Jump to content

TTS - Er den helt glemt?


direktøren

Recommended Posts

Har vært lite snakk rundt TTS i det siste. Det gjelder her (ingen topic), på HO (der denne aksjen ble sterkt hausset en stund) og på imarkedet.

 

Den har korrigert litt etter kraftig oppgang, er den igjen klar for en ny oppgang, eller skal det mer til?

 

Investtech har kjøpsanbefaling på TTS, her er det som står i den tekniske analysen:

"Har steget 145% siden bunnen 22. januar 2003 på 6.50. TTS Marine ASA har brutt den stigende trenden opp, noe som åpner for enda sterkere stigningstakt. Positiv volumbalanse, dvs høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen ytterligere på kort sikt. Aksjen har støtte ved ca 10.00 kr."

 

Liker ikke å begrunne kjøp på TA, det er som å kjøre i 200km/t på autobahn og styre etter bakspeilet (lest på denne siden hahaha). Har lest litt om "Fast Ship" som har fått klarsignal i USA og Frankrike og som TTS har en betydelig eierandel i, det høres jo spennede ut.

 

Er det noen som har en egenprodusert analyse på dette selskapet? Er det lurt å gå inn nå? Synspunkter taes imot med åpne armer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen analyse av TTS, men jeg tror at aksjen kommer til å øke i verdi. Dette er fordi i utgangen av Q3 hadde selskapet den høyeste ordrereserve noensinne (ifølge CAR) og da må pengene strømmer inn i kassen i løpet av 2004.

Under er an sitat fra morgenreporten til CAR. Den er nøyaktig en måned gammel, men ingenting tilsier at det som står der er endret i mellomtiden.

 

Mot ordreboom for TTS Marine?

Vi har i det siste året opplevd en shippingboom uten sidestykke. Dette har gitt en tilsvarende kontraheringsboom. I dette bildet finner vi TTS Marine meget interessant. Vi hadde nylig møte med selskapsledelsen og fikk et godt inntrykk. Selskapet hadde et vanskelig år i 2003. Mye tyder på at 2004 vil bli vesentlig bedre. Pr. utgangen 3. kvartal hadde selskapet den høyeste ordrereserve noensinne. Innenfor marine kraner for tankskip er selskapet den ledende aktør med 35% markedsandel. her kommer bestillingene 1 til 2 år før leveranse. 2005 har den høyeste leveranse noensinne av tankskip og vi tror 2004 og 2005 bør gi mange order innen denne nisjen.

Selskapet vil i år omsette for i underkant av NOK600m som er ned fra NOK744m i 2002. For 2004 burde det være muligheter for å nærme seg dette nivået igjen. Konsernet kuttet kostnader ifjor med NOK45m. Kombinasjonen av dette og økt omsetning og flere serie ordrer burde tilsi et rimelig hyggelig resultat. Vi tror at 5% marginnivå for selskapet er mulig. Dette tilsier at bør kunne være 50% oppside i kursen. Selskapet har bedt om ny emisjonsfullmakt (erstatte eksisterende). Da balansen er solid vil et eventuelt emisjonsproveny eventuelt anvendes til offensive handlinger noe vi tror vil være positivt. Vi mener TTS Marine er glemt og velger derfor å ta den inn i porteføljen på bekostning av AkerKværner.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Ikke den aksjen som får mest oppmerksomhet her i forumet.

 

Men, den har hatt en fin stigning i det siste, og Stensrud's anbefaling av den som kanskje den mest underprisede aksjen på OB kan nok være en indikator på at den skal oppover.

 

Spennende med Kina-satsingen som ble offentliggjort lille julaften.

 

Jeg har nå plukket meg en liten posisjon i den, så får vi se hvordan det går.

Det er nå positivt så langt i det minste :?

Link to comment
Share on other sites

Ikke den aksjen som får mest oppmerksomhet her i forumet.

 

Men, den har hatt en fin stigning i det siste, og Stensrud's anbefaling av den som kanskje den mest underprisede aksjen på OB kan nok være en indikator på at den skal oppover.

 

Spennende med Kina-satsingen som ble offentliggjort lille julaften.

 

Jeg har nå plukket meg en liten posisjon i den, så får vi se hvordan det går.

Det er nå positivt så langt i det minste  :?

 

Ja, jeg synes også TTS er en meget spennende aksje. Hvor mye sitter du inne med, Vidar? Jeg sitter også inne med en liten posisjon, 2000 aksjer (kjøpte på 20.70 kr). Tror på videre oppgang. Brytes 22kr i neste uke, er neste motstand på 24,5kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare 1000.

