Jump to content

AKVR - Veien til suksess


Pirelli

Recommended Posts

Da ble ryktet om strukturelle endringer ’bekreftet’ av en artikkel i dagens utgave av Finansavisen. Jeg trodde det var snakk om å skille ut Shipbuilding, men slik Finansavisen beskriver det er det snakk om en tredeling og påfølgende børsnotering. De som ikke liker Røkke kommer antagelig til å kalle dette en emisjon, mens vi som er aksjonærer kan glede oss over dette sjakktrekket fra Røkke systemet.

 

I dette innlegget vil jeg prøve å tenke meg hvordan dette skal foregå, samt se på hvilke verdier som blir synliggjort i forbindelse med en slik utskillelse.

 

Det er flere måter å gjennomføre dette på, men jeg tror den beste er å etablere 3 individuelle børsnoterte selskaper, og la AKVR sitte igjen med ca. 70% av aksjene, muligens mindre. Det vil si at moderselskapet får kontanter tilsvarende 30% av de selskapene som går på børs, noe som langt på vei vill ta seg av gjelden i AKVR. I tillegg sitter AKVR igjen med 70% av de 3 selskapene, og når selskapene er på børs vil det være lett å regne ut hvor mye AKVR er verdt.

 

AK Olje og Gass asa

Har lagt bak seg noen vanskelige år, men har hatt sterk ordreinngang i 2003 og det ventes og fortsette i 2004. ABB Offshore Systems ble solgt for ca. 6,5 mrd. NOK. Og systemet til AKVR er mye større og har i tillegg en viktig posisjon i LNG markedet som ventes stor vekst i årene fremover. Omsetning i 2002: 20 mrd. Konservativt anslag på børsverdi: 12 mrd. NOK.

 

AK Shipbuilding asa

Denne delen av AKVR har gått meget bra de siste årene, med ett stort unntak av Philadelphia. Jeg velger å prise denne basert på resultatet i 2002 med en multiplikator på 12. Det gir da en esitmert børsverdi på: 6,3 mrd. Dette er konservativt, for det kommer helt sikkert en utvikling på Philadelphia engasjementet.

 

AK Engineering & Construction asa

Har også fått de dårlige tidene midt i magen, men også her har 2003 snudd negative resultater til positive. Ytterligere bedringer kan man regne med ettersom verdensøkonomien blir friskmeldt. Omsetning i 2002: 10,5 mrd. Konservativt anslag på børsverdi: 7 mrd.

 

Dette gir en sum på 25,3 mrd. Hvis vi antar at 30% byttes mot cash i forbindelse med børsnotering gir det AKVR ca. 8 mrd. i kontanter. AKVR har ca. 5,3 mrd. kontanter ved utgangen av Q303, det gir en total kontantbeholdning på 13,3 mrd. Hvis vi antar at hvert selskap utstyres med 1 mrd. i cash gir det en rest på ca. 10 mrd, omtrent det samme som gjelden. Da sitter AKVR igjen med aksjer til en verdi av 15 mrd. Eller ca. 3 ganger dagens aksjekurs.

 

Jeg er klar over at dette er en litt forenklet fremstilling. Kanskje blir realitetene værre, kanskje bedre.. Det som er helt sikkert er at det blir bedre enn det er nå!!!

 

Kommentarer, please :roll:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Forrige innlegg er skrevet før jeg leste artikkelen til Finansavisen, og beskrivelsen som fremkommer der er noe annerledes enn min. Innlegget står slik jeg ser det med de verdiene jeg har skrevet osv. men oppdelingen FA er som følger:

 

-E & C blir ett selskap sammen med Olje og Gass, dette tar med seg Aker Kværner navnet.

 

-Shipbuilding slås sammen med Aker Yards, og blir ett nytt selskap.

 

-Problemengasjementene (Sea Launch/Philadelphia/tvister) legges i ett heleid datterselskap under det nye konsernet.

 

Videre filosoferes det litt vedr. mulighetene for sammenslåing av AKVR og RGI på ett eller annet nivå.

 

Uansett blir det som Røkke vil, han har i realiteten alt å si på en generalforsamling. De resterende aksjonærene klarer ikke å mobilisere 100%, og Helge Lund sammen med resten av Røkke sfæren har over 50% av stemmene på generalforamlingen uansett.

 

Den største utfordringen er nok å få med seg kreditorene.

