Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Ja så sannelig :biggrin:

Deilig - for en gangs skyld - med en regnefeil i min favør.

 

Takk for den "karamell". Skal suge på den...... Lenge... :biggrin: .

 

I og med at Orkla fremdeles er "på økende" beholdning, skal det bli spennende å se hvor langt de har tenkt seg..

 

15%?, 20%?, enda større?

Uansett.. Jeg anser denne "bindinga" av et større antall aksjer som positiv. Dog for den tålmodige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Dette ser jeg på som positivt. Sletter de ca 8.5 mil aksjene de har kjøpt og vil ha ny fullmakt på å kjøpe 10 mil.

 

Det vil bli avholdt ekstraordinær

generalforsamling i Tomra Systems ASA

tirsdag 19. desember 2006 kl 13:00.

 

På agendaen:

- Nedsettelse av aksjekapitalen ved

slettelse av egne aksjer - vedtektsendring

- Tilbakekall av ubenyttet fullmakt til

erverv av egne aksjer. Ny fullmakt til erverv av

egne aksjer

 

Innkalling

Link to comment
Share on other sites

Noen mister tålmodigheten mens andre har gode svar, slik som dette på HO i kveld;

 

Innlegg av: Gjest (05.12.06 16:38 ), lest 351 ganger

Farvel Tomra..........

15.10 gikk mine 22k i Tomra ut av min aksjekonto, dette greide jeg ikke mere...

 

Brukbart tap, mange titusen, men tålmodigheten tok slutt, sirup er bare barnemat mot dette her.

 

Da blir det vel rally imorgen....

Innlegg av: Gjest (05.12.06 17:51 ), lest 177 ganger

RE^1: Farvel Tomra..........

Trist å høre slik, dette var totalt unødvendig. Folk satt i over et år og så Aker-selskapene få juling på børsen. Mange rynket på nesa over SIN/FOE osv. 2004.Det hele så svart ut.

 

Hva skjedde med disse selskapene? Vel, de har mangedoblet seg.

 

Tomra er i en enda mer interessant markedssituasjon enn Aker/SIN, osv.

 

De er enda mer solide økonomisk, de har en enda bedre bunnlinje og er i en mye sterke markedsposisjon enn de nevnte over.

 

De har minimalt med konkurranse og vil kunne gå minst like mye i tiden som er foran oss. At f.eks SIN gikk fra 15kr til 120 på 2 år viser hva som er mulig, Tomra kan slå dette.

 

Tålmodighet er en dyd i aksjemarkdet, ellers har det ingen verdi. Det siste halvåret har Tomra-aksjen gått fra de utålmodige til de tålmodige. De forgår en stille "krig" om de få åpne aksjene som er igjen og de blir færre og færre for hver børstime....

 

 

Varige verdier skapes over tid!

 

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Litt rart å be folk holde seg unna en aksje uten en eneste forklaring.

Oppsøkende journalistikk :eek:

 

Analytikerens seks aksjetips

Analytiker Anders Hagen anbefaler kjøp av fem aksjer. Én aksje bør man holde seg langt unna. Her er oversikten.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (6.12.06 06:13)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Dagens aksjetips - Riggsmell for Frigstad

- - Kjøp Tandberg - Paretos aksjetips

- AWO - SCORE

- SDRL - SONG

 

 

Analytiker Anders Hagen i Terra Securities ser for seg en voldsom opptur for riggselskapene det neste året, skriver Finansavisen.

- Om du har litt penger ville jeg spredd dem likt mellom Songa, Seadrill, Awilco og Scorpion. Dersom det er ett selskap du skal gå "all in" i tiden som kommer, må det bli Awilco. Selskapet virker veldig veldrevet og spennende. Videre har det en spennende struktur, lav prising og etter kjøpet av Offrig Drilling er selskapet fulldiversifisert. Vi har et kursmål på Awilco på 78 kroner, sier Hagen til avisen.

 

- Av de mindre oljeselskapene vil jeg anbefale Saga Oil som har en solid ledelse, er godt posisjonert for veksten i landbasert oljeproduksjon i Russland. Dette selskapet er også svært lavt priset. Vi venter at selskapet kommer i produksjon denne måneden og venter at det blir en sterk trigger for aksjekursen, sier analytikeren.

