Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Jada, millmaker, dette er det delte meninger om, men jeg mener at spørsmålet ditt er irrelevant..Hva hadde skjedd om ikke osv...slikt kan man spørre om mye av det som skjer i markedet, generelt.

 

 

Limer inn noe liknende jeg svarte på for en liten stund siden.

 

Du kan gjerne si det, amatøren...

 

Men, når Tomra kjøper egne aksjer i stor stil, for milliarder etterhvert, så er jo det på bakgrunn av av selskapet er finansielt meget sterkt og har stor tro på fremtiden, ikke sant. Dette er sterke signaler og er også meget aksjonærvennlig.

 

Selskapet er sterkt og har en sterk stilling, derfor gjør de dette, til glede for eierne.

 

Man kan jo ikke ressonere slik, hadde det ikke vært for ditt og datt. Hadde det ikke vært for den og den ordren osv...

 

Og de har igjen 13,5mill aksjer som skal handles før våren 07 er over..

 

SITÈR(amatøren @ 13 Nov 2006, 09:23)

 

Gleden er nå litt blandet da, hvor hadde vi vært hvis Tomra ikke selv kjøpte 1.375.000 aksjer i går? Det er jo langt over hva de "pleier" å kjøpe.

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

TOM-kursen ville selvsagt vært lavere uten Tomras tilbakekjøpsprogram og Orklas akkumulering med dertil hørende flagging ved passering av 10% eierandel. Førstnevnte gir god støtte til kursen på daglig basis, mens sistnevnte er et bevis på at seriøse aktører som ikke leker butikk finner aksjen attraktiv på nåværende kursnivå. Uten disse to ville noen sannsynligvis ha klart å shorte aksjen til et signifikant lavere nivå.

 

Men hva så? Dette ville ha vært en relevant problemstilling dersom de nevnte aktørene bedrev støttekjøp for å holde kursen kunstig høy, men det er vitterlig ikke tilfelle. De kjøper ganske enkelt fordi de mener aksjen er billig og kommer til å stige på sikt. Normalt burde disse signalene ha resultert i et aldri så lite kursrally, mens vi i praksis ikke rikker oss fra 44-nivået. Min påstand er at Tomra har instruert sine meglerforbindelser om å holde kursen på dette nivået enn så lenge.

 

Det faktum at Orkla liker TOM og at kursen er "vaksinert" mot særlig nedgang grunnet tilbakekjøpsprogrammet kan umulig være noe annet enn et kjøpssignal (og ikke omvendt som millmaker og utallige andre antyder). Som vanlig er det slik at verdiene i aksjemarkedet overføres fra de utålmodige til de tålmodige... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Utvikler gjenvinning

 

De siste årene har Mesna Bruk også begynt på produsere kniver til gjenvinning av mykplast og hardplast.

Her er markedet voksende. Det investeres mye i plastgjenvinning, spesielt for plastflasker, sier Myrvold.

 

Vi har jobbet sammen med Tomra i fire-fem år for å utvikle et system for gjenvinning av plastflasker i butikkene. Når det er ferdig, vil flaskene bli hogget rett i butikken. På den måten unngår en hygieneproblemer fordi flaskene må vaskes, og mye transport fra butikkene. Dette systemet testes i Japan nå, og kommer for fullt, også her, sier Pål Myrvold.

 

 

http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/...HETER/111280007

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

BREAKING NEWS!!

 

http://www.brandrepublic.com/bulletins/br/...lubcard-points/

 

Tesco to offer recyclers 'green' ClubCard points

 

by James Quilter Marketing 28 Nov 2006

 

Tesco: trialling recycling points

LONDON - Tesco is planning to put its ClubCard loyalty scheme at the forefront of its environmental strategy by rewarding customers with points when they recycle packaging including cans and bottles.

 

The retailer is currently testing automated recycling machines at its Cheshunt store, where customers can swipe their ClubCards to claim points.

 

The machines sort materials including cans, cartons, paper and bottles, which are crushed. Tesco said it would be looking to introduce the machines in the New Year.

 

In August, the retailer rolled out an initiative to award "green" ClubCard points to shoppers who re-use carrier bags. Tesco said it aimed to reduce the number of bags it gave away from 4bn to 1bn by 2008.

 

The chain ran a substantial ad campaign to support the initiative featuring stars including Frankie Dettori and Ronnie Corbett.

 

In May, Tesco launched a "community plan", in which it promised to use wind turbines, stock biodegradable bags and redesign Tesco Express store fascias to better suit their surroundings.

 

Tesco's environmental credentials have been criticised by Friends of the Earth, which said the retailer's biodegradable bags were made of oil, while its energy needs, which it said would fall by 2010, are still rising due to expansion.

