Jump to content

AKVR - Veien til suksess


Pirelli

Recommended Posts

Jeg starter en AKVR topic her, så får vi se om det kommer noen til etter hvert som er interessert i selskapet.

 

Kan jo begynne med å oppsummere tingenes tilstand slik jeg ser det:

 

Teknisk sett på mellomlang sikt sier investtech: "Har steget 114% siden bunnen 7. mars 2003 på 54.60. Aker Kværner ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen ytterligere på kort sikt. Aksjen ligger mellom støtten ved ca 109 kr og motstanden ved ca 123 kr og etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. "

 

De siste dagers begivenheter har bragt kursen i nedre del av denne kanalen med fare for ett brudd ned ved videre fall.

 

Av positiv karakter har AKVR fått fart på Olje og Gass virksomheten sin med mange nye ordre i 2003, og det kommer flere i 2004. Store felt på vestkysten av Afrika skal bygges ut og AKVR er allerede på riktig dyp og med riktig teknologi for disse kontraktene. BP skulle tildelt Block 18 i 2003, men den har blitt utsatt til Q1 2004 på grunn av valget i Angola.

 

Det ser også ut som om AKVR er veldig godt posisjonert på LNG terminaler. Dette blir et vekst område i årene som kommer og det er store prosjekter det her er snakk om. AKVR har allerede fått 2 FEED (Front End Engineering), en i Adriaterhavet og en i USA. Utbygger er i begge tilfeller ExxonMobile.

 

Også E&C delen av AKVR har blomstret opp i 2003 og leverer nå positive resultater. Den positive ordreingangen vil fortsette i 2004 som følge av vekst i verdensøkonomien.

 

Shipbuilding kan bli en utfordring i 2004, Masa-Yards trenger flere kontrakter for å kunne levere på linje med 2003 og Philadelphia er et av selskapenes gjenlevende mareritt. Det ser ikke ut til at europeisk skipsbyggerkultur kan tres nedover fete amerikanere. Min oppfattning er at det enten blir positive resultater her snart, eller så kutter AKVR strengen til verftet. Hvis det blir brudd må AKVR punge ut med en del $, men det er kanskje like greit. Det positive i shipbuilding er verftene i det gamle DDR, der har kontraktene på konteiner skip rent inn i 2003.

 

Sea-Launch har bestandig vært nevnt som et av fiasko prosjektene til tidligere ledelse, og det har det også vært. Men 2003 viste også her for første gang nok ordrer til å gi et break-even resultat, og hittil i 2004 har man 5 utskytninger i ordeboken. Dette lover bra for Sea-Launch, og garantiene AKVR har gitt.

 

AKVR har kommet til enighet med styret i selskapets britiske pensjonskasse om

de årlige bidragene for perioden 2004-2006. De aktive medlemmene i pensjonsprogrammet vil bidra med deler av innbetalingene. Aker Kværners årlige

bidrag vil være bare 11 millioner pund pr år i denne perioden. Man kan også anta at underdekkingen ikke er så alvorlig med tanke på det siste års børsoppgang, selv om aksjemarkedet i UK ikke har gått like bra som for eksempel OSE.

 

Gjeldssituasjonen til største aksjonær var et yndet tema i norsk presse høsten 2003. Men det viste seg at Røkke for enhver pris ikke var villig til å selge en eneste aksje i AKVR. Dette bør vise for enhver at AKVR er en god langsiktig investering. Privatjetten ”Rebel Tool” og Avantor gikk før AKVR.

 

I årsrapporten for 2003 står det listet opp detaljer om AKVRs gjeld:

Langsiktig gjeld

31.12.04: Rentebærende lån stort 3270 mill.

31.12.05: Rentebærende lån stort 198 mill.

25.09.06: Rentebærende lån stort 157 mill.

30.10.11: Rentefritt lån stort 3901 mill (rentebærende fra 30.10.06).

30.09.14: Rentebærende lån stort 90 mill.

Sum langsiktige lån 7932 mill.

 

Kortsiktig gjeld:

Betalbar skatt: 105

Varekreditorer: 2799

Forskudd fra kunder: 1684

Periodisering av kostnader: 3017

Avsetninger: 2694

Annen kortsiktig gjeld:1666

Sum kortsiktige lån: 11965

 

Ved utgangen av Q3 2003 hadde konsernet en total beholdning av kontanter og bankinnskudd på til sammen ca 5,2 milliarder kroner. Utestående på treårslånet er om lag 3,5 milliarder kroner før nedbetalingen.

