Jump to content

EXRE - Exploration Resources ASA


Recommended Posts

ANSETTELSE AV CEO & CFO I EXPLORATION RESOURCES ASA

 

Styret i Exploration Resources ASA har ansatt Bjarte

Fageraas som C.E.O. og Bjørn C. Jacobsen som C.F.O. i

Exploration Resources ASA. Bjørn C. Jacobsen vil tiltre sin

stilling umiddelbart mens Bjarte Fageraas forventes å

tiltre i løpet av mars 2005.

 

Bjarte Fageras (45) kommer fra stilling som Vice President,

Marine Imaging Division i Input/Output og har tidligere

bred erfaring fra Aker Geo, PGS og Schlumberger / Geco-

Prakla. Han besitter mastergrad innen matematikk/fysikk og

er i tillegg bedriftsøkonom.

 

Bjørn C. Jacobsen (45) er siviløkonom fra Norges

Handelshøyskole og autorisert finansanalytiker (AFA). Han

har 14 års erfaring som analytiker i det norske

aksjemarkedet hvorav de siste 8 årene innen olje & energi

sektoren.

Link to comment
Share on other sites

Nytegning av aksjer i selskapet ble overtegnet 15 nesten ganger.

 

 

Selskapet representerer den seismiske delen av Rieber Shipping ASA, og har i utgangspunktet en verdi på rundt regnet 500 millioner kroner, eller 40 prosent av verdiene i Rieber Shipping.

 

Som startpakke får Exploration Resources de fire seismikkskipene som Rieber Shipping ASA i dag eier, MS «Polar Princess», MS «Polar Search», MS «Polar Duke» og MS «Polar Venturer», samt 52,7 prosent av aksjene i det seismiske undersøkelesselskapet Multiwave i Bergen.

 

Aksjonærene i gamle Rieber Shipping ASA får en aksje i «nye» Rieber Shipping ASA og en i Exploration Resources ASA for hver aksje.

 

Det er også gjennomført en vellykket nyemisjon på 213 millioner kroner. Det betyr at aksjene ble priset til en kurs på 115 kroner.

 

Dermed er Exploration Resources før børsnoteringen priset til 713 millioner kroner, eller opp til 759 millioner inklusiv eventuelle nye aksjer relatert til overtildeling, opplyser finansdirektør Bjørn C. Jacobsen i det nye rederiet.

 

Han opplyser at Rieber Shipping ASA skal stå for drift- og operasjon av de fire seismikkskipene i en femårsperiode, og at en rekke andre tjenester skal utplasseres hos andre.

 

Jacobsen bekrefter at Exploration Resources AS allerede er i samtaler med utenlandske interesser om kjøp av et seismisk forskningsskip, men forhandlingene er frem til nå ikke sluttførte.

 

Det ligger i kortene at det også blir en fremtidig fusjon med seismikkleteselskapet Multiwave.

 

Begrunnelsen for å utfisjonere seismikkdelen av Rieber Shipping ASA i det nye Exploration Resources ASA er at aksjemarkedet ønsker seg rendyrkede investeringsalternativer, mens Rieber Shipping ASA var bortimot en landhandel av ulike områder, i stor grad knyttet til oppdrag i islangt farvann.

 

Jacobsen sier seg godt fornøyd med kapitalutvidelsen der norske og utenlandske investerer overtegnet med nesten 15 ganger.

 

- Emisjonen bærer preg av et nokså hett aksjemarkedet for tiden. og overttegningen viser at markedet har tatt vel i mot nykommeren, sier partner Hogne Tyssøy i Holberg Foravltning AS.

 

Han bekrefter at Holbergfondene også har tegnet for noen millioner kroner i det nye selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Carnegie ASA, som er ansvarlig for mulige

stabiliseringstiltak i forbindelse med tilbudet av aksjer i

Exploration Resources ASA (EXRE) beskrevet i prospektet fra

EXRE datert 17. februar 2005 (`Prospektet`), annonserer at

Overtildelingsfasiliteten (som beskrevet i Prospektet) har

blitt fullt utnyttet. Overtildelingsfasiliteten

representerer 398 972 aksjer.