 

If you have an opinion on this or any other issue raised on Brand Republic, join the debate in the Forum.

Link to comment
Share on other sites

Mer og mer om Tesco og TRC, etterhvert som sentrene utplasseres i UK

 

Space-age recycling centre at Tesco Extra

 

By Paul Offord

 

Comment

The Tesco store in Pitsea is set to open one of Britain's first space-age "one-stop" recycling centres.

 

A high-tech machine, which gobbles up rubbish and automatically sorts plastic, metal and glass at 80 products per minute, is set to open at the Tesco Extra store, off Station Lane, Pitsea.

 

The store is one of only a handful across Britain chosen as a base for the machine, which store manager Guy Schwabe hopes will double recycling among customers.

 

He said: "Recycling is a key issue for Tesco and our customers. With nine out of ten people saying they would recycle if it were easier to do so, Tesco is constantly looking for ways to help.

 

"The new machine will make recycling fun, quick and easy to do for the whole community."

 

 

 

 

Les mer her...

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Det selges utrolig mye forskjellig drikke i Tyskland(tror det er over 300 typer av bokser/flasker/PET osv)

 

Noe er unntatt den nye, utvidede panteloven, som dette:

 

2. Was ist pfandfrei

Fruchtsäfte und andere Getränken ohne Kohlensäure, Wein, Sekt, Spirituosen und Milch sind pfandfrei. Joghurt- und Kefirgetränke sind ebenfalls pfandfrei. Spirituosen-Mischgetränke (wie zum Beispiel Wodka-Lemon) werden - nach derzeit geltendem Recht - wie Spirituosen behandelt. Sie sind daher von der Pfandpflicht ausgenommen. Pfandfrei sind alle ökologisch vorteilhaften Getränkeverpackungen, beispielsweise Getränkekartons.

 

 

 

Mener å huske at ökologisch/diettdrikker skal belegges pant fra våren 07(skal finne ut av det..)

 

 

Nylig vent tilbake fra en tur til Tyskland. Observerte at på f. eks bensinstasjoner var det en ikke ubetydelig mengde med plastflasker med opplysning om at de var pantfrie. Trodde det var slutt på dette....... :huh: Noen med en forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Ny artikkel fra USA

 

Making real progress towards improvingbeverage container

recovery efforts starts with expanding bottle bills.

 

With bottle bills in every state, the nationalbeverage container recycling

rate could move up from 33 percent to 80 percent orhigher.

Such an increase would put the U.S.well on its way to zero beverage

container waste, making packaged beverage consumption

more sustainable.

 

http://www.bottlebill.org/assets/pdfs/medi...iorities-op.pdf

 

 

________________

Link to comment
Share on other sites

Du har nok mye rett i dette, TorValdsen.

 

"Stillheten" har senket seg over aksjen og dette tolker jeg som BULL. Noen annet som er verdt å legge merke til er at ingen av husene kommer med oppdateringer/analyser eller noe annen info, overhodet...Så og si om alle andre selskaper, små og store, kommer det div. analyser jevnt og trutt. Jeg har god kontakt med DNM/First/TERRA og ASC og de har ikke kommet med noe de siste 2mnd.

 

 

Det som har kommet, er "rykter" og ASC pælmet ut 4mill aksjer på en dag. Reneste stuntaksjonen spør du meg og det kan virke som det er en kampanje for å riste ut aksjer fra oss dødelige. ASC annonserte jo at de skulle komme med nedgraderinger etter ryktene som de spredte for ca. 1mnd. Ingenting har kommet og analytikern svarer ikke meg mer, hverken på mail eller tlf..hehe

 

 

En interessant utvikling! :wink:

 

Merkelig lavt volum på synkende kurs i Tomra i dag.

At Tomra "lagger" for tiden er nok godt nytt.

Kursstigning og nytt prisleie i emning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Om aksjonærer i Tomra

I går nettokjøpte ESO og FOF til sammen 1. mill. aksjer... Det har ikke vært noen oppdatering av aksjonærlista siden den 20. nov. Det blir spennende å se når den kommer og hva den sier...

 

Jeg tror Orkla har kjøpt flere aksjer. Flere hevder at Orkla ikke er interessert i Tomra; dette uten at de begrunner sitt syn - det er mao. på tide å begrunne sine syn, og dette til tross for at Orkla hamstrer aksjer. Jeg har begrunnet hvorfor Tomra passer godt inn hos Orkla, og jeg gjentar gjerne meg selv:

 

1) Tomra leverer først og fremst materiell til å sortere og samle inn emballasje som selges av dagligvarekjedene... Orkla driver utstrakt virksomhet opp mot dagligvarekjedene – de har kunnskap, kompetanse og et distribusjonsnett; Orkla eide tidligere Ringnes som kjøpte og solgte fylte flasker og bokser samt anvendte returflasker for sitt salg til dagligvarekjedene m.m.

