Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Det ser ut til at Tomra og Orkla sitt kjøp, i den størrelsesorden de har kjøpt, er med på en stabilisering av kursen. Det kan like gjerne bety at de aksjene som tidligere ble benyttet til å skape kortsiktige svingningene, nå er bundet opp i Tomra og Orkla.

Det kan derfor også være en mulighet at Tomra og Orkla sin inngang har tatt interessen for Tomra-aksjen vekk fra de fleste kortsiktige traderene.

 

 

Hei.. Kanskje har det stablilisert kursen, men jeg tror heller at det har med manglende triggernyheter/mangel på potensielle "big events" å gjøre at kursene er mer stabile nå.

 

Færre aksjer i omløp burde vel egentlig tilsi lavere total likviditet i aksjen og dertilhørende større utslag i kurssvingningene, ikke mindre.

 

Godt at det er flere meninger om ting :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply
Hei.. Kanskje har det stablilisert kursen, men jeg tror heller at det har med manglende triggernyheter/mangel på potensielle "big events" å gjøre at kursene er mer stabile nå.

 

Færre aksjer i omløp burde vel egentlig tilsi lavere total likviditet i aksjen og dertilhørende større utslag i kurssvingningene, ikke mindre.

 

Godt at det er flere meninger om ting :-)

 

I denne sammenheng tror jeg "innstrammingen" i antall aksjer virker stabiliserende, i og med at Tomra og Orkla kortsiktig ser ut til å balansere innkjøpet etter total-omsetning de dagene de handler.

Psykologien i Tomra-aksjen ser ut til å ha endret seg fra den litt euforiske, til en mer nøktern tiltro til organisk vekst.

Dette har vært med og holdt kursen noenlunde stabil.

 

Ovennevnte har virket inn på trading-aktiviteten hos mange og på flere måter:

Antallet "frie" aksjer på disse nivå har blitt redusert, og dermed også midlertidig færre tradere.

Omsetningen totalt har gått ned og gitt lavere likviditet i aksjen, som du nevner.

Mangel på nyheter gjør nok at flere velger å holde seg unna, i hvertfall frem mot 19. desember.

 

Det har vært stille rundt Tomra - unntatt en negativ ryktekampanje eller to - den siste tiden.

Dette har presset kursen lengre ned enn den ville ha vært uten den negative oppmerksomheten. Dette har Orkla og Tomra utnyttet til sin fordel. Samtidig har det resultert i at mange har holdt seg unna aksjen, da det har sett ut som den skulle lengre ned.

 

Videre nedgang tror jeg ikke stemmer på nåværende nivå/tidspunkt.

Derimot antar jeg det er mindre motstand oppover enn nedover.

 

Flere aktører gamblet med "shorting" i forbindelse med ryktekampanjen. Bl. a. ASC.

Disse aktørene må - helst før positive nyheter manifesterer seg - kjøpe inn tilsvarende antall, for å unngå "shortskvis".

 

Teknikere ser Tomraaksjen i en nedadgående kile, en formasjon den ser ut til å bryte opp og ut av. Dog på noe lavt volum foreløpig.

 

Totalt sett - ut fra disse faktorer, skal det ikke mye positivt til før Tomra starter en videre, og forhåpentlig, jevnere stigning enn tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Orkla øker...Hadde dette sist - Orkla ASA 19 350 000 11,1 %, øker altså med 650k på noen dager..

 

 

Top 20 shareholders (registered as of 11 December 2006)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 20 000 000 11,5 %

2. Folketrygdfondet 17 236 300 9,9 %

3. Tomra Systems ASA 8 411 647 4,8 %

4. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 326 429 3,1 %

5. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 4 713 098 2,7 %

6. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 4 042 468 2,3 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 395 076 2,0 %

