Jump to content

TEC - Technor


Tyger

Recommended Posts

  • 6 months later...

Fra Aksjetips

 

Analytikere tror Technor-aksjen fort kan gå over 30 prosent.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (12.8.04 12:14)

 

 

I dagens morgenanalyse har Corpotate Advice & Research (CAR) sett på det tekniske i Technor-aksjen. Konklusjonen er kjøp.

- Aksjen har dannet en fin bunnformasjon, etter at den først falt kraftig fra 19 til 13,5 og etter dette har beveget seg sidelengs mellom 13,5 og 15 kroner på lavt volum. Aksjen ligger nå i kjøp på glidende 10/30 dagers gjennomsnitt og har noe motstand opp mot 15 kroner. Brytes dette nivået, noe vi tror vil skje, er neste motstand først på 18 kroner, som er vårt kortsiktige potensiale. Kjøp nå med stop loss hvis aksjen faller under 13,50 kroner, heter det i analysen.

 

Technor-aksjen er sist omsatt for 13,70 kroner på Oslo Børs, tilsvarende en nedgang på 2,14 prosent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Technor håver inn kontrakter verdt 40 millioner kroner.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (26.11.04 08:34)

 

Technors Simrad Optronics ifølge en børsmelding den siste uken inngått flere viktige kontrakter innen forsvarssektoren.

Kontraktene er totalt verdt 40 millioner kroner, med levering i løpet av 2005 og 2006.

 

- Bedriften vil ved årsskiftet ha en rekordstor ordrereserve som sikrer høy beskjeftigelse neste år, heter det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TEC - YTTERLIGERE ORDRE TIL LNG GASSTANKERE FOR TECHNORDATTER

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101845

Technors heleide datterselskap SNRI i Frankrike har mottatt

ordre fra Mitsubishi i Japan for levering av LNG gassventil-

og styringssystemer til fem gasstankere. Ordren beløper seg

til 13 millioner kroner (drøye 1,6 millioner euro).

Leveransen til de to første skipene skjer høsten 2005, mens

de to neste leveres i 2006 og det siste i 2007.

 

SNRI har p.t. `all time high` ordrereserve, men likevel

betydelig tilleggskapasitet som følge av betydelige

investeringer gjennomført i videre automatisering og

kapasitetshøyning i selskapets produksjon.

 

Eventuelle spørsmål kan rettes til konsernsjef Tollak

Melberg på telefon 90 11 50 11.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fredag kom det andre resultatvarselet på litt over 2 måneder, selskapet har uten tvil gjort det vanskelig for seg selv med sin optimistiske guiding, her er børsmeldingene:

 

04.02.2005 - Profit Warning

21.12.2004 - Resultatutsiker

 

04.02 er uten tvil den værste, selskapet mer enn halverte resultatet for 2004 fra 24 millioner (guidet) til 11 millioner (rapportert). Senest 21.12 guidet selskapet 24 millioner i driftsresultat og det var en PW.

 

I den siste meldingen kommer det frem at selskapet har regnet feil på kontrakter, og vil iverksette tiltak for å bedre kostnadsanalyse og kontroll.

 

Nøkkeltall

Market Cap: 293 millioner (aksjekurs 10,5)

Omsetning 2004: 720 millioner

Driftsresultat 2004: 11 millioner

P/E 2004: 26,6

 

Selskapet har tidligere guidet en omsetning på 1,2 mrd. for 2005, det skal bli spennende å se hva som sies om det på kvartalspresentasjonen kommende tirsdag. Men spørsmålet er om det spiller noen rolle hva ledelsen guider nå - guidingen for 2004 har blitt nedjustert ikke mindre enn tre ganger. Jeg vil tro at trofaste aksjonærer begynner å bli smålei, noe som kom tydelig til syne etter dagens PW;

Market CAP før PW: 376 millioner

Market CAP ved stengetid: 293 millioner

 

83 millioner mindre ble selskapet verdsatt til i løpet av noen timer.