 

2) Orkla driver prosessindustri som fremstiller og anvender produkter Tomra samler inn bl.a. aluminium og plast...

 

3) Jeg tror Orkla kan høste betydelige stordriftsfordeler og samdriftsfordeler gjennom å ta kontrollen over TOMRA...

 

Om ordre i Tyskland

Jeg har prøvd å danne meg et inntrykk av om tyske bedrifter, bl.a. dagligvarekjeder og kioskkjeder m.m., tenderer til å investere mer, bl.a. pantemaskiner, i noen måneder enn andre, for eksempel pga. skatteregler, regnskapsprinsipper m.m., for å få en indikasjon på om det er større sannsynlighet for ordre i noen mnd. enn andre. Jeg har bl.a. vært innom Federal Statistical Office Germany. Jeg har imidlertid ikke funnet noe særlig utenom http://www.destatis.de/indicators/e/gkae231.htm. Det hadde imidlertid vært flott om noen kunne undersøke det.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei christle :smile:

 

Man kan ikke avskrive dine tanker om at Orkla kan ha større planer med sine kjøp og det blir spennende å se om de fortsetter fremover, godt mulig at de har kjøpt flere den siste tiden.

De har økonomiske muskler og kjenner Tomra meget godt(ass.styreleder, Jacobsen har som kjent vært sjef i Tomra i mange år) og det finnes også argumenter som du er inne på. Skulle f.eks Orkla plutselig ha over 15% etterhvert vil det nok begynne å gå visse rykter og spekulasjoner.

 

Hadde kanskje gjort seg med litt oppkjøpsrykter femover... :wink:

 

Ellers er det ventet at tyske kjeder skal plassere ordre før nyttår og Skarholt har også sagt at det vil skje.

 

Hei

 

Om aksjonærer i Tomra

I går nettokjøpte ESO og FOF til sammen 1. mill. aksjer... Det har ikke vært noen oppdatering av aksjonærlista siden den 20. nov. Det blir spennende å se når den kommer og hva den sier...

 

Jeg tror Orkla har kjøpt flere aksjer. Flere hevder at Orkla ikke er interessert i Tomra; dette uten at de begrunner sitt syn - det er mao. på tide å begrunne sine syn, og dette til tross for at Orkla hamstrer aksjer. Jeg har begrunnet hvorfor Tomra passer godt inn hos Orkla, og jeg gjentar gjerne meg selv:

 

1) Tomra leverer først og fremst materiell til å sortere og samle inn emballasje som selges av dagligvarekjedene... Orkla driver utstrakt virksomhet opp mot dagligvarekjedene – de har kunnskap, kompetanse og et distribusjonsnett; Orkla eide tidligere Ringnes som kjøpte og solgte fylte flasker og bokser samt anvendte returflasker for sitt salg til dagligvarekjedene m.m.

 

2) Orkla driver prosessindustri som fremstiller og anvender produkter Tomra samler inn bl.a. aluminium og plast...

 

3) Jeg tror Orkla kan høste betydelige stordriftsfordeler og samdriftsfordeler gjennom å ta kontrollen over TOMRA...

 

Om ordre i Tyskland

Jeg har prøvd å danne meg et inntrykk av om tyske bedrifter tenderer til å investere mer i noen måneder enn andre, for eksempel pga. skatteregler, regnskapsprinsipper m.m., for å få en indikasjon på om det er større sannsynlighet for ordre i noen mnd. enn andre. Jeg har bl.a. vært innom Federal Statistical Office Germany. Jeg har imidlertid ikke funnet noe særlig utenom http://www.destatis.de/indicators/e/gkae231.htm. Det hadde imidlertid vært flott om noen kunne undersøke det.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tror Orkla og Tomra hver for seg er på kjøper'n.

Om Orkla er ute etter en eller annen form for kontroll i Tomra, i tillegg til stordrifts- og synergieffekter vites ikke, men at de viser en planlagt handelsinteresse for selskapet er klart. Dette kan jo også være en ren finansiell plassering med utgangspunkt i tro på det Tomra driver med etc...

 

Uansett ... effekten av dette er klar og tydelig...

Det blir færre og færre aksjer tilgjengelig på markedet til "oss" andre interessenter.

Dette i seg selv er Bull..

 

At info, kursmål, opp- og nedgraderinger har uteblitt helt siden ASC sitt

"4 millionersaksje" kursdumpingsforsøk, ser jeg og som positivt.