 

Stabiliseringstiltak kan inntreffe fra åpning av handelen

på Oslo Børs onsdag 9. mars 2005 og frem til handelen

slutter på fredag 8. april 2005.

 

Prisen per aksje i tilbudet ble fastsatt til NOK 115.

 

Stabilisering av aksjene kan finne sted på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

EXRE – Resultatutvikling Multiwave Geophysical Company ASA

 

Multiwave Geophysical Company ASA (Multiwave), hvor EXRE har en eierandel på 52,7%, rapporterer om en noe dårligere resultatutvikling enn tidligere antatt. Årsresultatet for 2004 forventes å bli minus NOK 8,5 mill før skatt, mot tidligere forventet minus NOK 2,5 mill. Resultatet for første kvartal 2005 forventes å bli minus NOK 6,9 mill før skatt.

 

Daglig leder i Multiwave har etter avtale med selskapets styre fratrådt med umiddelbar virkning.

 

Resultatet i Multiwave har ikke noen større betyrdning for resultatet i Exploration Resources for 2005.

 

For spørsmål vennligst kontakt adm.dir. Bjarte Fagerås tel. 906 26401, eller fin.dir. Bjørn C Jacobsen tel. 411 77900

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje uventa at MGC har litt dårlig årsresultat. Dei har gått på eit par økonomiske smellar med 4C-crewet sitt. Resten av selskapet trur eg går nokså bra.

 

Det er vanskelig å spå korleis det går framover. 4C er nokså nytt, og det kan sprika nokså mykje i kor gunstige kontraktane er. Dessutan har oljeselskapa forskjellige preferansar på utstyrssektoren: MGC er vel ennå dei einaste som bruker kablane frå OYO..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg synes EXRE skuffer.

Jeg hadde forventet at omsetningen fra 2004 skulle økes. Markedet er tross alt vesentlig bedret.

Ut av rapporten klarer jeg ikke å se noen vesentlige begrunnelser for "inntektssvikten", utenom forflytting av skip.

 

Det negative spenningsmomentet i aksjen er derfor om "proforma-tallene" som ble presantert er "oppblåst" for å skape optimisme for børintroduksjonen.

Et av usikkerhetsmomentene for 2.kv. er den planlagte omleggingen av amortiseringspraksisen.

I bl.a. PGS har det vært en serie av omlegginger i praksis for verdiføring og amortisering av multiklientdata, i løpet av de siste 3-4 åra. Slike "omlegginger" medfører alltid en forkorting av "avskrivingstiden" og eller en avkorting i verdiføring.

M.a.o. så må det forventes nedskrivinger av multiklientverdier i 2005.

 

Det positive potensialet ligger i at utnyttelsegrad kan bli vesentig bedret i 2.kv.

Multiwave sin kontrakt i asia tilsier også at dette mini-selskapet er i ferd med å skaffe seg annerkjennelse innen havbunns-seismikk. Nisjeproduktet til Multiwave kan fort bli et lite gull-egg.

 

På noe sikt ligger det et gedigent potensiale i at kontrakter med bl.a. TGS og Fugro skal reforhandles.

Det er EXRE som sitter med "jokeren" i de forhandlingene ( i dagens pressede marked ). Jeg tror enkelte kontrakter skal reforhandles allerede i høst ( hvis jeg husker riktig fra børsintroduksjons-matrialet )

Link to comment
Share on other sites

I EXRE er det etter det eg har høyrt nokså friske skipsverdiar som ligg til grunn for prisinga.

 

Det stemmer at EXRE har gode avtaler med Fugro. Det skal bli interessant å sjå kva som skjer. Eg trur ikkje at EXRE greier å driva båtane bedre enn Fugro, men der kan eg såklart ta feil.

