Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Mere om EU-direktivet (fra 19 august)

 

EU-Verpackungsrichtlinie meist nicht rechtzeitig umgesetzt

Die meisten Mitgliedstaaten der Europäischen Union sind der Revision der EU-Verpackungsrichtlinie nicht rechtzeitig nachgekommen. Die Richtlinienänderung, die höhere Recycling- und Verwertungsvorgaben macht, hätten nur fünf von 25 EU-Ländern bis zum 18. August in nationales Recht überführt. EU-Umweltkommissar Stavros Dimas gab sich überzeugt, "dass die Mitgliedstaaten alles tun werden, um die neuen Vorschriften zügig umzusetzen, damit sie überall in der EU zur Anwendung kommen". Gegen Länder, die der Pflicht nachkommen, kann Brüssel Vertragsverletzungsverfahren einleiten. (19.08.05)

 

 

LINK

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Tar med en analyse av TOM fra B.I.Pettersen, Børsanalyser.

 

Teknisk Analyse:

Tomra har brutt ut av den langsiktig fallende trenden og med det gitt de

første signaler om en mulig positiv vending for aksjen på sikt. Et brudd

opp gjennom 36-nivået vil også utløse et sterkt kjøpssignal i aksjen fra en

stor dobbel-bunn formasjon hvor potensialet vil være opp mot 50-60

kroner på et par måneders sikt. Aksjen konsoliderer i det helt korte bildet

men vi tror gjerne aksjen snart vil klare å bryte opp gjennom 36-nivået og

dette vil kunne sette fart i aksjen. Vi forventer positive nyheter vedr.

kontrakter i tiden fremover. Vi gjentar vår kjøpsanbefaling på aksjen på

dagens nivå og vi har kursmål 47 kroner på 6-12 ukers sikt. Vi har stoploss

ved 31,50 kroner.

 

Morgenrapport

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette fra First/Strømstad idag(kortversjon):

 

Tomra

 

Buy

Share price : 32,70

Target price : 45,00

 

 

Optimistic Outlook

Weak performance, but above expectations

Adjusted for the restructuring costs, Tomra reported NOK 40 million in EBIT, well above consensus expectations at NOK 31 million. Recycling Technology was the main positive surprise.

German progress, no obstruction

As the two leading industry associations BVE and HDE are constructive, there will hardly be any obstruction to the build up of a national deposit system in Germany. RVM orders could materialize even before Bundesdruckerei’s field test is concluded.

Optimistic outlook in addition to Germany

RVM markets are picking up. Material handling benefits from growing volume, increasing aluminum prices and USD exchange rates. Recycling Technology has the strongest order book ever. Non deposit operations await municipal budgeting processes in Japan this fall.

We retain target and recommendation

After several years of disappointments, the tide appears to have turned. It is hard to predict the timing of events, but it is our strong opinion that we have entered a period of positive development for Tomra. We therefore recommend investors to buy the Tomra share.

Link to comment
Share on other sites

Mer fra analysen til First:

 

De tror på slike tall ut året: Q3 719/50 Q4 1.197/211

 

Oms. 05 3.202/182 06 4.797/798

 

Performance as we expected, low, but above consensus

Adjusted for the charges and write-downs, Tomra reported an EBIT at NOK 40 million. Our estimate was NOK 41 million, while the consensus expectation was NOK 31 million. RVM technology sales were somewhat weaker than we had anticipated, while Recycling Technology was somewhat higher than we had guessed, even after NOK 3 million in restructuring charges. The new CEO has obviously made a diagnostic study of Tomra, and has identified some actions needed, leading to a total of NOK 135 million in charges. This was not entirely unexpected, but was not included in estimates. Brazilian operations will be divested, and NOK 86 million in Charges was booked for this unit. Further, accruals for cost reductions, write down of component inventories and write off of IT investments resulted in NOK 46 million in charges in the RVM Technology area. However, the booked performance was not the main course at this reporting.