 

Nå gjenstår kun en "løvtynn" positiv nyhet, og ASC havner i en velfortjent

"4 millionersaksje" shortskvis :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Denne er sakset fra hegnar/netfonds:

 

01/12-2006 07:42:15: TOM - PURCHASE OF TREASURY SHARES

 

 

Tomra Systems ASA has today purchased 330,000 own

shares at an average price of NOK 43.69 per share

at Oslo Stock Exchange. After this transaction

Tomra holds 8,214,247 treasury shares.

 

For further information please contact CFO Espen

Gundersen, telephone +47 97 68 73 01.

 

Asker, 30 November 2006

Tomra Systems ASA

 

Dette betyr at Tomra nå er oppe på omlag 5% av utestående aksjer i selskapet.

1 prosent mer enn hva de hadde 20. november.

 

Min spådom er følgende:

Tomra, Folketrygdfondet og Orkla besitter tilsammen mer enn 25 % av selskapet ved neste offentliggjøring av aksjonærlista til Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. 1. desember - forrige oppdatering

17. september.

 

Tomra slik analytikerene ser det.

 

Dette er en oversikt over ulike meglehus og andre sine sist uttalte anbefalinger med kursmål for Tomra Systems ASA.

 

Etter en gjennomgang av tilgjengelin info på Tomra-tråden ser det ut til at noen endringer er registrert siden forrige oversikt.

Hus med endringer er merket ***

 

Noen med andre registrerte endringer? I så fall legg det inn på tråden eller send PM til undertegnede.

 

Noen her med kunnskap om Orion Securities og Orion Analyse er samme "butikken"? (i så fall gjelder Orion analyse sitt kursmål). I så fall send PM, så får jeg korrigert lista.

 

 

Kjøpsanbefalinger:

 

First Securities. Buy

70,- 9. august

 

Orion Securities. Buy

70,- 20.april

 

Fondsfinans. Buy

68,- dato?

 

Carnegie. Outperform

65,-Gjentas 26. juni (forrige 20. april)

 

UBS Limited. Kjøp

63,- (68) 14. juli

 

Danske Equities. Buy

60,- ( 50,- 29. sept)

 

***Glitnir Hold

60,- 16. oktober

 

***DNB Nor Markets. Buy

55,- 14. juli

 

CAR. Buy

55,- 13. juli.

Basert på teknisk analyse. Brytes motstanden ved 55, forventes oppgang til neste motstandsnivå som befinner seg på 59,-

 

Den Danske bank Buy

50,- til 60,- 21. november

 

***Nordnet/Bjørn Inge Pettersen Buy

50,- til 55,- 31. oktober ( 3 til 6 måneders sikt)

 

SEB Enskilda Securities. Buy

50,- 16. august

 

Nordea Buy

50,- 29. august

 

Handelsbanken Securities. Accumulate

50,- (endret fra buy) 11. august)

 

Christiania Securities. Kjøp

49,- 13. september.

 

Kaupthing. Buy

48,- 15. september

 

ESO. Anbefaling???

45,- dato?

 

 

 

Nøytrale anbefalinger:

 

***ABG Sundal Collier. Hold

45,- 2.desember etter info fra forummedlem)

 

***Pareto. Hold

40,- 19. oktober

 

 

 

Anbefaler reduser eller selg:

 

***Terra Securities. Sell

40,- 18.oktober

 

 

Har gått bort fra anbefaling:

 

 

Andre:

 

Orion Analyse

Tomra anses som rekylkandidat opp fra +/- kroner 40. (12. september 06)

 

 

Kommentarer:

Link to comment
Share on other sites

At Tesco satser stort på miljøløsninger vet vi og her er et nytt eksempel på det fra en nyåpning i Skottland. Av de 100 TRC-stasjonen som Tesco har bestilt skal også noen til Skottland og det ville være naturlig om dette nye supermarkedet i Wick, har dette.

 

TESCO OPENS BRITAIN’S GREENEST SUPERMARKET IN WICK

 

– Eco-store expected to have 50% smaller carbon footprint –

 

Britain’s greenest supermarket* has opened its flagship environmental store in Wick in the north of Scotland, setting a new benchmark for green technology and construction in retail.

 

The 50,000 sq ft store will be the most environment-friendly of its kind, and in operation it is expected to have a 50% smaller carbon footprint than a conventional supermarket of comparable size

 

With its timber frame and environment-friendly building methods, the construction process for the store also had a carbon footprint 20% smaller than for a conventional store.

 

Lucy Neville-Rolfe, Company Secretary of Tesco Plc said: “The Wick store is a great step forward for Tesco. It brings together the latest construction, engineering and sustainable technologies, from the timber frame and wind turbines to the reuse of rainwater and the use of natural light. We expect this to reduce the carbon footprint of the store by half. Not only that, as with all our Community Plan work it will allow us and others to take advantage of the lessons learned in years to come."