Jeg er lastet opp i KVI, og har ikke mer midler tilgjengelig til andre aksjer.

Siden jeg har tro på videre oppgang for KVI er det ikke aktuelt å selge dem for å handle andre selskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TTS - PRESSEMELDING 21.02.2005

 

Rekordresultat - og TTS mot milliarden

 

TTS Marine ASA fikk et driftsresultat før avskrivninger i

2004 på 42,2 mill. kr., mot 13,7 mill. kr. i 2003.

Omsetningen økte med 26,5 %. Utviklingen i salget er meget

god. Ved årsskiftet hadde ordrereserven økt til 941 mill.

kr., som er den høyeste noensinne.

- 2004 ble et rekordår for TTS både på topp- og bunnlinjen,

og 2005 skal bli enda bedre. Vi er i ferd med å bli et

milliardkonsern, sier konsernsjef Johannes D. Neteland.

 

Selskapene i TTS-gruppen omsatte samlet for 786,2 mill. kr.

i 2004, mot 621,5 mill. kr. året før. Gruppens

driftsresultat etter avskrivninger ble 24,6 mill. kr. mot

minus 2,7 mill. kr. i 2003. Driftsresultatet inkluderer en

goodwill-avskrivning på 11,5 mill. kr. Resultat før skatt i

2004 ble 19,8 mill. kr., mot minus 1,2 mill. kr. året før.

Resultat etter skatt ble 10,5 mill. kr., mot 0,7 mill. kr.

i 2003. Ordrereserven i gruppen var ved utgangen av året

941 mill. kr., mot 502 mill. kr. ved starten på året.

Ordrereserven inkluderer en samlet ordrereserve på 55 mill.

kr. i de nye selskapene TTS-LMG Marine Cranes i Tyskland og

TTS Liftec i Finland.

 

I 4. kvartal isolert ble driftsresultat før avskrivninger

15,4 mill. kr., som regnskapsmessig er det beste

kvartalsresultatet TTS noen gang har oppnådd.

 

Har gjennomført strategi for vekst

- Vi har satset på å kombinere organisk vekst med vekst

gjennom oppkjøp. I 2004 gjennomførte vi kjøp av alle aksjer

i kranselskapet i Shanghai, som tidligere var et joint

venture-selskap. Videre kjøpte vi kranvirksomheten til

Lübecker Maschinenbau Gesellschaft (LMG) i Tyskland og

Liftec Products i Finland. Ved årsskiftet inngikk vi også

avtale med det statlige kinesiske selskapet CSIC om

etablering av joint venture-selskap i Dalian for produksjon

og salg av kraner til skip som bygges ved kinesiske verft.

Samlet vil de etablerte og de nye virksomhetene gi

konsernet en omsetning på mer enn 1 milliard kroner i 2005,

sier Neteland.

 

Han påpeker at gjennomføring av en lønnsom vekststrategi

har ført til at TTS` markedsverdi er mer enn fordoblet

siden starten på 2004. Antall aksjonærer er økt fra 362 per

1.1.2004 til 1.018 per 17.02.2005, og likviditeten i aksjen

er god.

 

Skipsutstyr

I virksomhetsområdet skipsutstyr, som omfatter kraner og

utstyr til lasthåndtering, ble driftsresultatet i fjor 33,1

mill. kr. av en omsetning på 719,7 mill. kr. I 2003 var

driftsresultatet 14,5 mill. kr. og omsetningen 553,6 mill.

kr. Ordrereserven per 31.12 var 865 mill. kr., mot 441

mill. kr. på samme tidspunkt i 2003. Ordreinngangen har

også vært meget tilfredsstillende etter årsskiftet.

 

Den positive markedsutviklingen for divisjon Dry Cargo

Handling forsterket seg ytterligere i 4. kvartal. Blant

annet fikk TTS Ships Equipment AB i Göteborg en ordre på

levering av utstyr til 12 bilskip og fem RoRo skip. I

februar er det kommet ordrer på utstyr til ytterligere fire

bilskip. Det ble i 4. kvartal også inngått kontrakter

knyttet til levering av utstyr til terminalsystemer på

land, som i fjor ble etablert som nytt forretningsområde i

TTS. Aktiviteten på dette området er blitt forsterket etter

at Liftec Products i Finland er blitt innlemmet i TTS.

 

TTS Ships Equipment GmbH i Tyskland fikk i 4. kvartal

ordrer på lukedeksler til fem containerfartøy.

