Jump to content

Daytrade


andreka

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har lest en del på forumet her, og funnet mange hjelpende svar.

 

Men når det kommer til daytrading, så er jeg ganske blank. Jeg har lyst til å drive med daytrade, ikke for å tjene store penger (i første omgang), men for å gjøre meg litt kjent på markedet.

 

Er det noen her som har noen tips ang. daytrading?

Finnes det nettsider der man kan lese for å finne ut hvem aksjer som evt. kan gå opp eller ned?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ny på markedet, så ta alt jeg sier med en klype saltholdig skepsis.

 

Jeg leser hegnar.no før eller etter børsåpning. Selskaper med gode nyheter går jo som oftest litt opp, mest først på dagen. Av og til kan en kjøpsanbefaling fra kjente analytikere i seg selv gi kursstigning.

 

Ikke at jeg har noen gode resultater å vise til; i dag daytradet jeg Ementor med en gevinst som nesten er nok til en bussbillett til byen.

 

Tror nok vanlige dødlige folk bør ha et litt lenger perspektiv enn intradag om man har lyst på netto avkastning. Daytrading er for spenningens del, ikke for avkastning.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar!

 

Jeg har sett litt på Ementor før, men det var for noen år siden. Da lå aksjen helt nede på 2,- pr.aksje. Det hadde visst vært noe rot i styret som gjorde at aksjen falt så drastisk. Jeg fikk høre på den tiden at det skulle skje en rotasjon i styret der, men siden jeg ikke hadde vært borti aksjer i det hele tatt, så torde jeg ikke kjøpe meg inn. Det angrer jeg litt på. Hvis jeg hadde kjøpt meg inn for 20 000,- på den tiden, kunne det gitt en grei avkastning den dag i dag.

 

Men da skal jeg prøve å sette meg inn i ett firma, samtidig lese litt på hegnar.no! Kansje jeg får satt igang snart!

 

Bare komme med fler innspill, alt hjelper! :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å tjene gode penger på daytrading. Derimot er jeg uenig i at dette er måten å lære om markedet på, med mindre du daytrader i 20-30 ulike aksjer. Jeg har gjennom en del daytrading lært meg at hvert selskap ser ut til å leve sitt eget liv og har nå landet på et par aksjer som har store svingninger intradag. Visse aksjer beveger seg nemlig forunderlig likt fra dag til dag: Noen åpner høyt for så å falle litt tilbake, andre åpner på LOD, noen åpner høyt og svinger først ned og siden opp mot åpning. Noen aksjer er ekstremt avhengig av faktorer som bl.a. oljepris, laksepris etc.

 

Jeg har for tiden 2-3 favorittaksjer. Den ene har jeg overskudd på i 75% av transaksjonene, men er ikke grådig og tar gevinst på 400 kroner netto per dag. Jepp, jeg driver smått, men 400 kroner dagen i løpet av 250 børsdager i året blir... ja, du kan jo regne selv. ;)

 

Så sitter jeg selsagt long i noen aksjer også. Har kjøpt meg billig (vel, alt er relativt og jeg kan ta feil...) inn i PDR, CRU og AWO. Dessuten har jeg gått skikkelig på trynet i et kortsiktig forsøk på å trade Yara og venter med lengsel og smerte på en rekyl der. hehe

 

Jeg sikrer meg også ved å sitte i 10 ulike fond. Irriterende lav avkastning sammenlignet med det jeg får til selv, men samtidig er jeg veldig opptatt av risikominimering. Satser for øvrig aldri penger jeg ikke har råd til å tape. Må aldri selge hus, bil og kjerring for å dekke meg inn! Sitter også med en skjelven finger på salgsknappen i all min paranoide feighet. :laugh:

 

Rådet mitt er at du finner deg et par favorittaksjer som du daytrader i, samtidig som du setter litt penger i et solid selskap som f.eks. Orkla (vet det er en klisjé) eller et fond. Har du drittmange penger kan du daytrade i STL eller Hydro, men du finner nok dine egne favoritter! Husk å ta eventuelle tap og ikke sitte med aksjer ved stengetid. Bestem deg for hvor mye du vil tjene per dag og hvor mye du har råd til å tape (stop loss). Sitt med cash på urolige dager. Og handle for all del ikke i selskaper med lite omsetning - om kursen stiger kan det hende du ikke blir kvitt aksjene dine.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Så det beste vil være å finne noen firmaer jeg kan følge med i lengre sikt. Så jeg slipper å kjøpe og selge på samme dag?

 

Men kan noen forklare litt om hva f.eks dette betyr:

 

"Ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 17.20 kr. Videre oppgang til 22.15 kr eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved ca 16.50 kr"

 

Hva menes med motstand ved 17.20 og at aksjen har støtte ved 16.50?

