Jump to content

TEL - Norges største IT/Telekom selskap


Pirelli

Recommended Posts

TeleNor leverete gode tall fredag den 13, og det gikk som det måtte gå på en slik dato. Etter et fall på over 4% sluttet aksjekursen på 47,80- Men den var så langt nede som 46,30- intradag.

 

Mange tror at TeleNor vil oppleve tilbakegang i årene fremover fordi selskapet er upopulært i Norge og møter konkurranse her. Og det er nok sant at veksten i Norge stagnerer, men selskapet er posisjonert mange steder rundt om i verden hvor mobilpenetreringen foreløpig er veldig lav og veksten eksplosiv. I disse landene kommer TeleNor til å oppleve en formidabel vekst.

 

Veksten til TeleNor i utlandet har kommet gjennom meget dyre oppkjøp, og etter at boblene sprakk har dette straffet aksjonærene hardt. Men nå har TeleNor sterk cashflow og meget gode driftsmarginer etter gjennomføringen av spareprogrammet Delta 4. Personlig håper og tror jeg TeleNor nå er ferdig med oppkjøp, og konsentrerer seg om drift og utbetaling av utbytter.

 

Grunnen til fallet fredag er etter min mening todelt, for det første er det mange som kan realisere gode gevinster i TEL nå etter de siste måneders fantastiske oppgang. Mange har nok ventet med å selge til 4Q tallene kom, siden alle har visst at tallene var bra regnet man med kursoppgang når tallene kom. Men da ble det istedet et voldsomt salgspress i aksjen. For det andre lurer nå Gabrielsen i bakgrunn med statlige aksjer som skal selges. Derfor ønsker mange å sikre gevinst nå.

 

På bakgrunn av de to overnevnte årsaker er det fare for at TEL fortsetter å falle på mandag. Men det er ikke så lett å spå, det er mange store utenlandske hus som handler mye i TEL. Og hvem vei de går er det ikke lett å spå.

 

Jeg setter opp nøkkeltall og parametere her fra 4Q03 rapporten. Det er alltid en glede å lese Q'er og rapporter fra TeleNor, veldig ryddig og man får følelsen av at all informasjon er tilgjengelig... Ikke noe lureri :) Link til rapporten

 

Nøkkeltall

Dette er 4Q tall som er ganget med 4, altså annualisert.

Aksjekurs/Cap: 47,80-/86,2 mrd.

Driftsinntekter: 55,2 mrd.

Driftsreultat: 8,68 mrd.

P/E: 10

P/CF: 1,56

 

TeleNor burde nok vært priset som et vekstselskap, men prises moderat som et verdiselskap. Grunnen er nok det statlige eierskapet. Staten eier 62,63% av aksjene nå, og det er politisk enighet om at man skal ned på rundt 34% i løpet av ikke alt for lang tid. Staten skal altså selge TEL aksjer for rundt 20 mrd. Mulig det er bedre å kjøpe aksjer av staten ved neste nedsalg enn å kjøpe nå?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli.

 

Har endelig oppdaget dette alternativet til et annet forum. Lang bedre når det gjelder seriøsitet her virker det som. Kjenner igjen en del brukernavn. Noen vil kanskje kjenne meg igjen som en av de som følger Tomra ganske tett. Håper det blir hyggelig å være med her. Har pløyd "Snikk Snakk"-forumet. Mange gode tips der.

 

Vel, bare et par ting i innlegget ditt jeg vil kommentere litt.

 

Telenor er nok upopulært, et slags selskap alle elsker å hate (F eks "TV2 Hjelper deg" hater tydeligvis Telenor. Faktisk er selskapet mer populært enn man skulle tro.

 

Andre selskaper vokser til dels raskt. Men de sliter med kundeservicen, f eks NextGenTel som har gått ut og innrømmet at KS er forsømt.

 

Telenor har trolig også en bevisst satsing på å ikke ha for stor markedsandel. Post- og teletilsynet er veldig pågående. Greit å være litt mindre dominerende og slippe alle mulige pålegg.

 

Og ja, det er i utlandet de store pengene ligger. I Norge går det også bra, kostnadskuttene har vært enorme. Delta 9 har jo imponert markedet. xDSL-produktene vil nok være blant det som vil genere store penger.