 

Tomra bør man derimot holde seg langt unna.

 

- I Tomra må estimatene ned. Vi tror estimatene er altfor høye de neste årene, sier han. Dessuten ser det veldig svart ut innen tank, mener Hagen.

Link to comment
Share on other sites

Tomra ser teknisk sett ut til å befinne seg i en nedadgående kile.

Størst sannsynlighet til at kursen skal bryte ut på oppsiden.

I så fall har den et potensiale opp mot toppen i kilen.

 

I tillegg ser det for øyeblikket ut til at støtte i området rundt 43,- holder.

 

Tomra opprettholder tilbakekjøp.

Orkla er også på kjøper'n

 

Det eneste som mangler nå er positive nyheter - i form av kontrakter.

Sett fra Tomra og Orklas atferd er det bare å vente på kontrakten(e).

De kommer... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Gaudio

 

Det er vel dette han tenkjer på...:

"Tomra bør man derimot holde seg langt unna.

 

- I Tomra må estimatene ned. Vi tror estimatene er altfor høye de neste årene, sier han."

 

Vil ikke kalle det en forklaring. Er jo bare en påstand.

 

jfr.: "Vi tror at renten skal opp(eller ned)" er også en påstand,ikke en forklaring.

 

Hvorfor tror de at estimatene må ned? Bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Vi ser at JPMorgan forstetter å kjøpe endel i Tomra idag(verdens 8. største bank/finansforetak) De var overlegent største nettokjøper igår, med 321k.

 

Mener ikke at man skal legge mye vekt på det, men det er svært sjelden at de handler i TOM.

 

 

Ellers lavt volum, ikke så rart kanskje, det er snart ikke "frie" aksjer igjen.. :rolleyes:

 

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kalle det en forklaring. Er jo bare en påstand.

 

jfr.: "Vi tror at renten skal opp(eller ned)" er også en påstand,ikke en forklaring.

 

Hvorfor tror de at estimatene må ned? Bare tull.

 

 

Tull eller ikkje , faktum er at dei ikkje har tru på dei estimat som ligg føre - og at dei på dette grunnlag ikkje anbefalar å sitje i Tomra.

 

 

Eg sit pr i dag med mange aksjar i tomra , selde ut 1/3 for nokre veker sidan. Dette er faktisk den største investering eg har utenom eigedom. Med ""etterpåklokskapensbriller" kunne eg ha tjent 1 mill på andre aksjer denne tida. Eg sutrar ikkje for det , men det er sundt å høyre kva andre kjelder seir om tomra . Dei er ikkje idiotar for det...

 

Dette trekker ut i tid og det er dårleg nytt for meg. Eg trur at dette er ein strategi hjå tomra , slik at kjøpsprogrammet kan skje på låge verdiar.

 

 

mvh

Webster

Link to comment
Share on other sites

Tull eller ikkje , faktum er at dei ikkje har tru på dei estimat som ligg føre - og at dei på dette grunnlag ikkje anbefalar å sitje i Tomra.

Eg sit pr i dag med mange aksjar i tomra , selde ut 1/3 for nokre veker sidan. Dette er faktisk den største investering eg har utenom eigedom. Med ""etterpåklokskapensbriller" kunne eg ha tjent 1 mill på andre aksjer denne tida. Eg sutrar ikkje for det , men det er sundt å høyre kva andre kjelder seir om tomra . Dei er ikkje idiotar for det...

 

Dette trekker ut i tid og det er dårleg nytt for meg. Eg trur at dette er ein strategi hjå tomra , slik at kjøpsprogrammet kan skje på låge verdiar.

mvh

Webster

 

Det jeg har en kjensle av ,er at dei berre finner på noko ,kanskje for å handle billege aksjar sjølve?

Kven veit?

Det gjeng oppover no då ? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Du får bere over med oss tvilarane , kva er ditt råd ?

