Jump to content

GRR - Green Reefers


Pirelli

Recommended Posts

GRR var en vinner fredag, og har løftet seg bra de siste månedene. Jeg inviterer Rockefeller fra HO og andre forum inn i denne tråden for å fortelle sitt syn om Green Reefers. Han følger GRR for tiden, så får vi se om han vil dele sitt syn med oss ;)

 

Om selskapet

Et rendyrket kjøleskipsrederi som i hovedsak driver fraktevirksomhet i Atlanterhavs-bassenget og Østersjøen. Eier i tillegg til skip også kjøleterminaler. (tidl. Nomadic Shipping)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Bra resultater for GRR

Kursøkningen var ikke uventet.

Jeg gamblet på gode res. og kjøpte meg heavy inn igår. for 2.80-2.90

Idag er kursen 4.33 :o

Kursutviklingen i morgen blir spennende.

 

Her er grunnet til jeg plukket.

 

Ratene for 2003 var som kjent meget lovende, beste siden 1997

rates.gif

 

22 skip, 5 terminaler

Ute av Gjeldskrisen

Refinansiert på et gunstig tidspunkt.

Spennende nyinvisteringer i blant annet baltikum.

Med dagens kurs(4.33) er selskapet priset til 484.96 Mill. Inntjeningen i 2003 var USD 77 mill

 

JIN er priset til 1761 mill og har en forventet inntjening på USD 100 mill i 2003 (anslag basert på 9mnd extended)

 

Kan GRR bli nye JIN??

Link to comment
Share on other sites

Idag sikret jeg. 70% gevinst på 2 dager ble litt for fristende. Regner med en korreksjon ned mot 4kr.

 

Når det gjelder SRI, vet jeg lite om selskapet.

For noen mnd'er siden var dette en aksje ingen tradet. Så gikk Spetalen inn, fikk litt media omtale, og interessen økte.

Res. i morgen blir spennende.

Skipping ser ut til å "ta helt av" for tiden.

Denne kan gå bra!

Selv er jeg bare lastet med Cash og GRO for tiden:)

Link to comment
Share on other sites

Styret i Green Reefers ASA har besluttet å gjennomføre en fortrinnsrettet kapitalforhøyelse med samlet emisjonsbeløp på 36 millioner kroner ved utstedelsen av 12 millioner aksjer, hver med pålydende én krone til tegningskurs tre per aksje. Etter dette vil aksjekapitalen i selskapet være 124.049.382 kroner.

 

Kapitalforhøyelsen rettes mot selskapets aksjeeiere per 1. mars 2004. Kapitalforhøyelsen er garantert av et garantikonsortium sammensatt av enkelte av selskapets største aksjeeiere og enkelte eksterne investorer. Garantiprovisjonen er 1,5 prosent.

 

Bakgrunnen for kapitalforhøyelsen er selskapets ønske om å styrke kapitalbasen til å kunne foreta investeringer innenfor dagens aktivitetsområde; ved kjøp og/eller leie av kjøleskipstonnasje og fryseterminaler. Selskapet overtok blant annet den 26. februar 2004 et fryselager i Måløy, som representerer en investering på 10 millioner kroner.

 

Aksjene i Green Reefers ASA vil fra og med i morgen bli notert på Oslo Børs eksklusive tegningsretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen fakta om Green reefers.

 

Kjølemarkedet har vært inne i en tung 5 års periode med lave rater og for mange skip.

Hard konkuranse fra containerskip utstyrt med Kjøleaggregater har presset prisene ned.

Nybyggingen stoppet helt opp, og Skrapratioen økte.

I 2003 snudde trenden. Shipping ratene økte i alle segmenter(reefer,bulk, tank, etc.)

Ratene for 2004 ser lovende ut. og i mars ligger SPOT ratene på rundt 110 c (kilde www.reefertrends.com)

 

Ratene for 1998 t.o.m feb:

 

rates.gif

 

De fleste av skipene til GRR opererer ikke i SPOT markedet.

Langvarige kontrakter sørger for sikker inntjening, men

de utsetter også oppsiden ved rate økninger.

 

- Driftsinntekter 2003: NOK 548 mill

(Uttrykt i USD økte innt. fra USD67 mill til USD78 )

 

Forventet overskudd burde normalt ligge på rundt 5-10% av inntjening.

Hvorfor ble resultatet ca. 0 når ratene var de høyeste på 5 år?

 

- Langsiktige kontrakter utsetter økning i inntjeningen til kontraktene blir fornyet.

- Selskapet har slitt med flere år i minus. Gjelden har økt. i sommer var selskapet i krise.

- Kraftig Dollar fall

 

 

I 2003 gjennomførte GRR en refinansiering på et gunstig tidspunkt.

