Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

TOM er en aksje veldig mange småinvestorer brenner for, det har jeg forstått etter å ha fulgt med i debatten på HO en stund. Men de profesjonelle er også positive til aksjen, de 14 analytikerne som følger aksjen har følgende anbefaling:

 

Strong Buy 3

Moderate Buy 8

Hold 3

Moderate Sell 0

Strong Sell 0

 

TOM prises med store forventninger, det har den for så vidt nesten alltid gjort. Dagens P/E oppgis til 29,86 på Yahoo. Men det går neppe ann å se på dette når det gjelder TOM, skuler vi til USA har Coca Cola nå en P/E på samme nivå. Men det forenkler ikke det faktum at hvis ikke TOM tjener masse mer penger er aksjen dyr på dagens nivå (43,20). Treårsgrafen som er vist nedenfor forteller også at forventningene har vært atskillig høyere før

 

pplot.php?paper=TOM&exchange=OSE&from=20010101&to=20040114&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Positive betraktninger

Tomra er markedsleder innenfor pant på engangsemballasje i verden, det antas at flere og flere land vil innføre ordningen som fungerer godt i Skandinavia.

 

Solid kapitalisert, 900 millioner på bok.

 

Tjener penger hvert kvartal. Solid økning i nye markeder, som USA og Tyskland.

 

Alle meglerhus som følger aksjen er positive, og forventer gjennomsnittlig en tredobling av resultatet for 2004 (550 mill).

 

Det ligger kursdrivende muligheter fremover, nye land som innfører pant. Mulig et enhetlig pantesystem for hele EU.

 

Negative betraktninger

Selskapet tjener penger, men 2003 gir en P/E på ca. 29. Selskapet har altså en høy prising i forhold til det man med sikkerhet vet selskapet kan klare. Q4 er spenneden, hvis Tyskland har en like god vekst fra Q3 til Q4 som de hadde fra Q2 til Q3 vil det gi ca. 25 mill økt omsettning fra Tyskland.

 

Ledelsen har år etter år lovet bedret omsetning og resultat, men ikke innfridd.

 

Konkurrenter er posisjonert Repant og Prokent.

 

Massiv motstand mot innføring av pant i Tyskland.

 

Tyskland er allerede priset inn i aksjekursen, hvis dette drar ut og ingen andre nyheter kommer er det stor fallhøyde i TOM. Analytikere og andre debattanter er ikke enig med meg her, vurder selv.

 

Konklusjon

Tomra må som nevnt tjene mer penger, året 2003 gir muligens ett resultat på rundt 150 mill. Mens for å forvare dagens prising bør selskapet tjene rundt 500 mill. Hvis du tror Tomra kommer til å erobre nye markeder er Tomra en aksje du bør satse på. Jeg tror det kommer til å ta lang tid, så perspektivet på investeringen bør være lang. På den annen side fyker gjerne aksjen 20% hvis det kommer ett politisk gjennombrudd eller stor kontrakter.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

:D Bra innlegg.

 

Det som er viktig å fokusere på ved siden av antall solgte RVM maskiner er Tomras fot innenfor resirkulerings syklusen.

 

I de landene hvor det ikke eksisterer lov om pant på drikke embalasje har Tomra utviklet systemer som skal hjelpe kommune til å få borgerne til å resirkulere mer kostnadseffektivt.

 

Jeg tror helt klart vi kommer til å se en sterk økning innenfor dette segmentet, da drikkevare industrien og handelsstanden står så sterkt i mot pant på drikkeembalasje.

Link to comment
Share on other sites

Tomra har tilbakelagt de beste 2 ukene så lenge jeg har fulgt aksjen. Nå går den sakte men sikkert oppover, i motsetning til tidligere hvor aksjen har hoppet på nyheter. Selskapet har heller ikke kommet med noen nyheter som skulle forklare oppgangen, så markedet har stor tro på Tomra i 2004.

 

De fleste kjenner nok Tekniker's dekning av TOM på HO, her er en link til hjemmesiden hans. Tekniker'n

 

For de som ikke kjenner til Tekniker'n kan jeg si at han følger Nera og Tomra både fundamentalt og teknisk. I tillegg kommenterer han utviklingen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

TOM her gitt et meget sterkt kjøpssignal denne uken ved at 30 dg glidende gjennomsnitt har krysset 100 dg mens begge er stigende. Forklaringen på dette fenomentet som ikke altfor ofte oppstår er at flertallet nå ønsker å akkumulere opp aksjen og at selgersiden vil tynnes slik at oppgangen vil akselrere. Sannsynligheten for at også 50 blåses er faktisk sterkt økende nå med det betydelige volumet vi så i forrige uke da overhenget av selgere ple spist opp i nivåene fra 42 til 47 som er meget viktig for videre løft.