 

Min konklusjon vedrørende AKVR er at dette er et billig selskap, grunnen til at det er billig er de mange farene som henger over selskapet. Samt at gjeldssituasjonen kunne vært bedre. Jeg har veldig tro på ny ledelse og aktive eiere som har kommet til et selskap som var skakk kjørt i flere år, dette blir omtrent på linje med det norske landslaget i hopp. Hvis man tar selskapets estimater for 2004 gir det en P/E på rundt 4, men det krever selvfølgelig at skjelettene blir i skapet.

 

Har jeg glemt noe?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å vite hvordan aksjekursen kommer til å utvikle seg fremover. Hvis jeg skal tippe i dag tror jeg den kommer til å pendle mellom 112,- og 125,- frem til tallene for Q4 kommer 1. mars dersom det ikke kommer kursdrivende nyheter i mellomtiden.

 

Så da kommer jeg til å trade med inngang 114,- og utgang 122,- frem til da.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Velykket Sea Launch utskytning igjen, den første av mange i 2004 :)

 

Fra Sea-Launch.com:

 

"Sea Launch successfully launched Loral's Telstar 14/Estrela do Sul 1 communications satellite, on January 10, at 8:13 pm PST (4:13:00 GMT, January 11). The Zenit-3SL launch vehicle lifted the 4694 kg (10,350 lb) spacecraft to geosynchronous transfer orbit from the Odyssey Launch Platform, positioned on the Equator"

 

Les mer på Sea-Launch's hjemmesider

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Takker for rask oppfølging av nyheter omkring AKVR.

 

SeaLaunch har jeg alltid syntes var så spennende og det er moro å se at de får det til uten noen uhell så langt.

 

Takker for linken til hjemmesiden deres!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått fulgt med i dag pga. lykkelige familiære begivenheter i helgen :wink:

 

Men det er jo ikke noe nytt at aksjen lever sitt eget liv, hvis den stiger i dag til tross for at den åpenbart burde gjort det motsatte sier det meg at det komme nyheter i morgen... Det er mange som jobber i AKVR i Norge, og sånn sett blir det handlet mye på inside tror jeg.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikke noe nytt at aksjen lever sitt eget liv, hvis den stiger i dag til tross for at den åpenbart burde gjort det motsatte sier det meg at det komme nyheter i morgen... Det er mange som jobber i AKVR i Norge, og sånn sett blir det handlet mye på inside tror jeg.

 

Og dermed kanskje smart å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det som er det geniale med AKVR... Hvis man kjøper fordi man vet at det kommer gode nyheter går kursen opp i forkant, når nyheten kommer faller kursen.

 

Grunnen er åpenbar, etterspørselen som skapes av rykter driver kursen opp, og alle skal selge når nyheten kommer, og skaper da ditto salgspress i aksjen...

 

Derfor kan man kanskje ha følgende strategi: Buy on facts, sell om rumors.

 

Altså motsatt av det logiske :roll:

 

Men det kan være mange grunner til at aksjen går opp i dag, og en gang må vel AKVR bryte med det noe uheldige mønsteret.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen i Aftenposten i dag tar opp AKVR's skjeletter fra tildligere tider som fremdeles rir selskapet. Dette er viktig informasjon, men jeg lurer på om Aftenposten driver en slags kampanje mot AKVR for tiden. I forrige uke tok de opp EU subisdiene, og nå altså hele listen.

 

Jeg vil prøve å gå gjennom punktene, men innledningsvis vil jeg si at alt som nevnes i artikkelen er relevant og nettopp det er grunnen til dagens lave prising av selskapet. Etter min mening prises AKVR til på et wurst case scenario, derfor bør aksjen ha stor oppside, mens nedsiden logisk sett begrenses til fundamentale verdier. Men alle som driver med aksjer vet at logikk ofte er erstattet med psykologi i markedet.

 

Så til smørbrødslisten i Aftenposten:

 

Sea Launch Aker Kværner kjøpte i 1995 en eierandel på 20 prosent i satellittoppskytningsselskapet Sea Launch, der Boeing eier 40 prosent. Så langt har Aker Kværner tatt tap på rundt 1,3 milliarder kroner i Sea Launch, men de har fortsatt utestående 330 millioner kroner i lån og har også gitt garantier på enda 1,3 milliarder kroner.
Tapene er allerede avskrevet i regnskapene, så gamle aksjonærer har allerede betalt for moroa. I og med at Sea Launch nå faktisk ser ut til å blomstre er det ikke lenger noen stor fare for at Sea Launch trenger garantien. Hvis vi skal se positivt på det (noe Aftenposten IKKE gjør), kan vi kanskje håpe på at lånet kan nedbetales og AKVR kan selge sin 20% eierandel til Boeing.