 

Når det gjelder meg selv, så har jeg vært med Telenor siden starten i 2000. (Med til dels store volum for min del, men små volum målt mot mange. Har kalt meg en amatør på andre forum-så dere får anta hva dere vil om min porteføljestørrelse)

 

Har solgt meg ut helt nå. De siste aksjene gikk tidlig i forrige uke. Syntes selv at TEL har gått for mye, alt for mye. Staten hadde jo f eks et stort nedsalg på ca 30 i sommer. Fikk i overkant av 20% gevinst. Var fornøyd med det.

 

Må nok ned og hente seg inn igjen. Men kan hende jeg tar feil. Har skjedd mye rart med kursen i TEL i det siste. F eks etter Q3 så steg den jo 7%. Og jeg trodde aldri at vi ville se 50 tallet i TEL. Særlig ikke i februar i fjor, hvor aksjen kunne kjøpes for ca 23 kroner.

 

Jeg tør i alle fall ikke gå inn enda. De store kjører hele showet. Omsatt for over 2 mrd på fredag sier jo det meste.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen pluss201, jeg kjenner igjen signaturen og du husker sikkert min med tanke på HO og TOM ;) Hyggelig å se at en del av de seriøse deltagerne på HO chat også kommer hit i ny og ne. I forholdt til tempoet på HO om dagen er jo dette reine gamlehjemmet, men foreløpig syns jeg seriøsiteten her minner om tidlige solbors dager. Og det er bra!

 

Min omgang med TEL sluttet da aksjen passerte 40,- Da trodde jeg det meste var tatt ut, og det var jo feil. Ble meget overrasket når aksjen passerte 50,- Men jeg syns nøkkeltallene nå glatt forsvarer en slik prising, TEL er jo en blåruss våte drøm (ikke det at jeg er blåruss). Jeg kjørere nøkkeltallene i reprise:

Nøkkeltall

Dette er 4Q tall som er ganget med 4, altså annualisert.

Aksjekurs/Cap: 47,80-/86,2 mrd.

Driftsinntekter: 55,2 mrd.

Driftsreultat: 8,68 mrd.

P/E: 10

P/CF: 1,56

 

Mange ble nok skuffet da TeleNor kjøpte Bellsouth's aksjer i danske Sonofon for over NOK 3 mrd. i desember i fjor, det hadde nok vært bedre å solgt sin eierpost på 53,5 prosent i stedet for å kjøpe alle aksjene i Sonofon. Danmark er omtrent som Norge, hvor konkurranse preger mobilmarkedet og mobilpenetreringen er nær 100%. I Danmark er det mye større konkurranse enn i Norge, TDC, Orange og Telia er tre andre operatører. Jeg håper slike oppkjøp nå tilhører historien og at TEL nå konsentrerer seg om å yte gode resultater.

 

Langsiktig tror jeg TEL er ett godt bet, så jeg håper på å kunne få kjøpt aksjer på statens nedsalg. Og jeg tror det er rett rundt hjørnet.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at det internasjonale meglerhuset Lehman Brothers selger store poster i Telenor, gjentar meglerhuset en kjøpsanbefaling på Telenor-aksjen. iMarkedet har sett på kursfallet til Telenor.

 

Les artikkel

 

Hitill i dag er LBI og CDV største nettoselgere, mens DNM og MSI er største nettokjøpere. LBI er nok ute etter oppdraget med statens nedsalg.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at ingen vet når nedsalget begynner? Jeg har planer om å selge meg ut før dette begynner, men vil jo gjerne få med meg så mye som mulig av stigningen jeg tror fortsetter før denne.

 

 

Lurer også på når utbytte i selskaper utbetales? Er dette forskjellig eller er det en periode hvor alle selskaper utbetaler? Det bestemmes vel på generalforsamlinger kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Gabrielsen vet nok når nedsalget kommer, og det samme gjør jo de som skal utføre nedsalget. Det blir nok ett norsk og ett utenlands meglerhus. Utover disse skal i realieteten resten av markedet få greie på dette samtidig. Det som er helt sikkert er at de 6 månedene med karantene siden siste nedsalg nå er gått, utover det aner jeg ikke om det kommer i år eller neste år.

 

Utbyttedatoen settes på generalforsamlingen som du sier, men det pleier å være omtrent det samme som året før. På Finans.Yahoo.no vises datoene for notering ex. utbytte og utbetalingsdato på utvidet graf, her er link til telenors på yahoo: http://no.finance.yahoo.com/q?s=tel&d=t&m=OL

 

Den dagen aksjen noteres eksklusive utbytte pleier aksjekursen og falle tilsvarenede utbyttestørrelsen. Så utbytte kan ikke ses på som en tilleggsbonus. Man fjerner jo kontanter fra selskapet, og det bør syns på aksjekursen.