Gjeldskrisen er over, og den nye emisjonen blir brukt til å kjøpe ny Terminal / Skip

Emisjonskursen er satt til moderate 3 kr. utløp i April. Kjøp under dette virker billig!

 

Høye volum er omsatt på over dagens kurs. Dette betyr at de fleste som selger nå, selger med tap. (Teknisk trigger)

Dagens kurs 02.04.2004(2.70) priser GRR til ca. 330 mill.

22 skip, 5 terminaler

 

Mitt moderate kursmål ut april: kr 3.20

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er lite interesse for GRR om dagen.

 

Siste ukes rater peker oppover: (www.reefertrends.com)

 

SHIPPING

SPECIALIST SHIPPING

270,000 cbft

2004 TREND 2003

61c up 50c

450,000 cbft

2004 TREND 2003

42c up 35c

 

----

 

Tillater meg å sakse inn dette innlegget fra Rockefeller på HGO

 

Innlegg av: Rockefeller (11.05.04 17:56), lest 26 ganger

Endret 11.05.04 18:02

 

RE^1: GRR - et tips

 

Jeg var på GF i dag. Resultatet ble som forventet omkring null, men 1/3 av økningen i driftskostnadene skyldes ekstraordinære utgifter i 1. kvartal som følge av grunnstøting og et motorhavari.

 

Guidingen var positiv. Det jobbes kontinuerlig med logistikken for å redusere kostnadsbildet. Terminalen i Polen bygges ut for å øke kapasiteten, og da spesilet for å ta i mot frukt og bananer, noe som tidligere ikke har vært innom terminalene i det hele tatt. Flere nye fraktavtaler for den konvensjonelle flåten er inngått, noe som reduserer risiko i lavsesongen.

 

Selskapet så ingen markant trussel fra containervirksomheten, da denne type frakt velter mye av risikoen med ødelagt last over på kundene da disse ikke håndterer claims på samme måte som GRR. GRR mener de har bedre kontroll med lastkvalitetene da de frakter fra dør til dør.

 

Stålverdien av flåten ligger nå på 400$ tonnet mot 130 - 150$ tidligere.

 

Selskapet er meget positive til fremtidsutsiktene for eget selskap og de virket overrasket over at SRI drev med bedre marginer enn dem, noe Stig Myrseth påstår i sine analyser. Her var de ikke helt enige i den påstanden.

 

GRR kjører 50 - 65% av flåten sin på langsiktige kontrakter og resten i spot.

 

Frakt fra Island til Polen er nytt satsingsområde, noe selskaper har stor tro på.

 

Kontrakten om frakt fra Sør-Amerika til Kalingrad er reforhandlet for nye 12 måneder med 10% bedre betingelser enn i fjor. Og da har de solgt inn hele konseptet sitt med skip/terminaler og dør til dør frakt.

 

I tillegg forventes det at EU vil stille krav til standarder for terminalvirksomhet i Polen og Litauen, noe GRR allerede tilfredsstiller nå.

 

R'feller

Link to comment
Share on other sites

OK, du kom meg i forkjøpet. Jeg hadde tenkt å kopiere over innlegget mitt her. Jeg får tilføye at snittalder for de skipene som blir skrapet er 26,2 år. De siste 4 årene er det blitt skrapet 124 skip !!!! Og kontrahering av nye skip er lik null for tiden.

 

Og litt annen info: Måløyterminalen ble kjøpt av konkursboet for 10 mill, mens det kostet 20 mill å få det opp i sin tid. Måløy er også strategisk for GRR siden GRRs største kunde, Domstein, er lokalisert i nærheten.

 

Jeg synes at ledelsen i GRR gjør de rette tingene nå. Og de vil føre en utbyttepolitikk ovenfor akjsonærene når overskuddene begynner å tikke inn. Ikke hvis, men når. Tok dere den :P

Link to comment
Share on other sites

Og litt mer info som kan ha betydnig for den videre utvikling av selskapet:

 

Hos Odfjell var selskapets ansatte spredd over 3 etasjer uten god kommunikasjon mellom de ulike avdelingene. Nå sitter hele bunten i samme etasje på Midtun og har en kontinuerlig kontakt med samtlige avdelinger i selskapet. Noe som bedrer den 'indre' logistikken i selskapet på en bedre måte en tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg syntes innlegget ditt var bra så jeg postet det her. Håper det går bra.

Green Reefers er spennende fremover.

Nå som Baltikum og Polen er med i EU forventer jeg at terminalene der nede vil blomstre.

Langsiktige kontrakter er fornyet til hyggelige rater, gjeld betales ned, og dette vil føre til at GRR begynner å tjene penger igjen!

Link to comment
Share on other sites

INteressant åfirma, TePe, mne er ikke ratenen på vei ned.

