Jump to content

MEC - Medicult


Laphroaig

Recommended Posts

MEC er en aksje som har blitt fulgt med argusøyne de siste 9 månedene av mange aksjonærer og kunder.

 

Flere vil ha denne som et godt case for virkelig fremgang videre og da er det vel best at vi starter en topic omkring den nå.

 

Som utgangspunkt er følgende å finne omkring nyheter fra firmaet for fremdriften videre:

 

Medi-Cult sier godkjennelser for IVM fokus i 2004

 

OSLO, 20 jan (Reuters) - Godkjennelser for IVM fra regulatoriske myndigheter i Europa og USA står sentralt for Medi-Cult i 2004.

 

- Regulatoriske godkjennelser er det som vil være fokus for 2004, sa administrerende direktør Lars Rønn under en presentasjon i forbindelse med lanseringen av selskapets "in vitro maturation (IVM) media" tirsdag.

 

IVM er et alternativ til tradisjonell prøverørsbefruktning -- in vitro fertilization (IVF) -- og er ifølge Medi-Cult sikrere og mer bekvemmelig, da hormonell behandling av kvinnene ikke er nødvendig.

 

Medi-Cult er i ferd med å lansere IVM kommersielt ved fruktbarhetsklinikker i Asia og Øst-Europa, og vil fremover jobbe for godjennelser i USA og europeiske land.

 

"I Finland har vi oppnådd godkjennelse, og vi har søkt om godkjennelse i Danmark som en del av Medi-Cults milepælplan for 2003," opplyses det i et notat i forbindelse med presentasjonen.

 

IVM-metoden er fremdeles i et tidlig stadium og mange regulatoriske myndigheter har derfor ikke retningslinjer for hvordan man får godkjennelse for IVM-media, opplyser Medi-Cult.

 

Rønn trekker frem bekvemmelighet og kostnad som IVM-prosedyrens store fordeler, men sier tradisjonell IVF fremdeles gir større sannsynlighet for befruktning.

 

- IVM vil ikke ha samme suksessrate som IVF i overskuelig fremtid, sa Rønn.

 

Medi-Cult trekker frem at hormonbehandlingen kvinnene må gjennom under IVF-metoden, og som kan gi alvorlige bivirkninger, unngås ved IVM-metoden. Dermed kan IVM sees på som en metode som er naturlig å bruke først, og IVF være en mulighet dersom førstnevnte ikke fører til befruktning.

 

Et annnet viktig moment for Medi-Cult i 2004 vil være å bygge partnerskap med fruktbarhetsklinikker.

 

- Per slutten av tredje kvartal 2003 hadde vi partnerskap med seks klinikker. Jeg vil komme tilbake til dette ved presentasjonen av (resultatene for) fjerde kvartal, men partnerskap for IVM vil være en viktig milepæl for 2004. Partnerskap gir oss mer salg, sa Rønn.

 

----------------

 

Her har vi en aksje som flere har tippet til årets vinner for 2004.

 

De arbeider med godkjennelse av produktet på verdensbasis og er omtrent nå enerådene på markedet.

 

Aksjen har hatt en jevn og pen stigning og dette er bare begynnelsen i følge mange.

 

Om noen her følger den så er de velkommen med analyser og innlegg videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mec er en aksje jeg har fulgt i mer enn tre år.

Jeg har nå solgt nesten alle mine aksjer i MEC med meget god gevinst. Har tradet i aksjen i det siste med svært godt reslutat, MEC er en aksje som er "lett" og trade i. Teknisk så følger den nesten alltid boka.

Har imidlertid sett ett aldri så lite trendskifte det siste ukene, aksjen er en av småsparerne sin favorittaksje og bærer preg av det.

Hadde tenkt å kjøpe meg opp på nytt men har mistet "følelsen" for aksjen nå, tenker på gru sist gang den kolapset. Jeg trengte penger til andre ting og solgte meg ut, rett etter så falt den som en stein (kjempeflaks) Mener jeg ser litt av det samme faresignalene nå. Med dette så mener jeg at aksjen blir vanvittig hausset av svært mange småsparere, når så nyhetene og reslutatene lar vente på seg blir fallhøyden meget stor.

Det holder liksom ikke å snakke om 80-90 barn født vha IVM metoden på verdensbasis.

Det har også kommet signaler om at MEC ikke er i en slik "monopolsituasjon" som småsparerene hadde trodd.