German progress ongoing, obstruction is highly unlikely

Bundesdruckerei was recently selected as supplier of the security system for German one-way deposit. Tomra is partner with Bundesdruckerei in this matter, and was also named by the new refund organization DPG as their systems partner as well. DPG is owned by the retail industry association: HDE, and the nutritient industry association: BVE. HDE and BVE are the two leading stakeholders in developing the German refund system. Their constructive participation is the strongest indication that obstruction will not take place. Bundesdruckerei will facilitate a major field test of the security system in the period September to November. Fifty million beverage containers will be market with the security label, and several players along the entire value chain will be involved. Tomra shall supply 20 recognition units, to be included in RVMs, also from competitors. The competing RVM producers will learn which specifications the recognition units must adhere to, but will not get access to how Tomra has solved this, since the units will be sealed. Retailers may choose to order RVMs even before the test is concluded, since Tomra probably will be able to give guarantees that the system will work. This could be a temporary competitive advantage, since other RVM manufacturers might abstain from giving guarantees until they have developed and tested their own recognition units. This could be very valuable for Tomra. The hard discounters currently stocking one-way containers might start a run to be sure the RVMs are installed before 1. May 2006, when the island-solutions are abolished. If the run starts early, Tomra should benefit from the temporary competitive advantage.

Optimistic outlook in addition to Germany

Besides the German outlook, we observed a broad range of optimistic comments. Markets for RVMs are not as weak as in the beginning of the year. Due to new legislation in Holland, new store openings in Denmark and the large order in New York, 2h05 should be better than 1H05 in the RVM technology area. Collection and material handling operations will probably benefit from continued organic growth, high aluminum prices and an increasing USD exchange rate. The order book in Recycling technology area is the strongest ever, indicating a decent performance in 2H05. Non-deposit operations are more neutral. The roll out in Japan will depend on municipal budgeting processes this fall. Significant news should therefore not be expected for some time still. Also, UK operations must carry costs related to three TRC pilots also in 3q05. For the group, costs will be reduced from 2006, but there is still NOK 30 million in charges left to be booked in 2H05.

We retain target and recommendation, NOK 45 - Buy

We adjust estimates for 2005 to include the NOK 30 million charges that will be booked for 2H05. Also, for modeling purposes, we assume that the Brazilian operations will be divested at year-end 2005 at book value. This reduces our EBIT estimate by ca NOK 25 million in 2006, but this is more than compensated by the effect of the cost cutting. Tomra shareholders have endured a flow of disappointments for years, making the share unpopular, under-analyzed and undervalued. Now the tide has turned. The company is prudently capitalizing on the strong platform, and surprises are most likely to be positive. As we expect positive development in core profitability as well as break troughs in Germany and possibly Japan, we still recommend investors to buy the share. Our target of NOK 45 is based on continued uncertainty in both Japan and UK. If these markets prove to develop favorably, the share could rise above NOK 60.

Please refer to important disclosures at the end of this report.

Link to comment
Share on other sites

Omkamp om pant i Tennessee i 2006

 

Forsøkene på å innføre pant i delstaten Tennessee strandet i vår. Men jeg har dialog med en valgt representant i delstats-parlamentet (som jeg ikke vil navngi, da jeg ikke har tillatelse fra vedkommende til å gjøre dette). Vedkommende er sentral i å utarbeide selve lovforslaget.

 

 

 

Dette er hva han skrev i mail til meg i dag:

 

"Yes, a revised bill will be introduced in 2006. While we expect a long and difficult haul, I'm actually pretty confident that by February we'll have the crucial ingredients for eventual passage: a highly supportive media; extensive and compelling proof of the economic and environmental impacts of a bottle bill; support from many county governments and affected state agencies; and the endorsement of a variety of constituencies."

Link to comment
Share on other sites

Bare litt tilbake til det First/Strømstad skriver i sin analyse(flere har sikkert sett det).

 

 

"Retailers may choose to order RVMs even before the test is concluded, since Tomra probably will be able to give guarantees that the system will work. This could be a temporary competitive advantage, since other RVM manufacturers might abstain from giving guarantees until they have developed and tested their own recognition units. This could be very valuable for Tomra. The hard discounters currently stocking one-way containers might start a run to be sure the RVMs are installed before 1. May 2006, when the island-solutions are abolished. If the run starts early, Tomra should benefit from the temporary competitive advantage."

