Jump to content

Aksjespill for PC?


Tyger

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes et brukbart aksjespill for PC? For lenge siden spilte jeg "Oslo Børs" men det er en god del år siden. Det må da ha kommet noen nye spill på markedet etter dette? Spiller forsåvidt ikke noen rolle om det er norsk eller engelsk, så lenge det er et OK spill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det beste er vel Aksjespillet, som finnes her:

 

http://www.aksjespillet.no

 

I aksjespillet er det riktignok kun øreaksjer som gjelder, men jeg spiller der med to kontoer: en i toppsjiktet hvor jeg jobber for å ligge innen ihvertfall topp 50, og én hvor jeg kjøper og selger aksjer på best-ordre for å få en mer realistisk børssimulator. Det siste er for erfaring, den første er for moro og for kjennskap til øreaksjene. Det er også mye å tjene på øreaksjer. Blant disse nevnes PDR, som har vært på kjøp for 0,02 og salg for 0,06 innen to måneder. Har man flaks og teft kan man fint doble en investering. Men her er risikoen stor.

Aksjespillet virker i realtid, men viser kurser med forsinkelse. Man legger inn ordre, og alle ordre som ligger inne med riktig limit og antall blir matchet. Slik er spillet urealistisk, så noen virkelig lærdom gir ikke spillet om man ikke selv går inn for å spille realistisk.

Hegnar har også noe lignende, nemlig Børs-NM.

Link to comment
Share on other sites

Takk for infoen Vegard. Det er tydelig at slike typer aksjesimulatorer er populære og det er fint at en kan ha en plass å "trene på" å handle aksjer. Men for min egen del så synes jeg at dette er lite interessant, jeg var vel egentlig ute etter et tradisjonelt PC spill, noe i samme dur som Monopol, men hvor det er børsen som er i sentrum. Er jo ikke sikket det finnes noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Ja da må du sende meg commodoren også....tror nemlig jeg har kastet min.

 

Det beste spillet for C64 synes jeg var et program som het M.U.L.E. Du drev med kjøp og salg av råvarer og drev med gruvedrift. Husker vi satt flere dager i strekk og spilte det, var veldig vanedannende.

Link to comment
Share on other sites

Du burde skaffe deg "wall street raider", DOS versjonen vel og merke, den er best. Husker jeg spilte dette spillet MYE! Fant til og med et lite smutthull som gjorde at jeg kunne tjene enorme summer med så mange siffer at det ikke var plass på skjermen (desverre lærer du ikke så alt for mye av dette spillet, men det er jo litt gøy da - kanskje det ikke er morsomt lengre nå som jeg har litt mer innsikt i hvordan markedet er).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

C64, leste jeg var den mest solgte dataen noensinne!

 

Utrolig...

 

Når vi snakker om Aksje spill, kom Monte Cristo Multimedia Business Simulations ut med Wall $treet Trader 2000. Den kom vel ut i 2000, og er sagt til å være det beste aksje spekulasjons simulasjonen i verden!

 

Detaljer:

 

1: 70 internasjonale aksjer å trade i.

2: 16 handels seksjoner, som inkluderer høy teknologi, biler, turisme og lignende.

3: Mer enn 500 aviser, radio og tv oppdateringer for å holde deg informert.

4: 35+ minutter av videoer.

5: Uttalige scenariorer og hensynsløse elektroniske motspillere.

6: Mulighet til å forandre vanskelighetsgrad og farten.

7: Multi-player for opptil 4 spillere over internett.

8: E-mail støtte slik at du kan kommunisere med dine fiender.

9: Flott 3D animasjoner med mer.

 

Det er nok mange aksjespill rundt her, liker denne meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...