 

Philadelphia Aker Kværner inngikk i 1997 en 100-årig leieavtale på Philadelphia-verftet med en årlig leie på 1 dollar. Samtidig fikk Aker Kværner milliardsubsidier og tok på seg ditto milliardforpliktelser. De gjenstående formelle forpliktelsene ble i 2002 redusert med over 600 millioner kroner. Men det kunne ikke forhindre et tap på over 600 millioner kroner i fjor alene.

Hvis ikke 2004 gir en positiv vending i engasjementet vil AKVR trekke seg ut av Philadelphia. Selskapet har i kontrakten at de kan kjøpe seg fri fra forpliktelsene (Noe Aftenposten IKKE nevner).

 

Equatorial Tonopah Aker Kværner ble i fjor sommer dømt til å betale rundt 1,2 milliarder kroner til den australske oppdragsgiveren etter å ha bygget et mislykket kobberanlegg i Nevada-ørkenen i USA. Ankes hvis det ikke blir forlik. Forsikringen dekker rundt halvparten av beløpet de er dømt til å betale.
Med en jury bestående kun av lokale gruve eksperter fra nettopp Nevada bør mulighetene for at anken fører frem være meget stor. Hvis AKVR tror de har en dårlig sak tror jeg vi hadde sett forliket for lenge siden. Et folik vil ta ned summen betraktelig, og som Aftenposten nevner, forsikringen dekker halvparten.

 

EU og Warnow Aker Kværner tok over det tyske verftet Warnow i 1992 og verftet fikk flere milliarder i subsidier. EU-kommisjonen hevder at Warnow i årene 1997- 98 brøt produksjonsbegrensninger. EU krever derfor ca. 560 millioner kroner av verftet Aker Kværner. Aker Kværner vant første rettsrunde, men Kommisjonen har anket. I tillegg vil EU-kommisjonen trolig å kreve tilbakebetalt 860 millioner kroner i angivelig for mye utbetalte subsidier.

EU tapte første rettsrunde, og Aftenposten skriver at EU trolig vil kreve tilbake for mye utbetalte subsidier. Tror ikke det har kommet til ny informasjon etter EU's forrige tap?

 

Pensjoner i England Aker Kværner har en underdekning i sin britiske pensjonskasse som på det meste var på rundt 2 milliarder kroner. Selskapet inngikk i fjor en avtale med pensjonskassens styre som reduserer usikkerheten.

Avtalen er beskrevet i hovedinnlegget øverts, i tillegg har man hatt mye bedre avkastining i pensjonsfond de siste 2 åra enn tilfellet var da underdekkningen var 2 milliarder. Dette er kraftig overdimensjonert fra Aftenspostens side.

 

 

Nå kan man si at mine kommentarer er i overkant positive, mens Aftenpostens punkter er ensidig negative. Sånn sett kan man si at mellomtingen kanskje gir det riktige bildet..?

 

Jeg mener at man bør kunne forlange en slags nyansert vinkling i norsk finanspresse, derfor er det betimelig å spørre om Aftenposten har en agenda...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli!

 

Jeg har skrevet et innlegg på www.imarkedet.no (under nicket EngaBhoy) som er til forveksling lik ditt:

 

"Aftenpostens artikkel er selvsagt ikke lystelig lesning, men konkurs kan vi trygt se bort fra. Mye av dette trekkes rutinemessig fram av skandalejournalister med behov for å sette Røkke i et dårlig lys. Det ligger neppe noen dyptpløyende analyse bak slike oppslag, så det blir opp til hver enkelt å vurdere realitetene. Her er mine overfladiske kommentarer:

 

1) Det er liksom opplest og vedtatt at Sea Launch er et tapssluk og et ekko fra fortida (Tønseth). Mye tyder imidlertid på at dette kan bli langt mer lønnsomt enn pessimistene framstiller det. Jeg tror (OK, håper da!) at Sea Launch blir en skikkelig cash machine for Aker Kværner.

 

2) Philadelphia-verftet sliter, ingen tvil om det. Jeg har likevel klokkertro på at styret enten fikser problemene eller avvikler. Sistnevnte vil eventuelt medføre betydelige engangskostnader, men til gjengjeld slipper aksjonærene å surre i sitt eget fett i årevis.