 

Aksjen har flere ganger støtet på motstanden ved 42 - 43 og når den ble tatt gikk vi raskt til 47 hvor det ble gevinstsikret på fredag.

 

Mulig vi må en liten bit ned på mandag til 45,60 før støtet mot 49-50 settes inn for fult??.

 

Store fond samt større utenlandske enkeltinvestorer hamstrer nå igjen dette papiret slik vi har sett det under de periodene som tom går og går og går og går og går, vi er nå på veg inn i nok en slik periode.

 

Fundamentalt.

 

Stadig flere land interresserer seg for TOM sine produkter og i USA synes problemere å være overvunnet. I nordiske land har TOM nå full kontroll og er foretrukket av de aller fleste som installerer for retur av gjennfyllbar som engangs emballasje. I tyskland er nå de store kjedene på trappene til å kjøpe automater som skal håndtere retur av engangsemballasje noe som vil gi TOM kontrakter og sannsynligvis er de første allerede i komminga. De kjedene som har tatt ut engangs i fra hyllene som en protest mot tyske myndigheters innførelse av pant på engangs taper nå store markedsandeler og er etter sigende i ferd med å gi opp "kampen". De første kundene blir nok de store lavpriskjedene og TOm har allerede ute mange automater til utprøving hos mange kunder.

 

Selv uten Tyskland er TOM et bra case men med også tyskland på laget ser jeg for meg at vi i løpet av 2004 går mot ATH for TOM.

 

TOM har nå kuttet kostnader og fremstår som en supereffektiv bedrift med over 900mill i kr i kontanter på kontoen. MAO selskapets ledelse er meget godt rustet til å ta del i dette markedet fremover.

 

turn :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer inn innlegget til Tekniker'n her, opprinnelig postet i en annen topic:

 

Klipp

-------------------------------------------

Hei

 

Kjøpsignalet ved 42,50 sendte aksjen opp til en foreløpig topp ved 47,50. De siste dagene har vi sett et par forsøk på å bryte gjennom denne, men det ble for tungt.

 

Vi er nå inne i en korreksjon etter den flotte oppgangen fra 39 i julen. Legg merke til at volumene er sterkt avtagende nå, noe er som er et sundt tegn. Oppgangen skjedde på et heseblesende volum, og det at vi nå under korreksjonen ser avtagende volum, er et styrketegn.

 

Jeg antar at vi under korreksjonen vil trade i området 45-47. Hvor lenge korreksjonen vil vare er selvsagt et vrient spørsmål, men det blir neppe lenge. Vi ser liten salgsinteresse på disse nivåene.

 

Siden vi fikk korreksjonen fra 47,50, og ikke fra 49,00 som først ventet, er motstandsnivået ved 49 ikke så sterkt lenger. Aksjen bygger nå under korreksjonen et fundament for videre oppgang, og startskuddet på neste rally blir når vi tar ut det nye motstandsnivået som nå er etablert ved 47,50.

 

Det er en stor sjanse-seilas å stå ute nå. Korreksjonen blir sannsynligvis kort, og melding om kontrakter kan komme raskt og uventet. Står man ute da, mister man fort de første 10-15%ène av neste rally.

 

Lykke til folkens !!!!

 

Mvh Tekniker`n

------------------------------------------------

klipp

Link to comment
Share on other sites

Velkomme hit Tekniker'n. Håper du fortsetter å poste innlegg her, HO er blitt nærmest ett chat sted etter at besøket har gått 5 ganger'n på kort tid.

 

Jeg har limt innlegget din inn i TOM topicen vi hadde fra før, etter min mening er det letter å samle alle innlegg i om en aksje i en samletopic, så starter vi en ny når det blir for mye, ref. AKVR tråden.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Butikk-kjeden Lidl vil lansere sitt eget pantesystem i Norge. Når de til og med vil gjøre dette i Norge er det ikke tvil om at de også vil gjøre dette i resten av Europa.... Tror TOM skal få problemer med å forsvare sin høye P/E når en så viktig aktør som Lidl faller bort...

 

Les artikkel

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli

 

Hva mener du med "når en så viktig aktør som Lidl faller bort... "

Du kjenner da Tomra så godt at du vet at dette neppe har noen betydning for Tomra. Eller tror du Lidl har tenkt å lage panteautomater selv??

Et pantesystem skal de jo ha selv om de lager et eget system - og det er sikkert ikke basert på manuell behandling.