 

Jeg mener ikke å være belærende med dette innlegget, prøver bare å være saklig.

 

Der er mange som vil sitte i aksjen i tilfelle den fyker oppover igjen mot gamle høyder.

Av mange grunner tror jeg ikke det, men om så skulle skje så ønsker jeg lykke til og alt godt til alle aksjonærene i Mediecult

 

Gekko :) :?: :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

19.02.2004 12:06:33

 

OSLO, 19 feb (Reuters) - Fondsfinans har startet dekning av

fertilitetsselskapet Medi-Cult med en "sell"-anbefaling

og kursmål 12 kroner, ifølge et analysenotat onsdag 18. februar.

"Den mest umiddelbare risikoen er at Medi-Cult kan gå tom

for penger før de går cash-positive mot slutten av 2005. Bare

streng cash-styring kan hindre dette scenario", heter det i

analysen.

 

"Selv om vi beundrer Medi-Cults ledelse og teknologi,

anbefaler vi motvillig: selg."

 

Medi-Cult handles uendret på 16,20 kroner på Oslo Børs

torsdag.

Link to comment
Share on other sites

På langsikt er nok MEC interessant. På kortssikt er det nok tryggest å sitte på sidelinjen til torsdag. Tror at Q4 vil bli som tidligere forespeilet av ledelsen, men i markedet er det nesten alltid over optimisme til MEC prestasjoner.Det er mye "spekulanter" i MEC og det fører til store fall og oppganger. Skulle det komme et skuffende resultat på torsdag så lønner det seg å vente i minst to børsdager før man kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare henvisen til et tidligere innlegg,

Med bakrunn i dagens børskurs er det fristende å si.

HVA VAR DET JEG SA?

 

Men historien gjentar seg når det gjelder MEC,den er så forutsigbar at det nesten er skummelt.

Når det er sagt så har jeg sluttet å trade aksjen nå, Den har brutt stigningstakten og tenderer nedover og da er daytrading ekstra vanskelig.

 

Men hvor langt nedover skal den, før vi kan begynne og plukke??

Med henvisning til resultatet som kommer den 26 feb, så er jeg redd den faller videre.

MEC har alltid blitt hausset før fremleggelse, for så å falle stygt etterpå. (Det skal mye til å innfri så vanvittige forventninger)

 

Skal jeg inn igjen vil jeg klart vente en stund, aksjen fyker ikke oppover på lang tid ennå.

 

Jeg mener at å gå inn på nivåer over 12 kr. er for dyrt, jeg regner at kurser fra 10-12 bør være bra å gå inn på, om en vil ha MEC i porteføljen.

 

Det er jo alltid artig med ett lite lodd i lotteriet om MEC friskner til og viser stigningstakter igjen.

 

Der er mange som ikke tør selge seg ut av frykt for at den går, dette er ikke så lurt for det er aldri dumt å ta gevinst.

 

Men den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Så kom der to ting på en dag for Mediecult aksjonærene.

 

Nå skal jeg ikke bli hoverende og belærende men jeg traff 100 %, den 7. og 24.feb. ikke sant?

Nå hadde jeg ikke ventet noe annet resultat i dag så la oss ta det først.

Ett underskudd på – 5,3 mill DKK er ikke nok å overbevise kresne aksjonærer.

Da spesielt med tanke på at Tyskland har tatt bort refusjonsordning fra 1 jan. og derfor er den lille omsetningsøkningen som har vært, ett resultat av godt salg 4Q.

Bruttomarginen har falt med 6 % fra 3Q til 4Q og det er bekymringsfullt.

 

Ledelsen har annonsert at de vil gå breakeven i løpet av året, ifølge en analyse fra Terra så er dette for optimistisk og om de klarer det, så forhindrer dette ikke anbefalt salg.

 

Nå er jeg klar over at jeg sikkert har ertet på meg halvparten av leserne på dette forumet,

og det var slett ikke hensikten. Jeg har vært ut og inn av MEC mange ganger de siste årene og har faktisk blitt ”litt glad i” selskapet, men jeg sitter ikke og taper penger når jeg nesten 100 % sikkert vet at aksjen skal ned?

 

Hva så med fremtiden?

Jeg saver visjoner og klare mål fra selskapet, dette er for blodfattig.

Jeg vil bare henvise til det jeg skrev sist gang at kurser mellom 10 og 12 ser ok ut. MEC har en utrolig trofast tilhengerskare så jeg ser ikke bort fra at aksjen blir hausset opp igjen, men frykter at dette blir lenge til og da med nye aksjonærer.