 

TechNor er uansett en vekstcase, og markedene som selskapet jobber innenfor har antagelig flere lovende år i vente. Dersom selskapet unngår flere blemmer og fortsetter veksten tror jeg TEC er ett godt bet i porteføljen.

 

Omsetning/Resultat år for år:

1997 - 108 mill/9 mill

1998 - 186 mill/15 mill

1999 - 261 mill/7 mill

2000 - 379 mill/1 mill

2001 - 473 mill/3 mill

2002 - 492 mill/1 mill

2003 - 585 mill/10 mill

2004 - 720 mill/11 mill

 

Tydelig at topplinjeveksten er prioritert...

 

Skal sette meg mer inn i selskapets virksomhet i løpet av helgen. Når TEC kom med PW sist (21.12) kom det melding om to nye kontrakter rett etterpå, vi kan jo håpe på at det er en innarbeidet rutine ;)

Link to comment
Share on other sites

Har også tenkt meg en bit av kaka, et fall på 18,6% på fredag, det må bety at de har nådd bunnen. Satser også på at kvartalsresultatet blir bedre enn forventet. Venter uansett til litt utpå mandagen før jeg går tungt inn i selskap. Viser det til ytterligere fall på mandagsmorgenen går jeg kanskje inn på tirsdag, hvis det ikke er forsent da?

 

Pirelli: Håper du deler gjennomgangen din med oss andre, solide analyser som du pleier å ha:)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilitten Roman, foreløpig har det blitt med gjennomgang av årsrapporter og kvartalsrapporter, så jeg har ikke så mye mer å melde om selskapets markeder. Men det er liten tvil om at selskapet har vært gjennom en veldig god vekstperiode - men dette har kun matrialisert seg på topplinjen.

 

Visekonsernsjef Blaker gikk av med umiddelbar virkning 28.01, ref. børsmelding. Dette kan nok settes i sammenheng med PW'en vi fikk på fredag.

 

Som nevnt i forrige innlegg sendte TechNor ut ett resultatvarsel 21.12. TechNor har vært en av Orion's yndlinger tidligere, og de har hele tiden hatt et positivt syn på selskapet. Siste gjennomgang Orion hadde var 04.01 - på aksjekurs 12,-. Her er konklusjonen til Orion fra den analyser: Ledelsen har gjort seg selv upopulær gjennom sin overoptimistiske guiding. Aksjen forsvarer imidlertid uten problemer dagens kurs, selv om resultatet for inneværende år blir mye svakere enn det vil legger til grunn. Det er derfor vanskelig å konkludere med noe annet enn kjøp.

 

I morgenrapporten fredag, altså dagen da PW'en kom, gikk Orion igjen ut å anbefalte kjøp av TEC før Q presentasjonen kommende uke. Litt uheldig for Orion, veldig uheldig for de kundene som fulgte rådet. Jeg vet at Pareto også har hatt en positiv analyse ute av TechNor, og har anbefalt aksjen for sine kunder. Hva Orion og Pareto sier om resultatvarselet vil nok ha en viss betydning i dagene som kommer.

 

Ikke overraskende er Mr. PW, Gambak femte største aksjonær i selskapet med 4% ;) Nesten så jeg syns synd på den noe fallerte helten - han har hatt en egen evne til å treffe selskaper som av en eller annen grunn sliter med å innfri. Etter de siste måneders oppgang i Aker selskapene håper nå Gambak på å få tittelen 'The comeback Kid', fredagen var sånn sett ett lite skudd i baugen vil jeg tro. Men investeringen er selvsagt ikke så stor i kroner, så Gambak smiler nok fremdeles...