8. Skagen Vekst 2 323 000 1,3 %

9. BNP Paribas Sec. SER French Residents 2 252 500 1,3 %

10. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 062 899 1,2 %

11. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 1 985 487 1,1 %

12. The Northern Trust C Treaty Account 1 969 470 1,1 %

13. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 1 920 800 1,1 %

14. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 1 856 136 1,1 %

15. Morgan Stanley and C Client Equity Account 1 821 364 1,0 %

16. Avanse Norge (II) VPF 1 563 675 0,9 %

17. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 452 883 0,8 %

18. RBC Dexia Investor S Client Treaty Account 1 386 631 0,8 %

19. Vicama AS v/ Didrik J. Vigsnæs 1 350 000 0,8 %

20. TAJ Holding AS v/ Terje Johansen 1 342 800 0,8 %

 

Total shares, top 20 shareholders 86 412 663 49,8 %

Total shares, other shareholders 87 229 201 50,2 %

Total (12 645 shareholders) 173 641 864 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 113 243 464 65,2 %

Total shares, shareholders of other nationality 60 398 400 34,8 %

Total 173 641 864 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 11 858 65,2 %

2. Great Britain 80 10,5 %

3. USA 165 5,6 %

4. Denmark 59 4,4 %

5. Luxembourg 39 3,8 %

6. France 20 3,1 %

7. Sweden 109 1,6 %

8. Germany 92 1,2 %

9. Ireland 16 0,7 %

10. Switzerland 15 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 12 453 96,8 %

Total shareholders, other countries 192 3,2 %

Total 12 645 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Orkla øker...Hadde dette sist - Orkla ASA 19 350 000 11,1 %, øker altså med 650k på noen dager..

 

Hei

 

Det er helt utrolig at ikke flere følger i Orklas fotspor og handler i Tomra. Orkla får Tomra billig, og jeg mistenker enkelte forvaltere for å ikke følge med i timen...

 

Dersom en ikke kan regne, ja så bør dere gjøre som de som kan det - Orkla...

 

Til de av dere som kun ser på Orklas kjøp i Tomra som en finansiell investering: Hvor mange pst. må Orkla opp i for at det er noe mer...?

 

Mvh,

 

Optimist

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du får rett,christle...?

 

Snakket med TERRA sist uke, de mente et oppkjøp kunne være under oppseiling. Vel, vi får se, fortsetter Orkla å øke, får selvfølgelig denne teorien flere bein å gå på...

 

Og TOM-aksjene blir fordelt på stadig færre eiere:

 

12.01.05 = 17.611

10.02.06 = 14.877

14.08.06 = 14.052

11.12.06 = 12.645

 

Dette er en markert nedgang i antall eiere i aksjen. Aksjene er mer og mer å finne på "større" hender og mer langsiktige investorer. Som jeg har sagt før, aksjene går fra de utålmodige til de tålmodige, de med kunnskaper.

 

De vet hva de gjør!

 

Orkla øker...Hadde dette sist - Orkla ASA 19 350 000 11,1 %, øker altså med 650k på noen dager..

 

Hei

 

Det er helt utrolig at ikke flere følger i Orklas fotspor og handler i Tomra. Orkla får Tomra billig, og jeg mistenker enkelte forvaltere for å ikke følge med i timen...

 

Dersom en ikke kan regne, ja så bør dere gjøre som de som kan det - Orkla...

 

Til de av dere som kun ser på Orklas kjøp i Tomra som en finansiell investering: Hvor mange pst. må Orkla opp i for at det er noe mer...?

 

Mvh,

 

Optimist

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, de store kjøper TOM, mens "vanlige" folk skyr aksjen. Les dette fra Økonomisk Rapport:

 

Leserporteføljen

Ingen liker Tomra

 

Orapp.no sine lesere er ikke favoritter av panteselskapet. Her er de minst populære aksjene.

Av redaksjonen 11.12.2006 12:36

 

 

SE DENNE UKENS LESERPORTEFØLJE HER.

 

Den minst populære aksjen blant leserne var Tomra. Det var faktisk ingen som hadde tro på Tomra-aksjen for denne uken.

 

_____

 

Ingen hadde tro på Tomra! :biggrin:

 

Dette blir bare mer og mer BULL!

 

http://www.orapp.no/nyhetsarkiv/visArtikkel/61977

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Orkla kjøper mer.....og Tomra har etter mine beregninger passert 5 % nå.