 

Diverre har eg ikkje kunnskap nok til å gjeve noko råd .Eg er long i TOM men sel og kjøpar litt av portefølja(?) dersom eg kjenner for det.Eg har stor tro på TOMRA på lang sikt.

Nynorsk er eg òg dårleg på men eg får freista.

Link to comment
Share on other sites

Når Tomra nå etterhvert(ute i 07, bør vi tro..) har kjøpt tilbake ca. 15% av aksjene(vi forutsetter at de får godkjent tilbakekjøp av nye 10mill, 19.12, det blir totalt 25mill aksjer på ca. 1,5år) vil effekten av dette merkes best når kjøpssiden øker. Det er altså 25mill færre frie aksjer på markedet(og Orkla ser ut til fortsette mønsteret sitt, øker med ca. 1mill/mnd) og det vil merkes, det er sikkert...

 

Tenker man seg at sterke triggere utløses som store ordre i Tyskland, nye TRC-innsalg, raskere utrulling i Japan og/eller nye land(også US-stater) som innfører/utvider panteordninger,betydelig replacement salg osv. så blir dette svært hyggelig!

 

Tidsperspektivet av div. begivenheter vet vi ikke, men effekten av slike tilbakekjøp vil være der uansett, det er det viktige.

 

Hyggelig blir det okke som! :smile:

 

 

Hva med sletting av drøyt 8mil aksjer. Er dette også priset inn på dagens kurs?

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Diverre har eg ikkje kunnskap nok til å gjeve noko råd .Eg er long i TOM men sel og kjøpar litt av portefølja(?) dersom eg kjenner for det.Eg har stor tro på TOMRA på lang sikt.

Nynorsk er eg òg dårleg på men eg får freista.

 

Du er ikkje nokon liten tosk gaudio, du skriv jo nynorsk som ein innfødd! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Noen ser tydeligvis det positive i alt mulig...Jeg har selv vært TOM-aksjonær siste par årene og kom sånn noenlunde fra det med gevinst totalt sett. Hadde vært mye bedre imidlertid om jeg hadde kastet kortene i TOM til fordel for dobbelt så mye i AKER for 12-18 mnd siden..

 

MEN : Folk driver å diskuterer dette som et vekstselskap pr nå ??? Vekstselskaper har da annet å bruke pengene til enn å kjøpe tilbake egne aksjer ??? Vekstselskaper bruker normalt sett pengene til å investere i ny vekst.

 

Å kjøpe tilbake egne aksjer er IKKE ensbetydende med at selskapet synes egne aksjer er så billige. Det er like mye et signal om at selskapet er overkapitalisert i forhold til de planer ledelsen har for selskapet.

 

Å ha manglende planer for ny vekst er IKKE udelt postivit.

 

My proof ?? Aksjekursen siste år !

 

Good luck

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe tilbake egne aksjer er IKKE ensbetydende med at selskapet synes egne aksjer er så billige. Det er like mye et signal om at selskapet er overkapitalisert i forhold til de planer ledelsen har for selskapet.

 

Å ha manglende planer for ny vekst er IKKE udelt postivit.

 

Når det gjelder Tomras tilbakekjøpsprogram er det vel også riktig at de har planer om å låne en halv milliard til tilbakekjøp.. :biggrin:

 

Når det gjelder tilbakekjøpsprogrammer generelt, syns jeg denne er ganske beskrivende.

Link til artikkel

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Tomras tilbakekjøpsprogram er det vel også riktig at de har planer om å låne en halv milliard til tilbakekjøp.. :biggrin:

 

Når det gjelder tilbakekjøpsprogrammer generelt, syns jeg denne er ganske beskrivende.

Link til artikkel

 

 

Hei..

 

Enig mye av artikkelens innledende opplisting av grunner til å gjøre tilbakekjøp.

 

En kan jo også spørre seg om hvor aksjekusen ville vært dersom tilbakekjøpene ikke hadde skjedd. Lavere ville den vært fordi det var flere aksjer. Lavere ville den også vært fordi kjøpepresset ville avtatt.