 

Når det gjelder morgendagens kvartalspresentasjon er jeg ikke det minste spent på tallene, de kom jo i fredagens melding. Årsomsetning 720 mill, EBIT på 11 mill. Kvartalsoppstillingen blir da slik:

 

Omsetning/EBIT

Q104 - 153m/3m

Q204 - 174m/8m

Q304 - 173m/5m

Q404 - 220m/-4m

 

Det som blir mest spennende er hva slags forklaring ledelsen har på tapene i Q4, og hva de sier om fremtidsutsiktene. Jeg er ikke sikker på at vi har nådd bunnen, basert på 2004 resultatet er TEC forferdelig dyr fremdeles. Men det er ikke vanskelig å få øye på oppsiden heller, dersom TechNor skulle greie en lønnsomhet på 7-8% av omsetningen er den plutselig veldig billig.

 

Time will show ;)

Link to comment
Share on other sites

Faktisk syns jeg det er en liten sensasjon at TechNor har klart denne veksten:

 

1997 - 108 mill/9 mill

1998 - 186 mill/15 mill

1999 - 261 mill/7 mill

2000 - 379 mill/1 mill

2001 - 473 mill/3 mill

2002 - 492 mill/1 mill

2003 - 585 mill/10 mill

2004 - 720 mill/11 mill

 

Uten å levere negative resultater. Dersom ikke ledelsen hadde vært så vanvittig optimistiske i sin guiding hadde nok aksjekursen vært en helt annen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Veksten har kommet gjennom oppkjøp, og har vært bevisst strategi intill for ett år siden, altså har man prioritert topplinjen på bekostning av bunnlinjen. Selskapet guidet ved inngangen av 2004 at EBIT ville lande på 54 millioner - tre PW'er senere er fasiten 11 millioner. Dette skyldes såvidt jeg kan fatte at selskapet har tapt penger på inngåtte kontrakter i 2004, de har regnet seg bort - rett og slett.

 

Ett selskap som til stadighet sender ut PW'er er ikke tillitsvekkende, derfor mener jeg TEC er høy risk. Men dersom man ser på marginene til andre oljeservice selskaper bør det være mulig å oppnå lønnsomhet på minimum 5% i årene fremover, kanskje mer. Men selskapet må få kontroll på kostnadene, dette opplyser de også i børsmeldingen fredag at de vil jobbe med umiddelbart.

 

Skal akkumulere i morgen dersom aksjen faller under 10,-

Link to comment
Share on other sites

Dette skriver CAR i dag:

 

Technor (10,50) - Ingen fransk delikatesse

 

Technor sendte fredag ettermiddag ut en profit-warning der det varsles at driftsresultatet ventes å bli 11 mill kr i stedet for 24 mill som tidligere varslet. Omsetningen vil bli 720 mill kr, i tråd med tidligere guiding. Årsaken til avviket er kostnadsoverskridelser for tre større leveranser fra SNRI og Malbranque, samt svakere marginer enn ventet i morselskapet. At man sliter med kostnadene ved SNRI og Malbranque er illevarslende, selskapet har det siste året meldt om kontrakter verdt drøyt 200 mill kr ved disse selskapene, og man kan ikke gjøre annet enn å krysse fingrene og håpe kostnadskalkylene her er mer robuste. Dette vil ventelig bli et tema ved tirsdagens kvartalspresentasjon.

 

En profit-warning i seg selv er dårlig nytt, men at selskapet først sender den ut 5 uker inn i neste kvartal er ikke tillitvekkende. Seneste 21. desember gjentok selskapet sin tidligere guiding om ca. 700 mill kr i omsetning og 24 mill kr driftsresultat, og grunnen til at det har tatt så langt tid å få oversikt kan man bare spørre seg om. -Finansdirektørens brå avgang i slutten av januar stilles nå i et annet lys. Selskapet har igangsatt søk etter ny finansdirektør, en kontroller for de franske datterselskapene og ekstern gjennomgang av rutiner ved Malbranque og SNRI.