 

Dr Garry Felgate, Director of Delivery and External Relations at the Carbon Trust, highlighted that it is working in partnership with Tesco to reduce its overall energy demand and save carbon:

 

"Tesco's new store at Wick is a great example of how businesses can incorporate innovative ideas into new buildings and create stores with a low carbon footprint. Cutting carbon from every angle in the business is our key priority - whether through helping to develop Tesco’s renewables policy, advising on low carbon building design or developing an education programme for existing energy champions within each store nationwide."

 

 

http://www.tescocorporate.com/page.aspx?po...44276F91970D98C

Link to comment
Share on other sites

__

 

 

Den Danske Bank, hever Tomra fra 40-50 til 50-60 NOK. Her en analyse fra 21.11.06.

 

 

Tomra Systems ASA

 

Changes to near-term estimates

 

Tomra is now close to halfway in completing the German project of

converting RVMs to handle cans with deposit charges. At the same time,

new non-deposit based activities are showing great progress and

perspectives. We investigate our assumptions, revise estimates and leave

valuation and recommendation unchanged.

 

Exciting presentations by Tomra

The Oslo capital markets day and the investor seminar in the UK provided many highly interesting details and perspectives on Tomra’s newer business activities – non-deposit RVMs and recycling technology. It also resulted in one or two brokers cutting near-term estimates – from very high levels.

 

We trim medium-term estimates

We have analysed the information now available and make relevant changes to projections

– long as well as short term. While we leave our long-term estimates unchanged, we cut near to medium-term estimates. In terms of adjusted EPS, for example, the changes to

2007/2008 estimates amount to about 10%. The main reasons for the changes are:

 

1)changes to the German scenario, 2) changes to pricing of TRCs, 3) accelerated share buybacks.

 

Valuation effectively unchanged

While the estimate changes affect medium-term (1-2 years) estimates significantly, ourvaluation, based largely on DCF/NAV models, is not impacted. We continue to calculate a full DCF value of NOK 60 per share, a valuation which we believe must be discounted by standard DCF market discounts. However, valuation based on traditional short-term metrics

(such as P/E, a method we do not rely greatly upon) are impacted more significantly.

 

We remain Buyers

In the middle of the completion of the German projects, Tomra’s earnings trend was always set to prove volatile. We adjust estimates to reflect the current status. We maintain our valuation and recommendation.

 

Changes to near-term estimates

 

We make no changes to overall view, but adjust estimates The Tomra capital markets day in Oslo and the investor seminar in the UK added many

exciting details and perspectives – not least to the non-deposit and recycling technology activities. We are more convinced than ever of the strong secular dynamics driving the process towards greater commercial interest in re-cycling and automation of the same.

 

 

The further automation of the so-called MRFs (Material Recovery Facilities) – applying a combination of TiTech and Orwak technology to the sorting and handling processes – and the real commercial benefits of re-cycling beverage and packaging material by retailers in nondeposit markets (the UK, France, the US, Spain) is gaining strong traction.

 

 

Through in-depth discussions with Tomra management we have also adjusted our estimates. In sum, and over time, these changes are no worse than neutral to projections and valuation

– more later – but we reduce 2007/2008 estimates significantly. In terms of EPS, by about 10%.

The main changes relate to the German project, the UK TRC pricing, and the current aggressive share buy-back.

 

The most important changes we have made to the ‘Germany’ scenario are:1. We have lifted the total expected number of (re-)installations to 35,000, from

30,000. 30,000 still represent Tomra’s guidance. Given the current – 2006 – level

and pace of installations (which is significantly higher than we expected originally),

we believe the eventual number will be higher than 30,000.

 

2. We have shifted 1,000 planned 2006 installations into 2007, as announced by Tomra.

 

3. We have revised the average pricing per installation, reflecting the new estimates for revenues and number of installations in Germany this year.

 

4. We have revised – significantly – the technology margins achieved in Germany. For 2006, we now expect EBIT margins of the German project of 27%, some 5pp higher than originally expected. This change reflects actual trading of the first 9M of 2006.

 

5. We have revised estimates for Tomra’s future market share – by 2007 and onwards – upwards from 60% to 66%. Tomra still expects to capture 60%. We believe the somewhat mixed progress and successes of main competitor Wincor Nixdorf in actually installing and maintaining/servicing new machines give cause for more optimism for Tomra.

 

6. We have shifted expected guarantee and service revenues – and profits – from the new installations from 2007 into 2008 – and onwards.

All in all, we have reduced profit forecasts from the German project in 2007 by some EUR 6m, corresponding to NOK 21 per share.