 

Mandag får vi svaret på hvordan markedet tar imot dette. Jeg tror fort dette kan gå langt...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Skal si TV2 nyhetene klarte å vinkle dette negativt...Stakkars gamle RGI aksjonærer :cry:

 

Uansett tror jeg ikke markedet vil syns dette er negativt, kraftig kursoppgang er ventet mandag, ihvertfall fra min side. :wink:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

De vinklet det som om selskapet 'tvinges' til oppsplitting pga. gjeld og gammel f.skap. Så gikk de rett på ett intervju med advokaten for småaksjonærene som nektet og goda Aker RGI tvangsutløsningen. De sa det ikke direkte, men undeliggende advarsel: "Småaksjonærer i AKVR bør sove dårlig"...

 

Forøvrig har de ikke andre kilder enn Finansavisen, og 'aktører' i analysehus (som syns det var positivt).

 

Sannheten er at Røkke har behandlet småaksjonærene slik praksis bestandig har vært. De etterfølgende rettsakene har skapt presedens, noe som sikrer oss småaksjonærer 'fair value' ved utløsning og ikke historisk børskurs.

 

Så vi kan sove godt med AKVR aksje i foret. Du beholdt vel dine over helgen Ståle?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det skal i hvertfall bli sepennende å se hvordan dette tolkes av markedet. Akkurat hva som er å hente på selve restruktureringen er jeg ikke sikker på, men klarer ikke tolke dette annerledes enn at veien ut av uføret legges / er lagt. Det er vel også usikkerheten rundt likviditetsproblemer som har holdt kursen der den er. Det KAN ta fryktelig av dette...

 

Portefølje: AKVR ca 75%, STP ca 25%

Link to comment
Share on other sites

hva mener dere om å shorte AKVR nå rett før splitting av selskapet? Jeg går for at kursen skal ned nå og så skal drives opp rett før splitting. Det er også snakk om emisjon i alle selskapene som skal etableres.

 

Blir det emisjon da går kursen opp før dette. Etterpå skal de respektive aksjene shortes ned.

 

Merk at jeg snakker om veldig kortsiktig perspektiv.

 

Hvilket selskap skal man satse på etter splitting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må vite mere om hva og hvordan de ulike divisjonene skal knyttes opp mot et eventuellt holdingsselskap som jeg antar AKVR blir til etterpå. Og dette vil ikke kunne skje før generalforsamlling. Fram til da vil vi nok ha en del svingninger avhengig hva som kommer frem fra dag til dag.

 

Shorting akkurat i morgen? Neppe lurt, en eventuell nedgang vil bli minimal skulle jeg anta. Tror heller at den får seg et kraftig rykk opp og vil svinge der til rapporter og tall legges frem både fra Q4 - året og oppdragsporteføljen.

 

Så gjenstår det å se hvordan kapitalen frigjøres til fordel for AKVR og hvilke emisjoner som skal til for nye selskap. Noen emisjon for selve AKVR er vel ikke på tale, eller?

 

Vi får la "Pirelli" holde oss orientert her. Han har overblikket og fokuserer treffsikkert på faktaforholdene.

 

Uansett, dette skal bli spennende

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra Oslo Børs Informasjon

 

09:49

 

 

AKVR - VEDR AKER KVÆRNERS ARBEID MED REFINANSIERING

 

Med henvisning til helgens mediaoppslag om en mulig

utskillelse og børsnotering av datterselskap i konsernet,

vil Aker Kværner presisere følgende:

 

Aker Kværner skal innen utgangen av 2004 nedbetale et lån

på i overkant av tre milliarder kroner. I denne forbindelse

vurderer konsernet forskjellige modeller for refinansiering.

 

Det er ennå tidlig i prosessen. Aker Kværner vil først

senere i år informere nærmere om arbeidet når alternativene

er nærmere kartlagt og behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, for all del, jeg er ikke misfornøyd med 5%, ble jo noen kroner der og da, morsomt.

 

Det som er interessant er veien videre, og jeg registrerer at det begynner å komme ut litt fra Røkke og Co om utviklingen og tankene videre.

 

I alle fall skal selskapet refinansieres i løpet av året og det arbeides intenst for å legge til rette den best brukbare modellen. Og det kan vel ansees som sikkert ut i fra meldingene i dag at det blir et holdingsselskap med underliggende divisjoner slik at verdiene synligjøres. Det skulle gi aksjen et betydelig løft.