 

Så nå er festen over for denne gang, og for meg så ble det lønnsomt så lenge det varte.

Link to comment
Share on other sites

MEC fikk den nedturen som flere av aksjeforumets skribenter forutså. MEC kan vel ikke kalles billig ennå, men jeg er ikke sikker på om den skal så mye lavere. Som jeg skrev tidligere så bør man vente to børsdager fra fremleggelsen av Q4 til man kan forvente at korreksjonen er ferdig.

 

Tror det kan bli gode traiding muligheter i MEC fremover, med hyggelige svingninger som daytradere liker. Tror at MEC vil være i rangen 12-18 de neste tre månedene.Med dyktig daytrading kan man lett doble pengene sine i MEC selv om holder seg innenfor dette intervallet. Har ingen tro på at MEC skal ta av med mindre det er oppkjøp på gang, men trolig vil nok legemiddel kjempene sitte på sidelinjen et år til før de eventuelt flesker til med et oppkjøpsforsøk. For produktene og produktenes potensial er det ingen ting i veien med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Med-Cult fra Investech's analyser, 8. juni 2004.

 

yahoo.php?m=ose&isin=DK0015933584&t=adv

 

Medi-Cult har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Har brutt en dobbel-bunn-formasjon. Etablert brudd på motstanden ved 8.61 kr vil signalisere oppgang til 9.17 kr eller høyere. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 8.00 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er når aksjen er som stillest man skal posisjonere seg. Det er ingen tvil om at det kommer inntekter ut av det MEC driver med, så hvorfor ikke fylle den lange portiføljen nå. Det mener jeg er et godt tips.

 

Selvfølgelig har jeg allerede fylt min 8)

 

-Varus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå må hovedsatsningen min snart våkne snart. Forskningsselskap som ender i + skal man ikke kimse av.

Kunne nå bare IVM bli godkjent snart i feks Danmark eller USA.

 

MediCult legger frem bedre tall.

Av:Fredrik Horn Eriksen - Stocklink - 28.10.2004 09:50

 

 

MediCult hadde i tredje kvartal en omsetning på 14,9 millioner danske kroner. Det er 0,3 millioner bedre enn i samme periode i 2003. Driftsresultatet i tredje kvartal ble på 1,9 millioner, mot 0,6 millioner danske kroner i tilsvarende periode i 2003.

 

Nettoresultatet steg i perioden fra 0,2 til b1,6 millioner danske kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og der kom den. Hiiiha!

 

 

 

FDA har nå gitt MediCult en såkalt 510k godkjennelse av selskapets In Vitro Maturation (IVM) produkt.

 

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 25.11.2004 10:17

 

 

MediCult har fått den nødvendige godkjennelsen fra FDA, de amerikanske helsemyndighetene, og kan starte markedsføringen av sitt IVM-produkt i USA.

 

FDA har nå gitt MediCult en såkalt 510k godkjennelse av selskapets In Vitro Maturation (IVM) produkt, og det åpner for markedsføring av fertiltietsproduktet i USA.

Link to comment
Share on other sites

Takker, blir fint dette, men jeg er litt overrasket over at jeg ikke har fått med meg denne:

 

Smidde på varmt jern:

 

MediCult med emisjon

 

 

MediCult som i går kunne melde om USA-godkjenning for sitt IVM-produkt, gjennomførte i går en rettet emisjon.

 

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 26.11.2004 09:40

 

 

MediCult som i går kunne melde om USA-godkjenning for sitt IVM-produkt, gjennomførte i går en rettet emisjon.

 

Selskapet hentet ifølge markedsaktører omlag 20 millioner kroner til tegningskurs 12 kroner.

 

Emisjonen skal ha blitt overtegnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Medi-Cult [MEC], kurs 10.40

 

 

MEC250205.gif

 

 

Medi-Cult viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal. Videre positiv utvikling indikeres, og det ligger støtte ned mot gulvet av kanalen. Har tatt ut objektivet ved 11.80 kr etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen tester støtten ved ca 10.00 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Medi-Cult [MEC], kurs 10.80

 

Medi-Cult ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Har tatt ut objektivet ved 11.80 kr etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen ligger mellom støtten ved ca 10.00 kr og motstanden ved ca 12.40 kr og etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå tjener vi penger!