 

Takk igjen for alle svar.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hva menes med motstand ved 17.20 og at aksjen har støtte ved 16.50?

 

Dette er vel begreper fra teknisk analyse, som jeg vet mindre om, men her er mine vage oppfatninger: Motstand ved 17.20 betyr at når aksjen når 17.20, blir markedet skeptisk, synes prisen kanskje er i overkant eller ihvertfall høy nok, og det skal mye til før den "bryter gjennom" motstanden. Støtte ved 16.50 er det motsatte: markedet blir skeptisk, synes aksjen er lett underpriset eller ihvertfall har kommet lavt nok ned. Det skal dårlige nyheter til før aksjen faller lavere enn støttenivået, og den kan gjerne stige oppover også.

 

Korriger meg gjerne, sånn at jeg lærer :-)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener at du bør forsøke daytrading, men finne deg 2-3 selskaper du satser "fast" på. Hvilke kan selvsagt være sesongbetont og avhengig av utviklingen generelt innenfor bestemte sektorer. Akkurat nå kunne du f.eks. sett på selskaper innenfor offshore og supply, men holdt deg unna metall/mineraler/fisk (dette er eksempler).

 

Teknisk analyse (TA) som du refererer til kan gi deg klare indikasjoner på utviklingen en aksje har hatt over tid og hvorvidt du kan forvente tilsvarende utvikling videre. En aksje i en stigende trend som stadig får en reaksjon tilbake når den når et visst kursnivå kjøper du normalt ikke når den nærmer seg dette "taket" (men heller om den skulle bryte gjennom). En aksje som derimot "aldri" bryter ned gjennom gulvet i en trendkanal er et bedre bet. Dette er vanskelig å forklare uten å tegne grafer... :( Kjøp en utgave av Finansavisen. Delphi har hver dag en teknisk analyse av utvalgte aksjer. Se om du forstår hva de snakker om - det er relativt enkelt. Mer avanserte modeller anbefales ikke enda. Dessuten finnes mange enkle tutorials gratis på nettet. Personlig ville jeg ikke startet daytrading uten å ha grunnleggende kjennskap til TA.

 

Husk at TA er ett av flere redskaper. Om du ønsker et godt og enkelt eksempel på at det fungerer kan du se på Prosafe-aksjens utvikling siste par måneder (flatt og greit å lese). Et eksempel på at TA ikke er noe å satse ræva si på kan du derimot se i CRU (som teknisk burde fått et kraftig oppsving etter en dobbel bunnformasjon, men i stedet fortsatte å synke).

 

Does this make any sense at all? ;)

 

 

Ja ok. Så det beste vil være å finne noen firmaer jeg kan følge med i lengre sikt. Så jeg slipper å kjøpe og selge på samme dag?

 

Men kan noen forklare litt om hva f.eks dette betyr:

 

"Ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 17.20 kr. Videre oppgang til 22.15 kr eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved ca 16.50 kr"

 

Hva menes med motstand ved 17.20 og at aksjen har støtte ved 16.50?

 

Takk igjen for alle svar.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det begynner så smått å falle på plass nå ja! Takk for fint og utfyllende svar. :smile:

 

Jeg skjønner at TA ikke er noe å satse 100% på, for som du sier, så kan det hende at de kan ta feil.

 

Jeg har DnbNOR, å der er det en knapp på menyen som heter "aksjehandel". Der kan jeg sjekke markedet og kurser, analyser, nyheter osv. I starten er det kansje lurt å følge disse tipsene de gir? Kan også laste ned en .pdf fil som heter "anbefalte aksjer i uke 28". Hvis jeg kjøper meg inn i de anbefalte aksjene, så er det ganske sikkert at jeg ikke taper så mye, men er en fin måte å gjøre seg kjent med aksjehandel, bare for å komme igang.

 

Jeg har sett litt rundt på de forskjellige aksjene, og det er 2 stk jeg tenkte å kjøpe meg inn i. Å ha en portefølje som tilsvarer 70% Tandberg og 30% Siem Offshore, er det helt høl i huet? Eller virker dette helt ok?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt rundt på de forskjellige aksjene, og det er 2 stk jeg tenkte å kjøpe meg inn i. Å ha en portefølje som tilsvarer 70% Tandberg og 30% Siem Offshore, er det helt høl i huet? Eller virker dette helt ok?

 

 

Spør du meg, sier jeg at det er høl i huet. Men jeg sverger da også til risikospredning og eventuelt daytrading. Å høre på DNM er også risikosport - se heller på innsidekjøp. Siste anbefaling må i så måte være Scorpion.