Blir spennende å se hvem JPM har kjøpt for etter hvert.

 

 

 

Top 20 shareholders (registered as of 11 December 2006)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 20 000 000 11,5 %

2. Folketrygdfondet 17 236 300 9,9 %

3. Tomra Systems ASA 8 411 647 4,8 %

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med nye på Tomra-tråden, vy1 :smile:

 

Ja, JPM nettokjøpte 585k i TOM forrige, ganske mye, særlig med tanke på det lave volumet ellers. Muligens nok et tegn på større aktør/er som sikrer seg billige aksjer...

 

______

 

Vet dere hva Affluenza er?

 

 

 

Orkla kjøper mer.....og Tomra har etter mine beregninger passert 5 % nå.

Blir spennende å se hvem JPM har kjøpt for etter hvert.

Top 20 shareholders (registered as of 11 December 2006)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 20 000 000 11,5 %

2. Folketrygdfondet 17 236 300 9,9 %

3. Tomra Systems ASA 8 411 647 4,8 %

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Tomra kan handle egne aksjer helt frem til dagen som EGF blir holdt, så lenge det ikke overskrider 10mill aksjer.

 

Sendte forøvrig dette spørsmålet til IR-kontakt Håkon Volldal i forrige uke:

 

Kan du si noe om tempo i tilbakekjøpet av de nye 10mill aksjen.(forutsetter at godkjenning blir gitt) Blir det omtrent som vi har sett den siste tiden?

 

-Det er det vanskelig å si noe om foreløpig. Det kommer an på hvor mye penger vi tjener på driften fremover og om vi gjør oppkjøp. Hvis kontantstrømmen fra driften er sterk og vi ikke gjør noen oppkjøp er det naturlig at tilbakekjøpene fortsetter med samme tempo som tidligere.

 

 

Link til EGF-innkallingen:

 

http://hugin.info/162/R/1091444/192509.pdf

 

_______

 

 

Hei

 

Et spørsmål: Er det noen regler el.l. som hindrer Tomra i å kjøpe egne aksjer i en viss tid forut for den ektraordinære generalforsamlingen den 19. des.?

 

Mvh. og på forhånd takk for svar.

 

Optimist

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er rart Tomra ikke handler egne aksjer nå; de har handlet på høyere kurser før... Skjønner det ikke...

 

Vi får håpe at de vet noe markedet enda ikke har fått vite, eksempelvis at de er i sluttforhandlinger om større kontrakter... Det kunne være en fin fin julegave til oss tålmodige og langsiktige hardt prøvede aksjonærer...

 

Mvh. optimist...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er rart Tomra ikke handler egne aksjer nå; de har handlet på høyere kurser før... Skjønner det ikke...

 

Vi får håpe at de vet noe markedet enda ikke har fått vite, eksempelvis at de er i sluttforhandlinger om større kontrakter... Det kunne være en fin fin julegave til oss tålmodige og langsiktige hardt prøvede aksjonærer...

 

Mvh. optimist...

 

Tomra har fortsatt igjen 1,22 mill aksjer å handle før de når fullmakten på 10 mill. Før ekstraordinær GF er det 4 handledager igjen. Det betyr et gjennomsnitt på 305.000 akjser pr. dag. Dette kan de klare.

 

Jo vi er hardt prøvede nå. Må innrømme at jeg aldri har vært nærmere salgsknappen enn akkurat nå. Ordrene strømmer ikke akkurat inn nei. :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Mulig at DNM handler noe for Tomra idag, men uansett er det svært lavt volum. Det i seg selv er interessant nok, det kan gå nesten 30min mellom handlene og ratioen kan være helt oppe i 10 osv...

 

Tomra har ca. 1.2mill aksjer igjen, før 10mill nås. Nå har ikke selskapet plikt til å handle alle disse, men de har kommunisert at de skulle det. Men ting kan endre seg underveis, vi får se..

 

Utviklingen er etter min mening svært spennende og det er stille før "stormen"....?