 

Med gårsdagens fall på 18,60% tror vi mye av det kortsiktige salgspresset i aksjen er tatt ut. Imidlertid blir det stadig vanskelige å kjøpe det langsiktige caset om bedrede marginer og solid topplinjevekst ettersom tiden går og rapporterte resultater stadig kommer inn i underkant av forventningene. Risikoen knyttet til en suksessfull marginekspansjon blir også i økende grad synliggjort. -Vi blir ikke overrasket om selskapet fremover blir mer bevisst forventningsstyring, og holder de mest aggressive målsetningene internt. I etterkant av tirsdagens kvartalspresentasjon vil vi komme tilbake med reviderte estimater - det er åpenbart at både estimater og target vil bli redusert.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering fra Orion i forbindelse med tallene i går:

 

TechNor meldte om negativt driftsresultat på 4,9 millioner kroner for fjerde kvartal. Driftsresultatet for året ble dermed 11 millioner kroner, noe som korresponderer godt med resultatvarselet Technor sendte ut sist fredag. Svikten var betydelig i forhold til det driftsresultatet som tidligere var indikert på 24 millioner kroner. Problemene har i særlig grad oppstått i de franske virksomhetene Technor Malbranque og SNRI, der tre større leveranser har krevd ekstra avsetninger og marginene er satt under press.

 

Dette er ikke første gang Technor svikter i forhold til tidligere guiding, og tilliten fra investormarkedet er dermed satt på en alvorlig prøve. Selskapet svarer på utfordringene med å engasjere nye controllere og gjennomgå den interne organisasjonen. På kort sikt fremstår kostnadsbildet som uoversiktlig, og i denne situasjonen er det risikabelt å ta posisjoner i aksjen. Selskapet står foran en stor utfordring knyttet til å bevise at det makter å innfri de mål som blir kommunisert til investormarkedet. En lav underliggende prising og gode markedsforhold gjør likevel at vi er villige til å la tvilen komme aksjen til gode på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Technor (TEC)

 

Price when published(NOK): 10,70

 

BUY Medium Risk

Bloomberg: TEC NO

 

Reuters: TEC.OL

Target Price (NOK): 13.0

 

 

4Q04 review: As bad as its gets?

 

We reduce 2005 and 2006 EPS to NOK 0.8(old 1.2) and NOK 1.2(1.5), respectively. Target price to NOK 13(15). However, believe that latest events will lead to positive changes in the company

 

 

2004 has been a very disappointing year for Technor

Guidance has been reduced at several occasions and the company seems to have limited financial control of its operations, particularly its French subsidiaries

 

Latest downward revision came the day before the results were due: guidance was reduced from NOKm 24 to NOKm 11

 

The latest revision was mainly due to losses on projects for Malbranque and lower than expected margins for SNRI and Technor ASA

 

Technor Malbranque lost ~ NOKm 8 in 4Q. According to CEO there still remains NOKm 15 in orders with potential losses

 

Investor confidence is shattered and the stock is down 41% last 12 months vs market +30%

In light of the disappointing results we reduce EBIT estimates for 2005 and 2006 to NOKm 30(old 44) and NOKm 45(56), respectively

 

However, we still believe there is significant upside to earnings and valuation

 

The order back-log at the end of 2004 stood at NOKm 765 vs NOKm 520 year-end 03

 

Market outlook strong within the company's main markets: LNG, Defence&Security, Oil and Gas

Three of the group entities: Simrad Optronics, Haaland and Technor ASA contributed EBITA of NOKm 25 - 30 in 2004. Improvement likely in 2005

We believe the recent events are likely to lead to significant changes in the company

 

A fist step in the right direction is that the company has decided to employ a CFO and a new controller in France

 

Further details available upon request

Link to comment
Share on other sites

Pareto har åpenbart snakket med sjefen, denne setningen gir etter min mening grunnlag for optimisme: "Technor Malbranque lost ~ NOKm 8 in 4Q. According to CEO there still remains NOKm 15 in orders with potential losses"

 

Altså er det en begrenset del av kontraktsmassen de venter å tape penger på.

 

:-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har (dessverre?) ikke tålmodighet til å sitte så lenge på en aksje.

 

Jeg kjøpte den også når den falt, men plukket den litt for tidlig til å treffe bunnen. Snittet meg litt ned, men er enda litt i minus.