 

 

Revised non-deposit projections

We have also adjusted our assumptions and projections for the non-deposit RVM activities, TRC.

 

We have made no changes to our overall views of the very promising outlook for this activity, or the fundamental and secular drivers of the business. However, based on discussions with Tomra management about the current roll-out of the (first) Tesco plan – to install 100 TRCsthroughout the UK – we make changes to estimates for pricing per installation.

 

We continue to expect Tesco to eventually roll out the TRC concept to all of its US super stores – about 4-500 – leaving a ‘residual’ order of some 3-400 TRCs.

Originally, we expected an average price of all of the TRCs of around NOK 1,000’, or about GBP 80’ - though the specification and configuration of the installations continue to change.

 

We understand that the first wave of TRCs will be priced close to this estimate.

However, we understand that Tomra expects to reduce the ‘second wave’ price, as economies of scale allow lower prices and higher net margins. We now estimate eventual TRC pricing(depending greatly upon relevant configuration) of NOK 750’/GBP 60’.

 

Based on our original estimates of pricing, we estimated gross margins of 50%. We have lowered this estimate to around 43%. In terms of net margins they depend greatly on the scale of the ramp-up.

Eventually, we expect Tomra to achieve the same level of net margins on non-deposit RVM business, as for the ‘ordinary’, deposit-RVM business – about 20%+. This level of profits includes expected service revenues.

 

As far as the Japanese activity is concerned we are still unsure of timing, eventual

configuration, pricing, profit split etc. For now we maintain an estimate, of ‘only’ 400 installations – by 2009.

 

Share buy-back

The company is now aggressively pursuing the share buy-back programme outlined earlier this year. By December, the company expects to have completed the buy-back of the 10m tranche which management hopes to get cancelled by an EGM late this year/early next year.

That should pave the way for a further 10m tranche.

 

The program is now gaining such a scale that we must include the financial implications – cash flow, net debts, interest costs, number of shares outstanding – in our projections. We assume that Tomra will buy back some 10m shares in 2007 – based on the current share price. We have included these assumptions in our estimates. This leaves e.g. an estimated 163m share outstanding by year-end 2007 – not including the balance of treasury shares not cancelled. The total outlay – currently estimated at some NOK 445m – we have included in

cash flow projections, shareholders funds etc.

 

 

Combined estimates and new valuation

 

The resulting changes to overall, medium-term (2007-2008) estimates are not insignificant. In terms of e.g. adjusted EPS, our revisions total -10% - please refer to the front sheet. However, the longer term implications of a new value driver for Tomra – non-deposit RVM – are clearly much more important.

In the table below, we have outlined how we currently value Tomra – taking into account the new projections. This valuation is almost identical to the valuation presented in the November 10 note.

 

We maintain our recently upgraded DCF/NAV-based anchor valuation of NOK 50-60 per share. We believe the full DCF/NAV valuation (of NOK 60 per share) should be discounted by a ‘lack of control’ discount attributable to the listed status – unless, of course, the likelihood of a bid changes significantly.

 

It is worth noting that Orkla has by now accumulated a 10%+ holding in Tomra. We currently attribute a 10-20% discount to this growth case stock. This implies a fairvalue of NOK 50+ per share. Valuation by historic metrics – which many still adhere to – seems to us too erratic. By analysing these metrics, we arrive at the indications outlined in the table below.

 

 

We maintain our Buy rating

Clearly, as we pointed out in our September 19 note, the equity markets have ‘hardened’ in recent years, as suggested by the ‘moderate’ pricing – by historical metrics - of Tomra’s current record earnings.

 

This ‘hardening’ in the case of Tomra is probably attributable to the growing (mis-) conception, that Tomra is unable/unlikely to be able to generate any underlying and non-cyclical growth in the earnings from the core businesses from the currentrecord levels – ‘inflated’ as it is by the German project. This is, of course, why non-deposit prospects are so important. If shown to represent a viable business model (for both producers and owners of equipment) the business could provide Tomra with more long term growth potential.

 

As and if this is borne out by concrete results over the following quarters and years, we may well see a return by investors to the perception of Tomra as a true ‘growth’ case, deserving of ‘growth’ multiples.

 

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

19 Dec 2006 Extraordinary General Meeting, Asker (13:00)

 

Minner om litt av agendaen:

 

Asker, 14. september 2006 Tomra Systems ASA Copyright © Hugin ASA . All rights reserved.Styret i Tomra Systems ASA har i dag vedtatt at selskapet skal inngå en avtale om en bilateral, femårig trekkfasilitet på NOK 500 millioner. Beløpet skal benyttes til tilbakekjøp av egne aksjer.