 

TEL er jo forøvrig tilbake omtrent der den var før resultatet ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei Ola, hvis du går inn på www.oslobors.no

taster inn rett ticker i søkeruta, når du har kommet inn på oversiktssiden til f.eks TEL velger du års og delårsresultater i menyen oppe til venstre, der kan du bla deg tilbake og se når de pleier å legge frem resultater og betaler utbytte.

Happy trading :D

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for tilitten Hoff@, selvtilitten er litt på bånn akkurat nå siden mine valg mot slutten av denne uken har utviklet seg katastrofalt. Mine muligheter for å delta i TEL nedsalget er begrenset av nevnte årsak, TOM/KVI kommer nok tilbake, og foreløpig vil jeg ikke realisere tap i disse.

 

Jeg hentet opp denne TEL tråden i stedet for å fortsette i den du laget. Grunnen er at det du leiter etter antaglig allerede fins i denne tråden.

 

Dersverre tror jeg statens nedsalg i TEL denne gangen ikke blir så lukerativt som det var forrige gang, langsiktig tror jeg TEL kan stige opp mot 65,- dersom den positive resultatutviklingen fortsetter og totalmarkedet fortsetter å være bull. TEL er forsatt priset lavt på 48,50- Se det første innlegget i denne tråden.

 

Siden dagens børskurs er 47,90- ser jeg ingen grunn til at privatpersoner skal kjøpe aksjer av staten for 48,50- Men det kan hende staten får solgt uansett, store institusjonelle investrorer kan på den måten kjøpe store poster uten å påvirke kursen.

 

Dersom staten ønsker å selge til privatpersoner må enten prisen rabatteres, eller TEL kursen stige over 50,- på børsen...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.dn.no/forsiden/IT_Telekom/article283080.ece

 

Milliardene strømmer inn hos Telenor

Av Siri Skaalmo

 

Teleselskapet Telenor fortsetter å vokse, og omsetter nå for over 15 milliarder kroner per kvartal. Telenor slår forventingene på alle fronter, inkludert i det norske mobilmarkedet, der selskapet har slitt den siste tiden.

 

Telenor overbeviser når selskapet legger frem tallene for andre kvartal .

 

Milliarder i pluss

Driftsresultat før avskrivninger (ebitda) ble på 5,3 milliarder kroner i andre kvartal, som er bedre enn analytikerenes forventninger om 5,18 milliarder kroner i pluss i kvartalet.

 

Les den fullstendige estimatartikkelen fra TDN på dn.no/finans

 

Mobildelen står for over tre milliarder kroner av overskuddet.

 

Telenor fikk inn driftsinntekter på 15,6 milliarder kroner i kvartalet, der 300 millioner kroner stammer fra overføringen av Telenors driftsdivisjon til EDB. Også omsetningen er bedre enn ventet, og over to milliarder kroner høyere enn i samme periode ifjor.

 

Resultat før skatt landet på 2,66 milliarder kroner.

 

Mobil drivkraft bak veksten

I likhet med i de siste kvartalene er det Telenors internasjonale mobilportefølje som driver Telenor-resultatene oppover.

 

Selskaper som ukrainske Kyivstar, malaysiske DiGi.Com og GrameenPhone i Bangladesh opplever sterk vekst.

 

- Vi kan registrere god inntektsvekst og en solid resultatforbedring der våre internasjonale operasjoner er i god fremgang, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

 

Også i Norge er Telenor sterkt tilbake med en kundevekst på 73.000 nye kunder. Markedsandelen er dermed fortsatt på cirka 56 prosent ved utgangen av andre kvartal.

 

- Det er også spesielt gledelig å kunne konstatere både solid kundevekst og økt bruk per kunde i det norske mobilmarkedet, et marked som er preget av hard konkurranse og av prisreduksjoner, sier Baksaas.

 

Brenner mer penger

Telenor tjener stadig mer, men investerer også mer. I år forventer selskapet å bruke "vesentlig mer enn ifjor ", heter det i dagens rapport.