 

Kunne også vært litt lurt å gå inn i PDR i dag (rundt 3.49). Følger den det vanlige mønsteret sitt kan den gå til 3.56 i morgen og kan være en kortsiktig trade som gir mersmak. Men selv tradisjonelle mønstre brytes hele tiden, so beware!

Link to comment
Share on other sites

Kunne også vært litt lurt å gå inn i PDR i dag (rundt 3.49). Følger den det vanlige mønsteret sitt kan den gå til 3.56 i morgen og kan være en kortsiktig trade som gir mersmak.

Om PDR: "Vi anbefaler kjøp av Petrolia Drilling med et konservativt satt 6-måneders kursmål på 4,20" (kilde)

 

Når kursen er så lav, gjør jo bittesmå kursendringer store utslag, og det er vanskelig å holde hodet kaldt, syntes jeg. Vi får se :-)

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg, sier jeg at det er høl i huet.

 

Søren også, jeg som trudde jeg hadde en "sikker" måte å bli kjent med markedet på :tongue: . Men nå har jeg gått litt bort ifra daytrading da, tenkte jeg skulle prøve med kjøp og salg på litt lengre sikt. Kan DNB sine forslag være noe da? Eller er dette noe jeg bare burde legge av meg med en gang?

 

En annen ting jeg lurer litt på er dette med børspost. Hvis jeg skal handle en aksje som koster 140,- og børsposten er på 100. MÅ jeg da handle for 14 000,- ? Eller kan jeg handle 50 aksjer, og betale 7000,- ? Her er jeg veldig usikker. Takker for alle svar!

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Søren også, jeg som trudde jeg hadde en "sikker" måte å bli kjent med markedet på :tongue: . Men nå har jeg gått litt bort ifra daytrading da, tenkte jeg skulle prøve med kjøp og salg på litt lengre sikt. Kan DNB sine forslag være noe da? Eller er dette noe jeg bare burde legge av meg med en gang?

 

En annen ting jeg lurer litt på er dette med børspost. Hvis jeg skal handle en aksje som koster 140,- og børsposten er på 100. MÅ jeg da handle for 14 000,- ? Eller kan jeg handle 50 aksjer, og betale 7000,- ? Her er jeg veldig usikker. Takker for alle svar!

 

mvh

 

Du kan handle f.eks. halve børsposter, men det frarådes. F.eks. må du handle på markedskurs, og du kan få problemer med å få solgt. Du kan ikke legge inn limit, og det er en stor ulempe. Fremdeles syns jeg det er dumt å satse på DNM-porteføljen om du skal lære deg markedet. Hvorfor ikke like gjerne sette pengene i fond?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

som en fersk daytrader er det vanskelig å forholde seg til 5-10-20 selskaper. finn deg heller et par selskaper som er veldig volatile (hyppige svingninger intradag). for å få tradet effektivt er det også kjekt at disse selskapene har høy omsetning. sjekk ut f.eks PGS og YAR.

 

husk også på at du betaler kurtasje når du handler aksjer, så ikke kurtasjen blir høyere enn "gevinsten";)

 

jeg anbefaler uansett handling på lengre sikt sånn i starten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...

*Investors focus on Weekly

*Traders focus on the Daily

*Swing Traders focus on 1h to 4h

*Day Traders focus on 15m to 30m

*Scalpers focus on 5m and 100ticks to 400ticks

It is not a exact science, you do and use whatever suits you.

 

 

....jupp, synes denne var treffende..... smile.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne er gull for dem som er interessert i daytrading !

 

http://www.bigmiketrading.com/trading-journals/18231-day-trading-stocks-discretion.html

 

...legg merke til feilene her, dem kan man lære mye av. noe jeg legger merke til er at han har ganske dårlig risk/reward ratio. han burde minimum ha 1/2 rr helst mer. men skal innrømme at jeg har rotet på dette punktet selv endel i perioder. da er det lurt med en tenkepause.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Here's the problem with trading Price Action on low time frame charts- it's not nearly as clean and accurate as on higher time frames. Once you get under the 4 hour chart you start getting a lot more false signals. The signal is there, but it may not have the strength to carry forward that you would expect on a higher time frame chart

 

smile.png... noen vise ord...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...
While Many Panicked, Japanese Day Trader Made $34 Million

 

While a lot of investors were hitting the panic button Monday, a Japanese day trader who’d made a big bet against the market timed the bottom almost perfectly and narrated a play-by-play of the trade to his 40,000 Twitter followers. He claims to have walked away with $34 million

....

 

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-28/while-many-panicked-japanese-day-trader-made-34-million

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...