 

Det er nokså frisk stasing å bygga om ein såpass gammal båt som Polar Venture (Ex. Seis Venture) til 3D med åtte kablar. Det blir trangt ombord. Dessutan blir det ikkje akkurat billig. Skal bli interessant å sjå om dei skal driva det sjølv eller setja det ut til Fugro.

 

EXRE og MGC fusjonerer. Dei andre eigarane får betalt i aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Vet ikke om EXRE bedriver urealistisk høy verdiføring av skipsverdiene.

Totalt er de verdsatt til 192,5 mill NOK.

50 mill NOK i bokført verdi for hvert skip som omsetter årlig for den 4-dobble verdien synes ikke avskrekkende.

Kjenner du markedspris for slike skip ???

 

EXRE har for øvrig en fyldig "bankbok" som beløper seg til 221 mill NOK i tillegg til fordringene på 176,5 mil NOK

 

Totale verdier i følge Balansen er på ca 685 mill NOK.

Gjeld og forpliktelser er 296 mill NOK.

 

Etter fusjonen med Multiwave vil det bli totalt 6,839 mill aksjer i selskapet.

Det lave aksjeantallet gjør at det blir store kurs-utslag hvis/når de gode selskaps-resultatene kommer.

Link to comment
Share on other sites

blink,

Ang. skipsverdiar: eg refererer bare ting som har blitt sagt i forbindelse med fusjonen - at eigarane av MGC ikkje fekk så veldig bra betalt, mellom anna på grunn av høge skipsverdiar.

 

Eg vil ikkje ta på meg å vurdera skipsverdiane. Det er gamle båtar, men verdiane du oppgir høyres heller ikkje spesielt ublu ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

16.06.05 08:02 Marked=OB EXRE 12 MÅNEDERS KONTRAKT FOR POLAR SEARCH avtaler

 

Exploration Resources ASA har inngått en intensjonsavtale

med TGS NOPEC om leie av 3D-seismikk-fartøyet Polar Search.

 

Den nye kontrakten er ventet å starte 1. oktober og vil ha

en varighet på 12 måneder. Kontrakten etterfølger TGS

NOPECs sammenhengende 36 måneder med bruk av båten.

Kontrakten er priset 10-20% høyere enn den nåværende raten

på Polar Search.

Link to comment
Share on other sites

Eg snakka med ein som jobba ombord der for eit godt år sidan. Då var det MGC som dreiv den, men det selskapet er jo kjøpt opp av EXRE. Då var inntrykket hans at det gjekk så som så med resten av MGC, men Polar Search tente bra med pengar. Med 10-20% auka rater burde profittmarginen ligga på minst 25% - kanskje ein god del meir. Altså minst 15000 USD/dag, og sannsynligvis meir enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Byr på Exploration Resources fra iMarkedet.

 

Dette er egentlig veldig forventa. Eg er meir overraska over at det ikkje har skjedd før. Fugro driv dei fleste båtane som EXRE eig.

 

Det er litt klønete av Fugro: Hadde dei lagt nok pengar på bordet før børsnoteringa, hadde dei sluppe mykje billigare unna.

 

Det er Fugro som har mest grunn til å kjøpa opp EXRE: Dei opererer allerede dei fleste båtane til EXRE på kontrakt. Men det ser ut til at markedet forventer budkrig. Det er tvilsomt om PGS eller TGS er interessert: Båtane passer ikkje inn i porteføljen til PGS, og TGS har tatt strategisk beslutning på å ikkje ha eigne båtar. Det er nok først og fremst Veritas og CGG som kan vera interesserte. Dessutan er det vanskelig å vita kva planar kinesarane har...

Link to comment
Share on other sites

EXRE har også båter på kontrakt for TGS.

 

TGS lever fortsatt meget komfortabelt på "gamle" kontrakter.

Men noen av disse skal reforhandles i høst.

 

TGS kan bli heftet med et handicap framover i tid, når rederiene krever rateforhøyelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...