 

Husk at flere av meglerhusene(First inkludert) har meget god kontakt med Skarholt og Tomra, de har også egne møter.

 

BRA DETTE HER! :D

Link to comment
Share on other sites

TOM er absolutt en interessant aksje, men mens man venter på at noe skjer (jeg gjorde selv det i 1,5 år) bør man absolutt se litt på andre kandidater. Min utgang av TOM kostet meg noen prosent tap, men i tiden etterpå har jeg hatt en avkastning på 50% på disse pengene. Det er jeg veldig fornøyd med, da det tross alt har skjedd på ca 3 mndr.

 

Skulle tyskland slå til (det ser ut til at de fleste analysehus glemmer alt annet, som tross alt er minst like interessant) misser man kanskje de første 10%, men resten kan man absolutt få med seg. I mellomtiden finnes det andre kandidater som er vel så gode, hvor man har større sjanse til å gå i pluss.

 

Min vurdering på kort sikt er at TOM like gjerne kan gå ned som opp, men potensialet oppover er selvfølgelig betydelig større.

 

Mitt poeng er at uansett hvor sterk tro man har på en aksje, så bør man kontinuerlig vurdere alternativer. TOM har ikke akkurat noen god historie å vise til de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

 

 

Tomra`s hjemmeside i Japan oppdatert i dag:

 

NYE TOMRA SALG I JAPAN

 

 

 

 

 

 

Kawashima%20open_050813_10.JPG

 

 

 

Når man jobber seg gjennom den engelske oversettelsen (se link nedenfor), så fremgår det at Tomra har gjort flere salg i det siste i Japan. En av disse installsjonene er omtalt og avbildet på linken under.

 

Dette er gode tegn å få nå like før flere kommuner i Tokyo skal behandle sine budsjetter, og hvor innkjøp av Tomra-automater er et av punktene på sakskartet.

 

Tomra har tidligere snakket om et potensiale på ca 25.000 enheter over tid. Japan er et markedet som muligens blir åpnet nå i høst. Ingen meglerhus har forløpig inne salg fra Japan i sine estimater. Tomra økte sine markedsføringsaktiviteter i Japan i vår, etter at testene de hadde sammen med Sumitomo og kommunene i Tokyo var en sucsess.

 

Første av flere mulige større ordrer kan komme nå i høst, straks etter budsjettbehandlingen er over.

 

LINKER:

 

LINK TOMRA JAPAN (se artikkelen i venstre kolonne)

 

 

Engelsk oversettelse (ingen god oversettelse, men det er mulig å forstå)

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Tennessee

 

Tekniker'n skriver lenger ned om muligheten for omkamp på pant her. Det som skjedde tidligere iår fikk meg til å ikke ha for høye forventninger til pantinnføring i de forskjellige Amerikanske statene. Det virket som en viss Bruno alene kunne gjøre om på demokratisk fattete vedtak. Min tiltro til demokratiet fikk her en alvorlig knekk. Derfor tror jeg ikke på det før jeg ser det...

Link to comment
Share on other sites

Hei felis :)

 

Jeg er også skeptisk til Tennessee. Men vi får se hva som skjer. Når det gjelder New York, så er ikke den saken avgjort. Som du husker , så vedtok "The House" loven, og oversendte den til Senatet kun en dag før vårsesjonen ble avsluttet. Tilhengere av loven forsøkte å få den behandlet i plenum, til tross for at den ikke hadde vært komite-behandlet.

 

Flertallsleder Bruno ® avviste straks å behandle saken i plenum i Senatet. Dette kunne han gjøre, siden saken ikke var komite-behandlet. Panteloven skal komite-behandles i januar/februar. Passerer loven miljøkomiteen, blir det en "normal" saksgang, med avstemning i plenum.