 

3) Rettssaken i Nevada er den største bekymringen i mine øyne. Alle som har sett en halv episode av en amerikansk advokatserie vet at rettssystemet der borte er uberegnelig. Heldigvis dekker forsikringen halvparten, og forhåpentligvis vil det ikke bli medhold i krav mot morselskapet.

 

4) Saken om EU-subsidiene dreier seg såvidt jeg kan skjønne om at Aker Kværner har vært mer effektive enn på forhånd estimert. At EU dermed skal ha tilbakebetalt differansen, virker på meg som helt på trynet. Når det gjelder byråkraters generelle vurderingsevne i skatterettslige saker, er det bare å se på tvistene mellom norske myndigheter og næringsliv om momsreglene: Futen taper hver gang.

 

5) Den såkalte underdekningen på det britiske pensjonsfondet er sist beregnet på et tidspunkt da børsene var utbombet. Hvis det i det hele tatt er underdekning ved beregningen i årsrapporten for 2003, så er summene peanøtter i den store sammenhengen."

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for oversiktlig utdyping omkring "likene" hos AKVR. Jeg tror vi er mange som føler at det er mere mannen enn selskapet som skal taes.

 

Videre venter jeg spent på om det kommer en positiv melding i morgen og går askjen da ned blir jeg sur...

Link to comment
Share on other sites

Det er bevegelse i tvisten mellom AKVR og det australske gruveselskapet Equatorial. Ifølge en artikkel på imarkedet.no er det stopp i forlik forhandlingene mellom partene. AKVR skal ha vært representert med toppledelsen, inkludert både konsernsjef Helge Lund og Kjell Inge Røkke.

 

Foreløpig er det det amerikanske datterselskapet Kvaerner Inc. som er saksøkt, men hvis AKVR velger å slå dette konkurs sier Equatorial at de kommer til å gå på AKVR isteden.

 

Det kommer ihvertfall til å skje noe med denne saken i nærmeste fremtid.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

AKVR har holdt seg forbausende bra de siste dagene, til tross for Aftenpostens negative omtale har aksjen vært sterk.

 

Det spørs om det var en liten tabbe av meg å gå ut av aksjen på 118,50-. Mulig jeg må bite i det sure eple og kjøpe meg opp igjen litt dyrere.

 

Tror jeg skal avvente til tirsdag neste uke, antar at det innen den tid avklares hvorvidt Equatorial kjører en ny rettsak om gruvesaken i Nevada, eller om det blir forlik.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Som du sier så har den holdt seg merkelig stabil de siste dagene. Mye kan vel skyldes at selskapets "spøkelser" fra fordums tid er klarert nå, intet nytt av størreles kan vel dukke opp nå. Og markedet har vel fått et forhold til de fem hovedsakene som verserer.

 

Nå har jo Røkke også fått salg på båten til rundt 400 mill, ikke verst. Aker RGI er totalt under hans hånd og alt tyder på at han har tatt og tar grep omkring tingene. Og det begynner å vise resultater.

 

Har fortsatt stor tro på AKVR og ser frem til en solid økning utover året.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, eller Laphroaig :roll: Vi er jo litt alene her...

 

I dag hørte jeg noe spennende, det går ganske troverdige rykter om at det er noe stort på gang med AKVR, kliden min er veldig troverdig ihvertfall. Jeg fikk ikke konkret greie på hva det var, men det skal være strukturellt. Ifølge min kilde skjer det ved månedsskifte, og det skal være kanonbra. Dette var visst ganske allment kjent blant de som står AKVR nær, så her er nok forklaringen på at kursen har steget i motvind.

 

Hvis jeg skal tippe helt ut i det blå, blir det en utskillelse av Shipbuilding fra AKVR sammen med Aker Yards. Mulig salg av hele greia. Men det er som sagt rein tipping.

 

Jeg må nok komme meg inn i aksjen igjen i morgen eller fredag :!:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ops...Dette høres lovende ut. Tro om vi er kommet i den fasen hvor ting begynner å ordne seg. Gamle Kværner er fornyet, ingen tvil.

 

Så gjenstår det å se om dette blir triggeren som skal sende aksjen tilbake mot gyldne høyder.

 

Spennende...