 

 

 

Highlights 1st quarter

 

· Net profit increased from DKK 0.7 mill in 1st quarter

2004 to DKK 2.5 mill in 1st quarter 2005.

 

· Strong sales of specialized products combined with cost

savings resulted in an 18 % increase in Gross Profit in 1st

quarter 2005 against same period last year.

 

· An operating margin of 15 % in 1st quarter 2005 underpins

MediCult`s goal to become a highly profitable business.

 

· Key milestones were met in MediCult`s strategy of

developing and marketing high value products into IVF

through communication directly to clinics in Europe and the

US. MediCult in-licensed new inventions and concluded a

Letter of Intent on acquiring a stakeholder position in its

largest customer, Stefan Gück Zellkulturbedarf GmbH,

Germany.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Financial Statement for 1st Half-Year 2005

 

Strong Sales Growth

 

Highlights 2nd quarter

 

· Sales increased by 17.2 % against 2nd quarter 2004.

 

· Gross profit increased by 30.3 %. The gross margin

increased from 64 % in 2nd quarter 2004 to 71 % in the same

period 2005.

 

· Net profit improved by DKK 1.9 mill in 2nd quarter 2005

against 2nd quarter 2004.

 

· Two new products were introduced at the annual ESHRE

congress, MediCult Vitrification and SynVitro Cumulase.

 

· MediCult was awarded the Product Innovation Award for

MediCult IVM® by the renowned market research company Frost

& Sullivan.

Link to comment
Share on other sites

Fra investtech:

 

Kjøpskandidat (Middels lang sikt) - 1. aug 2005

Medi-Cult har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Har tatt ut objektivet ved 11.80 kr etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen tester støtten ved ca 10.80 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Dette styrker aksjen. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en stigende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En god artikkel for dere som er ukjent med Medicult's verden:

 

 

 

MediCult ser muligheter i eldre mødre

 

Kristin Vallevik Gjerde

 

Eldre mødre med dårligere eggkvalitet gjør at MediCult tror markedet for kunstig befruktning vil øke kraftig i årene som kommer, og at deres marked vil tredobles. Likevel falt aksjen over fire prosent tirsdag.

 

 

MediCult utvikler nye metoder for sikrere og bedre kunstig befruktning. Selskapet har eksistert i det stille på Oslo Børs siden 1995, men håper på å tre ut av skyggenes dal om ikke altfor lenge.

 

Selskapet trenger 18 millioner danske kroner over de neste fire-fem årene for å utvikle produktene frem til kommersialisering. Og lønnsomheten skal opp.

 

- I vår nisje-verden er ikke 15 prosents marginer mye. Vi vil tjene mer, sa administrerende direktør Lars Rønn i MediCult på en investorpresentasjon tirsdag.

 

MediCults medier utgjør rundt to prosent av den totale kostnaden ved kunstig befruktning.

 

- Vår visjon er ikke å få 100 euro som i dag. De nye produktene vil koste to-tre ganger mer. Markedet vårt blir da to-tre ganger større, sier Rønn.

 

2009

I 2008 ventes produktene å bli ferdig utviklet, og pengene kan strømme inn i 2009.

 

Målene til MediCult er å øke suksessraten for befruktning, og er spesielt i favør av en metode der eggene modnes in vitro (IVM). Ved tradisjonell in vitro-befruktning (IVF) må kvinnen gjennom en hormonbehandling først. Denne kan gi alvorlige bivirkninger, og kan være en hard påkjenning. IVM er både en billigere, raskere og mer skånsom metode.

 

MediCult satser nå knallhardt på å utvikle tre typer stimulerende midler for å modne egg som er hentet ut av livmoren. Målet er å få større suksessrate ved befruktning, blant annet for å unngå tvillingfødsler. Slik det er i dag setter legen tilbake flere befruktede egg for å være på den sikre siden. Ulempen er mange tvillingfødsler.

 

Førstevalget

- IVM er førstevalget ved behandling. Vi arbeider for at suksessraten skal bli bedre slik at det holder å sette ett embryo tilbake. Hvis ikke dette fungerer kan vi tilby andre måter, sier forskningssjef Susanne Hauschildt Bendz.

 

- Jeg synes vi har en god track record, og vi har løftet marginer og overskudd. Det skal vi fortsette med, dag inn og dag ut, sier Rønn.

 

Medi-Cult har også opplegg for å trene helsepersonell i flere land for å bruke metodene. IVM-metoden er helt unik for MediCult, ingen andre tilbyr tilsvarende metoder.