 

Panteutvidelsen i New York er fortsatt helt åpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret Tekniker'n. Det gjorde meg litt mer optimistisk. Er det slik at vi ser en tydelig skillelinje mellom demokrater og republikanere her? Antar at de første er mer positive til pantinnføring, men det er vel neppe en helt absolutt sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Felis

 

Det er nok et flertall av demokratene som er for pant, og et flertall blandt republikanerne er i mot. Men dette er ikke vanntette skott. Mange republikanere stemte JA til loven i "The House", og noen demokrater stemte mot. Siden skillelinjene ikke følger partgrensene, syns jeg det er vanskelig å danne seg et bilde av sannsynligheten for vedtak. Som du ser på linken under, var det svært mange republikanere som støttet panteloven i New York, da det ble stemt i "The House".

 

PÅ DENNE LINKEN ser du hvordan enkelt-representantene stemte i pantesaken (2517) i New York (The House)

 

 

Japan

 

Japan er meget nærme en avgjørelse. Sumitomo (Tomra`s partner i Japan) har tidligere sagt at de ser et potensiale på flere tusen automater på kort sikt.

 

Det at Tomra har sagt at de avventer budjettbehandlingen i flere kommuner, betyr jo at kommunene allerede har bestemt seg for at "dette vil vi ha". Ellers hadde ikke saken stått på budjettet. Så passerer budsjettet de japanske kommune-styrene, så kan dette blir bra.

 

Innsamlingen hittil i kommunene i Tokyo foregår ved at lastebiler kjører rundt og samler inn sekker med bokser/flasker fra husholdningene. Dette er dyrt, krever mye folk og er et tungvindt, manuelt system.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på HO... :D

 

Tomra tar Japan? 

 

Tomra har gjort flere salg i Japan den siste tiden. 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (24.8.05 13:17)

   

Tomra har i det siste gjort flere salg i Japan, deriblant til kjøpesenteret Kawasima i Tokyo. Det går frem av selskapets egen hjemmeside.

 

Vi snakker ikke om store ordre, likevel er det verdt å merke seg at ordrestrømmen er i ferd med å ta seg opp i dete er et nytt marked og satsningsområde for selskapet.

Flere kommuner i verdensmetropolen skal etter det HegnarOnline erfarer ha innkjøp av Tomra-automater på sine budsjetter som skal opp til behandling snart.

Tomra har tidligere snakket om et potensiale i Japan på ca. 25.000 enheter over tid.

 

Hmmm.... hvor kan de ha denne infoen fra.... :D

Bra du forer dem litt teknikern!

Tomra endte iallefall i blått i dag......

Link to comment
Share on other sites

Rexam - verdens største produsent av bokser - leverte halvårsresultat i dag. I sin beretning skriver de:

 

"We are encouraged by the progress being made in the preparations for the May 2006 introduction of nationwide collection and clearing systems for one-way packaging in Germany. Drawing on our experience of establishing similar systems in other countries, we remain closely involved with all stakeholders to support the successful re-launch of the beverage can in that market. We remain confident

that beverage cans, primarily for beer, will return in numbers to the supermarket shelves."

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Aldi testene snart over?

 

Jeg vet ikke hvor lenge ALDI og Tomra har avtalt at testene skal være. Men vi er nå passert 3 måneder siden testen startet. Det har vært en omfattende test, med automater i bl.a. filialene i Haltern, Lünen und Olfen. Hvor lenge slike tester normalt varer vet jeg ikke, men siden vi nå har passert 3 måneder , så er det vel nære en avgjørlse? Testen startet rundt midten av mai.

 

Testene hos kjedene LIDL og Norma startet omtrent samtidig med ALDI testen.

Link to comment
Share on other sites

- Sterke tyske kjøpssignaler

 

Panteautomatprodusenten Repant legger frem tall, og melder om sterke kjøpssignaler i Tyskland.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (25.8.05 15:50)

 

 

Panteautomatprodusenten Repant melder om et svakt marked i Norge og Sverige, og et 1. halvår under egne forventninger. Fasiten ble en omsetning på 4,3 millioner og en EBITDA på minus 10,3 millioner kroner. I fjor omsatte man for åtte millioner og fikk en EBITDA på minus åtte millioner kroner.