 

Nei, Tomra har siste årene vært noe av den største skivebommen jeg har gjort. Bare å innse det. Ikke at jeg har netto tap i denne aksjen, jeg fikk heldigvis lempet ut brorparten før aksjen forlot 50 tallet igjen. Langt mer betydelig er "tapt" gevinst gjennom at nesten "alt annet" en kunne ha puttet pengene i har gått fra 2-4- og helt opp i 10-15-gangen siden 2002/2003.

 

Ikke dermed sagt at ikke dette kan endre seg senere og at TOM framover kan bli en vinner.

 

Den største tillittserklæringen i så måte synes jeg er ORK sine nokså betydelige kjøp i TOM.

 

Men foreløpig blir det kun TOM-eksponering for min del indirekte gjennom ORK, og det blir jo svært lite.

Link to comment
Share on other sites

Hei RiskyTrader :smile:

 

Mulig du mener at jeg er en av de som ser på tilbakekjøp som positivt, og det er helt greit, for det gjør jeg !

 

Vanskelig å finne noe negativt ved det egentlig, spesielt for oss eiere. Nå skriver du at Tomra har manglende planer for videre vekst. Vet ikke helt hva du tenker på, men der tar du uansett, feil.

 

Selskapet har det siste halvåret fått gjennomslag i UK, Japan og Hellas. De to første markedene er av de største i verden og vil bety svært mye for utviklingen. Og Tyskland skal ha mye mer...

 

Men, folk er for utålmodige, man ville ha 100 NOK i fjor.....

 

Samtidig fortsetter Tomra å kjøpe opp komplimentær teknologi, som Commodas i sommer. Nye oppkjøp er annonsert(senest på CMD, som jeg var på). Tomra er hele tiden på søken etter passende oppkjøpskandidater. At det ikke finnes HELE tiden, er jo naturlig...

 

Videre arbeider selskapet nå med en klar målsettning om at TRC skal inn i Frankrike, en forretningsplan er utarbeidet og denne teknologien passer like bra der, som i UK. Skarholt sa på CM-dagen at målet ikke var 100 TRC-stasjoner, men 1500-2000 stk....

Et gjennomslag med dette kan like gjerne komme i USA også hvor Tomra har samarbeide med flere store kjeder som Wal-Mart og Albertson. Sammen med Wal-Mart har de organisert RePlanet-prosjektet(innsamlingspukter i Florida) i mange år.

 

Slik jeg ser det er det overhodet ingen feil med Tomra og dagens tilstand og vekstmulightene fremover, snarere tvert imot. Husk at veksten av avfall i verden er ute av kontroll og at Tomra her sitter med unik sorteringsteknologi, både med TRC, men også Titech og Commodas.

 

Så kan man si at kursen er skuffende lav og dette tar tid. Slik kan markedet være og verdier skapes over tid. Aksjer flyttes fra utålmodige til tålmodige. Det skal ikke rare fantasien til for å skjønne hva som skjer med kursen ved store nyheter fremover. Tomra og Orkla har tatt og vil ta mer av de "nervøse" aksjene fremover også.

 

 

På dette nivået har man en meget god mulighet til være med fra "bunnen" i en aksje og få oppleve en hyggelig opptur!

 

 

LYKKE TIL I TOMRA :smile:

 

_______

 

Hei...

 

Noen ser tydeligvis det positive i alt mulig...Jeg har selv vært TOM-aksjonær siste par årene og kom sånn noenlunde fra det med gevinst totalt sett. Hadde vært mye bedre imidlertid om jeg hadde kastet kortene i TOM til fordel for dobbelt så mye i AKER for 12-18 mnd siden..

 

MEN : Folk driver å diskuterer dette som et vekstselskap pr nå ??? Vekstselskaper har da annet å bruke pengene til enn å kjøpe tilbake egne aksjer ??? Vekstselskaper bruker normalt sett pengene til å investere i ny vekst.

 

Å kjøpe tilbake egne aksjer er IKKE ensbetydende med at selskapet synes egne aksjer er så billige. Det er like mye et signal om at selskapet er overkapitalisert i forhold til de planer ledelsen har for selskapet.

 

Å ha manglende planer for ny vekst er IKKE udelt postivit.