 

- Vi har et forsprang. Men vi legger ikke skjul på at det tar tid, sier Rønn.

 

Stigende behov

- Samfunnet endrer seg og mødrene blir eldre, det gjør at kvaliteten på eggene faller. Alt dette fører til et stigende behov for prøverør, sier salgs- og markedsføringssjef Steen Thaarup.

 

Etterspørselen etter kunstig befruktning øker mer enn den generelle økonomisk veksten, ifølge Thaarup.

 

- Behovet for å få barn er der uansett, sier han.

 

MediCult har mål om en positiv kontantstrøm fra drift i 2005.

 

- Vi har holdt på i 17 år, og dette er første gang vi ser sorte tall. Det er vi meget fornøyde med, sier Thaarup.

 

Selv om selskapet er registrert på Oslo Børs, foregår all driften i Danmark. Medi-Cult har en blanding av danske og norske investorer. Blant de største norske er Enskilda Securities med 4,50 prosent og Skagen Vekst med 2,6 prosent.

 

MediCult-aksjen faller i dag 1,67 prosent til 11,80 kroner.

 

 

Publisert: 25.01.2005 - 14:13 Oppdatert: 25.01.2005 - 16:18

 

 

 

Referanse: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article423037.ece

Link to comment
Share on other sites

Dette var fin dag, avsluttet på pene +24,55%, med 2 234 413 aksjer i omsetning.

Ser at pit'n mener dette er en boble (og det kan det godt være), men vi snakker her om kanskje OSE sin,

til nå, mest undervurderte selskap.

Ut fra et godt knippe med produkter kan vi trekke frem IVM:

 

-MEC har i dag kontrakt med 200 klinikker, der 100 er fullt utlærte innenfor IVM.

-En behandlining sender 1750,- til bunnlinjen

-En norsk klinikk klarer å få frem 100 barn per år (dvs 400 behandlinger)

-20% er i direkte målgruppe for IVM (Flere kommer til å benytte seg av produktet da det er

tryggere, billigere og tidsbesparende)

 

Setter vi en P/E på 20 (konservativt, som alle tallene jeg jobber med her)

leder dette til en aksjekurs på ca. NOK 30 per aksje.

Link to comment
Share on other sites

Måker ut aksjer

Innsider i Medicult kvitter seg med 35.000 aksjer.

 

 

 

Trine Holst Stuge, innsider i Medicult, har solgt samtlige av sine 35.000 Medicult-aksjer til kurs 13,40 kroner.

 

MEC-aksjen ramler 2,17 prosent til 13,50 kroner i skrivende stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare for å si det med en gang; takk for kjempejobb til Lars Rønn.

 

Jeg har alltid fryktet at LR skulle jobbe for en tidlig exit for Medicult, for hans spesiale var fusjon.

Klippet fra 'Release No. 65':

"Lars Rønn has had responsibilities within company start-ups, mergers & acquisitions and general management."

Dette 'mergers' har ridd meg som en mare de siste årene. Derfor sover jeg nå lettere når Medicult nå ser etter en ledere som ikke selger til første og beste. Forhåpentligvis...

 

Varus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da tror jeg vi begynner å nærme oss noe her - Medicult viser positive takter for tiden :-)

 

Siste anbefalinger på aksjen er som følger:

DNM: 14,- kr (endret fra hold på 10 til 14 over natten).

Fondsfinans: 14,5 kr

Terra: 18,- kr

NON: kortsiktig 1 - 3 uker opp til 14,- kr

 

I dag kom dessuten børsmelding angående ny CEO:

Den nye CEO Jesper Funding Andersen er en tungvekter innen bio-tec/farmaci, -og kommer fra et selskap med mer enn 3000 ansatte, med en omsetning nesten 50 ganger MediCult sin. (sitat Noahs MEC på Hegnar)

 

Det vil forundre meg veldig om det blir mulig å laste opp noe særlig flere aksjer under 12,50 nå, og om det skjer så vil det kun bli enkelttilfeller, i løpet av de nærmeste dagene. Det er etablert en sterk støtte i området fra 11,70 til 12,40. Akjsen vil nå trolig konsolidere i området mellom 12,50 og 14,00 i noen dager/uker til, men når den først tar av videre oppover, ja da er kurser under 14 historie - og framtiden kan man bare drømme om!

 

Jeg gleder meg veldig til å følge denne gjennom 2006 :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...