Halvåret har vært preget av gjennomføring av en rekke testinstallasjoner hos de fire største kjedene i Tyskland.

 

- Kjøpssignalene fra Tyskland er sterke. Markedet har behov for 15-20.000 maskiner innen 1. mai 2006. Kjedene gjennomfører tester og sjekker produksjonskapasitet, leveransedyktighet, serviceapparat og priser, skriver selskapet i sin rapport.

 

Repant er inne i en intens salgs- og posisjoneringsfase, og rapporterer at responsen på den nye frittstående automaten Global har vært god gjennom hele 2. kvartal.

 

- Global er klar for levering i 3. kvartal. Det er særlig Sverige og Tyskland som viser stor interesse. Maskinen er spesielt godt tilpasset Tyskland som har behov for automater som håndterer engangsemballasje, heter det videre.

 

Repant har alt inne betydelige bestillinger fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hei NL

Jeg får ta meg en tur ned og se tror jeg :-)

Oktoberfest!!

MRV,WN,TOM er jo favoritter helt klart!

WN sammen med sine kassasystemer i Metrokjeden

MRV med sine utendørsautomater og Tomra med sine innendørs

Outsider her er helt klart REPANT som ikke klarer å levere volum.

Men en konkurrent i tilbudsfasen som klart vil være med å presse prisen ned.

Så spørs det da om pris er viktigere enn leveringstid.

Det tror jeg er det store spørsmålet.

For de små butikkene er det mye å investere så de kunne kanskje tenke seg en UNO ?

Men det blir bare tro,håp og kjærlighet

Må passe meg for crisdeburg er på hugget :-))

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra Dagligvarehandlen:

http://www.dagligvarehandelen.com/xp/pub/v...tml?start=96347

Tomra tar Japan?

 

25.08.2005 07:16

 

Tomra har gjort flere salg i Japan den siste tiden. Tomra har i det siste gjort flere salg i Japan, deriblant til kjøpesenteret Kawasima i Tokyo. Det går frem av selskapets egen hjemmeside. Vi snakker ikke om store ordre, likevel er det verdt å merke seg at ordrestrømmen er i ferd med å ta seg opp i dete er et nytt marked og satsningsområde for selskapet. Flere kommuner i verdensmetropolen skal etter det HegnarOnline erfarer ha innkjøp av Tomra-automater på sine budsjetter som skal opp til behandling snart. Tomra har tidligere snakket om et potensiale i Japan på ca. 25.000 enheter over tid.

Link to comment
Share on other sites

German Newsletter on TOM: BUY

 

While volume of TOM in Oslo is weakening the last time, volume in Frankfurt was rather high the last two days: 19057 on Wednesday, 31389 on Thunderday - compared to a 50-days-moving-average of 11000 shares/day.

The reason:

German newsletter Effecten-Spiegel has given a "BUY" rating on Tomra.

I cannot read Effecten-Spiegel, cause I'd to pay for it. They don't give links, too. I've found it in a German forum on Tomra:

 

http://www.wallstreet-online.de/ws/communi...&fid=23&page=59

 

(go to innlegg #583 24.08.05)

Link to comment
Share on other sites

ORDER IN GERMANY/ORDRE FRA TYSKLAND

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

The German retailer GLOBUS SB-Warenhaus Holding has chosen

TOMRA as its supplier of combined reverse vending machine

systems for refillable and non-refillable containers. TOMRA

Den tyske dagligvarekjeden GLOBUS SB-Warenhaus Holding har

valgt TOMRA som leverandør av kombinerte

panteautomatsystemer for gjenfyllbar og ikke-gjenfyllbar

drikkevareemballasje. TOMRA og GLOBUS har derfor inngått en

avtale om leveranse av panteautomatsystemer til GLOBUS`

hypermarkeder i Tyskland verdt mellom 4.1 og 6.5 MEUR

avhengig av maskinvalgene i de enkelte butikkene.

Automatene vil bli levert i løpet av 2005.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...