Jump to content

Episode 242 – Tirsdag 08.03.2005


Hoff@

Recommended Posts

Dere har jo gratulert meg med dagen, så her har dere min mening.

 

Mye positivt har blitt oppnådd i kvinnenes kamp for likestilling, og det er fortsatt mange områder der en rettferdig likestilling ikke er oppnådd.

 

Det er fortsatt store lønnsforskjeller på manns- og kvinneyrker og det finnes altfor mange eksempler på kvinner som kommer dårligere ut lønnsmessig enn menn i

samme stilling, selv om de innehar like god kompetanse og effektivitet. Dette er ikke riktig, og må være et grunnlag for å videreføre arbeid for like betingelser for mann og kvinne i yrkeslivet.

 

Den forskjellsbehandling vi ser, er mest sannsynlig et sammensatt resultat av kultur og holdninger som fortsatt råder i et moderne samfunn anno 2005. Her kan "skylden" legges på mange, men jeg tror en god del kvinner bør gå litt i seg selv og ta noe av denne

"skylden" for ovenfor nevnte holdninger.

 

Jeg tenker da på den, fortsatt eksisterende kategori av kvinner, som f.eks. forventer å bli påspandert av menn på restauranter. Kvinner som, kanskje fordi det er lettest, ber menn skifte hjul på bilen, selv om de er fullt ut i stand til å klare jobben selv. Disse

kvinnene holder liv i de gammeldagse holdningene. Kanskje kvinnene må begynne å arbeide med holdninger i praksis, og ikke bare rope på rettferdighet?:wub:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Kitron leverer

 

Ingen tvil at det går så det suser, limer inn artikkel fra Tvedestrandsposten:

 

God start på nyåret for Kitron Arendal

Av: Are Arctander Vik

 

Etter å slitt i motbakke i fjor, opplever Kitron Arendal avdeling Kilsund hyggelige tider.

 

 

- Aldri har starten på et nytt år vært bedre, sier en meget fornøyd plassjef Jack Jo-hansen.

 

Tidligere år har elektronikkbedriften Kitron Kilsund opplevd en markert ordrepågang fra kunder i årets siste måneder. Med tilsvarende laber ordretilgang på nyåret.

 

Nå kan plassjefen fortelle om en markant bedring i forhold til samme tid i fjor.

 

- Da hadde Kitron avdeling Kilsund 43 årsverk permittert, mens vi per i dag har full sysselsetting. Vi har sågar tatt inn et tyvetalls personer, blant annet for for å dekke opp for sykefraværet blant de fast ansatte, legger han til.

 

Ekstrabemanningen in-kluderer lån av noe maskin- og manuellkapasitet fra Kitrons avdeling på Hisøy.

 

- Hva er det som gjør januar 2005 så spesiell i forhold til tidligere år?

 

- Det er flere faktorer som spiller inn. Men den store forskjellen i år skyldes at en av våre storkunder, Tandberg Data, har plassert en større ordre hos oss, forklarer en godt fornøyd plassjef.

 

Også styremedlem i verkstedklubben, Brit Stiansen, deler sjefens synspunkter.

 

- For oss betyr det trygge arbeidsplasser, og vi er kjempeglade og fornøyde med dagens situasjon, sier hun.

 

- Og fremtiden. Hvordan ser den ut?

 

- Det er som kjent vanskelig å spå noe om fremtiden. Jeg er usikker på hvor lenge behovet for ekstra ansatte vil vedvare. Vi har imidlertid en ordrereserve på tre måneder, og sammen med gode prognosene for året som helhet, gir det oss en viss forutsigbarhet. Og jeg ser forholdsvist lyst på fremtiden, sier en optimistisk Johansen.

 

- Elektronikk er en sårbar og sterkt konkurranseutsatt industri. Hvor konkurransedyktige er dere i det norske markedet?

 

- Vi utvikler ikke egne produkter, og har ikke noe eierskap til dem som sådan. Det er kundens eiendom. Men i forhold til konkurransesituasjonen hevder konsernet seg bra. Vi har en markedsandel på cirka 70 prosent i Norge, og har også et godt fotfeste i Sverige.

 

Men vi kan ikke tillate oss å ligge på latsida. Vi må hele tiden rasjonalisere og effektivisere for å holde tritt med markedsutviklingen, forklarer Johansen.

 

- Kan det være på tale å hente hjem produksjon fra produksjonsbedriften i Litauen, slik eksempelvis Gjerstad mekaniske industri AS har gjort?

 

- Jeg tror ikke det er en aktuell problemstilling når det gjelder våre produkter. Men i forhold til en produktportefølge til en kunde vurderer vi alltid hva som er mest aktuelt; å produsere i Norge eller i et lavkostland, forklarer Johansen.

 

- Er det tilstrekkelig med fagfolk i arbeidsmarkedet når dere må hente inn ekstra folk slik som nå.?