 

I en større global oppgang er ratenen det som stiger først.. I den siste tiden har jeg lest at ratene er på vei nedover, og dermed vil ikke GRR kunne vise til samme resultat i Qene fremover?

 

Ellers så er det flott at du har laget den topicen, slik at andre, som meg, kan lære selskapet å kjenne i større grad enn tidligere.

 

God kveld!

Link to comment
Share on other sites

Ratene for Mai ser ut til å ende høyere enn i fjor.

Forrige uke var ratene i 270,000 cbft klassen 22% høyere enn på samme periode i fjor.

 

Kjølemarkedet er syklisk (se graf under).

Ratene faller relativt til april måned som er "høysesong".

 

Trenden i 2004 sammenlignet med 1997-2003 ser lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

Og så kom denne i dag:

 

"Rederiet Odfjell AS kjøpte 12. mai 94.000 aksjer i Green Reefers ASA til en kurs på NOK 2,58 pr. aksje. Etter kjøpet eier Rederiet Odfjell AS til sammen 12.374.348 aksjer i Green Reefers ASA, tilsvarende 9,98% av utestående aksjer. Rederiet Odfell AS er kontrollert av Bernt Daniel Odfjell som er styremedlem i Green Reefers ASA."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På stedet hvil for Green Reefers

 

Vil bare legge dette inn i "tråden" for fremtidig lesning. Tross alt et interessant marked med muligheter, men komplisert børsmessig, ingen tvil om det.

 

Det børsnoterte bergensrederiet Green Reefers ASA fikk i første kvartal i år nesten uendrete fraktinntekter i forhold til samme tidspunkt i fjor.

Publisert: 12. mai. 2004, JAN I. ELIASSEN

 

 

Årets fraktinntekter ble 155,6, millioner kroner mot 156,6 millioner i fjor på samme tid.

 

Driftsresultatet før avskrivninger ble 11,7 millioner mot 15,4 millioner mens driftsresultat etter avskrivninger landet på 4,6 mot 8,7 millioner kroner.

 

Bunnlinjen bedret seg til minus 1,4 mot minus 9,9 i fjor i samme periode.

 

I konsernrapporten for første kvartal forklares den manglende positive utviklingen i inntjeningen.

 

Totalt var driftskostnadene for skipene i 1. kvartal opp 11 prosent målt mot samme periode i 2003. Dette uten at noen av skipene seiler under norsk flagg i NOR eller NIS. Samtlige er utflagget.

 

Cirka en tredjedel av denne økningen kan relateres til en del ekstraordinære kostnader selskapet har hatt i 1. kvartal som følge av en grunnstøting og et motorhavari.

 

Green Reefers har ikke vært så likvid på mange år som nå. Likvide midler utgjorde pr. 31. mars 34 millioner kroner, mens pengebingen inneholdt 29 millioner ved årsskiftet.

 

Rederiet driver transport i det internasjonale kjøle/fryseskipsmarkedet med til sammen 22 skip. Av disse opereres syv skip på vegne av eksterne eiere. Virksomheten omfatter også seks hel- og deleide fryseterminaler. I første kvartal overtok selskapet Måløyterminalen for 10 millioner kroner. Gjennom en deltakelse i en kapitalutvidelse har Green Reefers videre økt sin eierandel i den polske terminalen Odraport til 24 prosent. Kapitalutvidelsen er gjennomført som et ledd i bygging av et nytt frukt- og fryselager i havnen som ventes ferdig i løpet av 2004 og har en kapasitet på 16.000 tonn.

Link to comment
Share on other sites

19.05.04 13:35 GRR MELDEPLIKTIG HANDEL meldepliktig handel

 

A/S Rederiet Odfjell kjøpte 19. mai 61.000 aksjer i Green Reefers ASA til en kurs på NOK 2,55 pr. aksje. Etter kjøpet flagger Rederiet Odfjell at de tilsammen eier 12.435.348 aksjer i Green Reefers ASA, tilsvarende 10,02% av utestående aksjer.

 

A/S Rederiet Odfjell er kontrollert av Bernt Daniel Odfjell jr. som er styremedlem i Green Reefers ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fra dagens frie analyse til Investch.

 

yahoo.php?m=ose&isin=NO0003117202&t=adv

 

Green Reefers ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Har reagert tilbake etter et mulig falskt brudd på en hode-og-skuldre-formasjon. Etablert notering under 2.73 kr vil igjen gi nye negative signaler til aksjen, mens brudd på motsatt side av formasjonen vil være et sterkt kjøpssignal. Aksjen har støtte ved ca 2.50 kr og motstand ved ca 4.60 kr. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. RSI er overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

A/S Rederiet Odfjell kjøpte i dag 40.000 aksjer i Green Reefers ASA til en kurs på 3,82 kroner per aksje. Etter kjøpet flagger Rederiet Odfjell at de tilsammen eier 12.755.254 aksjer i Green Reefers ASA, tilsvarende 10,001 prosent av utestående aksjer.