Thorsen er jo dessuten rimelig klar på at dette ikke får noen betydning for Tomra.

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Siphlonurus, jeg skal innrømme at jeg faktisk (mis)forsto artikkelen i den retning at Lidl skulle benytte et manuellt system isteden for panteautomater. Basert på denne delen av artikkelen "Lidl satser på å oppnå over 95 prosent retur i et lukket system, med egne flasker."

 

Dette tolket jeg som om at Lidl ikke bruker standard automater, tok jeg feil?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Når Thorsen ikke frykter at dette får noen konsekvenser for Tomra er det vel underforstått at det ikke er snakk om manuell håndtering, men at Tomra vil være en av mange aktuelle leverandører av automater.

 

Mener å ha lest at de har tilsvarende systemer i Finland og Sverige, med egne typer flasker (ergo et lukket system), men med Tomra som automatleverandør. Det er uansett en smal sak for Tomra å håndtere hvilken som helst typer flasker. Det er vel trolig bare programvaren som må justeres.

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke noe problem for Tomra å ta imot Lidl's engangsemballasje. Så da har jeg nok tolket meldingen feil. Det kan jo ligge ann til en stor kontrakt for TOM, Lidl holder vel på å etablere seg i Norge og panteautomater må jo på plass før åpning ;)

 

Men at Thoresen ikke frykter konsekvensene legger jeg ikke så mye i, hvis han hadde sagt at dette er ødleggende ville det vært sensasjonellt...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Hegnar Online:

 

"Ifølge en Reuters-gjennomgang tror 13 analytikere i snitt at Tomra vil legge frem et resultat før skatt på 106 millioner kroner i fjerde kvartal. Det ventes et nettoresultat på 44 millioner kroner, mens esimatet for driftsinntektene ventes å bli 682 millioner kroner.

 

Åtte av analytikerne anbefaler kjøp av aksjen, mens fire sier selg og en hold.

 

Tomra legger frem tall 11. februar."

 

Til sammenligning var driftsinntektene i Q3 651,7 mill, og resultat før skatt 85,3. Det ventes altså bedring i både driftsinntekter og resultat før enganskostnader og skatt. Nettoresultatet i Q3 var 60,4 og er ventet lavere i Q4 på grunn av avviklingskostnadene i Finland.

 

Da vet vi hva markedet forventer, og jeg tror TOM kommer til å innfri. Men trenden fra Q2 til Q3 må fortsette inn i Q4.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Siphlonurus, jeg skal innrømme at jeg faktisk (mis)forsto artikkelen i den retning at Lidl skulle benytte et manuellt system isteden for panteautomater. Basert på denne delen av artikkelen "Lidl satser på å oppnå over 95 prosent retur i et lukket system, med egne flasker."

 

Dette tolket jeg som om at Lidl ikke bruker standard automater, tok jeg feil?

 

Pirelli

 

 

Ja,du har tolket det feil. Lidl bruker helt vanlige Tomra-automater i sine butikker både i Finland og i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Tomra øker topplinjen i 4Q03 men marginene er noe dårligere enn forventet. Det er vel en kort oppsummering etter ettermiddagens tallslepp. Veksten i Tyskland er formidable 98% fra Q3 til Q4 og ifølge selskapet fortsetter dette inn i 1Q04.

 

Tallfakta

Tallene er basert på 4Q03 og annulisert. Engangskostnaden på 35 millioner er holdt utenfor nettoresultatet for å få et mest mulig korrekt bilde av situasjonen.

Driftsinntekter: 2848 millioner

Driftsresultat: 364 millioner

Nettoresultat: 297,2 millioner

Børskurs/Cap: 46,60-/8317 millioner

P/E: 28

P/CF: 2,92

 

Jeg har aldrig likt prisingen av selskapet, hverken med tanke på P/E og P/CF. Men slik er det med Tomra, så jeg tror ikke dette resultatet vil gjøre noe særlig med kursen. Kanskje en liten korreksjon ned i morgen, men guidingen, spesiellt for Tyskland teller nok mer en litt dårligere resultat en konsensus blant analytikerne.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Noe overraskende positivt resultat var vel ikke ventet. Likevel blir nok markedet litt skuffet og sender aksjen ned, jeg tiper 1.60 for så og stige utover dagen og deretter falle på slutten. Dersom sluttkursen blir lavest er det vel fare for videre nedgang.

 

Jeg har ingen forutsetning til å tippe, men har fulgt med en tid og har derfor magefølelse. Jeg blir sittende da jeg trur den vil stige om ei tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...