 

Jeg prøver å avvente litt til for å se hvor langt opp rekylen går i løpet av uken, men tviler på om jeg er aksjonær i selskapet i neste uke.

 

Pareto, som dumpet 240k aksjer under svalestupet har til nå i dag handlet 131k.

Tydelig at de likte det de fikk høre av sjefen i Technor, som du skrev i går Pirelli...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt en mail til CEO og spurt om TechNor kan kommunisere det samme til markedet som de har kommunisert til Pareto.

 

Etter min mening bør selskapet klarifisere hvilken kontrakter som har gitt tap og hvor mange flere kontrakter som er inngått av samme type.

Link to comment
Share on other sites

Pareto endte opp med å handle 236,5k aksjer i dag.

Jeg finner det også interessant at mens de andre større nettohandlerne var DnB og Terra, så var selgersiden kraftig dominert av Nordnet og Netfonds.

 

Tolker det dithen at de tunge aktørene ser (det langsiktige) potensialet, mens privatpersoner gevinstsikrer eller realiserer tapet.

 

Satser på videre oppgang i morgen.. :3some:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal selvføgelig legge ut mailen dersom jeg får noe svar fra Melberg, men han er jo en særdeles opptatt mann. Det er ikke bare TechNor som opptar Melberg om dagen, men jeg håper det er prioritet nummer en... ;)

 

Dersom vi ikke får noen klarifisering rundt kontraktsmassen og hva selskapet selv venter av tap på disse tror jeg ikke aksjen har mye å gå på. Tipper den da vil pendle mellom 11 og 12 frem til Q1 om tre måneder. Men TechNor er ett selskap som sender ut ganske mange børsmeldinger i løpet av ett år... Siden Mcap bare er ca. 300 millioner er nesten alle kontrakter av betydning. De siste tre månedene har TechNor sendt børsmelding om ikke mindre enn 9 kontrakter. Tilsammen er verdien av disse oppgitt til 157 millioner, samlet ordrereserve ved utgangen av 2004 utgjorde 765 millioner.

 

Jeg er vel ikke allt for optimistisk når jeg tror at det kan komme flere kontrakter fremover, om snittet på tre hver måned holder vil tiden vise ;) Det er ikke umulig noen av selskapets insidere velger å benytte kursnedgangen til å kjøpe aksjer - det ville også vært ett godt signal nå.

 

 

For mer informasjon om selskapets virksomheter anbefaler jeg denne presentasjonen: Selskapspresentasjon fra Pareto Konferanse - September 2004

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en skribent fra ST kom informasjonen som Pareto gjengir frem på presentasjonen på tirsdag, jeg limer inn hele innlegget til 'guz' her:

 

"det riktige som ble sagt på pres.tirsdag var 15-20 mill i ordre med potensielt tap.min personlige oppfatning er at her snakker vi om opp mot maks 5 mill i tap.pleier ikke skrive her,men det er så vesentlig at det burde ha kommet egen børsmelding om dette.kan ikke gjengi alt som kom frem,men kan si at jeg er på full fart inn igjen etter å ha dumpet det meste jeg hadde forige mandag.jeg må også si at jeg nå er logget inn på en annens abo.det er guz som skriver dette og ikke edvin."

 

----------------

 

Regner med at du sliter med å hold finger'n vekk fra salgsknappen Vidar ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel, det må være noe med dagsformen, men jeg sitter faktisk ganske så komfortabelt ;)

 

Når jeg sitter og skriver dette så plukker plutselig Pareto, som stort sett ikke har vært aktive i dag, 20k til 11,6 :-D

 

Med denne utviklingen blir jeg nok muligens sittende noe lengre enn jeg trodde.

En av årsakene er nok at jeg ikke har noen andre aksjer jeg bare 'må' ha for øyeblikket.

 

Uansett, kursutviklingen er deilig, det er snart helg og livet er slett ikke så verst :drunken:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...