 

Jeg har aldri vært lengre unna salgsknappen enn nå! :biggrin:

 

Hei

 

Det er rart Tomra ikke handler egne aksjer nå; de har handlet på høyere kurser før... Skjønner det ikke...

 

Vi får håpe at de vet noe markedet enda ikke har fått vite, eksempelvis at de er i sluttforhandlinger om større kontrakter... Det kunne være en fin fin julegave til oss tålmodige og langsiktige hardt prøvede aksjonærer...

 

Mvh. optimist...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig det felis! :smile:

 

Skal etterhvert bli spennende å se hva som skjer med kursen når nye 10mill skal kjøpes. Mye er kjøpt og nå må de "grave" lenger ned.

 

Legg merke til hva som skjedde med Tandberg fra i sommer. De startet et temmelig likt tilbakekjøp og aksjen var på ca. 50 i juli. TAA måtte grave temmelig dypt fordi de har kjøpt mye før, slik som TOM nå har gjort.

 

Når TAA hadde fullført programmet ca. 1nov(12mill aksjer), var kursen ca 70 NOK. Nå er den i nesten 90....Den tok nesten av etter kjøpene var ferdig..!

 

Uten egentlig store nyheter. Husk også at TAA ble "gruset" først, for et år siden, PW og greier, den var under 35...

 

Nesten samme mønster som Tomra... Husk at styreformann i både TAA og TOM, er Jan Chr. Opsahl og Amund Skarholt er nest-formann i TAA.

 

Dette blir bare mer og mer artig!

 

Herlig! :biggrin::biggrin: Du holder motet mitt oppe!
Link to comment
Share on other sites

Det går tregt med pantelovgivningen i USA synes jeg. Her er ihvertfall en artikkel som viser hvilket potensial pant har for innsamling og gjenbuk ab drikkevareemballasje.

 

http://www.bottlebill.org/assets/pdfs/medi...iorities-op.pdf

 

Om det går tregt med lovgivningen i USA er vel et pent utsagn. Et bedre ville være "det skjer ingenting med lovgivningen i USA"

 

....ikke på noe annet tidspunkt har det vært et bedre tidspunkt for USA's delstater til å revitalisere sine pantelovgivninger, men lobbyistene til de ulike bransjegrupperene har på sin side ikke stått sterkere enn det de gjør i dag.

 

Flertallet av det amerikanske folk er enig i at det må gjøres flere tiltak for 1) redusere USA's oljeavhengighet, 2) øke resirkuleringen. Problemet ligger i at pant blir sett på som en skatt i USA, snikskatt, og er det en sak amerikanere skyr, så er det skatt.

 

Så til det positive - Tomras nye strategi, dvs. større satsning på non-deposit market, vil helt klart være enklere å implementere, enn å vente på at korrupte amerikanske politikere skal revitalisere pantelovgivningen i USA.

Link to comment
Share on other sites

Etter skjema til å klare 10 mill før EXGF

 

Tomra fortsetter

 

 

Tomra Systems har i dag kjøpt 50.000 egne aksjer.

 

 

Av:Erik Storm - Stocklink - 14.12.2006 08:26

 

 

Tomra Systems har i dag kjøpt 50.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 43,56 over børs.

 

Det melder selskapet i en børsmeldig i dag

 

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er 8.829.647.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har ikke Tomra m.fl., bl.a. meglerhus, signalisert at det skal undertegnes kontrakter før jul...? Det er åpenbart at tida begynner å nærme seg... Jeg har et ønske om at disse kommer før opsjonene mine løper ut i desember...

 

Jeg stilte tidligere spørsmål ved om det er noe ved regelverk, regnskapsføring, avskrivninger skatt, m.m. - spesielt i Tyskland - som gjør det lønnsomt for dagligvarekjeder å handle maskiner på slutten av året... Jeg fikk ikke noe svar på det, og jeg stiller derfor spørsmålet på nytt...

 

Jeg husker at Tomra fikk mange ordre på slutten av året i fjor, men det kan jo ha noe å gjøre med at dette var i tiden rett etter de politiske avgjørelser ble fattet.