A/S Rederiet Odfjell er kontrollert av Bernt Daniel Odfjell jr., som er styremedlem i Green Reefers ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

curtis [432]

30.12.04 13:27

 

pr. november 2004 er 29 kjøleskip blitt skrapet. Det nevnes ca. 3% skraping pr. år innenfor dette segmentet. I tillegg forventes det ingen nybygg leveranser de neste årene frem til 2008. Star vil få levert to nye skip i 2006 og 2007. Bortsett fra disse to skipene har ikke verftene inne ordrer på nybygg.

 

Derimot vet vi at de store verftene i asia har fått booket stort sett all sin kapasitet frem til ca 2008. Men dette gjelder nybygg av skip inenfor tank, bulk, kjemikale osv. Dette betyr at det vil bli meget vanskelig å bestille nye kjøleskip med leveranse før 2008.

 

Star reefers og Green reefers rapporterer at frakt etterspørselen er jevn stigende og ratene forventes å fortsatt stige fremover.

 

Men hva kan skje med skipsverdien innenfor dette segmentet når det ikke er nybygg ordrer inne hos verftene med leveranse de nærmeste årene. Ei heller ikke kapasitet hos verftene før innen 2010 ? Kan prisene på eksisterende tonnasje gå i været. Sitter rederne idag på tonnasje som egentlig har reelt sett en høyere verdi enn de er bokført til ?

Link to comment
Share on other sites

GRR slet i flere år med lave rater. Dette førte blant annet til at noen av skipene ble solgt og leaset tilbake.

Nye langsiktige fraktavtaler vil bli reforhandlet. GRR har ca. 40% av flåten i SPOT markedet.

Med dagens rater vil selskapet ikke bare kjøpe tilbake hele flåten, men på sikt opparbeide seg en solid positiv cashflow.

Få reefer nybygg, og høy skrapratio fører til fortsatt høyere rater.

 

Dette er god butikk.

rates.gif

Link to comment
Share on other sites

Green Reefers ASA henter nærmere 60 millioner kroner gjennom en rettet emisjon.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.1.05 09:47)

 

Green Reefers ASA har i dag gjennomført en rettet emisjon på 12,7 millioner aksjer til kurs 4,60 kroner per aksje. Emisjonen er gjennomført etter vedtak i selskapets styre den 18. januar 2005, og er i henhold til fullmakt gitt av generalforsamlingen 11. mai 2004.

Emisjonen utgjør en utvidelse av selskapets aksjekapital med om lag 10 prosent og ny aksjekapital er på 140.236.097 kroner, fordelt på 140.236.097 aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Vi husker alle hva Kinas importbehov har gjort med bulkratene...

 

 

More reefers needed in China: report

January 03, 2005

 

 

STATISTICS released by the China Refrigeration Association show that the mainland's population stands to benefit greatly from the development of the nation's reefer industry, according to a Xinhua report.

 

 

 

The article pointed out that due to the non refrigeration of perishables more than 100 million tonnes of fruits and vegetables valued at CNY75 billion (US$9.06 billion) are destroyed each year during transportation in China, the report said quoting recent statistics.

 

Additionally there are 30 million tonnes of domestics fowl products, 20 million tonnes of eggs, six million tonnes of milk products, 61 million tonnes of fruits, and 35,000 tonnes of vegetables that require refrigeration when transported each year in China.

 

The need for reefers will also be more pressing as China's Ministry of Railways has forecast that in the 10 years to 2010, the volume of perishable items carried by trains will increase from 19 million tonnes to 75 million tonnes, while the annual capacity for refrigerated road transport will grow from 12.58 million tonnes to 17.67 million tonnes.

 

The report explained that there are currently only 8,000 rail carriages with refrigerated facilities in China, but emphasised that more modern reefer units are urgently needed.

 

The news wire also said that rotten food on the mainland will be less common than in the past as China is expected to become the largest reefer producer in the world with an annual output of 40,000 TEU next year.

 

 

http://www.schednet.com/news_arc/0501/nen050103s4.html

Link to comment
Share on other sites

Spotratene for kjøleskip er markert over tilsvarende periode for ett år siden.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 20.01.2005 13:43

 

 

Spotratene for kjøleskip er markert over tilsvarende periode for ett år siden.

 

Moderne skip får nå en rate på 72 USD/kubikkfot for desember, mens eldre skip oppnår en rate på 59 USD/kubikkfot.

 

For tilsvarende måned i 2003 var ratene 40 for moderne skip og 38 for eldre skip. Dette betyr en økning i ratene på henholdsvis 67 og 55 prosent, sammenlignet med for ett år siden.

 

Kilde: Orion Shipping AS

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...