 

- Sterk kundevekst i Ukraina og Bangladesh bidrar til økte nettinvesteringer. I tillegg øker investeringene som følge av ny virksomhet i Pakistan, samt konsolideringen av Sonofon og investeringer i ny teknologi i Telenor Mobil i Norge, heter det i rapporten.

 

Kurs på det jevne

Telenor-aksjen har ligget mellom 45 og 48 kroner de siste månedene, med en sluttkurs igår på 46,50 kroner aksjen.

 

Meglerhusenes kursmål på varierer fra 45 til 65 kroner, med et gjennomsnitt på 56 kroner.

 

****

 

For den som husker tilbake til Q1, fikk kursen en litt pussig utvikling den gangen etter ok tall.

 

Skal den nå opp fordi tallene er solide, eller blir det nedtur pga man satser på å bruke mer penger for å tjene enda mer penger?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Norges største telekommuniskasjonsselskap prøver å bli enda større.

 

Kom børsmelding/pressemelding fra Telenor i ettermiddag:

 

http://presse.telenor.no/PR/200408/957713_1.html

 

Telenor, 23 august, 2004

 

Telenor overtar Tiscali AS

 

(Fornebu, 23. august 2004) Telenor har inngått en avtale med Tiscali om overtakelse av selskapets norske virksomhet. Tiscali AS har 45.000 kunder i Norge, henholdsvis 18.000 ADSL-kunder og 27.000 kunder med oppringt Internett. Telenor betaler 6 millioner Euro for selskapet og overtakelsen er avhengig av godkjennelse fra Konkurransetilsynet.

 

Det norske bredbåndsmarkedet er i sterk vekst med et antatt kundetilfang på mer enn 200.000 nye privatkunder i 2004. Det er i dag ca. 150 leverandører i markedet, og priskonkurransen er sterk. Telenors oppfatning er at konkurranseintensiteten ikke blir påvirket av oppkjøpet verken med hensyn til pris- eller markedsutvikling.

 

"Tiscali har vært en videreselger av Telenors produkter, og når morselskapet nå velger å trekke seg ut av det norske markedet er det naturlig for oss å overta og videreføre kundeforholdene," sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør i Telenor. "Vi imøteser konkurransemyndighetenes behandling av saken og håper på en rask avklaring."

 

Både Tiscali og Telenor har et landsdekkende tilbud, og for kundene vil en overtakelse foregå uten praktiske konsekvenser.

 

"Vi håper at Tiscalis kunder vil oppleve at de fortsatt får et konkurransedyktig tilbud, med mange spennende og avanserte tjenester. Telenor har blant annet markedets beste sikkerhetsprodukter inkludert i abonnementene, og bredbåndskundene får tilgang til innholdportalen iCanal med innhold som spill, musikk og video," sier Morten Karlsen Sørby.

 

Om Tiscali

Tiscali S.p.A ble etablert av dagens styreformann Renato Soru på Sardinia, Italia, i januar 1998. Selskapet har vært notert på børsen i Milano siden oktober 1999. I Norge ble Tiscali lansert som World Online 14. juni 2000, og selskapet skiftet navn til Tiscali AS i oktober 2001. Tiscali AS selger ADSL og oppringt Internett (ISDN og analog) til kunder i hele Norge.

 

 

*****

 

Spørsmålet er jo om dette godkjennes av konkurransemyndighetene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Telenor [TEL], kurs 57.00

 

Telenor ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Har imidlertid en mulig hode-og-skuldre-formasjon under utvikling. Etablert brudd under støtten ved 56.03 kr, helst på økende volum, vil signalisere videre nedgang. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 54.50 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OSLO, 9 juni (Reuters) - Telenor<TEL.OL> kjøpte 8. juni

790.000 egne aksjer til kurs 50,87 kroner per aksje, ifølge en

børsmelding.

 

Etter handelen eier Telenor totalt 23,92 millioner egne

aksjer, hvorav 20,19 millioner aksjer ble besluttet kansellert

på generalforsamlingen 20. mai 2005.

Link to comment
Share on other sites

Telenor får utvidet rammeavtale med helseforetakene

 

OSLO, 9 juni (Reuters) - Telenor<TEL.OL> har reforhandlet og

utvidet rammeavtalen på fast- og mobiltelefoni med de fem

helseregionene, skriver teleselskapet i en pressemelding.

 

Årlig verdi er på 115 millioner kroner, heter det.

Opprinnelig ble det inngått avtale mellom partene for to år

siden, og samarbeidet er nå forlenget med ett år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...