 

I TTS Ships Equipment AS i Bergen er ordrereserven svak,

men selskapet arbeider med en rekke større anbud.

 

I divisjon Marine Cranes har det siste halvåret vært

gjennomført en prosess med omstilling og nedbemanning av

virksomheten i Norge. Dette har gitt resultater i form av

positiv drift før avsetninger i kvartalet. Ordretilgangen

var som forventet, og utsiktene for 2005 er positive.

Resultatene påvirkes også gunstig som følge av at US Dollar

har styrket seg i forhold til norske kroner etter

årsskiftet. Også TTS-LMG Marine Cranes i Tyskland har hatt

en god start i 2005.

 

Materialhåndteringsutstyr

Innenfor virksomhetsområdet materialhåndtering ble også 4.

kvartal preget av god drift, på tross av svak ordrereserve

ved inngangen til kvartalet. Driftsresultatet i 2004 ble

3,2 mill. kr. av en omsetning på 65,8 mill. kr. I 2003 var

driftsresultatet 4,5 mill. kr. og omsetningen 67,5 mill.

kr. Ordrereserven ved utgangen året var 76 mill. kr., mot

61 mill. kr. på samme tidspunkt i 2003. Utsiktene for 2005

er lovende, med en forventet ordretilgang i 1. kvartal på

40 mill. kr.

 

Fakta om TTS Marine ASA

TTS Marine ASA er et internasjonalt konsern som utvikler og

leverer maritimt utstyr. Virksomheten er organisert i

divisjonene Marine Cranes, Dry Cargo Handling og Material

Handling. TTS-gruppen inkluderer er verdens nest største

leverandør innenfor sine markedssegmenter.

 

TTS har ca 400 medarbeidere med hovedvekt på ingeniørfaglig

kompetanse. Konsernet har selskaper i Norge, Sverige,

Finland, Tyskland, Kina og USA, samt kontor i Sør-Korea.

 

TTS Marine ASA har hovedkontor i Bergen, Norge og er notert

på Oslo Børs.

 

Kontaktpersoner:

Konsernsjef Johannes D. Neteland

Tlf: 55 94 74 02 Mobil: 918 46 906

E-post: johannes.neteland@tts-marine.no

 

Direktør Olav Bruåsdal

Tlf: 55 94 74 25 Mobil: 915 61 152

E-post: olav.bruasdal@tts-marine.no

Link to comment
Share on other sites

TTS (22,80) - Ordrene renner inn ( CAR)

 

TTS leverte en omsetning i 4. kvartal på NOK216m (2003 NOK184m). Dette er 18 % over fjoåret. EBITDA nådde NOK15,4m (NOK7m). Resultat før skatt var på NOK7,4m (NOK3,2m). EPS havnet på NOK0,25 (NOK0,41 med skattetilbakeføring). Uten goodwill avskrivninger (som blir borte f.o.m. 05) havner EPS på NOK0,5. For året oppnådde selskapet en omsetning på NOK786m som innebærer en vekst på 27 %.

 

Vi finner det svært gledelig at EBITDA margin havnet på 7,1 %. Marginen har steget kvartal for kvartal i år fra et startpunkt på 3,4 % i 1. kvartal. Økte volumer, bedre kontrakter og høyere marginer i de oppkjøpte selskapene taler for at marginen bør styrke seg videre i 2005 og 2006, men ikke med samme eksplosive takt som i 2004. Liftec hadde i 2004 en driftsmargin på 16 %, mens LMG har ligget på en margin før skatt på 12 %.

 

Vi er mest imponert over utviklingen i ordrereserven. Ved utgangen av året var ordrereserven på NOK941m. I løpet av året er dette en økning på 87 %. Selv om man justerer for at NOK55m av ordrereserven kommer fra de nye selskapene TTS-LMG Marine Cranes og TTS Liftec er veksten på 76 %. Sett i forhold til utgangen av 3. kvartal er ordrereserven opp NOK285m (43 %) totalt sett og NOK230m ( 35 %) organisk.

 

Det er lite som tyder på at utviklingen vil stoppe på dette nivået. 2004 endte opp med like mange skipskontraheringer som rekordåret 2003. I disse årene har nivået ligget nær 1 900 skip nesten det dobbelte av årlige bestillinger i perioden 1992 til 2002. I fjor var det en store bestillinger av container, Ro Ro og dry cargo skip. For disse har TTS høy markedsandel. For denne type skip oppnår TTS bestillinger relativt kort tid etter kontrahering. For tankskip kommer bestillingene imidlertid kort nær leveranse (omtrent 1 år). Foreløpig ser 2007 ut til å bli toppåret for leveranser med et nivå 50 % over 2003. Kontraheringer innen Reefer har akkurat startet og det kan virke som vi vil se en kontraheringsbølge også for dette segmentet, gitt sterke markedsforhold. TTS har høy markedsandel og leveringsinnhold mot slike skip.