Link to comment
Share on other sites

Da har markedet felt en foreløpig dom, var i 129,- men faller litt tilbake nå på formiddagen. Jeg hørte jo disse ryktene allerede onsdag i forrige uke, så det er utvilsomt mange som har visst om planen og handlet på den informasjonen. AKVR lekker som en sil!

 

Som jeg har forsøkt å beskrive i tidligere innlegg mener jeg AKVR handles med en kjemperabatt. Trekker man fra gjeld sitter man igjen med over 15 mrd. Tredobbelt så mye som aksjen trades for nå. Hvis Aftenpostens smørbrødliste slår maksimalt inn koster dette selskapet 4-5 mrd. Fremdeles er det dobbelt så mye som børsprising.

 

Ratio er sterk, så jeg tror AKVR skal holde seg bra ut dagen. Så får vi se om Equatorial spøkelse skremmer spekulantene i løpet av dagen eller morgendagen. Fristen for forlik går ut i dag...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ser at Gjensidige Nor er en av meglerhusene som ikke er positive til aksjen, det er derimot DNB og disse to skal som kjent slås sammen. Så da kan man lure på hva de finner frem til når de slår hodene sammen :)

 

Les hva Hegnar skriver om anbefalingen til G Nor

 

Forøvrig syns jeg det er merkelig at 'ekspertene' kan komme frem til så ulike syn, man må jo anta at de baserer dette på lik informasjon.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Derivatmarkedet er ikke særlig utbredt og brukt på vår børs. Dermed kan man til tider gjøre gode avtaler på en og annen aksje. - Jeg har prøvd meg der, og med hell hittil. Men det er fortsatt mye jeg ikke vet. Og til det vil jeg gjerne ha en liten forklaring på hvordan man kan forvente å tjene penger ved å kjøpe en salgsopsjon pålydende kr. 100.- for salg av AKVR om tre måneder? - Det var gjort i dag, når aksjen sto i kr.128.-. Kan noe slikt brukes i shorting?

 

AKVR4P100 American Put 100.00 15/04-2004 0.80 1.40 1.45 20

Link to comment
Share on other sites

Antaglig er det Warren som har kjøpt den... :lol:

 

Derivater burde vel være ett instrument man bruker enten for å sikre en investering, eller geare. Når noen i dag kjøper en put på 100,- i AKVR med forfall om tre måneder, så tror jeg ikke vedkommende kan regne med å tjene penger på den.

 

Vet at mange som shorter en aksje, sikrer posisjonen med en call. Dette burde ikke være nødvendig andre veien?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Bra start idag også. Hvis vi skal tro Bjørn Inge Tønnessen i Gjensidige NOR Equities så er vi ganske nær toppen nå. Hva tror dere? Jeg har sett poster, på andre forum der de har sagt at den skal opp i 400 osv... Er dette sansynlig?

Link to comment
Share on other sites

Mine betraktininger rundt AKVR er basert på fundamentale betraktninger av selskapet. Hvis du leser innlegget mitt 'Sat Jan 17, 2004 1:26 pm' ser du hva jeg syns en realistisk verdsettelse av AKVR burde vært.

 

Til helgen skal jeg prøve å sette opp en mer grundig analyse av AKVR, da med en best case, basis case og wurst case. Når jeg tidligere har sett på wurst case bør kursen være det dobbelte av i dag, men som sagt, det er basert på fundamental analyse. På børsen er det psykologi og ikke logikk som råder. :shock:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt irritert akkurat nå, det har vært allment kjent gjennom media at fristen for Equatorial forlik gikk ut i går. Og da burde markedet vært informert om hva som skjer. Dette dreier seg tross alt om ca. 10% av dagens børsverdi.

 

Dette blir ekstra irriterende når vi gang på gang ser at noen aktører sitter med informasjon lenge før nyheter kommer. For AKVR's del har dette vært veldig tydelig hver gang store kontrakter har blitt annonsert. :evil:

 

AKVR må skjerpe seg! De burde heller informere markedet for mye enn for lite!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Finansavisen refererer i dag en analytiker som mener en oppdeling av selskapet vil synliggjøre verdier som er 3 ganger dagens børskurs.

 

Her er noen artikkeler på nett som har plukket opp saken:

Nettavisen

Dagens Næringsliv

Hegnar Online

 

I tillegg mener DN at det er gode muligheter for forlik i Equatorial saken, forhandlingene skal visstnok foregå frem til fredag i New York.

 

Link til artikkel på Hegnar Online

Link til artikkel på imarkedet.no

 

Det er spennende dager for AKVR aksjonærer...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...