 

Mvh,

 

En hardt, hardt, hardt prøvet optimist...

Link to comment
Share on other sites

Om kjedene i Tyskland venter pga. skatt/avskrivninger osv. er vanskelig å si. Men at noen vil ta kostnader på årets budsjett, er mulig. Lidl bestilte først rett på nyåret i år.

 

Det kan også være at kjedene venter i det lengste å bestille, det meste tas ennå manuelt. Dette blir etterhvert for kostbart da engangsembalasjen stadig øker. DPG har annonsert at det kommer nye spesifikasjoner mht. avlesing/merking i slutten av feb/07.

 

Les mer om dette her:(jeg la ut dette for ca. 1mnd. siden)

 

http://www.eurocis.com/cipp/md_eurocis/cus...icket,g_u_e_s_t

 

 

Og Skarholt har sagt at det kommer ordre fra Tyskland innen året er omme, vi får håpe dette stemmer og at TOM tar ALT :smile: ...

 

 

Hei

 

Har ikke Tomra m.fl., bl.a. meglerhus, signalisert at det skal undertegnes kontrakter før jul...? Det er åpenbart at tida begynner å nærme seg... Jeg har et ønske om at disse kommer før opsjonene mine løper ut i desember...

 

Jeg stilte tidligere spørsmål ved om det er noe ved regelverk, regnskapsføring, avskrivninger skatt, m.m. - spesielt i Tyskland - som gjør det lønnsomt for dagligvarekjeder å handle maskiner på slutten av året... Jeg fikk ikke noe svar på det, og jeg stiller derfor spørsmålet på nytt...

 

Jeg husker at Tomra fikk mange ordre på slutten av året i fjor, men det kan jo ha noe å gjøre med at dette var i tiden rett etter de politiske avgjørelser ble fattet.

 

Mvh,

 

En hardt, hardt, hardt prøvet optimist...

Link to comment
Share on other sites

ASC ser endelig ut til å være i gang med inndekning av sin tidligere "millionakjse short-dump"-

over 2/3 av nettohandlinga. Ser ut til at de tilslutt er seriøst..... på kjøperen igjen.

 

Ser ut som de endelig ønsker å bli ferdig med inndekning. (før nyttår kanskje?) :biggrin:,

 

Tomra har 3 dager igjen å shoppe sine gjenstående, om de ønsker å fylle potten på 10 millioner tilbakekjøpte innen tirsdag den 19. desember.

overkant av 1 mill igjen der også...

 

Om dette scenario stemmer, kan det kanskje bli en heftig fredag, mandag og tirsdag..

Måtte oljekursen i tillegg stå oss bi.

Link to comment
Share on other sites

Oslo vedtar historisk avfallsbudsjett

 

Største søppelbudsjett noensinne

Oslobudsjettet for 2007 er vedtatt. Et enstemmig bystyre i Oslo vedtok i går den største miljøsatsningen på avfall noensinne. Hele 1,4 milliarder kroner skal brukes på avfallshåndtering, biogass og fjernvarme de neste tre årene.

 

 

Les mer her...

 

Vi vet at Oslo Kommune har vært i kontakt/forhandlinger med Tomra om både TRC og Titech-løsninger.

Nå er ihvertfall pengene på plass, et historisk beløp også. Dette viser også godt hvilken retning denne trenden går. Avfallsmengden vokser dramatisk over hele verden og myndigheter/ansvarlige går fra prat til handling og investeringer.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med nye på Tomra-tråden, vy1 :smile:

 

Hei, Zoonic. Er ikke ny på aksjeforumet, men har brukt st mest. Dessverre er interessen for Tomra der veldig liten. Er Tomraaksjonær igjen i høst etter å ha solgt ut alt av Tomra i vår.

 

 

 

 

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med nye på Tomra-tråden, vy1 :smile:

 

________

 

Hei, Zoonic. Er ikke ny på aksjeforumet, men har brukt st mest. Dessverre er interessen for Tomra der veldig liten. Er Tomraaksjonær igjen i høst etter å ha solgt ut alt av Tomra i vår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...