 

My proof ?? Aksjekursen siste år !

 

Good luck

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic.

 

Du har mye rett i det du skriver. Jeg sier heller ikke at tilbakekjøp er feil, men at det ikke nødvendigvis er udelt positivt. Spesielt urovekkende synes jeg det er hvis såkalte "vekstselskaper" som gjør dette.

 

En refleksjon jeg har gjort meg er hvorvidt TOMRA noen gang vil få "superprofitt"-tilstander igjen.

 

For å få superprofitt over et begrenset tidsrom, må man ofte (alltid?) ha unike produkter/ løsninger, og skumme fløten FØR konkurrentene kommer på banen, altså i et begrenset tidsvindu.

 

Med de lange tidsperspektiv det dreier seg om før kundene av økonomiske, tekniske og/eller politiske årsaker faktisk trykker på kjøpeknappen, ser det jo ut til at både den ene og den andre konkurrenten rekker å etablere seg. Godt eksempel er panten i Tyskland. Hadde kundene trykket "kjøp" av automater i 2002 ville Tomra hatt vesentlig bedre marginer enn det som nå er tilfellet. Da var hverken Repant eller Siemens Nixdorf reelle konkurrenter, etter hva jeg kan erindre.

 

Så får vi se hvordan det går med TRC-satsningen. Hvis dette trekker i langdrag vil konkurrentene også her rekke å høvle ned marginene.

 

Bare en refleksjon, samtidig som jeg er veldig glad for at TOM aldri har utgjort mer enn 15-20% av min portefølje siden jeg gikk "all inn" høsten 2002 da det så helt forj.... ut i alle markeder.

 

Enkelte av de de 4-8 øvrige aksjene jeg har hatt i denne tiden har gått opptil 15-20-gangeren, så da har jeg jo litt å handle TOMRA for hvis det skulle løsne der for alvor :-)

 

Lykke til ja :-)

Link to comment
Share on other sites

En kan jo også spørre seg om hvor aksjekusen ville vært dersom tilbakekjøpene ikke hadde skjedd. Lavere ville den vært fordi det var flere aksjer. Lavere ville den også vært fordi kjøpepresset ville avtatt.

 

Kjøpepresset har avtatt. Det er jeg enig i, men så har det også til tider vært preget av massiv kortsiktig trading.

Dette har resultert i både og løft og fall i Torma-kursen. hurtige long-posisjoner avløst av tilsvarende short- posisjoner etc.

 

Om verdien av Tomra ville vært lavere gitt uteblivelse av kjøp fra Tomra og Orkla, tror jeg ikke nødvendigvis er riktig.

Det ser ut til at Tomra og Orkla sitt kjøp, i den størrelsesorden de har kjøpt, er med på en stabilisering av kursen. Det kan like gjerne bety at de aksjene som tidligere ble benyttet til å skape kortsiktige svingningene, nå er bundet opp i Tomra og Orkla.

Det kan derfor også være en mulighet at Tomra og Orkla sin inngang har tatt interessen for Tomra-aksjen vekk fra de fleste kortsiktige traderene.

 

Dermed gis et bedre rom for gradvis synliggjøring av de verdier Tomra sin teknologi, merkevare og planer for fremtiden gir.

I tillegg anser jeg det uansett slik at dette gir en bedre situasjon enn "sving-syklusen" en høy grad av kortsiktige tradere inn og ut av Tomra gir.

(Selv om den også kan utnyttes til verdiskapning for de som sving-trader.)

Link to comment
Share on other sites

Her et eksempel på at det trengs mer gjenvinning/resirkulering av plast, i verden. Og Tomra har med Titech, verdens overlegent beste teknologi. Med de nyeste leserne kan maskinene til Titech utføre 160.000 scanpoints/pr. sec. Nærmeste konkurrent ligger på max. 25.000...

 

Dette medfører nesten 100% rene fraksjoner(råstoff) etter sortering og dermed mye høyere verdi. Med Commodas sin unike røntgen-teknologi(dual energy X-ray...) blir dette enda bedre.

 

 

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2006/12/08/485448.html

 

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...