 

TTS ledelse guider på at de vil oppnå en omsetning godt over NOK1mrd for 2005. Vi estimerer forsiktig NOK1 050m. Dette representerer en vekst på 34 %. For 2006 spår vi en 10 % vekst takt til en omsetning på NOK1 155m. Vi estimerer EBITDA på NOK78m og NOK92m som innebærer marginer på 7,5 % og 8 % for henholdsvis 2005 og 2006. Videre estimerer vi resultat før skatt på NOK68m og NOK84m. Dette gir EPS på NOK2,8 og 3,4.

 

På bakgrunn av en solid snuoperasjon i siste halvdel av 2003 og 2004, fornuftige oppkjøp, en spennende satsing i Kina og inngang i et nytt område (havneløsninger) fremstår TTS-Marine nå som et vekst selskap. Etter vår mening er dette ikke reflektert i aksjekursen. Vi mener TTS-Marine bør kunne prises til 12x inneværende års inntjening, tilsvarende 10x 2006 inntjening. Vi øker derfor kursmål fra NOK26 til NOK34 og gjentar vår kjøpsanbefaling.

Link to comment
Share on other sites

09:20

TTS - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Starefossen Forvaltning AS som kontrolleres av Einar

Pedersen, Styreformann i TTS Marine ASA, har 28. februar

2005 solgt 200.000 aksjer til kurs NOK 22,-.

Aksjene er solgt for å nedbetale gjeld som ble tatt opp i

forbindelse med kjøp av aksjer ved emisjon i 2002. Etter

nedsalget har Starefossen Forvatning AS 609.923 aksjer i

TTS Marine ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ifølge markedsaktører tar Orion Analyse inn TTS Marine i sin anbefalte portefølje.

 

Dette fremgår av en SMS som ble sendt til analyseselskapets kunder. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TTS Marine(TTS) Kurs 25.60

 

TTS Marine ASA ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Aksjen tester støtten ved ca 25.50 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig trendbrudd ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

TTS Marine(TTS) KURS 26.00

 

TTS26.gif

 

TTS Marine ASA ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Har imidlertid en mulig hode-og-skuldre-formasjon under utvikling. Etablert brudd under støtten ved 23.90 kr, helst på økende volum, vil signalisere videre nedgang. Aksjen tester støtten ved ca 25.50 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

TTS Marine ASAs krandivisjon i Norge (TTS) har

signert kontrakt for ca 67 MNOK for leveranse av

offshorekraner. Leveransene vil finne sted fra

våren 2008 og ut 2009.

 

TTS har gjenopptatt virksomheten innen leveranse

av kraner til offshorefartøy. De første

kontraktene for levering av 8 kraner på totalt

126 MNOK ble rapportert 19.01.07. Med 4 nye

offshorekraner har TTS i løpet av kort tid

sikret offshorekontrakter på totalt ca 193 MNOK.

Et sterkt marked for offshorekraner sammen med

eksisterende kunderelasjoner og kompetanse, vil

gi TTS flere offshore krankontrakter fremover.

Markedsutsiktene de neste årene er meget gode.

 

Kranene skal ha inntil 60 tonns løftekapasitet

og ha utstyr for bølgekompensering.

Bølgekompenseringssystemet gjør at kranene kan

operere på inntil 1.500 meters dybde i til dels

grov sjø. TTS har levert tilsvarende type kraner

tidligere.

 

 

Bergen 30.01.07

 

 

Kontaktpersoner:

Divisjonsdirektør Ivar K. Hanson

Tlf.: 55 94 74 46

Mobil: 995 32 509

E-post: ivar.hanson@tts-marine.no

 

Konsernsjef Johannes D. Neteland

Tlf: 55 94 74 02

Mobil: 918 46 906

E-post: johannes.neteland@tts-marine.no

 

TTS Marine ASA

Tel.: 55 94 74 00 / Fax: 55 94 74 01

 

 

TTS Marine får enda en ny kontrakt. Markedet og fremtidsutsiktene er meget gode i følge selskapet. Men det er veldig lite TTS aktivitet her på forumet... Er det ikke flere TTS`ere her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...