunnlinjen. Tror vi ser ytterligere bedring av 4q resultatet. Tipper at Tybring Gjedde engros vil omsette for ca. 130mill, og ett driftsresultat på nærmere 10mill. Binders vil muligens kunne ha en omsetning på ca. 110mill, og ett driftsresultat på null, balanse. TG skrivab vil muligens kunne nå en omsetning på 150mill, driftsresultatet kan være bedret til 8mill. Totalt for konsernet tipper jeg ett 4Q resultat med inntekter på ca. 390mill, og ett driftsresultat på ca. 18mill(-106,4mill). Dette sett mot ett underskudd i 4Q 2002 på

-106,4mill betegnes som en stor forbedring. 4Q er den endelige bekreftelsen på at ledelsen har staket den rette kursen. Tenk igjennom dette dere som kun er opptatt av hvor mange kunder dere møter i en binders butikk.

 

Vedlegger resultat for 3Q 2003

Konsern

Tybring-Gjedde konsernet hadde inntekter på 338,8 mill. kroner i 3. kvartal (350,1 mill. kroner).

Driftsresultatet var i kvartalet på 9,2 mill. kroner (- 8,8 mill. kroner).

 

Tybring-Gjedde (engros)

Tybring-Gjedde hadde inntekter på 102,1 mill. kroner (116,7 mill. kroner) samt salg til Binders på 43 mill. kroner (38 mill. kroner) i 3. kvartal. Driftsresultatet var i kvartalet 5,4 mill. kroner (- 12,2 mill. kroner).

Binders Norge AS (detaljhandel)

Binders Norge AS hadde inntekter på 95,0 mill. kroner (96,2 mill. kroner) i 3. kvartal. Driftsresultatet var i kvartalet -3,0 mill. kroner (- 3,8 mill. kroner).

TG Skrivab Sverige (engros)

Inntektene i det svenske datterselskapet TG Skrivab AB utgjorde 141,7 mill. kroner i 3. kvartal (137,3 mill. kroner). Driftsresultatet var i kvartalet 6,8 mill. kroner (7,0 mill. kroner).

 

Finansiering og likviditet

Konsernet har totale lån og kredittrammer på 348,8 mill. kroner, basert på NOK/SEK 0,9131 pr. 30.9.2003. Den løpende likviditeten har i kvartalet vært god. Ved utgangen av kvartalet hadde konsernet likvider på 34,1 mill. kroner og ubenyttede trekkrettigheter på 110,6 mill. kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser tegn til at det løsner, tror kjøpersiden vil bygge seg opp i tiden som kommer. Ikke overrasket om vi ser 0,30 tallet denne uken. Men det er nok mange store aktører som avventer inntreden til 4Q resultat foreligger, og den kraftigste stigningen kommer nok etter dette såfremt finansmarkedet blir overrasket. Reprising av selskapet kan bringe oss opp til over 0,50 i løpet av relativt kort tid.

 

CTG kan også være en aktuell oppkjøps kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått en del rykter om st de har mistet Gress avtalen og det stemmer.

Jeg fikk bekreftet dette i dag. (De virket ikke så veldig lei seg) Jeg er likevel positiv til CTG. Jeg tror de når de målene de satte seg for Q4 og at vi får positive signaler om fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tiden å heve CTG topic'en frem fra glemselen i forkant av 4Q tallene som kommer onsdag 18.02. Det blir spennende å se om den gode trenden fortsetter for gjedda etter så mange magre år.

 

En oppdatering på nøkkeltallene:

Basert på 4Q og annualisert.

Børskurs/mCap: 0,30-/360 millioner

Driftsinntekter: 1355 millioner

Driftsresultat: 16,8 millioner

P/E: ca. 21

P/CF: 0,26

 

Mitt inntrykk er at CTG bør levere bedre 4Q tall enn tilfelle var for 3Q for å forsvare den siste tidens oppgang. P/CF ser jo forlokkende ut, men jeg har ikke peiling på hva slags marginer man kan forvente i CTG's bransje. Hvis vi leker med tanken på at CTG kan klare 5% resultatmargin på sin omsetning med tiden er den billig nå.

 

Noen som har formening om oppnåelig resultatmargin?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare såvidt kikket på resultatet, men jeg er litt skuffet, ikke det at jeg har aksjer i CTG men jeg hadde ventet bedre. At konsernledelsen ødlegger resultatet med å unne seg selv 4,4 millioner i bonus... De har sikkert fortjent den, men hva med aksjonærene som har blødd siden 1997??

 

Men de snakker varmt om fremtiden, så aksjekursen kan nok gå riktig vei :)

 

Imarkedet om resultatet: http://www.imarkedet.no/index.php?object_i...ject_resultater

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...