Jump to content

startkapital


tabus

Recommended Posts

Som helt ny i aksjemarkedet prøver jeg å suge til meg mest mulig informasjon,og da er dette forumet helt enestående, leser også akkurat nå Aksjekjøp og Daytrading. Og vurderer å kjøpe mine første aksjer slutten av uka/begynnelsen av neste uke , og i den sammen heng lurer jeg litt på hvor mye folk går inn med når de kjøper seg inn i en aksje??? sikkert veldig varierende men, er det noen som kanskje har satt seg en minimums/maximums grense for seg selv?????

Vet jo at en "taper" endel på kurtasjen og spread så hva er den minste summen som er lurt å gå inn med???

Håper på noen gode svar...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den laveste sum du bør gå inn med er prisen for en børspost i den askjen du velger. Stort sett ligger hver post på rundt kr.10.000.-, men gjennom stigende og fallende kurser over tid avviker dette noe for de ulike aksjene.

 

For å få den forventet økningen på invisteringene bør du nok velge flere "psoter".

 

Maximumsgrensen er grei nok den; hvor mye har du råd til å spille med? Husk det kan bli tap også.

Link to comment
Share on other sites

Regner med å gå inn på børsen for å prøve meg fram i Januar med en eller to børsposter selv, er 17.

 

Litt off-topic;

Dere som tydeligvis har en god del med penger på børsen, hvor mye er det snakk om? Når dere diskuterer urealiserte gevinster på flere hundre tusen virker det som om det er flere "tungvektere" her på forumet?

 

Spør altså ikke om nøyaktige summer, det har jeg ingenting med. Men svar gjerne om du ligger feks i 100-300 000 kr, eller over en million, (eller 20.000 som meg :P ).

Link to comment
Share on other sites

Hei Goof/tabus

 

 

Hvis du leser en bok som går på daytrading, og har tenkt å drive med det, vil jeg bare si ifra om det blir veldig vanskelig å tjene penger med en liten sum. Alle aksjers børsposter gir deg som regel en pris på mellom ca 5000 og 15000, men la oss ta ca 10000 som et utgangspunk på et lite regnestykke.

 

Du går inn i en aksje med 10.000 kroner, og aksjen går opp 5% på en dag. Da sitter du igjen med 10.500 på slutten av dagen før kurtasje. Bruker du en nettmegler som nordnet eller netfonds vil kurtasjen være kanskje 20 eller 30 kroner pr kjøp/salg, bruker du en annen litt større melger, er den som regel 95 eller 100 kroner... Hvis du bruker en litt "tyngre" megler vil du da sitte igjen med ca 300 kroner. Er det verdt å satse 10.000 spenn for å tjene 300 kroner?

 

- det er vanskelig å finne en aksje som går opp med 5 prosent eller høyere iløpet av en dag

- det er vanskelig å gå inn i den OG ut av den på riktig tidspunkt

- det blir mye penger som går i kurtasje hvis man satser lave summer

 

Selv satser jeg aldri mindre en ca 50.000 på en enkel trade, rett og slett pga det blir så lite penger av det med små summer. Øvre grense på en daytrade er ca 100.000 for meg personlig, da begynner det å bli litt mye penger for en daytrade synes jeg. Forøvrig, hvis man går long er det en annen sak.

 

Jeg ville anbefalt deg å prøve å "simulere" pengene dine i aksjemarkedet før du begynner å "spille" med egne penger. Skriv ned aksjeticker, kurs, tidspunkt og hvor mye du la ut når du kjøpte den, og det samme når du solgte den, og skriv opp prosent/kroners avkastning. Driv på sånn en stund, så finner du fort ut om du tar de rette beslutningen eller ikke, du kan lære mye av det og spare deg selv mange sure kroner før du begynner det virkelige "spillet". For aksjehandel er et spill, og man blir avhengig. Men det er også jævlig gøy :)

 

Forøvrig ville jeg vært ekstra varsom hvis jeg var såpass ung som 17, man har gjerne ikke like godt kunnskapsmessige grunnlag og erfaring for å fatte de riktige beslutninger som skal til i aksjemarkedet i så ung alder. Husk at de andre på børsen kun er der for å tjene penger. Og hvem skal de ta pengene fra? Jo, deg... ;)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt deg å prøve å "simulere" pengene dine i aksjemarkedet før du begynner å "spille" med egne penger. Skriv ned aksjeticker, kurs, tidspunkt og hvor mye du la ut når du kjøpte den, og det samme når du solgte den, og skriv opp prosent/kroners avkastning. Driv på sånn en stund, så finner du fort ut om du tar de rette beslutningen eller ikke, du kan lære mye av det og spare deg selv mange sure kroner før du begynner det virkelige "spillet". For aksjehandel er et spill, og man blir avhengig. Men det er også jævlig gøy :)

 

Forøvrig ville jeg vært ekstra varsom hvis jeg var såpass ung som 17, man har gjerne ikke like godt kunnskapsmessige grunnlag og erfaring for å fatte de riktige beslutninger som skal til i aksjemarkedet i så ung alder. Husk at de andre på børsen kun er der for å tjene penger. Og hvem skal de ta pengene fra? Jo, deg... ;)

 

Lykke til

 

Jeg er enig med Thomas. En måte å simulere dette på er for eksempel å leke seg med DN.no sitt aksjespill (www.aksjespillet.no). Når man har holdt på der en stund - helst en god stund - og man føler at man har begynt å få litt grepet på det, da kan man begynne å investere litt i det virkelige markedet. Men husk å aldri investere penger som du kommer til å trenge i nær fremtid. Og hvis du likevel gjør dette, så hold deg i hvert fall unna de mest volatile aksjene der ute, slik som f.eks. flere av shipping-aksjene. Jeg vet at det er flere der ute som har plassert studielånet sitt i aksjemarkedet (meg inkludert). Dette er ikke å anbefale med mindre du har en fast inntekt og kan tjene inn igjen dette lånet i løpet av et år eller to.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ville jeg vært ekstra varsom hvis jeg var såpass ung som 17, man har gjerne ikke like godt kunnskapsmessige grunnlag og erfaring for å fatte de riktige beslutninger som skal til i aksjemarkedet i så ung alder.

 

Er enig med deg der. Grunnen til at jeg ikke har tenkt til å satse på mer enn en eller to børsposter er nettop det at jeg ikke har så kjempeforventninger, men velger å se på det som en del av læringsprossen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...