 

I henhold til vedtak på generalforsamlingen i mai i år har styret pt fullmakt til å kjøpe tilbake inntil 10 millioner aksjer i TOMRA. Så langt har 2.338.100 aksjer blitt kjøpt tilbake. Det vil derfor i løpet av fjerde kvartal 2006 bli innkalt til en ekstraordinær generalforsamling hvor styret vil be om en fullmakt til å kjøpe tilbake ytterligere 10 millioner aksjer.

 

Bakgrunnen for styrets vedtak er et ønske om å justere konsernets kapitalstruktur. TOMRA vil etter låneopptaket fortsatt ha en meget solid balanse som gir selskapet nødvendig handlefrihet. For ytterligere å sikre finansiell fleksibilitet, vil styret be om at aksjene som kjøpes tilbake under den siste fullmakten skal kunne benyttes til å finansiere eventuelle fremtidige oppkjøp.

 

Tilbakekjøpte aksjer som ikke benyttes til dette formålet vil bli slettet på et senere tidspunkt.

 

Spørsmål i sakens anledning kan rettes til konsernsjef Amund Skarholt på telefon 97559425.

 

___

 

13 Feb 2007 2006 Results

 

 

OBS: Disse datoene lå ute på hjemmesiden for litt siden, borte nå...

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som har skjedd, christle(ser ut til at Tomra har "surret" litt på sin hjemmesiden idag, finanskalenderen er blank, etter først å hatt det som jeg la ut, se under...), men denne jeg legger ut nå er mer oppdatert og Orkla fortsetter å øke. Ellers er Goldman Sachs & Co Equity ute av topp-20, ser vi.

 

Top 20 shareholders (registered as of 04 December 2006)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 19 350 000 11,1 %

2. Folketrygdfondet 17 236 300 9,9 %

3. Tomra Systems ASA 7 753 247 4,5 %

4. State Street Bank & Client Omnibus D 5 303 559 3,1 %

5. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 4 725 298 2,7 %

6. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 3 715 368 2,1 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 422 566 2,0 %

8. Skagen Vekst 2 323 000 1,3 %

9. BNP Paribas Sec. SER French Residents 2 228 200 1,3 %

10. The Northern Trust C Treaty Account 2 106 992 1,2 %

11. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 1 985 487 1,1 %

12. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 1 920 800 1,1 %

13. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 902 399 1,1 %

14. Morgan Stanley and C Client Equity Account 1 823 941 1,1 %

15. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 1 672 936 1,0 %

16. Avanse Norge (II) VPF 1 563 675 0,9 %

17. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 539 183 0,9 %

18. RBC Dexia Investor S Client Treaty Account 1 396 631 0,8 %

19. Vicama AS v/ Didrik J. Vigsnæs 1 350 000 0,8 %

20. TAJ Holding AS v/ Terje Johansen 1 342 800 0,8 %

 

Total shares, top 20 shareholders 84 662 382 48,8 %

Total shares, other shareholders 88 979 482 51,2 %

Total (12 710 shareholders) 173 641 864 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 112 369 270 64,7 %

Total shares, shareholders of other nationality 61 272 594 35,3 %

Total 173 641 864 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 11 922 64,7 %

2. Great Britain 82 10,5 %

3. USA 165 5,4 %

4. Denmark 58 4,4 %

5. Luxembourg 39 3,8 %

6. France 19 3,1 %

7. Sweden 109 1,8 %

8. Germany 93 1,2 %

9. Switzerland 16 0,8 %

10. Holland 56 0,8 %

 

Total shareholders, top 10 countries 12 559 96,4 %

Total shareholders, other countries 151 3,6 %

Total 12 710 100,0 %

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Min spådom fra 1. desember var følgende:

 

"Tomra, Folketrygdfondet og Orkla besitter tilsammen mer enn 25 % av selskapet ved neste offentliggjøring av aksjonærlista til Tomra."

 

Bommet med 0,5%... :mad: .

 

Så lenge Tomra og Orkla vekter seg opp, er det greit for meg :cool:

 

Edit: Tomra har i følge siste melding handlet videre, og eier pr. d.d. 8,3 mill egne aksjer. Men ennå mangler det litt til de 3 største er over 25%.

Link to comment
Share on other sites

Tomra har nevnt Finland, som etter all sansynlighet, innfører pant på engangs-PET, som igjen vil føre til store investeringer for det finske retursystemet. En artikkel i Vasabladet fra ifjor sier endel om dette:

 

 

Snart kan vi panta engångsflaskan

 

SL_050719_84.jpg

 

Foto: Seppo Lammi

 

Nu finns det konkreta planer på att införa ett retursystem för engångsflaskor av tunn plast även i Finland. I Sverige har det funnits ett fungerande retursystem i över tio år.