Link to comment
Share on other sites

AKVR er i en stigende trend og får motstand ved 121. AKVR tangerte den motstanden idag, men ligger nå på 119.50. Jeg tror, om ikke så alt for lenge at denne motstanden brytes og en sterkere oppgang signaliseres. Støtte finner den på 110. Selv kjøpte jeg til 120.

 

akvr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er 8 meglere (ifølge Yahoo) som følger AKVR, og hvis man skal se på anbefalingene de gir for tiden er det 4-4.

 

Strong Buy 1

Moderate Buy 3

Hold 0

Moderate Sell 2

Strong Sell 2

 

Litt merkelig at det går ann å være så uenige om samme selskap. Er det noen som har tilgang på analysene til noen av dem? Skulle likt å visst hva de som er så negative vektlegger.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Heisan,

 

Ja, hvem er de? Men, nå er det litt vel store endringer på denne oversikten i Yahoo. I hele fjor var det en negativ og den lå gjevnt i snitt på 2,75 og her er det plutselig kommet inn en ny superpessimist. - Skulle ikke forundre at det er personavhengighet i dette, fremfor vurdering av selskapet samlet.

 

Forøvrig, med de to siste avtalene omkring arbeide med olje-innstallasjonene i Nordsjøen er det vel ingen tvil om at det gode gamle trygge ved AKVR er kommet inn i varmen igjen. Tror vi står foran en formidabel vending til det svært positive med hensyn til hele konsernet, og det vil gjenspeile seg på aksjekursen.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi etablert ett brudd på 121,- på stort volum i dag. Det lover godt for fortsettelsen. Er glad for at jeg valgte å kjøpe meg inn igjen i går, selv om jeg venter nyheter om Equatorial neste uke.

 

Laphroaig, de som følger AKVR og rapporterer til Yahoo er: Nordea Securities,Broker Name Withheld (DNB?),ABG Sundial Collier,Fondsfinans,First Securities,Pareto Fonds,Enskilda Securities,Carnegie

 

Her er noen andre positive betraktniner om AKVR fra analysehus;

 

Corporate Advice & Research (CAR)

Aker Kværner er lavt priset med multiplikatorer på 0,6 av bok og kurs fortjeneste forhold på 7 (justert). Vi forventer positiv nyhetstrøm fremover primært som følge av kontrakts inngåelser.

----------------------------

 

Carnegie

Analytiker Rachid Bendriss i Carnegie sier til TDN Finans at markedet får opp øynene for selskap med gjenværende potensial.

 

- (..) Kværner er et av de man kan regne hjem en stor oppside på, selv om alle problemer ikke er borte (..), sier Bendriss.

 

- Vi har kjøpsanbefaling på Kværner. Nettoen av de to effektene (oppsiden i aksjen og de utestående forholdene, red.anm.) er langt mer positiv enn hva dagens kurs gir uttrykk for. Vi oppjusterte nylig kursmålet fra 175 til 185 kroner og at den skal opp til i hvert fall 150 er vi trygg på, sier Bendriss til nyhetsbyrået.

----------------------------

 

DNB Markets

Aker Kværner hadde en bra utvikling i 2. halvår 2003. Et positiv moment er at kontraktene er spredt over selskapets ulike forretningsområder. I lys av bedre klima for investeringer forventer vi at dette vil gi en fortsatt tildeling av nye kontrakter. Dette styrker tilliten til våre estimater som gjenspeiler en sterk forbedring i inntjeningen i 2004 versus 2003.

 

Støyen rundt Kværner Philadelphia-verftet etter 3. kvartalstallene i 2003 har roet seg. Aker Kværner vil gi en gjennomgang av verftets situasjon når den kritiske utrustingsfasen for skip nr. 2 er ferdig i inneværende kvartel. Sammen med mulighetene for å vinne nye kontrakter vil dette være avgjørende for verftets fremtid.

 

Vi tror aksjekursen fortsatt vil bevege seg positivt fremover, dervet av tro på nye kontraktstildelinger og forventninger om et generelt positivt aksjemarked.

----------------------------

 

Er det noen som har sett flere? Jeg er spesiellt intressert i de negative.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Finansavisen bringer i dag en nyhet om at AKVR jobber med en tredeling av selskapet, dette er nok ryktene som har vært i markedet. Etter min mening vil dette synliggjøre verdiene i selskapet. Skal prøve å regne litt senere i helgen for å se hva vi kan se for oss som børsverdi på de forskjellige delene.

 

Jeg tror uken kan bringe aksjekursen veldig høyt :D

 

 

Les artikkel på DN

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...