 

- Vi har en del som har jobbet her tidligere, og som er ledig, og vi henter stort sett inn arbeidskraft blant våre tidligere ansatte, forklarer Johansen.

 

Kitron Arendal avdeling Kilsund sysselsetter 255 årsverk.

 

 

 

are arctander vik

 

are.a.vik

 

@tvedestrandsposten.no

Link to comment
Share on other sites

Takker for fin info om KIT,.. Gråstein.. limer du den inn på KIT-tråden.

 

Og appropos tråder; testet litt nettopp for å legge inn de nye selskapene til Rieber Shipping,... kan bli bra disse? Oljerelatert. -- Men jeg skulle egentlig bare lage to tråder en for nye RIS(H) og en for Explorer. Uheldigvis glemte jeg siste H i nye RIS og når jeg skulle redigere tittelen lot det seg bare ikke gjøre. Er det riktig?

Link to comment
Share on other sites

DJ China Shougang May Suspend Steel Production For Olympics

BEIJING (Dow Jones)--Steelmaker Beijing Shougang Co. (000959.SZ) may slow

down or suspend production during the 2008 Beijing Olympic Games to curb

pollution, official state media reported Tuesday.

Link to comment
Share on other sites

Pantera skrev

Det er fortsatt store lønnsforskjeller på manns- og kvinneyrker og det finnes altfor mange eksempler på kvinner som kommer dårligere ut lønnsmessig enn menn i

samme stilling, selv om de innehar like god kompetanse og effektivitet. Dette er ikke riktig, og må være et grunnlag for å videreføre arbeid for like betingelser for mann og kvinne i yrkeslivet.

 

Dette er slik det bør være, kalles ulempetillegg ....

 

Se for deg situasjonen, du og jeg på Titanic. Hvem er det som må bli igjen på båten ?

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan ta en kjapp TA på KIT....???

 

Forekommer meg at den ser virkelig stygg ut nå, og ryker 2,40 er det liksom ingen bunn?

 

Dere som kan dette,... noen kjappe kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Pantera skrev

 

Dette er slik det bør være, kalles ulempetillegg ....

 

Se for deg situasjonen, du og jeg på Titanic. Hvem er det som må bli igjen på båten ?

 

 

Jeg synes ikke det er rettferdigt heller det der vedr Titanic..... men når det gjelder resterende så må jeg nesten få lov til å spørre deg hva slags planeter er du født på?

Link to comment
Share on other sites

Takk for omtanken stockinfo, men jeg sliter ikke veldig mye med dette. Satt med tap i AKY ganske lenge før den begynte å gå også.

 

Avataren er for å vise andre at jeg er klar over at min inngang i Tomra kunne vært adskillig bedre - og at det derfor er unødvendig å nevne det hele tiden (altså hvor dumt det er å sitte med TOM når allt annet 'går').

 

Ja, tenke meg vel det i grunn- får vel si at avatar-valget var et godt valg da!!

Link to comment
Share on other sites

Exploration Resources tas opp til notering i morgen:

 

Ticker: EXRE

Pålydende: NOK 12

Liste: SMB

Børspost: 100

Totalt antall aksjer: 6203744

 

Exploration Resources er klassifisert av MSCI (Morgan Stanley Capital International) og S&P (Standard & Poors) som 10101020 Oil & Gas Equipment & Services (Global International Classification Standard).

 

Kilde - stocklink.no

Link to comment
Share on other sites

Nå selgher jeg fjo. gidder ikke drive veldeighet. mEN ER JO SYND JEG HAR VÆRT MED HELE VEIEN NED. Må vel si t jeg har vært meget udyktig. Ville selge på 3. men ble for gjerrig med tanke på ønsket pris. nå står jeg i 2.59.... ufattelig at jeg ikke klarer å gjøre jobben min...

Link to comment
Share on other sites

Nå selgher jeg fjo. gidder ikke drive veldeighet. mEN ER JO SYND JEG HAR VÆRT MED HELE VEIEN NED. Må vel si t jeg har vært meget udyktig. Ville selge på 3. men ble for gjerrig med tanke på ønsket pris. nå står jeg i 2.59.... ufattelig at jeg ikke klarer å gjøre jobben min...

 

Beslutnings(u)dyktighet i etterpåklokskapens navn har tradere alltid slitt med og det kommer vi til å slite med i all fremtid :D Livet er herlig!!

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin stigning i JACK idag. Vær obs på at FS tar gevinst, etter å ha tatt den inn ca på 8-tallet i begynnelsen av uken. Synd jeg tok gevinst en dag eller to for tidlig, men men :)

 

JIN på vei nedover igjen. Skal være obs på at Fidelity er verdens største fond såvidt jeg vet, og ikke ville kjøpe Freddy-aksjene hvis det ikke var lurt.

 

GGS stygg nå som Fredly bekrefter han går ut.. Glad jeg solgte den på 7,30 gitt.. Den har gått rævva så langt i år, huffameg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...