 

Allt fler flaskor av tunn plast samlas på soptipparna i Finland.

 

Enligt Pasi Nurminen, verkställande direktör för Föreningen Ekoflaska som har hand om återanvändningen av öl- och läske-

drycksflaskor i Finland, kommer det ännu i år att tillsättas en arbetsgrupp som skall planera ett retursystem för flaskor av tunn plast.

–Men det finns ingen fast tidtabell ännu. Det är mycket som skall utredas och förberedas

innan ett retursystem kan förverkligas. Det viktigaste är att handeln och industrin kommer överens, säger Nurminen.

Det handlar om en stor om-

organisering. Logistiken måste utvecklas och vid en del av returneringsställena behövs nya returneringsautomater och sorteringsutrymmen. Därtill måste engångsflaskorna vara noggrant kodade för att inte flaskor av olika typer av plast skall blandas ihop.

 

 

En stor majoritet av både engångsflaskorna och de återfyllningsbara plastflaskorna är tillverkade av polyetylentereftalat, PET.

 

 

–En PVC-flaska bland PET-flaskorna betyder att materialet som återvinns inte går att använda, säger Nurminen.

Enligt honom är orsaken till att Finland är ganska sen med ett retursystem för engångsflaskor att det inte tidigare funnits så stora mängder av tunna plastflaskor i omlopp i landet.

En annan orsak är uppenbarligen att den finländska lagstiftningen inte kräver ett retursystem för engångsflaskorna.

I Sverige startade ett retursystem för engångsflaskor redan 1994. Flaskorna tas tillbaka, pant utbetalas och materialet återvinns. Det är olagligt att sälja eller lagerhålla PET-flaskor som inte ingår i ett godkänt retursystem.

Den som tillverkar eller importerar konsumtionsfärdig dryck i PET-flaska måste se till att flaskan ingår i ett godkänt retursystem. Från årsskiftet gäller det här alla plastflaskor med undantag av de som innehåller drycker som huvudsakligen består av mejeriprodukter eller grönsaks-, frukt- eller bärjuice.

–Dessa drycker undantas tills vidare systemet av bakteriella skäl, säger Sven Romander, som är teknisk chef på Svenska Bryggareföreningen.

I stället för en liknande lag som den i Sverige, finns i Finland en tilläggsskatt som ska få producenter att välja flaskor som kan returneras.

Skatten uppbärs för alla engångsförpackningar och är högre för förpackningar som inte ingår i ett retursystem.

 

 

Det märkliga är att ingen tilläggsskatt uppbärs för källvatten i engångsflaskor. Först år 2008 börjar det uppbäras en tilläggsskatt för vattenflaskorna. Men bara för de flaskor som inte hör till ett retursystem eftersom tilläggsskatten samtidigt faller bort för alla engångsflaskor som ingår i ett retursystem.

 

 

–Det här innebär troligtvis att allt flera producenter kommer att välja de tunna plastflaskorna som inte kan användas på nytt utan bara återvinnas. Men det förutsätter förstås att ett retursystem med pant har införts för engångsflaskorna, säger Nurminen.

I dag används de återfyllningsbara plastflaskorna i Finland i medeltal 18 gånger innan de blir råmaterial för plastprodukter.

Enligt Romander går engångsflaskorna i Sverige samma öde till mötes som återfyllningsbara plastflaskor som tagits ur bruk.

–Flaskorna komprimeras och blir plastfiber. Största delen används till fleecetröjor och mattor. En del blir också nya flaskor men måste då genomgå en särskild rengöring, säger Romander.

 

 

http://gammal.vasabladet.fi/arkiv.asp?docI...035&katID=5

 

___

 

Og planen er at det skal være igang fra 2008

 

 

Plastflaskor kan också användas som stödbränsle inom energiindustrin. Även flaskornas etiketter kan utnyttjas som energi.

Från och med år 2008 är det också meningen att kunderna skall kunna returnera engångsflaskor till butikerna.

 

 

http://gammal.vasabladet.fi/arkiv.asp?docI...551&katID=2

 

 

 

______________

Link to comment
Share on other sites

Min spådom fra 1. desember var følgende:

 

"Tomra, Folketrygdfondet og Orkla besitter tilsammen mer enn 25 % av selskapet ved neste offentliggjøring av aksjonærlista til Tomra."

 

Bommet med 0,5%... :mad: .

 

Så lenge Tomra og Orkla vekter seg opp, er det greit for meg :cool:

 

Edit: Tomra har i følge siste melding handlet videre, og eier pr. d.d. 8,3 mill egne aksjer. Men ennå mangler det litt til de 3 største er over 25%.

 

11,1% + 9,9% + 4,5% = 25,5%

 

...og fortsatt økende.. :blink:

k

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...